Spring naar bijdragen

Of ik gek ben (2016) - Download / Torrent / NZB


Aanbevolen reactie

  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.929
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Of ik gek ben (2016) - Download / Torrent / NZB

of-ik-gek-ben-ca7-thumb.jpg Regie Frank Lammers
Scenario Frank Lammers, Don Duyns
Release 2 juni 2016
Producent Marc Bary, Daniel Koefoed, Guirec van Slingelandt, Mike Weerts
Duur 94 minuten

Verhaal

De succesvolle jonge kunstenaar Benjamin belandt tot zijn ongeloof in een tbs-kliniek. Hij kan niet geloven dat hij schuldig is aan wat hem ten laste wordt gelegd. Echter, door te veel drank en drugs kan hij zich van de bewuste avond niets meer herinneren. Het leven in de tbs-kliniek is absurd en meedogenloos. En hoe Benjamin zich ook probeert af te schermen, de confrontaties in de kliniek laten hem niet onberoerd. Wanneer Benjamin langzamerhand weer grip krijgt op zijn eigen werkelijkheid, kijk hij geschokt terug op de asociale narcist die hij was in zijn vorige leven. Stap voor stap wordt hij weer mens en verandert hij in een man die schijnbaar met beide benen stevig op de grond staat. Maar als Benjamin weer naar ‘buiten’ mag, doet een ontmoeting met zijn oude vrienden de grond onder zijn voeten schudden.

Cast

Mike Weerts (Benjamin), Tibor Lukács (Flip), Nienke van Hofslot (Immeke), Monic Hendricks (mevrouw Smulders), Matteo van der Grijn (Gregor), Sanne Langelaar (Marieke), Fedja van Huêt (meneer Koopman), Maarten Heijmans (Hakim), Cees Geel (Herre), Kees Boot (Dr. Manders), Bianca Krijgsman (Isabel), Yannick Jozefzoon (Dr.Bibber), Ghislaine Pierie (mevrouw Vingh), Harriet Stroet (Greetje), Donnya Zidan (Femi), Valerie Pos (Metje), Andre Dongelmans (Lex), Dianne Krijnen (moeder Benjamin), Haki Traidia (Fwrenk), Guus Dam (vader Benjamin), Joël de Tombe (Roel), Emma Arman (dochter Vingh), Mounir Boualin (Daan), Dennis Grotenhuis (Grover)
Ontstaan Het boek ‘Of Ik Gek Ben’ van Michiel Stroink wordt uitgegeven door Meulenhoff.

Op 10 oktober 2014 werden de eerste opnames van de film gemaakt in Noord-Brabant tijdens het festival Festyland in Volkel en zaterdag 11 oktober werd gedraaid op locatie in Overloon. De rest van de film werd gedraaid in het voorjaar van 2015. Op de filmset in Eindhoven werd voor tienduizenden euro's aan apparatuur gestolen. De daders braken in de nacht van dinsdag 7 op woensdag 8 juli 2015 een bus open en namen de verlichtingsapparatuur mee. Andere opnames waren in augustus 2015 in Amsterdam.

Acteur

Mike Weerts initieerde het filmproject en zette zich vier jaar in om productie en distributie rond te krijgen. De distributeur die de film in de bioscoop zou brengen, September Film, haakte af. September Film wilde de film alleen als vod uitbrengen.

Kijkwijzer: 16 jaar (angst, geweld).

