Spring naar bijdragen

  • Deze slimme assistent vroeg een kind om zichzelf een stroomstoot te geven

     Delen


    „Steek een telefoonlader deels in het stopcontact en houd een munt tegen de pinnen.” Die levensgevaarlijke opdracht kreeg een 10-jarig meisje toen ze Alexa, de stemassistent van Amazon, om een fysieke uitdaging vroeg. Hoe kan dat?

    Het was afgelopen weekend een flinke schok voor Kristin Livdahl: haar dochtertje van tien vroeg haar Echo, een Amazon-apparaat dat gebruikmaakt van de slimme assistent Alexa, om een leuke uitdaging. Ze hadden er samen al een paar gedaan die middag.

    Echo dook online en kwam terug met de gevaarlijke suggestie, die bekend staat als de ‘penny-challenge’. Die werd vorig jaar populair onder gebruikers van TikTok, met soms dramatische gevolgen.

    Je geeft jezelf een stroomschok

    Het muntje geleidt namelijk elektriciteit. Zo kun je met de munt jezelf een stroomschok geven, of iets in brand zetten. Gelukkig was Livdahl erbij en werd de uitdaging dan ook niet uitgevoerd. Ze sprak haar ontzetting uit op Twitter.

    Inmiddels heeft Amazon Alexa zo aangepast dat de gevaarlijke uitdaging niet zomaar meer voorbij kan komen. Maar hoe kan het dat deze überhaupt door Alexa werd opgelepeld?

    Alexa heeft niet op alles een antwoord

    Het programmeren van een stemassistent is veel werk. Voor veel vragen die vaak voorkomen, heeft zo’n assistent wel een antwoord op de plank liggen.

    Zo snapt Alexa of de Google Assistent meestal wel, dat je wil dat Spotify muziek speelt als je het commando ‘speel Under Pressure van David Bowie’ uitspreekt. ‘Stel een alarm in voor 12.00 uur’ roept dan weer een commando op dat al in de assistent geprogrammeerd zit.

    Maar stel je Alexa of Siri een vraag waar de assistent geen vast antwoord op heeft, dan vallen ze terug op een andere opdracht: gebruik een zoekmachine om het antwoord te vinden. De Google Assistent kijkt op zo’n moment op Google om je vraag te beantwoorden. Alexa kijkt liever naar de zoekmachine van Microsoft, Bing.

    Zoekalgoritmes

    In principe is het geen slecht idee. Door gebruik te maken van zoekmachines en het internet kan een stemassistent de meeste vragen wel beantwoorden.

    Maar dat betekent ook dat de stemassistent afhankelijk is van de algoritmen achter een zoekmachine. Als er veel artikelen over zo’n ‘penny-challenge’ gemaakt zijn of worden aangeklikt, dan kan die hoog in de zoekresultaten komen te staan.

    Daarnaast leest de stemassistent vaak een kort fragment uit een gevonden pagina op. Dat fragment wordt uitgelicht door de zoekmachine.

    Ook dat gaat niet altijd goed. Een zoekmachine kan de context van een artikel niet altijd lezen. In dit geval vond Bing een artikel uit 2020 waarin juist werd uitgelegd waarom je de ‘penny-challenge’ niet moet uitvoeren.

    De zoekmachine had dus niet door dat de uitdaging in dit stuk ontraden werd. Het algoritme zag alleen het stukje tekst waarin ‘een uitdaging’ werd uitgelegd, en zette dat door naar de Alexa van Livdahl. Dit kan elke stemassistent gebeuren. Zo ontdekten gebruikers op Twitter dat Google Home suggesties geeft uit het artikel ‘wat niet te doen als iemand een epileptische aanval heeft’, als je om advies bij epilepsie vraagt.

    Amazon heeft het probleem opgelost

    Volgens Amazon is de stemassistent aangepast en kan niemand meer zomaar bij zo’n gevaarlijke uitdaging terechtkomen. De techgigant lijkt te hebben ingegrepen in de connectie tussen de stemassistent en de zoekmachine.

    Techsite The Verge vroeg Alexa dinsdag om een uitdaging en kreeg een hele beperkte selectie aan uitdagingen te zien. Zelfs als je om resultaten vanuit het web vraagt, lijkt Alexa niet meer de zoekmachines in te duiken voor een antwoord.

