Spring naar bijdragen

Computer samenstellen Azerty


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  38
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  20-03-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

heey,

omdat mijn ouders de overgang naar 5 vwo :) goed genoeg vonden om mij de toestemming te geven voor een game-computer, ben ik gaan zoeken naar de beste winkel. ik kon echter geen volledige game pc's vinden die aan mijn eisen voldoen, dus toen ben ik gaan zoeken naar een samenstel pc online. Al snel kwam ik uit bij Azerty, Alternate etc.. Maar op het moment gaat mijn voorkeur uit naar Azerty.

Ik zal eerst even de standaard vragen beantwoorden en daarna mijn eigen lijstje geven..

Hoofdvragen

Wat is uw budget? ik heb rond de 900-950 euro

Welk doel heeft u met uw pc? Ik ben voornamelijk van plan te gamen en te downloaden, dus een grote interne hdd zou wel handig zijn.

Heeft u verder specifieke eisen? Hij komt op mijn kamer te staan dus een redelijk stille pc zou wel fijn zijn als ik hem bijv. een nachtje zou willen laten downloaden.

Wilt u uw pc laten assembleren of zelf in elkaar zetten? Ik wil hem wel laten assembleren omdat ik geen zin heb om de hele tijd te lopen peuteren en evt. iets kapot te maken.

Randapparatuur

Monitor Ja, ik wil graag gamen in HD dan krijg je sowieso 1920 x 1080 of 1920 x 1200. De grote is niet zo van belang, deze mag van mij variëren tussen de 20" en de 24". Het is echter niet de bedoeling dat ik meer dan 150 euro moet uitgeven, anders blijft er niet meer veel over voor de pc zelf.

Toetsenbord Dit is niet noodzakelijk, maar als het in het budget past zou het ook fijn zijn. Als het zou passen hoeft het geen super high-tech toetsenbord te zijn, deze zou ik later altijd nog makkelijk kunnen vervangen.

Muis Hier geldt hetzelfde voor als bij het toetsenbord, als het kan graag maar het hoeft niet.

Geluidsboxen Deze heb ik zelf, dus die zijn niet nodig.

Kaartlezer N.V.T

Netwerkapparatuur zoals een router of powerline N.V.T

Overige vragen

Maakt U gebruik van draadloos netwerk? Ja, maar ik heb ook een gewone ethernet kabel die ik kan gebruiken.

Gaat u overclocken? Dit ben ik niet van plan op het moment. Ik kan altijd nog upgraden.

Wilt u een m-ATX of ATX systeem? Ik ga er nu vanuit dat ik een gewoon ATX systeem ga gebruiken, maar als het niet past/kan ben ik ook bereid voor een m-ATX te gaan

Indien in het bezit van een monitor, welke resolutie heeft de monitor? N.V.T.

Ikzelf heb al een soort van lijstje gemaakt, maar hier zit mijn monitor niet bij en ik zit toch al bij mijn limiet van 950 euro. Jullie kunnen deze ook aanpassen als jullie willen. ik zie net ook dat er geen koeling in zit, dus die zal er ook nog bij moeten.

Assemblage kosten Azerty 59.-

Behuizing MS-Tech CA-0300 Hornet NG - Midtowermodel 52.06 euro

Moederbord Asus Moederbord P8Z68-V/GEN3,s1155 153.51

Processor Intel Processor Core i7-2600, s1155 265.02

Interne harde schijf WD Caviar Green WD20EARX - Vaste schijf 107.02

Videokaart Gigabyte GV N460OC-1GI (Rev 3.0) 155.4

Voeding XFX Core Edition PRO750W 93.06

Optical drive Sony Optiarc AD-5280S - Schijfstation 16.54

Werkgeheugen Corsair Geheugen Vengeance DDR3,1600-8GB KIT 51.54

dat brengt het totaal aan kosten op 953,15 euro en dat is dan nog zonder koeling en monitor.

Als jullie mij dus zouden kunnen helpen, zou ik dat zeer appreciëren.

Alvast bedankt.