Facts

Frank Lammers sprokkelde anderhalve ton bijeen via crowdfunding, klopte voor drie ton aan bij het Brabants Cultuurfonds, en met toezeggingen van AVRO/TROS en nog enkele financiers kon hij aan de slag.
Pers Jos van der Burg in 'de Filmkrant' van juni 2016: "Met de verfilming van de roman Of ik gek ben, over het leven in een tbs-kliniek, maakt Frank Lammers zijn regiedebuut. De film gaat ten onder aan lolbroekerij. Het klinkt als Kafka: opgesloten worden voor iets waarvan je je niets kunt herinneren. Het overkomt kunstenaar Benjamin. De hippe dertiger wordt beschuldigd van het drogeren, verkrachten en pogen tot het doden van een vrouw, maar heeft er geen herinneringen aan. Begrijpelijk, vindt zijn therapeut, want in de bewuste nacht onbrak het niet aan alcohol en pillen. Veroordeeld tot vijf jaar gevangenis zit Benjamin in een tbs-kliniek, waar behandelaars zinnetjes zeggen als: "Vertel gewoon eens iets over jezelf." Dat het geitenwollensokkenjargon de intelligente, goed van de tongriem gesneden Benjamin tot razernij drijft ("Ik zit hier godverdomme mijn tijd te verdoen tussen een stelletje mongolen") is begrijpelijk, want net als Jack Nicholson in One Flew over the Cuckoo's Nest is hij verre van gek. Dat kun je niet zeggen van de andere bewoners, zoals de jonge vrouw die haar ouders in reepjes sneed en door het doucheputje spoelde en de man die zijn baas met een schop doodsloeg. Wat niet wil zeggen dat het in de tbs-kliniek geen gezellige boel is met een aantrekkelijke verzorgster, die tussen de gevangenen door fladdert, en een kunstverzamelende geile directrice, die Benjamin haar bed in wil slepen ("Oh, seks en kunst: een onweerstaanbare combinatie"). Als het bedoeld is als satire is het lompe satire met soms het soort kluchtigheid waarvan we dachten dat het was uitgestorven. Zoals de scènes waarin een paar tbs'ers op hoerenbezoek mogen. De onnozelste hoeft niet te betalen, omdat hij een hoer een geweldig orgasme bezorgt. Grappen met hoeren: altijd lachen! Debuterend regisseur Frank Lammers, die ook het scenario schreef, noemt Of ik gek ben een tragikomediethriller, maar zijn verfilming van de roman van Michiel Stroink, die een aantal jaren in een tbs-kliniek werkte, faalt op alle fronten. De film is niet komisch, zelden tragisch — alleen Cees Geel wekt als kwetsbare ziel iets van ontroering op — en als thriller volkomen ongeloofwaardig. Dat Mike Weerts, de initiator van de film, zich als Benjamin redelijk staande houdt in het lolbroekenscenario, is een wonder. Dat zelfs Monic Hendrickx niets kan maken van haar rol van getikte directrice zegt alles over de film, die als een op hol geslagen Loenatik, de geestige kinderfilm over een gekkenhuis, hopeloos uit de bocht vliegt."

Joost Broeren in 'Het Parool' van woensdag 1 juni 2016: "Of ik gek ben is op vele niveaus een debuut. Het is een verfilming van de gelijknamige debuutroman van Michiel Stroink. Het is de eerste film als regisseur en scenarist voor Frank Lammers. En het is de eerste dragende rol voor acteur Mike Weerts, de initiator van het project. (...) Weerts speelt zichzelf in de kijker met een sterke centrale rol (...) Visueel trekt Lammers te veel uit de kast. Hij kreeg volgens de aftiteling regie-adviezen van Michaël R. Roskam (Rundskop) en Erik de Bruyn (J. Kessels), beiden ook niet bang voor wat visuele krachtpatserij, maar die staat hier te vaak de emoties van de personages en de geloofwaardigheid van de vertelling in de weg. (...) In Stroinks boek worden de ongeloofwaardige wendingen in de plot afgezet tegen een flinke dosis realisme in de setting, doordat de schrijver vier jaar les gaf in een tbs-kliniek. Dat realisme ontbreekt in de kluchtige film, waarin Benjamin in de bombastisch vormgegeven kliniek (één en al grijs beton) wordt omringd door een reeks schreeuwerige schertsfiguren."

