Spring naar bijdragen

  • BREIN haalt illegale spotweb-sites offline

     Delen


    Antipiraterijgroep BREIN zegt dat het zich richt op mensen die de open source-software Spotweb gebruiken en hen vraagt hun platforms te sluiten en afwikkelingskosten te betalen. Dus wat is Spotweb en waarom maakt BREIN zich er zo druk over? De antwoorden op die vragen liggen in de sluiting van een piratenindexeringssite meer dan negen jaar geleden.

    Piraat SleutelHoewel de meeste piraten in 2020 torrent-, streaming- en downloadportals gebruiken voor hun algemene piraterijbehoeften, krijgen velen nog steeds de nieuwste inhoud van Usenet, een van de oudste systemen voor het delen van bestanden.

    Met enorm veel opslagruimte en razendsnelle downloadsnelheden die beschikbaar zijn (om nog maar te zwijgen van archieven die al jaren oud zijn), is Usenet nog steeds een belangrijke bron van illegale films, muziek, games en zowat alle andere soorten beschikbare inhoud. Maar het vinden van die inhoud is niet altijd zo eenvoudig.

    Inhoud zoeken op Usenet

    Omdat Usenet niet webgebaseerd is, zijn er in de loop der jaren methoden ontwikkeld om mensen in staat te stellen gemakkelijker te downloaden van de nieuwsgroepen. Het NZB-bestand kan bijvoorbeeld worden omschreven als een soort .torrent-bestand voor Usenet, een bestand dat snel wordt gedownload en 'routebeschrijving' bevat zodat klanten toegang hebben tot inhoud.

    Sites voor het downloaden van NZB-bestanden bestaan nog steeds, maar zijn niet zo gangbaar als ze ooit waren, dus het vinden van de locatie van inhoud op Usenet is nog steeds iets dat piraten moeten bereiken. In 2001, bijna twee decennia geleden, werd de in Nederland gevestigde Usenet-gemeenschap FTD gelanceerd met als doel mensen te helpen precies dat te doen.

    Na juridische stappen wordt FTD afgesloten

    Na ongeveer acht jaar in bedrijf te zijn geweest, was de FTD-gemeenschap gegroeid tot 500.000 leden en met behulp van haar eigen software konden gebruikers de locatie van materiaal dat ze op Usenet vonden, vinden ('spotten') en die informatie met anderen delen. Door deze gemeenschapsinspanning konden enorme aantallen mensen alle inhoud vinden en downloaden die ze wilden, maar omdat veel ervan inbreuk maakte, raakte de Nederlandse antipiraterijgroep BREIN erbij betrokken.

    Uiteindelijk oordeelde een rechtbank dat FTD buiten de wet handelde en kreeg het in 2011 de opdracht om binnen een maand alle 'vlekken' van auteursrechtelijk beschermde bestanden te verwijderen. BREIN zei destijds dat mensen niet structureel gebruik mochten maken van illegale bestanden, en dat gold zowel voor Usenet als voor het bredere internet.

    "BREIN zal ook aansprakelijk zijn voor alle andere websites en diensten die hetzelfde doen, ongeacht het technische protocol dat ze gebruiken voor hun illegale bedrijfsmodel", zei BREIN-chef Tim Kuik destijds.

    Negen jaar na het neerhalen van FTD blijkt BREIN dat het dat nog steeds doet.

    Spotweb - Een webclient / interface voor het Spotnet-protocol

    Na de ondergang van FTD kreeg een protocol dat bekend staat als Spotnet een onverwachte boost. Spotnet opereert bovenop Usenet en biedt een alternatief voor Usenet-indexeringssites, waardoor 'spots' minder kwetsbaar worden voor de antipiraterij-acties van groepen zoals BREIN. Om content 'spots' te kunnen zien is een Spotnet-client vereist. Mensen kunnen echter ook gebruik maken van Spotweb, een stukje software dat, zoals de naam al doet vermoeden, 'spots' rechtstreeks naar het web brengt.

    “Spotweb is open source software waarmee u illegale kopieën van entertainmentcontent in nieuwsgroepen op Usenet kunt vinden. Je kunt Spotweb zo instellen dat het voor iedereen zichtbaar is. Het fungeert dan als een website ”, zei de Nederlandse antipiraterijgroepering BREIN deze week in een aankondiging.

    Hoewel BREIN geïnteresseerd is in alle soorten piraterij met betrekking tot Usenet, is het vermogen van Spotweb om inhoud extreem gemakkelijk vindbaar te maken via het web, duidelijk een probleem, zoals de screenshot van een Spotweb-instantie hieronder laat zien.

    Spotweb

    Spotweb is beschikbaar op Github en kan worden geïnstalleerd op Unix-gebaseerde systemen en zelfs NAS-apparaten van bedrijven zoals Synology en QNAP. Als zodanig is de drempel voor het runnen van een openbare repository van inbreukmakende inhoudslinks vrij laag, iets dat BREIN graag wil ontmoedigen.

    BREIN zegt actie te ondernemen tegen degenen die Spotweb runnen

    “Mensen die dit doen, bieden illegale plekken (nzb-links of verwijzingen) naar ongeoorloofde inhoud. BREIN schrijft dergelijke aanbieders en roept hen op hiermee te stoppen, een onthoudingsverklaring te ondertekenen met een boete van 500 euro en 150 euro aan kosten te betalen ”, aldus BREIN deze week.

    In een gesprek met TorrentFreak zei BREIN-chef Tim Kuik dat Spotnet / Spotweb een van de belangrijkste middelen is geworden om illegale inhoud van Usenet te zoeken en te downloaden en dat degenen die het gebruiken voor inbreukmakende doeleinden worden geconfronteerd met een situatie die even precair is als die waarmee FTD al die jaren geleden werd geconfronteerd. .