Groeten,

Dundee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 38

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Oké, dat is een prima start. :) Ik zou graag nog van je willen horen wat voor spellen je gaat spelen. Dat geeft een wat beter inzicht hoe we de krachten moeten verdelen tussen de processor en videokaart.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  38
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  20-03-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

dankje :P ik speel vooral FPS-games zoals Call of duty, fallout, Battlefield enz. maar af en toe ook strategy spellen (turn based) zoals Empire total war, anno enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 38

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Prima. Simpel gezegd gaat het dan om een monitor van rond de 150 euro, wat circa 750 (+50 euro assemblage) over laat voor de pc. Dat zou te doen moeten zijn, maar ik kan je vooraf al wel vertellen dat het geen absolute top-pc zal worden. Je hebt een redelijk sterke videokaart nodig en met een topprocessor zit je dan al over de 500 euro.

Met de prijzen van de harde schijven van tegenwoordig is dat helaas niet meer te doen. Je zult namelijk profiteren van een SSD en dat ding samen met een HDD kost je rond de 250 euro, aangenomen dat je met circa 80GB (128GB -fabrikantenmarge - Windows - wisselbestand) vrije ruimte op de c-schijf tevreden bent. Zo niet, dan gaat er nog 100 euro af voor een 256GB-versie, waarop je ongeveer 190GB aan programma's op kwijt kunt. Nou ja, dat kunnen we altijd later nog beoordelen.

Het gaat me nu niet lukken om een samenstelling voor je op te zetten, als niemand voor morgenmiddag heeft geantwoord zal ik dan kijken wat ik voor je kan brouwen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  311
  • Waardering:   49
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  01-05-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Processor: Intel Core i5-2400. Voor RTS heb je een snelle processor nodig - punt. Je hebt een goede processor, snel zeker en vast, maar hij is een beetje 'onnodig'. Je hebt op die processor HyperThreading. Dat is een leuk hulpmiddel voor dingen die er gebruik van maken zoals rarren. Voor gaming - het hoofddoel van jouw pc - heeft het zich helaas niet bewezen. We besparen dus ff €80 voor de rest van je componenten en we gaan in de plaats daarvan met een Core i5-2400. Dat ding heeft geen HyperThreading en 2MB L3 Cache minder, ook is hij 300MHz lager geclocked. Maar sowieso is hij zeer goed met games en als je single-GPU configuraties draait zal een Sandy/Ivy Bridge CPU je zeker niet bottlenecken in gaming.

Behuizing: Antec Three Hundred. Zeer mooie behuizing voor budget-gericht gamen. Dit ding heeft (nipt) genoeg ruimte voor de GPU die erin komt te zitten, heeft geen overbodige casefans en is dus niet luid. Gewoon een low-profile ding waar je je componenten in gooit, aanzet en voor de rest merk je er niets meer van. Geen fancy LED-lampjes of lawaai erop. Aangezien je van plan bent hem s'nachts te laten opliggen leken deze twee dingen mij eerder storend.

CPU Cooler: Scythe Mugen 3 Rev. B. omdat je er een CPU-koeler bijvroeg. Het ding zal je processor zeker en vast kouder houden dan de stock koeler, maar...eerlijk gezegd, het is niet echt nodig op de 2400. Echt hoog is de warmteproductie op die dingen niet, ook al moet ik zeggen dat ik op mijn 2600K wel een krijsend lawaai te horen kreeg als ik Metro 2033 speelde met de stock koeler. Dus als jij niet graag lawaai hebt tijdens het gamen, en de games die je speelt zijn processor-intensief, dan is deze aftermarket koeler inderdaad geen slecht idee.

Voeding: OCZ ModXStream Pro. Bewezen voeding van OCZ met modulaire aansluitingen, zeer goede efficiëntie en ook zeer stil. 600W is meer dan genoeg voor de componenten die er nu inzitten, één van 750W is overbodig voor een single-GPU setup en...nou, niet echt genoeg voor een dual-GPU setup.

DVD brander: hier niet veel uitleg bij nodig. Goedkoopste ding in de winkel.

