Spring naar bijdragen

KENAU – Torrent / Download / NZB


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  246
  • Waardering:   30
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  27-03-12
  • Status:  Offline
  • Actief:  

[table][th]

KENAU

[/th][/table][table][th]Algemene informatie:[/th][th][/th][th]Extra informatie:[/th][th][/th]

[/table]

79d7d__kenau+affiche.jpg

Maarten Treurniet

met: Monic Hendrickx (Kenau Simonsdochter Hasselaar), Barry Atsma (Wigbold Ripperda, de gouverneur van Haarlem), Sallie Harmsen (Kathelijne), Lisa Smit (Gertruide), Sylvia Hoeks (Magdalena), Eva Bartels (Alda), Peter van den Begin (Jacob), Anne-Marie Jung (Bertha), Attila Árpa (Don Diego), Matthijs van de Sande Bakhuyzen (Pieter Ripperda), Pau Cólera (Don Toledo), Jaap Spijkers (Duyff), Sophie van Winden (Magdalena), Simon Nader (Julio, Spaanse officier), Francisco Olmo (Alva), Antoin Cox (Teun), Bert Luppes (priester), Titánia Valentin (Mathilde), Thomas Ryckewaert (Dominique), Jara Lucieer (Beatrijs), Steven van Watermeulen Steven van Watermeulen (Marnix van St-Aldegonde), Dalotti Mark (boer), Gabriella Fon (Leida), Vincent Boele (monnik)

Scenario: Marnie Blok, Karen van Holst Pellekaan.Kenau vertelt het op waarheid geïnspireerde verhaal van de Haarlemse Kenau Simonsdochter Hasselaar, die ten tijden van de Tachtigjarige Oorlog een heldhaftige strijd voerde tegen de Spaanse bezetter. Kenau runt een goedlopende scheepswerf wanneer Haarlem in 1572 wordt belegerd door de Spanjaarden. Gevoed door haat en verdriet om de executie van haar jongste dochter, begint Kenau met haar vrouwenleger een heroïsche strijd tegen de Spaanse belegeraar. Omdat haar angst en pijn schuil gaan achter koppige geslotenheid, dreigt Kenau echter ook haar oudste dochter te verliezen.

Producenten: Yoshi Aesaert, Judith Csernai, San Fu Maltha, Iván Márk, Bert Nijdam, Els Rientjes. Camera: Mátyás Erdély. Montage: Bas Icke, Jasper Quispel. Casting: Job Castelijn, Janusz Gosschalk. Production design: Hubert Pouille. Make up: Mariël Hoevenaars. Kostuums: Brigitta Katona.

EenVandaag toonde op 24 maart 2013 het maken van de film KENAU, omdat het een Nederlandse film is die geheel in het buitenland wordt gedraaid. Daartoe werd in Hongarije een Nederlands dorp in plastic nagebouwd, de duinscènes worden opgenomen in België. De benadering van België en Hongarije leidt tot een bloeiende filmindustrie in die landen. Er ontstaan door ‘filmbelgen’, Nederlanders die zich in België vestigen om daar te kunnen werken. Producent Sam Fu Malta wil dat dergelijke constructies ook in Nederland worden gecreëerd. Regeringspartij VVD ziet dat niet zitten.

De opnames van KENAU gingen maandag 25 februari 2013 van start in Hongarije. Donderdag 28 februari 2013 was Sophie van Windens eerste draaidag. Opgenomen in onder andere België, Nederland. Onder andere in Amsterdam (Zuiderkerk op 26 november 2013).

Singer-songwriter Wyke van Weelden zingt de titelsong. Het is de eerste keer dat ze Nederlandstalig zingt. In 2012 zat Wyke samen met o.a. Douwe Bob en Nielson in de eerste aflevering van De Beste Singer-Songwriter van Nederland. De titelsong is geschreven door Han Kooreneef en geproduceerd door Nando Eweg. Nando schreef samen met Wyke de muziek en begeleidt haar op piano. De begeleiding op gitaar is van Wyke zelf en Xander Hubrecht, cello door Daniela Zlatkin en viool door Simone Vierstra.

