Spring naar bijdragen

  • Dutch Filmworks stuurt downloaders boete van 150 euro

     Delen


    Het is zover, nog even op de valreep van 2017 gaat Dutch Filmworks de (illegale) downloaders voorzien van een boete van 150 euro. De film The Hitman’s Bodyguard is sinds 15 december verkrijgbaar op dvd en wordt de eerste film waarvan illegale downloaders worden opgespoord door DFW.

    IP-adres

    Eerder kreeg het bedrijf toestemming van de Nederlandse privacywaakhond om de ip-adressen van illegale downloaders te verzamelen. Zodra Dutch Filmworks een lijst met ip-adressen van downloaders heeft, moeten de internetproviders zoals Ziggo en KPN waarschijnlijk via de rechter onthullen wie er achter een ip-adres schuilgaat. Volgens ict-jurist Arnoud Engelfriet is de kans dat dit lukt 'groot'. Dan kan de boete jou kant op.

    150 euro

    Het bedrag van het schikkingsvoorstel bedraagt 'in eerste instantie' 150 euro. Dat bedrag kan in de toekomst hoger worden. Of dat gebeurt, ligt vooral aan de kosten van mogelijke rechtszaken tegen internetproviders. Volgens Willem Pruijssers, ceo van Dutch Filmworks, is het bedrag 'zeer schappelijk'. "Zeker in verhouding met de bedragen die men in omringende landen eist voor illegale downloads." In Duitsland en Denemarken liggen schikkingsvoorstellen voor illegaal downloaden een stuk hoger: respectievelijk rond de 800 en 250 euro. 

    The Hitman’s Bodyguard

    “The Hitman’s Bodyguard is de eerste film die na de bekendmaking verkrijgbaar is op dvd, 4K Blu-ray en tvod”, zegt CEO Willem Pruijssers in een verklaring. “Met 367.000 bezoekers was de film een groot succes in de Nederlandse bioscopen, wat over het algemeen betekent dat de film on-demand goede resultaten behaalt, maar ook een hoog downloadpercentage kent. Daarnaast is de film een Amerikaans-Nederlandse coproductie en hebben er heel veel Nederlandse crewleden met hart en ziel aan gewerkt. Ook voor hen is het prettig als men niet zonder te betalen gebruikmaakt van hun werk, om dit soort producties in de toekomst mogelijk te blijven maken.”

    Wat heb ik gedownload?

    Niet schrikken, maar er zijn al veel systemen actief welke bijhouden wie (IP-adres) welke torrent download. Je kunt simpel via de website: http://iknowwhatyoudownload.com/en/peer/?ip kijken wat er allemaal gedownload is onder jou ip-adres. :(

    Hoe bescherm ik mijzelf?

    Eigenlijk heel simpel, voor een kleine drie euro in de maand ben je anoniem op het internet middels een VPN verbinding en kan jou provider niet zien wat je download. Dutch Filmworks kan de VPN provider niet aanschrijven omdat deze niet kan achterhalen wie er gebruikt van maakt. ^_^

    Een overzicht van de beste VPN providers vind je hier.

     



    William1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder

    Dat heeft nog best lang geduurd. Volgens mij zou dfw in 2016 al gedreigd hebben met boetes. In 2017 had ik persoonlijk de eerste boetes wel verwacht. Maar het lijkt erop dat we dit jaar nog zonder boetes overgaan voor de Nederlandse downloaders 

    2018 gaan de eerste briefjes op de mat vallen. 

    Gebruik een VPN verbinding dames en heren ;)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Dat is dan toch nog vrij snel. Ik dacht het blijft voorlopig alleen bij het opsporen van ip-adressen via torrents.

    Laat de rechtszaken maar beginnen. Nu nog maar eens het bewijs dat een VPN een must is. Zeker als je download via torrents.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Ik ben bang dat mensen het niet tot een rechtzaak laten komen. De 150 euro boete is te overzien, een rechtzaak verliezen en opdraaien voor de advocaten kosten is een heel ander een duurder verhaal. 

    We gaan het zien... Maar die VPN is inderdaad een must @Monkie :)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Moderators

    laten we dat inderdaad hopen monkie! Ons laatste sprankje hoop de laatsten dagen van het jaar ligt in handen bij de providers ;) 

    Maar ik denk ook niet dat ze zomaar de gegevens gaan geven van de gebruikers. Daar zal echt een rechter bij moeten komen. Laten we duimen! :angel:

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Het zou wat zijn. Krijgt een downloadende huismoeder 3 dagen voor kerst ineens een brief in de bus.