Moederbord: Asus P8Z68-V LX. Prima moederbord voor een prima prijsje. Aangezien jouw hoofddoel gamen is, heb je niet echt de features van een higher-end board nodig. Sowieso heb je hier al 8-kanaals geluid en een back-up DVI/VGA/HDMI-aansluiting voor als jouw GPU plots de geest zou geven. Zelfs USB 3.0 zit erop.

RAM: Corsair Valueselect 2*4GB 1333. Hier kan je ook niet al teveel over zeggen, het is gewoon goedkoop, snel zat voor games en meer dan genoeg plaats voor alledaags gebruik en zwaarder multitasken.

*Edited* Harde schijf: Seagate SpinPoint F3 1TB. Dacht ik daarnet dat daar Samsung stond...ach ja. Ding heeft een toerental van 7200rpm en 1TB opslag. Als je een SSD écht nodig vindt kan dat geregeld worden, maar dan wel in de plaats van dit. Ook veranderen we dan je moederbord naar iets van €20 goedkoper en zetten we je case nog een tientje lager. Dan hebben we hier €100 voor.

GPU: Last, definitely not least. AMD Radeon HD6950 OC van Sapphire. Aangezien je van plan bent shooters als Battlefield 3 te gaan spelen, heb je een snelle GPU zoals deze nodig. Voor €200 mag je de performance van deze kaart zeker niet wegdenken. Hij presteert nog altijd sneller dan de -duurdere- HD7850 en de GTX 560 Ti. *Edited* Hier was ik fout, de HD6950 is trager dan de 7850. Zonder anti-aliasing speel ik Battlefield 3 op 1080p met 50-60fps en dat is soepel genoeg. En de mijne is dan nog niet eens overclocked - de jouwe wel, maar niet veel.

Monitor: LG IPS235V-BN. Resolutie van 1920*1080, grootte van 23". Maar het prachtige aan dit ding is het IPS-paneel erin. Een IPS-paneel geeft je veel mooiere kleuren dan een standaard TN-paneel. Het nadeel aan deze monitor is wel de 5ms response-rate, dus kijk wel uit voor eventuele ghosting. Normaal is het niet echt merkbaar, though.

Hier heb je een complete link van de samenstelling, ding komt neer op €999. Het is dus iets over je budget, maar tbh, ik zou hier echt niet onder gaan. Dit is zowat de bare-minimum voor jouw eisen. De koeler kan je er wel eventueel nog afhalen, maar dan draait je CPU wel iets warmer en heb je wat meer geluid als dat ding onder stress komt te staan. Van al de rest zou ik afblijven. Een SSD heb je al niet, wat ook meer en meer standaard wordt, maar het is nog steeds meer luxe dan benodigd.

http://azerty.nl/win...uct%5B2144%5D=1

Ik ben bijna zeker dat er een paar mensen het oneens zullen zijn met een paar keuzes die ik hier maakte, meer bepaald met de GPU voel ik aan dat ik één of andere fout gemaakt heb. Ook aan de monitor voel ik nattigheid. Als dit zo is, gelieve het me te laten weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 49
  • 311

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Uit mijn hoofd vind ik dat je daar een prima samenstelling hebt neergezet. Zo is hij zeker niet slecht, nog wat Arctic Silver 5 erbij en je bent klaar. De monitor is nooit gemakkelijk, ik zou die ook niet per se bij Azerty kopen. Komt goed, daar kijken we later naar. Ik schrik eerlijk gezegd wel van de prijs. Ik vind dat een SSD hoe dan ook op zijn plaats is, desnoods in plaats van een harde schijf. Dat is misschien vervelend, maar het is beter om later een (externe) HDD aan te schaffen dan om een SSD bij te plaatsen en opnieuw te moeten opbouwen en het scheelt enorm in de prestaties van de pc.