Actrice Sophie van Winden ((o.a. Leef!, Happy End, Eileen, De Ontmaskering van de vastgoedfraude) verving Sylvia Hoeks die de rol om gezondheidsredenen moest teruggeven. Sylvia Hoeks in persbericht uit februari 2013: „De doorlopende werkdruk en de rollen die ik heb gespeeld de afgelopen jaren zijn me niet in de koude kleren gaan zitten. Ik hoopte de afgelopen maanden genoeg rust te hebben genomen, maar na het Filmfestival in Berlijn waar ik aanwezig was voor publiciteit rondom de film The Best Offer kwam ik er helaas achter dat ik kamp met vermoeidheidsverschijnselen. Ik had me enorm verheugd op Kenau, maar mijn gezondheid gaat voor”.

KENAU wordt geproduceerd door San Fu Maltha en Els Rientjes van Fu Works. De film is een coproductie met de Belgische producent Antonino Lombardo van Prime Time (Tirza; oorlogswinter) en de Hongaarse Ivan Mark en Judith Csernai van I’m Film (Het Bombardement). De film komt als Telescoopproject tot stand met steun van het Nederlands Film Fonds, de NCRV, CoBo, het Ministerie van OCW, Eurimages, MEDIA, de Hongaarse Tax Shelter, het Hongaarse Film Fonds Fonds en Belgische Tax Shelter. Distributeur: Dutch FilmWorks.

Marnie Blok, coscenariste is de vrouw van de regisseur.

De Spaanse acteurs Pau Cólera en Francisco Olmo, de man die zijn vader Alva speelt, kenden elkaar al en ze hadden hun scène al met z’n tweeën geoefend in Spanje, voordat ze op de set kwamen.

Regisseur Maarten Treurniet over de film KENAU op filmfestival.nl in maart 2014: “Het leger van 5000 Spanjaarden is gemaakt in de computer. In de post-productie is heel Haarlem in 1572 nagebouwd in de computer en in de scènes gezet. Met een helikopter is een keer over de Spanjaarden heengevlogen; tien tenten en zestig figuranten, want zo veel hadden we er. Dat zijn uiteindelijk tweehonderd tenten en tweeduizend figuranten geworden met Haarlem als decor erachter, terwijl de Spanjaarden op Haarlem schieten. Dat is enorm veel werk, maar ik wist dat het kon. Ik vond in

Hongarije ook een bedrijf waar ik meteen dezelfde taal mee sprak en die dit het allerleukst vinden: een ridderfilm met zo’n mooi verhaal. Ik heb zelf de software gekocht om die mannetjes te maken, om de kennis in Nederland te houden. Een Nederlander die voor mij werkt bij mijn post-productiebedrijfje in Amsterdam-Noord is vier maanden in Hongarije geweest om met de aangekochte software de visual effects te maken en dat ging heel goed. (…) De makers besloten om in de film wel beleefd, maar geen Oudnederlands te spreken. Er zit meteen een soort muur tussen de personages en de kijker als de manier van praten zo van elkaar afligt. Ik heb daar natuurlijk wel even mee gespeeld: sommige woorden zoals ‘oké’ en ‘shit’ kunnen niet, daar moet je dus goed mee oppassen. Maar Oudnederlands drukt zo’n stempel op je film en ik wilde dat het een toegankelijke, emotionele film werd.”

Persreacties:

Barend de Voogd in ‘de Filmkrant’ van maart 2014: “(…) De scenaristen blijven Kenau maar beginselverklaringen in de mond leggen: “Ik blijf vechten voor die vrijheid! Voor onze kinderen! Voor Haarlem!” Secondaire plotlijntjes als haar moeizame relatie met dochter Kathelijne of de voorzichtig opbloeiende verstandhouding met Ripperda (“U doet mij weer versteld staan mevrouw.”) zijn bedoeld om de heldin wat meer dimensie te geven, maar erg diepgaand of verrassend kun je die nauwelijks noemen. Waarom niet de ‘cojones’ gehad om van Kenau een echt interessante bitch te

