Spring naar bijdragen

Mini ITX systeem


Gast Vlutje

Aanbevolen reactie

Hallo allemaal,

een paar dagen geleden heb ik van een maat van mij een mini-ITX behuizing gekregen. Ik wilde deze gebruiken als HTPC(dus voor 1080P films kijken, af en toe een simpel spel). Het gaat om een X-gear mini bee XMB190K, met een 150W voeding. Ik heb zelf nog een 3,5" 1TB harde schijf. Omdat ik nauwelijks DVD's afspeel, mag een optische drive achterwege worden gelaten.

Wat is uw budget?

+/- 250 euro, zonder voeding, behuizing, harde schijf en optische drive. Mocht een andere voeding of harde schijf nodig zijn, dan kan ik maximaal tot 400 gaan.

Welk doel heeft u met uw pc?

Internetten, films kijken, simpele spelletjes(denk hierbij aan tropico 4 en oude RTS games).

Heeft u verder specifieke eisen?

Alles dient in de huidige behuizing te passen(X-gear Mini Bee XMB190K) en zo stil mogelijk te zijn(het liefst niet hoorbaar bij een film)

Wilt u uw pc laten assembleren of zelf in elkaar zetten?

Zelf assembleren

Maakt u gebruik van draadloos internet?

In principe niet, maar als dit niet veel meer kost, heb ik dit er graag bij. Dit zou buiten het budget vallen.

Heeft u randapparatuur nodig?

Nee, die heb ik zelf al.

Gaat u overclocken?

Nee.

Ik heb zelf al een aantal opties bekeken(op basis van een artikel op Tom's hardware: http://www.tomshardw...nsole,3531.html , maar ik weet niet of dit(http://azerty.nl/win...oduct[541651]=1) kan. De behuizing heeft namelijk een 150W voeding, en geen uitbreidingsslots aan de achterkant, kan ik gewoon een videokaart plaatsen, of is dit niet nodig?

Als de grootte van de case niet duidelijk is, kan ik ook een aantal foto's maken ter illustratie?

Niels

bewerkt door Duken
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Je kunt zonder de benodigde ruimte aan de achterkant zeker geen videokaart plaatsen, nee. Dat maakt niet zoveel uit, als je een Haswell neemt heb je genoeg grafische kracht voor je doel. Dan houd je ook het verbruik binnen de perken.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

Oke, bedankt voor je reactie Tom. Ik las dat hardware.info de AMD A4-5300 gebruikt en dat deze een goede GPU heeft t.o.v. de Intels, zou deze (i.c.m. een ander moederbord natuurlijk) geschikt zijn voor mijn situatie(ook qua stroomverbruik)? En zou het nog uitmaken of ik voor de A4-5300 zou gaan of een ander type, qua prestatie/verbruik?

Linkje:

http://nl.hardware.i...---oktober-2013

bewerkt door Vlutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-04-06
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Dat is op zich geen heel slecht idee, maar qua processorprestaties is het wel een stuk minder dan vergelijkbare Intel-modellen. Voordeel: prijs en een klein beetje sterkere GPU-prestaties. In plaats van de A4-5300 kun je beter naar de A10-5700 of A10-6700 kijken, want die hebben dezelfde TDP (= maximaal verbruik): 65W en zijn een stuk krachtiger dan die A4-5300. Met jouw maximaal 150W (verbruiksgrens = ca. 120W) loop je al snel tegen mogelijke problemen aan.

Let wel: begin 2014 komt Kaveri en die APU's zullen nog een stukje krachtiger zijn op het gebied van de GPU. Geen haast? Wachten. Geen zin om te wachten of haast? Ik raad de A10-6700 aan.

Als je de A10-6700 neemt (of de 5700, of de 5400/5300), neem dan één van deze moederborden:

http://tweakers.net/categorie/47/moederborden/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpWMzQ1AVFlijpJVtJKZgbmhUmytjpKhmTGSsKGFBVC0thYA

Geheugen: DDR3 tot maximaal PC3-14900 (dus alles < 1866 MHz), er is geen reden om meer dan 8GB te nemen.

Ik vrees dat je wel een klein probleem gaat krijgen met de processorkoeling als je niet goed oplet. Dat is altijd op mITX. De Noctua NH-L9a heeft een aanvaardbaar stille fan en past op het MSI-moederbord, maar niet op het moederbord van AsRock. Dat zou een goede keuze zijn, als dat alles qua hoogte in je behuizing past. De Noctua is alles bij elkaar 6,5cm hoog. Het moederbord haalt meestal geen 4,5cm en als ik een educated guess zou moeten maken, zou ik zeggen dat het ruim zou moeten passen. Neem bij een aparte processorkoeler wat Arctic Silver 5 koelpasta.

Geen optische disk. Zeker van? Scheelt wel lekker ruimte binnenin.

Dan ben je er zo ongeveer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 228
  • 500

  • Bijdragen:  1.573
  • Waardering:   118
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  17-04-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  40

Tom, hoe is het mogelijk dat je dit naast je studie nog allemaal kan bijhouden....Damn die hardware kennis blijft je bij :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 118
  • 1,6k

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...