Op de kast en het mobo kan wellicht nog bezuinigd worden, maar dat gaat dan slechts om een paar tientjes. Ik zal er zelf morgen een AMD-systeem tegenover zetten of iets met een andere videokaart, kijken of dat gerechtvaardigd is qua prijs. Het systeem van Roo is wel het uitgangspunt, aangezien dat een gord gebalanceerd systeem is wat absoluut zal voldoen. Alleen nog even kijken of we de laatste restjes ook nog uit het vat kunnen krijgen voor je een beslissing neemt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  311
  • Waardering:   49
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  01-05-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Arctic Silver 5 zat er al bij hoor? :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 49
  • 311

  • Bijdragen:  38
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  20-03-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Sowieso bedankt voor de snelle en hoogstaande :) antwoorden. @Rooo1o bedankt voor de uitwerking, hier kan ik wat mee! Ik heb alleen een vraag over de harde schijf. Wat denken jullie dat handiger is? Een SSD-schijf of een old fashioned Interne HDD? Ik heb zelf geen ervaring met de SSD, maar ik hoor dat deze sneller en stiller is. Als dit klopt, dan ben ik hier ook nog wel voor te strikken. Daarnaast zou de ruimte niet echt een probleem zijn, ik heb nog een externe HDD van 500gb (hij is wel al voor 480gb vol ;)) die ik kan gebruiken. Over de monitor ben ik het met Tom eens, die kan ik altijd nog ergens anders op de kop proberen te tikken. Ik heb er een bij Mycom gezien voor 126,90 en die voldoet denk ik aan alle eisen. Als iemand hier ervaring mee heeft, zou die dan even willen antwoorden aub? http://www.mycom.nl/Products/View/1352512.aspx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 38

  • Bijdragen:  5.247
  • Waardering:   249
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  27-08-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Een SSD heeft als voordeel dat Windows sneller laadt en programma's wat sneller laden. In games zul je er niet veel van merken.

Ik raad je aan om Windows en je belangrijkste programma's/games op een 128GB SSD te zetten en de rest op een HDD.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 249
  • 5,2k

  • Bijdragen:  38
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  20-03-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Ok, maar is dit dan een erg groot verschil? Ik weet niet of u een SSD gebruikt, maar weegt het op tegen de voordelen van een 1TB harde schijf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 38

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Ja, dat is een enorm verschil. Het gaat ook om een stukje gebruiksgemak, je pc start binnen 30 seconden op. Een SSD is circa 5 keer zo snel als een harde schijf qua leessnelheid, op het gebied van schrijven kan dat tot 10 keer gaan. Het voordeel zit 'm inderdaad in het laden van grote bestanden of het wegschrijven van willekeurige zaken. Bij games heb je daarom ook voordeel, aangezien er een flink aantal zijn waarbij grote blokken textures geladen moeten worden. Dat komt niet allemaal op het geheugen neer. De trend in grootte van games is nog steeds opgaand, dus hoe verder we komen, des te meer relatief voordeel je haalt uit een SSD t.o.v. een HDD. Dat is ook waarom ik zeg dat je beter nu een SSD kunt halen en later nog een HDD bij zou kunnen plaatsen. Bijkomend voordeel: je hoeft niet alles opnieuw te installeren. Het bijplaatsen van een schijf is heel eenvoudig, je hebt slechts twee kabeltjes nodig: één van de schijf naar het moederbord (SATA) en één van de voeding naar de schijf (SATA-power). Dat geldt overigens ook voor een SSD.

Nadeel van een SSD is natuurlijk de opslagruimte. Als je echter de schijf die je in je huidige pc hebt zitten meeneemt en formatteert, heb je op dat vlak alvast wat winst. Dan ligt het alleen aan de opslagruimte die dat ding heeft. Gaat dat niet lukken of is de schijf te klein, dan valt er meer te zeggen voor een gewone HDD. Mijn voorkeur zou dat echter niet hebben. Ik heb ervaring met verschillende SSD's en zelfs mijn klanten, die de prestaties vaak niet zoveel uitmaakt, vinden 't een geweldige oplossing omdat alles "zo snel reageert".