maken? Aan de andere kant van de stadsmuren staat ondertussen de clichématig sinistere legerleider Don Fadrique de Toledo (Pau Coléra). Het Spaanse leger houdt zich vooral bezig met de Haarlemse vrouwen, totdat de syfilis toeslaat. Wanneer Fadrique zijn bedgenote verklapt dat hij de muren van Haarlem met buskruit wil opblazen, ontbreekt zelfs het sardonisch gelispelde ‘Boem!’ niet.Het zijn de gebruikelijke helden- en schurkenclichés, en die maken van Kenau uiteindelijk niet veel meer dan een met enige vaart gebrachte, simplistische avonturenfilm. De winterse scène waarin witgeklede vrouwen op schaatsen een Spaans voedseltransport overvallen is één van de betere momenten. Zulke scènes drukken je echter ook met de neus op het feit dat de Haarlemse hongersnood, na zeven maanden, nooit voelbaar wordt, dat de gevechten spannender hadden gekund en dat zelfs een deels fictief verhaal geen ál te groot loopje mag nemen met de geloofwaardigheid. Kenau die ongemerkt het Spaanse kamp binnensluipt met een vaatje buskruit? Een ‘Braveheart met vrouwen’ moest het worden, volgens de persmap. Akkoord, met enige goede wil, maar de fascinerende vrouw die Kenau Simonsdochter Hasselaer ongetwijfeld was verdiende meer.”

Robbert Blokland in ‘Sp!ts’ van woensdag 5 maart 2014: “Zoveel films als er in Nederland zijn gemaakt over WO II, zo onderbelicht is de andere grote ’Nederlandse oorlog’, die tegen de Spanjaarden werd gevoerd. Het ambitieuze epos Kenau tracht die periode eens onder de aandacht te brengen. Niet in het minst, zo toont de film, omdat het van cruciaal belang was voor ons land zoals we dat nu kennen. (…) De paar gevechten in het (grotendeels digitaal) gereconstrueerde Haarlem leveren zeker wat vuurwerk op. Regisseur Maarten Treurniet (De Heineken Ontvoering) weet

een aanval van een Spaans konvooi op het ijs sfeervol in beeld te brengen en één van de guerilla-acties van Kenau en haar leger biedt het mogelijk meest functionele naakt uit de Nederlandse filmhistorie. Maar soms ook zijn de actiescènes wat knullig en kort, alsof het relatief kleine budget voor dit soort films (6 miljoen euro) de makers flink parten heeft gespeeld. Bovendien werkt de wisselwerking tussen de actie en de emotie te weinig. De moeilijke relatie tussen Kenau en haar resterende dochter Kathelijne (Sallie Harmsen) komt nauwelijks uit de verf, evenmin als de spanning tussen haar en prinselijk gezant Ripperda (Barry Atsma). Eigenlijk houden de eindeloze confrontaties het verhaal vooral op, wat te veel de tijd geeft om na te denken over allerlei andere onlogische zaken in het plot. Als de (overigens tamelijk clichérijk in beeld gebrachte) Spanjaarden de stad hermetisch hebben afgesloten, waarom kunnen de vrouwen dan toch steeds zo gemakkelijk buiten de stadsmuren komen? En zouden de personages in zeven maanden van honger niet op zijn minst een klein beetje af moeten vallen?”

Kijkwijzer: 12 jaar (geweld, grof taalgebruik).

IMDb

Première: 6 maart 2014

K-110 minuten

[table][th]Directe links naar een NZB, Torrent of download bestanden zijn hier niet te vinden op Duken.nl. Discussiëren, overleggen en Tips zijn toegestaan. Zie onze huisregels.[/th][th][/th]

[/table]
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 30
  • 246
  • Reacties 0
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