    Altijd opletten met de stemassistent

    Fabrikanten van stemassistenten willen dat jij zoveel mogelijk met je apparaat kan doen. Amazon kan niet voor elke vraag vooraf een beperkte selectie antwoorden samenstellen, zoals het hier nu heeft gedaan.

    Als ouder van een klein kind is het daarom zinnig om je slimme assistent zo in te stellen dat je kind er niet zomaar van alles mee kan. Met functies als de stemherkenning beperk je gemakkelijk wat voor apps je kan gebruiken en wat voor informatie ze kunnen vinden.



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Ik wacht nog even met dit soort apparaten. Enkele maanden geleden had ik nog een Google Nest. Je kan er eigenlijk niet heel veel mee als je alleenstaand bent. "Hey Google wat is...." dat was wel handig. Maar voor muziek is het niets, tenzij je een  betaalde Snotify account hebt. Je eigen muziek afspelen is niet eens mogelijk, belachelijk. Bij mij heeft dat ding een half jaar stof staan te vergaren. Tot er een reclamecampagne op televisie begon tegen zinloos geweld. Daarin zie je een aantal jonge meisjes, een donker meisje vraagt half schreeuwend "Hey Google, wat is zinloos geweld?" Doordat zij zegt "Hey Google" reageerde de Google Nest keihard: "Sorry, ik heb je vraag niet begrepen." Toen ik dat de eerste keer zag dacht ik, dat is een slimme marketing campagne, want dit valt op bij iedereen die een Google Nest heeft. 

    Maar, na een keer of 100, zat ik de haren uit mijn hoofd te trekken van irritatie. Ik kreeg behoefte om zomaar, zinloos, die Nest in elkaar te trappen. Ik had op een gegeven avond een paar biertjes op en toen verscheen dat schreeuwende meisje weer. Weer sloeg de Nest aan. Er knapte iets, ik heb de Nest in een keer van de muur gerukt, er enkele keren enorm hard op gestampt waarna ik dat ding vloekend uit het raam heb gegooid. Tegenwoordig ben ik een voorstander van zinloos geweld  (geintje, ik haat geweld) en een tegenstander van "slimme assistenten". 

    Wat ik niet begrijp is dat de reclame code commissie niet ingrijpt bij dat soort reclames, zeer onwenselijk.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ik heb er verschillende hangen, google nest mini, vooral voor muziek, radiokanalen,spotify,  spelen in stereo. Ik vind het persoonlijk een mooi geluid.

    Eveneens heb ik verschillende stopcontanten, toestellen die werken via google,stem wat best handig is. Zoals het aan/uit zetten van verschillende lichtbronnen, verwarming.

    En dan spelletjes spelen met de kleinkinderen via de google nest mini.  Zo zie je maar voor elk wat wils  🙂

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Als je niet alleen woont, en een gezinnetje hebt, dan is een Google Nest zeker het geld waard. Alleen al omdat je iedereen in huis direct iets kan duidelijk maken, 'het is etenstijd',  bijvoorbeeld. 

    Het geluid is inderdaad niet slecht, @tijgerke Ik wilde het geluid alleen ietsjes harder zetten maar dat kon niet. Spelletjes spelen via de Google Nest? Ik wist niet dat dat kon, grappig! Maar ook daar heb ik niets aan, ik ken persoonlijk niemand met een Nest.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder
    28 minuten geleden zei Meh Meh:

    Alleen al omdat je iedereen in huis direct iets kan duidelijk maken, 'het is etenstijd',  bijvoorbeeld. 

    Deze gebruiken wij dagelijks, ook Ok google "wakker worden" . Dan gaat overal de haan af ;) Maar ik heb beneden de Google Max en de Google Audio 2x. We gebruiken ze 90% voor muziek, maar nu ook voor het aanzetten van de kerstboom. Daar zit zo een slim contactje tussen van de action. Blijft een leuke hobby :)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ik begrijp jullie volledig. Als ik een gezin van 4  personen had, dan zou ik ook 4 Nestjes kopen, met alle bijbehorende apparatuur. Maar, als je vrijgezel bent en geen zin hebt in een betaalde Snotify account, dan is een Nest een beetje nutteloos. Ik mag in mijn veel te dure private huurwoning niet boren en weinig veranderen. Gordijnen openen e.d. middels een slimme assistent is dus ook geen optie.

    bewerkt door Meh Meh
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  3 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...