Spring naar bijdragen

  • Downloaden weer populair door exclusieve titels

     Delen


    Juist wanneer je denkt de muziekindustrie piraterij overwonnen heeft, steekt het weer de kop op. Dat heeft de industrie te danken aan muziekstreamers die exclusieve deals sluiten met artiesten.

    Tidal kon de afgelopen week exclusief het nieuwe album van Beyoncé presenteren. De muziekstreamer van Beyoncé's man Jay-Z had al exclusieve rechten over de nieuwe albums van Rihanna, Kanye West en het oeuvre van Prince. Apple Music heeft dan weer de exclusieve rechten over het album van Drake - die net als dat Taylor Swift exclusief voor de techgigant kiest.

    Volgt u het nog?

    Spotify kon sinds de start in 2008 bij het grote publiek doorbreken door gebruiksgemak en de lage prijs. In plaats van een album aan te schaffen voor twintig euro waren miljoenen nummers beschikbaar voor de helft van de prijs - en dat op een legale manier. Het was voor veel mensen dé reden om af te stappen van piraterij en weer muziek te gaan betalen.

    Maar wat gebeurt er wanneer je favoriete artiest niet aanwezig is op het platform waarop je geabonneerd bent?

    Niet praktisch

    Je kunt een tweede of zelfs derde abonnement afsluiten, maar dit is naast onhandig voornamelijk onhandig. Je hebt niet alles meer binnen handbereik in één dienst, maar moet overschakelen. Het overgrote deel van de catalogus verschilt niet per streamingdienst. Dus je zet zet die ene app pas aan als je die specifieke exclusieve artiest wilt luisteren.

    Dat tweede abonnement zal vooral onaangeroerd stof vangen op de smartphone. Daarom zullen weinig mensen er een extra abonnement bijnemen - een illegale download ligt dan eerder voor de hand. The Pirate Bay en Kickass Torrents zijn nog altijd grote jongens op dit gebied en die spinnen garen bij de exclusieve releases. Binnen een paar uur waren de exclusief uitgebrachte albums van Beyoncé en Kanye West al te downloaden en stonden ze bovenaan de torrentsites. Volgens een schatting werd The Life Of Pablo van Kanye West in de eerste 24 uur 500.000 keer illegaal gedownload. Bij supersterren Beyoncé en Drake zal dat niet anders zijn.

    De exclusieve deals leveren daarom maar één winnaar op: de aanbieder van de exclusieve content. De muziekindustrie en consument zijn terug bij af. Want de muziekindustrie was het afgelopen jaar net bezig met een ommezwaai. Digitaal werd er voor het eerst meer omzet gedraaid dan op de fysieke markt.

    Infographic: Rise of Digital Music Stops the Industry's Decline | Statista



    Duken
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder

    Daarom ben ik zo blij met Google music. Je kan je eigen muziek automatisch laten uploaden op hun platform. Mapje downloads komt automatisch in Google music, en kan ik streamen op mijn telefoon. Door al dat gedoe heb ik ook mijn spotify gestopt . 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    14 uur geleden zei Duken:

    Daarom ben ik zo blij met Google music. Je kan je eigen muziek automatisch laten uploaden op hun platform. Mapje downloads komt automatisch in Google music, en kan ik streamen op mijn telefoon. Door al dat gedoe heb ik ook mijn spotify gestopt . 

    Die Music Manager van Google Music werkt inderdaad wel ideaal om mijn PC collectie op mijn telefoon beschikbaar te hebben, Echter, op mijn PC kan ik ook nog heerlijk mijn collectie via spotify luisteren en tevens aanvullen met de catalogus van Spotify, zonder dat hiervoor een abonnement nodig is. Daarom gebruik ik tegenwoordig Spotify voor de PC, Google Music voor het luisteren van mijn persoonlijke collectie op mijn telefoon en Spotify daarnaast voor het streamen van onbekende albums naar mijn telefoon. Ik blijf toch echt trouw aan Spotify, want ja, Gratisss hahah...

     

    5 uur geleden zei Gast Chantie:

    Kan iemand vertellen welke dienst nou de meeste muziek heeft? Of is het nu echt heel verdeeld?

    Overduidelijk Spotify. Zij werken al het langst aan het verbreden van hun catalogus en hebben dus naast vrijwel alle mainstream muziek ook specifieke genres aangevuld. Denk hierbij aan klassieke muziek, Nederlandstalige muziek (verder op bijna geen enkel platform goed vertegenwoordigd) en bepaalde soorten wat oudere harde rock. Wanneer hebben andere diensten een beter aanbod? Tsja, dit is slechts heel beperkt, zoals het voorbeeld met Kanye West en Tidal, want over het algemeen heeft Spotify verreweg de grootste catalogus.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Dat is waar, je kan natuurlijk met de gratis versie van Spotify nog nummers beluisteren. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze hier mee wilden stoppen, maar dat is dus nog niet het geval. :) Ik heb via de Chromecast actie nog een keer 3 maanden gratis Google Music. Ik zal daarna weer even in Spotify duiken.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  8 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...