André Waardenburg in 'NRC Handelsblad' van woensdag 1 juni 2016: "Soms lijkt het alsof er in Nederland alleen nog maar romantische komedies worden gemaakt, een gezapig genre dat in Amerika al lang over zijn houdbaarheidsdatum heen is. Alleen al daarom is Of ik gek ben toe te juichen. Het regiedebuut van acteur Frank Lammers is allesbehalve braaf en conventioneel. Die eigengereidheid zit de film soms in de weg en zorgde ervoor dat de beoogde distributeur afhaakte. Te lastig voor de commerciële bioscoop, iets te vlot voor de filmhuizen: Of ik gek ben valt tussen wal en schip. (...) De handeling speelt zich grotendeels af in tbs-kliniek De Regenboog, waar veel kleurrijke figuren rondlopen. Herre (Cees Geel) vindt alles ‘verskrikkelijk’, Hakim (Maarten Heijmans) ziet in alle vrouwen een hoer en knuffelbeer Flip (Dennis Grotenhuis) tafeltennist het liefst. Zij zitten dicht tegen karikaturen aan, maar blijven geloofwaardig. Dit kun je minder zeggen van Monic Hendrickx’ rol als kunstliefhebbende directrice, een over the top-vertolking die nogal uit de toon valt. Zo is er wel meer aan te merken, maar door zijn meeslepende energie, prettige eigenzinnigheid en dynamische schets van een door narcisme gedreven kunstenaarswereld is het toch een bovengemiddeld debuut. Of ik gek ben is een gelukkig samenkomen van veel talent: van Kytemans geïmproviseerde muziek en sterk bezette bijrollen tot de cameravoering. Waarbij vooral de uitbundige, psychedelische vormgeving van Benjamins flashbacks naar zijn misdaad ervoor zorgt dat er, los van het verhaal, ook filmisch veel genoegen te beleven is aan Lammers’ eersteling."

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van donderdag 2 juni 2016: "OF IK GEK BEN had de Nederlandse ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST kunnen zijn, maar de gekken blijven typetjes. De film gaat pas echt werken als hij een thriller wordt. (...) Wat ook niet helpt, is dat elke dialoog of scène in de kliniek aanvankelijk lijkt te eindigen met een flippende patiënt die zichzelf in de fik steekt of iemand tot moes slaat. En dan is er nog die hyperseksuele directrice (een uiterst merkwaardige rol van Monic Hendrickx. (...) Van drugs, gekte, seks, kunst of een delirium: in OF IK GEK BEN loopt het uiteindelijk in een slimme manier in elkaar over." Belinda van de Graaf in 'Trouw' van donderdag 2 juni 2016: "Alles zit erin: de eetzaal, de luchtplaats, de groepstherapie, de woedeuitbarsting en het potje tafeltennis. Toch is voor een film in een tbs-kliniek, met seks en geweld als leidraad, meer nodig dan wat standaardingrediënten uit gevangenisfilms. Dus husselt Frank Lammers, die met de boekverfilming 'Of ik gek ben' debuteert als scenarist en regisseur, ook nog wat flitsende flashbacks door het verhaal van de door drank en drugs ontspoorde Benjamin. (...) Hendrickx is tenenkrommend als de seksbeluste directeur van de tbs-kliniek. Ook een jonge medewerkerster valt blijkbaar als een blok voor onze patiënt. En als er onder de zedendeliquenten een 'befkoning' blijkt te zitten, slaan ook de hoeren die de heren bezoeken op tilt. Giet er een lekkere Kyteman-soundtrack overheen, en klaar is Kees."

Informatie over de download

Directe links naar een NZB, Torrent of download bestanden zijn hier niet te vinden en mogen niet worden geplaatst op Duken.nl. Discussiëren, overleggen en tips zijn toegestaan. Meer informatie in onze huisregels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264
  • 2 jaar later...
  • Reacties 1
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Top Posters In Dit Topic


  • Bijdragen:  2
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  13-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Thank you

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 2

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Wie zijn er online?  7 leden zijn actief

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...