Maar goed, zoals ik al zei, je kunt niet alles in het budget passen. Voor jouw wensen heb je het liefst een goede processor, een nog betere videokaart én een SSD. Dat gaat boven je budget. Daarnaast wil je een stille pc. Dat betekent voor iedereen wat anders, maar ik weet uit ervaring dat als je 'm 's nachts aan wilt laten staan, je echt een samenstelling moet hebben waarbij over dat punt goed is nagedacht. Over het algemeen kost stilte je nog 50 tot 100 euro extra, wat 'm in de koelers en ventilatoren gaat zitten. Het handigste is dan zelfbouw, zodat je zelf kunt regelen waar welke ventilator komt te zitten en hoe de luchtstroom geregeld wordt. Toegegeven, dan heb je wat kennis nodig, maar ik heb het idee dat jij er wel uit gaat komen. Bespaar je ook nog 'ns de assemblagekosten. Het klinkt misschien gek, maar ik zou toch nog een paar honderd euro extra bij elkaar sprokkelen en in de tussentijd je wat inlezen in hoe je een systeem bouwt. Wij kunnen je prima helpen met de samenstelling, maar als je stilte wilt hebben heb je geen andere keus dan daar zelf voor te zorgen. Geluk is dan wel dat we je precies kunnen vertellen welke ventilatoren je het beste kunt aanschaffen en waar en hoe je die het meest gunstig zou kunnen plaatsen. ;)

Als laatste, maar dat is persoonlijk, heb ik iets tegen goedkope monitoren. Acer staat niet als beste merk bekend, hoewel hun monitoren beter zijn dan hun notebooks. Kijk je rond het 200 euro-punt, dan heb je een uitstekende, brede keuze aan kwalitatief prima monitoren. Nu heb je eigenlijk maar een paar keuzes. Al met al snap ik je budget volkomen, maar wil je aan al je wensen tegemoet komen heb je net even wat meer nodig. Voorbeeld:

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B458452%5D=1&product%5B425856%5D=1&product%5B476182%5D=1&product%5B496940%5D=1&product%5B485373%5D=1&product%5B2144%5D=1&product%5B462183%5D=1&product%5B386984%5D=1&product%5B385226%5D=1&product%5B283129%5D=1&product%5B435818%5D=1&product%5B260394%5D=1&product%5B9935%5D=2

Ben daar een paar uur mee bezig geweest, bouwen gaat zo'n beetje sneller. :P Je ziet dat het geld gaat zitten in een wat dikkere behuizing, meegeleverde passieve koeler waar je een PWM-fan op plaatst, een fancontroller en twee extra casefans die je daar op aansluit. De overige fans sluit je aan op het moederbord. De voeding is extreem stil en daardoor wat duurder, hetzelfde geldt - voor zover mogelijk - voor de videokaart. Dit is een hele lastige samenstelling, maar hij is niet heel moeilijk om te bouwen. Wil je nog een stap verder met stilte, dan moet je het bij de waterkoeling gaan zoeken. Qua budget wil je dat niet.

Zoals je ziet, kost het systeem een schep meer. Dan heb je nog geen monitor en ook geen 256GB SSD of extra HDD, zoals eigenlijk wel gewenst is. Wel heb je een topprocessor en een zeer goede videokaart die de prestaties levert in de shooters die jij speelt. Voor zover het nog niet duidelijk was: shooters zijn de meest veeleisende games die er zijn, combineren met stilte wordt lastig. Oftewel: het kost je geld. Voordeel is wel dat je dat geld voor stilte vooral steekt in componenten die niet na een paar jaar zijn afgeschreven. Je behoudt een zeer stil, koel omhulsel dat zo 10 jaar mee kan. Als je 't mij vraagt, zou ik het zo oplossen.

De kosten drukken kan: bestel dan niet alleen bij Azerty, maar spreid uit over andere winkels. Daar heeft Tweakers een zeer goed hulpsysteem voor en kan ik je ook bij helpen op de dag dat je gaat bestellen. Eerder gaat niet, de prijzen wisselen letterlijk met de dag. Om het systeem helemaal optimaal te krijgen, zou je moeten investeren in een 256GB SSD (+100 euro) en een Green 2TB of 3TB HDD (+ ~90/140 euro). Daarnaast komt dan nog de monitor à 175 tot 200 euro. Heb je dat, dan kun je voorlopig zeker weer vooruit. Vandaar mijn tip om nog even door te sparen.