    'We zien dat u de film 'The Hitman’s Bodyguard ' heeft gedownload via torrents. Dat wordt dan 150 euro. Fijne feestdagen' :P

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    ben ik blij dat ik toen toch voor een vpn ben gegaan, als ik naar dat ip adres kijk wordt er super veel gedownloadt.

    met mijn eigen ip adres, staat er helemaal niks en ook gebruik ik nog een seedbox.

    Maar is wel snel gegaan, maar inderdaad 150 euro is nog te overzien , maar als ik echt boete krijg van 150 euro stop ik daarna wel met heel torrentwereldje dan heb ik er echt geen zin meer in

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 12/21/2017 om 15:46 zei Duken:

    Ojaaaa...

    1 boete staat gelijk aan minstens 50 maanden / 4.1 jaar zorgeloos een VPN verbinding gebruiken van Private internet access 

     :rofl:


    Vandaag weer eens wakker geschud doordat wat vrienden zijn afgehaakt. Jammer natuurlijk dus er vanuit gaande dat ik enige tijd onder een steen heb gezeten maar eens op www.duken.nl gaan kijken.
    Overal inderdaad de opmerking gebruik VPN om onzichtbaar te zijn. Ik heb alleen gehoord dat ze ook kijken naar je dataverbruik. Is dit bij jullie ook bekend? 
    Daarnaast wil ik best een PIA afnemen alleen werkt dit niet op Synology.

    Oh ja, en allemaal een heel gelukkig, gezond, mediarijk en boetevrij 2018 gewenst

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Een provider kan inderdaad kijken naar je datagebruik. Een auteurs rechtenorganisatie niet. 

    Ziggo kan bijvoorbeeld zien dat jij afgelopen maand  * TB aan data hebt gebruikt. 

    Maar door gebruik van een VPN kan je provider niet zien wat voor data. Windows Updates, YouTube, Netflix, Spotify of usenet. Dat zien ze niet.

    Overigens heb ik nergens vernomen dat providers dit bewust bekijken. Daar zou ik mij dus geen zorgen om maken.

    Kan je nas of software van je nas werken met socks5? Dan heb je wat aan PIA vpn. Anders zal je even moeten zoeken naar een vpn voor synology .

    Jij ook de beste wensen! :)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Om Ip adressen van downloaders te verzamelen, geld neem ik aan alleen van open trackers, niet van gesloten trackers?

    Immers men moet toch akkoord gaan bij het registreren dat je niet voor Brein& co werkt, IP adressen verkregen via deze sites zou dus op niet correcte manier verkregen zijn.

    Ik meen dat ik op een Nederlande torrentsite ook zoiets heb gelezen dat het downloaden nog altijd veilig is zonder je zorgen te hoeven te maken.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Dat durf ik niet te zeggen, maar ik zou er van uit gaan dat brein meekijkt. Ook met gesloten torrent forums. Ze zullen zich niet laten tegenhouden door een bericht dat je als Brein medewerker je niet mag aanmelden.

    Gebruik een vpn voor die drie EUR per maand. Dan zit je veilig ;)

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Vraag me af hoe 't gaat met de grote buitenlandse sites die gebruik maken van mega.nz, uploaded, shareonline, etc. dus waar men met rarfiles werkt en er dus ook niet gedeeld wordt, de files haal je binnen door diverse premiumleech sites en dus stukken moeilijk te traceren is.

    Die lijken me nu ineens een stuk veiliger want je weet natuurlijk nooit of het zover komt dat zo'n VPN providers ook nog onder druk worden gezet net zoals de internet providers.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Idd, @pinkelman Alleen de uploaders kunnen aangesproken worden.op de Sharesites. Als de mediapartijen tenminste kunnen achterhalen wie de bestanden heeft geupload. De downloaders hiervan laten ze vrijwel zeker met rust (Kosten / baten...). 

    In principe heeft een goede vpn provider geen logs. Met andere woorden, ze zouden niet meer kunnen zien wat de orginele bron IP was welke op tijdstip x gebruikmaakte van VPN server y. :)

    Klinkt best lastig zo :P

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...