    “De juridische positie is dezelfde als voor FTD en andere linksites. Linken naar illegale inhoud is illegaal en bestaat al ruim tien jaar in de rechtspraak [in Nederland]. Het begon als een onrechtmatige daad en in de tussentijd is het volgens de EU-jurisprudentie nu een mededeling aan het publiek ”, legt hij uit.

    Zoals gebruikelijk is bij lopende acties voor sluiting en schikking, gaf Kuik geen details over wie was benaderd om te sluiten, wie had gesloten of hoeveel mensen hadden ingestemd met het betalen van schikkingen. Hij bevestigde echter dat de afgelopen weken "een handjevol" mensen die Spotweb-sites exploiteren door de antipiraterijgroep waren benaderd met het bevel om te sluiten.



    William1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    het einde is langzaam in zicht het net sluit steeds krapper  en............... blij dat ik er op tijd uit gestapt ben als ............

    ja welke namen gebruikt ik niet LOl maar 2 waren de bekendste op spotnet mokalu10 en zildjianprog.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder
    4 uur geleden zei ayreon013:

    het einde is langzaam in zicht het net sluit steeds krapper  en............... blij dat ik er op tijd uit gestapt ben als ............

    ja welke namen gebruikt ik niet LOl maar 2 waren de bekendste op spotnet mokalu10 en zildjianprog.

    Ik begrijp daaruit dat je uploader was? Dan nog thx :)

    Je ziet hieraan wel dat brein veel terrein wint. Uploaders stoppen ermee wat ik me goed kan voorstellen. Echte Kudos zijn er niet meer en met brein achter je aan wordt je ook niet gelukkiger. 

    Spijtig maar waar. 😩

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    13 uur geleden zei ayreon013:

    het einde is langzaam in zicht het net sluit steeds krapper  en............... blij dat ik er op tijd uit gestapt ben als ............

    ja welke namen gebruikt ik niet LOl maar 2 waren de bekendste op spotnet mokalu10 en zildjianprog.

    Uiteraard is het dankzij uploaders dat andere mensen al jarenlang gratis content kunnen downloaden, maar dit bericht is naar mijn idee weer zo tegenstrijdig en ziet er weer uit als een zelf gegeven schouderklopje en onthul je bovendien ook een paar van je gebruikte nickname's, want waarom zeg je hier dat je er uit bent gestapt en bied je in een andere topic jouw diensten aan bij iemand die hier op Duken.nl informatie vraagt naar het zelf opzetten van een NZB Forum;

    Wat wil je precies met dit forum doen? in de muziek of algemeen, software? ect. ect.  als het ook muziek is ben ik de man voor je.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    2 uur geleden zei Guardian:

    Uiteraard is het dankzij uploaders dat andere mensen al jarenlang gratis content kunnen downloaden, maar dit bericht is naar mijn idee weer zo tegenstrijdig en ziet er weer uit als een zelf gegeven schouderklopje en onthul je bovendien ook een paar van je gebruikte nickname's, want waarom zeg je hier dat je er uit bent gestapt en bied je in een andere topic jouw diensten aan bij iemand die hier op Duken.nl informatie vraagt naar het zelf opzetten van een NZB Forum;

    Wat wil je precies met dit forum doen? in de muziek of algemeen, software? ect. ect.  als het ook muziek is ben ik de man voor je.

    buiten spotnet om ben ik altijd bereid om op de achtergrond hand en span diensten te verrichten op spotnet niet meer is er 1 die me hele hebben en houden van het posten er bij op zet hoe hij dit voor elkaar krijgt ?? geen idee weet iemand hier hoe hij of zij dit kan doen die info erbij gooien en wat voor programma hij of zij hier voor gebruikt .dit persoon heb heel erg de pik op me daar kijk maar eens op zildjian daar hij of zij kan het verleden niet meer met rust laten dit figuur.

    vandaar dat ik zei blij dat ik er op tijd uit gestapt ben daar maar had dat wat beter moeten toelichten geef ik toe.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Dan vergeet je erbij te zetten dat je op iedere site eruit geknikkerd bent  om je zelf ingenomen houding en denken dat je de allerbeste bent 🙂 dus zo raar is de opmerking niet van Guardian

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 24-10-2020 om 09:11 zei keesjede:

    Dan vergeet je erbij te zetten dat je op iedere site eruit geknikkerd bent  om je zelf ingenomen houding en denken dat je de allerbeste bent 🙂 dus zo raar is de opmerking niet van Guardian

    puur jaloezie van al die anderen ik had nu eenmaal ontzettend veel bronnen in de muziek waar ik alles vandaan trok het nieuwste van het nieuwste daar waren een x aantal aldaar altijd jaloers op kon je  alles merken. door te luisteren en heeel goed luisteren in chats haalde je dat daaruit.

    en dit zeg ik in alle waarheid en zonder schroom mijn muziek forums trokken over het algemeen de meeste aandacht en daar konden de meeste nooit tegen.

    ben ik een zelf ingenomen ...........? nee ik was gewoon een van beste daarin .puur jaloezie dus zelf duidelijke en onderbouwende  kritiek hoe het soms beter kon op een forum konden een aantal nooit tegen.

    op spotnet liepen mijn progmuziek als een t.........l.........r en veel aandacht  tot dat een aantal dachten laten we hem eens goed dwars zitten en dreigen.

     

    maar ik hoor het al weer pure jaloezie dus.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...