Je zult wel vol zitten met vragen, denk ik zo. Laat maar horen!

@Roo: Had ik niet gezien, sorry!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  38
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  20-03-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Bedankt voor alle moeite Tom, je hebt me overtuigd van de voordelen van de SSD! Ik wil je ook bedanken voor de winkelmand die je bij Azerty in elkaar hebt gezet. Ik heb er echter naar zitten kijken en ik ben nu met een enigszins goedkopere pc uit. Ik kwam vooral goedkoper uit omdat ik i.p.v. de 300 euro videokaart van jou de radeon HD 6950 OC gekozen, omdat de videokaart toch niet wordt gebruikt tijdens het downloaden en als hij wat lawaai maakt tijdens het gamen is dat ook geen probleem. Daarnaast heb ik ook een iets goedkopere kast gekozen, zo bespaar je weer eens een tientje. Bedankt voor het vertrouwen trouwens :) ! maar het is helaas zo dat zelfs als ik hem zelf in elkaar wil zetten, ik er geen tijd voor heb omdat ik de hele vakantie weg ben en ik tijdens een normale schoolweek haast geen tijd heb :sorry: . Dus ik heb Toms en Rooo1o's winkelmandjes gecombineerd en een beetje aangepast en nu komt dit er uit.

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B425857%5D=1&product%5B436998%5D=1&product%5B469644%5D=1&product%5B363680%5D=1&product%5B516931%5D=1&product%5B477517%5D=1&product%5B2144%5D=1&product%5B9935%5D=3&product%5B476182%5D=1&product%5B7517%5D=1&product%5B7940%5D=1&product%5B406577%5D=1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 38

  • Bijdragen:  311
  • Waardering:   49
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  01-05-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Sorry, maar waar is je voeding?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 49
  • 311

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Als je iets van de stilte wilt behouden, is het wel raadzaam om een behuizing te nemen die daarmee om kan gaan. Die in mijn samenstelling is bewust gekozen. Ik heb nu een andere optie genomen, helaas zijn er geen kasten die zonder ventilatoren worden geleverd.

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B476182%5D=1&product%5B496940%5D=1&product%5B485373%5D=1&product%5B2144%5D=1&product%5B462183%5D=1&product%5B386984%5D=1&product%5B435818%5D=1&product%5B260394%5D=1&product%5B9935%5D=2&product%5B90497%5D=1&product%5B478641%5D=1&product%5B7517%5D=1&product%5B425857%5D=1&product%5B496935%5D=1

Verschil: in tegenstelling tot jouw samenstelling zit 'r een voeding in, al is die wat luidruchtiger dan de vorige, en een wat sterkere videokaart. Ik houd 't bij Ivy Bridge, gezien je daar voor nauwelijks extra kosten wat prestatiewinst (~5 tot 10%) uit haalt. Ik blijf bij m'n eerder gekozen koeling. Een PWM-fan op een fanloze koeler is de beste combinatie, de ventilator van de Mugen 3 wil nog wel wat herrie maken. Die kun je uiteraard vervangen, maar dan is de Thermaltake net zo goedkoop. Met de fancontroller valt te schuiven, ik heb niet echt een favoriet. De extra casefans moeten nu aan de voorkant als intake worden geplaatst. Dan heb je er één of twee nodig, fans aan de zijkant werken vaak niet i.c.m. een hoge CPU-koeler.

Het idee van een stille videokaart is dat je bij het niet gebruiken ervan ook niks hoort. Dat is het idee bij 's nachts downloaden, nietwaar? De HD7850 is echter wel wat luidruchtiger dan die andere, de voeding is niet stil en de behuizing is kwalitatief minder. Dat betekent dat je absoluut meer gaat horen. Voor mij maakt het niet veel uit, dat is je eigen keuze.