  • Recent nieuwsbericht

  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    Gast Avenue 17

    Gast Avenue 17

    Geplaatst

    The charming answer

    Drifter

    Geplaatst

    Hierbij nog 10 Toppers als aanvulling op bovenstaande Gratis Games Fall Guys: Ultimate Knockout Platforms: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc Ook na de hype is Fall Guys een geweldige partygame. Met honderd man door een hindernisbaan vol draaiende hamers, sloopkogels en vliegende platformen stormen is natuurlijk een recept voor ultieme chaos. Dankzij de logge physics en merkwaardige besturing kun je eigenlijk ook niet boos worden als je vlak voor de finish van de baan wordt ge-yeet. Honkai: Star Rail Platforms: PlayStation 5, Android, iOS en pc Onze Kamal is nog steeds verslingerd aan de gratis, strategische rpg Honkai Star Rai. Voor deze game laten we dan ook hem aan het woord: “Als ik Honkai: Star Rail zou moeten samenvatten: het is een van de meest gedetailleerde rpg’s, die maar blijft verrassen. Als je Genshin Impact speelt, weet je al hoeveel passie miHoYo in zijn games stopt. Honkai: Star Rail is geen uitzondering. Ik ben sinds dag één een megafan en kan de game aan iedere fan van rpg-games aanraden.” Nou, duidelijk dus. Overwatch 2 Platforms: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc Overwatch 2 stelde bij verschijning behoorlijk teleur. De singeplayercampagne ontbrak (en is inmiddels geannuleerd), de game was niet bijster veel veranderd ten opzichte van het eerste deel en personages vrijspelen kost veel speeltijd óf geld. Nu spelers elk nieuw personage direct kosteloos ontvangen, is Overwatch 2 een stuk beter om gratis te spelen. Bovendien is Blizzards hero-shooter na al die jaren gestroomlijnder en gevarieerder dan ooit. Marvel Snap Platforms: Pc Er zijn talloze mobiele games, maar Marvel Snap verdient absoluut een vermelding. Het heeft alles wat je wilt van een gratis cardgame: een eerlijk verdienmodel, simpele regels en een fantastische presentatie. Even een online potje spelen is eenvoudig, en het introduceert het grote publiek op een leuke manier aan minder bekende helden. Dota 2 Platforms: Pc Vaak wordt Dota 2 de ingewikkeldere tegenhanger van League of Legends genoemd, maar dat is voor de community zelf vloeken in de kerk. Alleen al omdat alle helden bij aanvang gratis beschikbaar zijn, in tegenstelling tot League. Bovendien is de gameplay nóg strategischer ingestoken, met een strenge doch bevredigende leercurve voor nieuwkomers. Spelunky Classic Platforms: Pc In Spelunky is elke stap voorwaarts een risico, terwijl je een weg graaft door de ondergrondse gangen. Spelunky HD en Spelunky 2 zijn wellicht betere opties, maar als je de bikkelharde roguelike-platformervaring van Derek Yu’s franchise in z’n meest pure vorm wil beleven, dan is het origineel nog altijd een goede optie. Counter-Strike 2 Platforms: Pc Hoewel niet iedereen tevreden is over de veranderingen in Counter-Strike 2 ten opzichte van Global Offensive, kun je eigenlijk niet om de game heen. Al jarenlang is het de gouden standaard voor competitieve shooters die draaien om pure reflexen en strategie. Daarbij is de balans nog steeds uitstekend, en hebben maps een welkome grafische make-over gekregen. Geef het nog even, en dan is Counter-Strike weer helemaal terug op het oude niveau. De Sims 4 Platforms: PlayStation 4, Xbox One en pc Je bent een fortuin kwijt als je alle Sims 4-uitbreidingen wilt aanschaffen, maar gelukkig is de basisgame gratis. Toegegeven: de meeste spelers willen waarschijnlijk van start met een of twee uitbreidingen, maar de game is ook prima op zichzelf te spelen. Final Fantasy 14 Platforms: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc Final Fantasy 14 betreft één van Square Enix’ grote comebackverhalen. Inmiddels is het een van de populairste mmo’s ter wereld en met elke uitbreiding steeds completer. Sommigen claimen zelfs dat de mmo de beste Final Fantasy-verhalen tot op heden bevat. De game is nu gratis te spelen tot en met level 70, waarbij spelers kunnen kiezen uit 16 verschillende jobs. Doki Doki Literature Club Platforms: Pc Je voelt je in de maling genomen wanneer Doki Doki literature Club van een datingsim verandert in een horrorgame. Hoe en wat is beter om zelf te ontdekken, maar het is goed om te weten dat er inmiddels een Plus-versie van de game met meer content is verschenen. Maar voor de meesten is het origineel een hele goeie gratis game.

    Drifter

    Geplaatst

    Beste @knabbel, er is door @Mafketel een reactie geplaatst met een linkje naar een overzicht van 10 Seedbox providers. Als je die link opent kan je zelf bij elke provider even checken of de mogelijkheid er is om met een Paysafecard te betalen. Het is natuurlijk heel fijn om een kant en klaar lijstje gepresenteerd te krijgen, maar je kan natuurlijk zelf ook iets doen.
  • Recente prestatie

    • Victoroql heeft zojuist een badge verdient
      Eén maand actief
  • Recente actieve topics

  • Populaire bijdragers

  • Willekeurige films

  • Willekeurige link

×
×
  • Nieuwe aanmaken...