Spring naar bijdragen

  • Broncode LastPass gestolen, maar je wachtwoorden zijn niet in gevaar

     Delen


    Hackers zijn binnen geraakt bij de wachtwoordmanager LastPass. LastPass verzekert wel dat er geen inloggegevens van gebruikers gestolen zijn.

    LastPass heeft zijn klanten per mail op de hoogte gebracht van het incident, dat zich ongeveer twee weken geleden afspeelde. De hackers wisten via het account van een ontwikkelaar binnen te dringen achter de schermen bij de wachtwoordmanager. Ze maakten stukken van de originele broncode en gepatenteerde technische informatie over de software buit.

    Het incident wordt nog volop onderzocht. LastPass lijkt zich te willen onthouden van het delen van verdere details over hoe het incident kon gebeuren zolang dat onderzoek lopende is. Via deze blog zal LastPass de laatste ontwikkelingen delen.

    Geen wachtwoorden gestolen

    CEO Karim Toubba kan ons wel geruststellen dat de hackers geen inloggegevens en wachtwoorden wisten buit te maken. LastPass bewaart geen hoofdwachtwoorden van accounts op zijn servers. Volgens LastPas zijn er nu geen extra maatregelen nodig om je account te beschermen.

    Wil je toch helemaal zeker zijn dat je wachtwoorden niet op straat komen te liggen, kan je je account nog extra beschermen met meervoudige verificatie. Je kan sms-alerts van inlogpogingen inschakelen en LastPass koppelen aan een authenticator-app.

    LastPass is één van de meest populaire wachtwoordmanagers. Volgens cijfers van het bedrijf telt de software meer dan dertig miljoen gebruikers. Eind 2021 kwam LastPass in opspraak toen ze gebruikers een kleine hartaanval bezorgden door valse waarschuwingen uit te sturen dat hun hoofdwachtwoord gestolen was.



    Vampire Inspector
    • Bedankt 2
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    "Broncode LastPass gestolen, maar je wachtwoorden zijn niet in gevaar"Yeh...right

    Mozes kriebel hebben die hackers niets anders te doen? Probeer de CIA, FBI, KGB oid. Weer een nieuwe password manager kopen....😝

    bewerkt door grandma
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Volgens mij is alles te kraken, alleen heeft het tijd nodig. Hoop dat ze de source snel weten aan te passen zodat ik niet dat ik WEER naar een ander toe moet 😐

    bewerkt door Maurice69
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Citaat uit het originele bericht:
    LastPass heeft zijn klanten per mail op de hoogte gebracht van het incident, dat zich ongeveer twee weken geleden afspeelde.

    Ben ik de enige die dit mailtje niet heb ontvangen?
    Of worden alleen premium gebruikers als klant aangemerkt?

    Als dit laatste het geval is dan vindt ik het toch wel vreemd, dat niet elke gebruiker van deze hack op de hoogte is gesteld!

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Melding van een recent beveiligingsincident

    Aan alle klanten van LastPass,

    Ik wil u informeren over een incident. Het is belangrijk voor ons om dit soort informatie open te delen met al onze gebruikers, zowel zakelijke klanten als particuliere LastPass-gebruikers.

    Twee weken geleden hebben we ongebruikelijke activiteiten gedetecteerd in een deel van onze LastPass-omgeving voor ontwikkelaars. We hebben deze activiteiten onmiddellijk diepgaand onderzocht en er zijn geen bewijzen dat iemand bij dit incident toegang heeft verkregen tot klantgegevens of versleutelde kluizen.

    We hebben achterhaald dat een ongeoorloofde partij toegang heeft gekregen tot delen van onze omgeving voor ontwikkelaars, via één ontwikkelaarsaccount dat gelekt was. De hackers hebben delen van onze broncode en enkele intellectuele eigendommen van LastPass gekopieerd. Onze producten en diensten werken normaal.

    Als reactie op dit incident hebben we maatregelen genomen om de schade te beperken en risico’s af te schermen. Daarnaast hebben we een toonaangevende firma op het gebied van forensische cyberbeveiliging ingeschakeld. Ons onderzoek loopt nog, maar we hebben het lek gedicht en extra versterkte beveiligingsmaatregelen ingevoerd. We zien geen verder bewijs van ongeoorloofde activiteiten meer.

    Op basis van deze maatregelen en wat we hiervan hebben geleerd, beoordelen we verdere technieken om risico’s tegen te gaan en onze omgeving te versterken. Hieronder hebben we een korte lijst opgesteld met de vragen die u wellicht heeft, en gaan we in op mogelijke zorgen. Als er verdere ontwikkelingen zijn, houden we u hiervan natuurlijk op de hoogte.

    Hartelijk dank voor uw geduld, begrip en ononderbroken steun.

    Karim Toubba

    CEO van LastPass

     

    Vragen over dit incident

    1. Is mijn hoofdwachtwoord in gevaar, of bestaat er een risico voor de wachtwoorden van mijn gebruikers?

    Nee, uw hoofdwachtwoord is bij dit incident niet in gevaar geweest. We kennen uw hoofdwachtwoord niet en kunnen het daarom ook niet opslaan. We gebruiken een systeemarchitectuur op basis van “zero knowledge”, die ervoor zorgt dat LastPass nooit kennis heeft van de hoofdwachtwoorden van onze gebruikers. HIER kunt u meer lezen over de technische implementatie van dit beveiligingsmodel.

    1. Zijn er gegevens in mijn kluis of in de kluizen van mijn gebruikers in gevaar geweest?

    Nee. Dit incident is beperkt gebleven tot onze aparte omgeving voor softwareontwikkeling. Uit ons onderzoek is niet gebleken dat onbevoegden toegang hebben gekregen tot versleutelde gegevens in een kluis. Ons beveiligingsmodel op basis van “zero knowledge ” zorgt ervoor dat alleen onze klanten toegang kunnen krijgen tot ontsleutelde gegevens in hun kluis.

    1. Is er een risico voor persoonlijke gegevens die zijn opgeslagen in LastPass?

    Nee. Uit ons onderzoek is niet gebleken dat onbevoegden toegang hebben gekregen tot gegevens van klanten in onze productieomgeving.

    1. Wat moet ik doen om mezelf en de gegevens in mijn kluis te beschermen?

    Op dit moment hoeven onze gebruikers en LastPass-beheerders niets te doen. Zoals altijd bevelen we aan dat u onze best practices volgt voor de instelling en configuratie van uw LastPass-account. U vindt een overzicht van deze bewezen praktijken op https://blog.lastpass.com/2022/01/how-to-set-up-your-new-lastpass-account/

    1. Waar vind ik meer informatie?

    We blijven u op de hoogte houden van eventuele verdere ontwikkelingen.

     

    Bron: https://blog.lastpass.com/nl/2022/08/melding-van-een-recent-beveiligingsincident/

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  6 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...