Wanneer wil je trouwens gaan bestellen? Da's ook nog wel een puntje, want samenstellingen blijven ongeveer 2 weken houdbaar. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  38
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  20-03-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

ten eerste wil ik even aangeven dat ik wel een beetje dom ben geweest door mijn voeding te vergeten :schok: . Ik zie ook dat je weer de fancontrol terug hebt gezet naar de NZXT Sentry 2. Als dit niet zou uitmaken, dan zou ik graag voor de iets goedkopere ZALMAN ZM-MFC1 gaan. Het is misschien maar 10 euro, maar een tientje is een tientje :P . En als laatste vroeg ik me af wat het verschil is tussen de Noctua en de sharkoon? Kan ik ook gewoon drie keer de Sharkoon er in zetten? Ik ben van plan de pc te kopen rond 4 juli als ik mijn loon krijg, maar als ik het daarmee niet red zal het tot augustus moeten wachten.... en dan zal het niet meer zo up-to-date zijn. Daarnaast bedacht ik me daarstraks iets, ik dacht dat er hier ergens op het forum een keer heeft gestaan dat als je computer was samengesteld door Duken dat je dan korting kreeg bij Azerty. klopt dit nog steeds? en zoja wat zijn hier de voorwaarden voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 38

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Dat klopt, met assemblage krijg je een tientje korting. De code komt later wel goed. ;)

Noctua is wel nodig, da's een speciale voor op de koeler. Die wordt verbonden met het moederbord, de andere drie of vier - ligt eraan hoeveel Sharkoons je neemt - gaan op de fancontroller. Dat zal echter allemaal doorgecommuniceerd moeten worden aan Azerty, ik weet niet zeker of ze dat doen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  38
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  20-03-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Ok, bedankt voor de hulp. Ik ga eens kijken hoeveel ik volgende maand in totaal heb, anders koop ik eerst alleen de pc en dan heb ik nog wel een oud tft schermpje liggen. Daar game/download ik dan met mijn game pc een maandje op en dan koop ik ook een nieuwe monitor. Ik ga er van uit dat ik dan iets van 950-1000 euries heb en daarmee zou ik toch wel aan die stille van Tom moeten kunnen komen :P . Als iemand nog tips heeft, zou ik ze graag horen zoniet dan spreek ik jullie volgende week weer! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 38

  • Bijdragen:  5.918
  • Waardering:   109
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  15-03-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Ik heb mijn eigen samenstelling even gemaakt:

http://azerty.nl/win...t%5B487560%5D=1

Gewoon om even een andere kijk erop te geven. Hieronder de uitleg:

Ik zal beginnen met de behuizing. Dit is een Fractal Design R3 met geluiddempend materiaal. Hierdoor worden geluiden binnenin de kast binnengehouden, dit scheelt veel geluid. Daarnaast is deze behuizing ook voorzien van stille ventilatoren, deze hoor ik je niet als de kast onder je bureau staat. Toch is de kast voorzien van een redelijk goede air-flow en heeft nog uitbreiding tot meerdere ventilatoren.

Moederbord + CPU combo

Gekozen is voor een Z68 chipset, dit is in principe voldoende aangezien die de nieuwste features aanboort heeft als een Z77 moederbord. Meer dan dat heb je niet nodig en daarnaast heeft die ook features om te kunnen overclocken mocht je dit willen. De CPU die ik heb gekozen kun je niet mee overclocken. Dan zul je meer geld moeten investeren voor de Core i5 2500k, hiermee kun je uitstekend overclocken. Socket 1155 Sandy-Bridge is prima en blijft lekker koel bij het verhogen van de kloksnelheid. De processor loopt op 3 GHz wat meer dan voldoende is.

SSD / HDD:

Ik heb gekozen voor een Samsung 830 128 GB SSD. Hierop kun je zonder problemen je gehele Windows besturingssysteem, games en programma's installeren. Alleen downloads en andere overige grote bestanden kun je op de 2TB harde schijf neerzetten. Allebei een SATA-600 aansluiting die ook op het moederbord aanwezig is. Hoe groter de SSD hoe sneller die is, ook bij deze Samsung. 128GB is dus voldoende voor je games en dergelijke.

