Spring naar bijdragen

  • 5 redenen waarom downloaden nog even blijft

     Delen


    Een jaar of 15 geleden waren de hoogtijdagen van Limewire, Kazaa en Bearshare. Het internet is in de tussentijd keihard doorontwikkeld en die programma’s klinken anno 2019 niet meer bekend in de oren. Toch is het illegaal downloaden van content misschien wel actueler dan ooit. .

    1. Een mager aanbod

    Met diensten als Netflix en Amazon Prime hebben we alles wat ons hartje begeert. Nou ja, bijna alles dan. Je kunt dan wel zelf bepalen hoe laat je iets kijkt en hoeveel afleveringen. De beschikbare content is nog steeds niet aan jezelf. Zo kan het aanbod niet aansluiten op je smaak en mis je films of series die je zo graag zou willen zien. Vooral in Nederland is dat een issue. Het Amerikaanse aanbod van Netflix is bijvoorbeeld veel groter in vergelijking met ons land.

    2. Drama der rechten

    De reden dat je favoriete films of serie missen hebben vaak met rechten te maken. De ene streamingdienst mag die ene serie wel uitzenden en de ander niet. Of het nieuwste seizoen verschijnt pas na een jaar of twee á drie op je favoriete streamingdienst. Je loopt dan achter de feiten aan. Met een torrent heb je diezelfde avond nog het nieuwste seizoen binnen gevist..

    3. Te veel keus

    Het aanbod aan streamingdiensten groeit en groeit. Netflix, Hulu, Amazon Prime. Later dit jaar ook Disney. Je bent maandelijks serieus veel geld kwijt als je op al deze diensten een abonnement zou nemen. Het grote aanbod brengt de consument weer naar die torrentsite. Want dat is in principe één plek voor al je content.

    4. Weinig schuldgevoel

    Iets fysieks stelen in de winkel. Nee, dat doe je gewoon niet. Even die film of serie downloaden met het grootste gemak? Het gaat zo makkelijk en ondanks allerlei acties van Stichting Brein en consorten zijn er nog steeds genoeg torrentsites in de lucht met een gigantische bibliotheek. Omdat je de ‘eigenaar’ van de content er gevoelsmatig geen pijn mee doet ligt de drempel tot illegaal downloaden heel laag.

    5. Stijgende prijzen

    Helaas worden streamingdiensten niet goedkoper. Duurder worden ze wel. Voor een Netflix-abonnement betaal je (met Ultra HD-content) inmiddels 13,99 euro per maand. Natuurlijk kun je constructies verzinnen door bijvoorbeeld een account te delen met vrienden of familie, maar het maakt dat illegaal downloaden nog steeds een ding is.



    Duken
    • Leuk 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Mooi artikel inderdaad.

    Dat waren nog eens tijden. Met alle 3 de programma's heb ik gewerkt.

    Met bearshare kwam ik er al snel achter dat je enkel muziek kon downloaden in WMA-formaat.

    Sta je dan met je iPod en WMA-bestanden die niet werden herkend. 😂

    Ook weet ik me nog te herinneren dat ik ieder bestandje wat ik had gedownload, apart ging scannen op virussen.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Ja en we waren ook best naïef. Bij de installatie van de deel programma's was het ook vaak dat hij mijn documenten deelde of sommige deelden de gehele c drive. 

    De tijd is snel gegaan, je wachten toen net zo lang op het downloaden van een muziek bestandje als nu een film.

    En natuurlijk speelde we alles af met Winamp en de Windows media player met de codex packs. :)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Och, Winamp, dat was een geweldig programma. Na een tijdje gebruikte ik enkel Winamp nog.

    Ja inderdaad. En wat was je blij als je een snelheidsupgrade kreeg van bijvoorbeeld 3Mbps naar 6Mbps.

    Nu lach je erom, maar toen was je blij dat je je muziekbestandje nog sneller kon downloaden.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Het begon allemaal met Napster

    Die heeft mij veel geld gekost aan telefoonrekeningen! 😀

    Wat daarna kwam, weet ik niet meer ...

    Was het Kazaa?

    En je had Edonkey, nu vervangen door Emule

    Gebruik ik nog steeds om te delen wat ik zelf heb.

    Vroeger bestelde ik aan de hand van catalogussen Cd'tjes

    Nu is bijna alles verkrijgbaar.

    Is meer ook beter?

    Eerlijk gezegd denk ik van niet .... 🤔

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder
    5 uur geleden zei idylle:

    Vroeger bestelde ik aan de hand van catalogussen Cd'tjes

    Nu is bijna alles verkrijgbaar.

    Is meer ook beter?

    Eerlijk gezegd denk ik van niet ...

    Die cd'tjes ken ik ook nog. De crazybytes en Twilight cd's. Later dvd's. :)

    de meer is beter zin, is voor mij ook niet waar. Het geluk en het luisteren van 1 mp3tje en een kleine verzameling samenstellen was heel leuk. Je had niet zoveel keuze, nu heb ik zoveel keuze dat ik soms niet eens meer weet wat ik moet draaien in Spotify of Netflix waardoor de tv of radio aangaat. 

    keuze kan fijn zijn, maar soms ook weer niet :)

    daaraan tegen kan ik ook weer genieten van Spotify, maar minder als mijn losse gedownloade MP3 op een 32 MB grote MP3 speler. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...