Koeling:

Ik heb de Noctua koeler gekozen die relatief goedkoop is voor een Noctua. Deze koeler komt ook met een Socket 1155 bracket hoewel dat niet vermeld staat op de website. Deze koeler gebruikt Noctua PWM fans waardoor die langzamer gaat draaien als de processor niet warm wordt en harder draaien als die wel warm wordt. Geluidsniveau is bijna onhoorbaar, je zal echt moeite moeten doen om het geluid te kunnen horen als de zijpanelen van de Fractal Design erop zitten. De combinatie van maakt het een hele stille pc. Aangezien de Noctua met goede koelpasta komt hoef je niet nog extra te investeren.

Videokaart:

Niet heel onbelangrijk, maar op dit moment is de beste 200 - 300 euro prijsklasse videokaart de HD 7850. Echt een top van een kaart voor zijn prijs en daarnaast door Sapphire is die ook nog eens heel stil. Als je de pc aanlaat staan voor downloaden gaan de ventilatoren van de Sapphire koeler bijna uit en hoor je hem niet (eigen ervaring). Bij gamen zul je een hele lichte zoem horen, niet storend. Daarnaast presteert die ook goed in games, zijn broer de HD 7870 presteert nog wat beter maar die gaat over de 300 euro heen. Dan zou je het budget moeten uitbreiden. Daarnaast is die erg energie-zuinig door de nieuwe architectuur, de verouderde generatie van NVIDIA is misschien iets goedkoper maar vraagt een stuk meer stroom.

Voeding:

Deze OCZ 600 watt is meer dan voldoende en daarnaast onhoorbaar. Ik heb hem zelf ook en bij intensieve taken hoor je voeding gewoonweg niet. Qua kabels kom je ook niet tekort, tenzij je een tweede videokaart erbij wilt zetten dan zul je een andere voeding moeten nemen.

En verder, de standaard DVD-brander en dergelijke. Ook heb je 8GB DDR3-1600 MHz, dit is genoeg en presteert iets beter dan 1333 Mhz.

Dit is mijn samenstelling, op-en aanmerkingen hoor ik graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 109
  • 5,9k

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Ik heb die Noctua wel eens geleverd, zitten geen PWM-fans op. ;) Verder prima, niet heel veel verschil met wat we al hadden.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  5.918
  • Waardering:   109
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  15-03-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Sorry, ik bedoelde:

2 Ultra-Low-Noise Adaptor (U.L.N.A.), 2 Low-Noise Adaptor (L.N.A.), Y-splitterkabel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 109
  • 5,9k

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Mja, dat zijn kabeltjes die standaard bij elke Noctua-fan worden geleverd. ;) PWM is een eigenschap van de ventilator, een chipje moet snappen dat een signaal niet 0 of 12V is, maar drie opeenvolgende signalen van bijvoorbeeld 0V-12V-3V uitmiddelt in 5V en dus 5V op de fan zet, waardoor 'ie bijvoorbeeld op 800 RPM gaat draaien in plaats van op 2000 en dan weer niks. Aansluiten op het mobo is daarom ook verstandig, want een fancontroller heb je voor een PWM-fan niet nodig, maar volgens mij wel een 4-pins aansluiting.

Ik weet uit reviews dat zowel de 90mm-versie van de Noctuakoeler als de 120mm-versie nog wat herrie kunnen maken, al valt het te vergelijken met een Mugen. De prijs gelukkig ook, dus je kunt de Noctua nemen uit je samenstelling nemen en daar die ULNA-kabel tussen zetten zodat het geluid wat vermindert en je niet veel geld kwijt bent. Is misschien wel het handigst. In elk geval niet het stilst. :P

Maar ja, dat zijn allemaal zaken in de kantlijn: 15 versus 25 dB max. Het meest luidruchtig zullen de casefans zijn, of de ventilator van de voeding. Die moeten dus gewoon goed zijn, vandaar die Fractal Design R3. Helaas is de CM M620-voeding niet meer leverbaar, de OCZ is niet zo'n topper qua geluid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...