Spring naar bijdragen

  • Google Chrome stelt einde van de tracking cookie uit: wat betekent dit voor onze privacy?

     Delen


    ’s Werelds meest gebruikte browser Google Chrome heeft verrassend het einde van third party cookies, waarmee adverteerders nagaan welke websites je leuk vindt, met twee jaar uitgesteld naar 2023. Expert Roel Naessens van softwarereus Salesforce (en eerder 11 jaar bij Google) legt uit wat er op het spel staat voor de consument en voor marketeers.

    AALJE1V_img.thumb.jpg.63c9e4bc52a46d35f3af1f03650492fa.jpg

    Third party cookies zijn de meest courante trackingmethode waarmee socialmediareuzen en andere advertentiebedrijven onze activiteiten op websites traceren, om ons later specifieke reclame te kunnen sturen.

    De ene cookie is de andere niet. Cookies zijn kleine bestandjes die websites naar het geheugen van je browser sturen. Ze verzamelen data zoals taalkeuze, zoekopdrachten of recente aankopen.

    • First party cookie: Deze directe cookies houden inloggegevens en persoonlijke voorkeuren bij voor de website die je bezoekt. Ze worden bewaard onder de domeinnaam van de website zelf. “Een ‘eigen cookie’ zorgt er bijvoorbeeld voor dat als je naar de site van je bank of telecomprovider gaat, je niet telkens alle gegevens opnieuw moet invullen”, zegt Roel Naessens. Hij volgt als directeur Marketing Cloud & Commerce Cloud bij Salesforce alle ontwikkelingen rond cookies op de voet.
    • Second party cookie: Deze cookies maken het mogelijk dat twee websites die je zelf bewust bezoekt, data uitwisselen voor je eigen voordeel. “Als je bijvoorbeeld klant bent bij zowel een hotelketen als een voedingsmerk die een partnerschap hebben, leiden zulke second party data tot gepersonaliseerde kortingen.”
    • Third party cookie: Met deze cookies tracken adverteerders en socialmediabedrijven je surfgedrag van website tot website, zonder dat je daar altijd goed bewust van bent. Zo kunnen ze een digitaal profiel van je maken, wat gerichte advertenties mogelijk maakt. Technisch bewaart de browser zulke ‘cookies van derden’ niet onder de domeinnaam van de website die je bezoekt, maar onder die van de adverteerder of het socialmediabedrijf.

    Google en Facebook weten meer over jou dan je partner. Via de tracking cookies weten techreuzen als Google of Facebook welke schoenen je verkiest op Zalando, naar welke filmpjes je kijkt op YouTube en naar welke medische website je surft.

    • Het is niet zo dat de techreuzen bovenmatig geïnteresseerd zijn in ons persoon. Het draait bij hen om de online advertentieruimte die ze verkopen.
    • De persoonlijke profielen laten de adverteerders toe om hypergepersonaliseerde advertenties op ons af te sturen. Dat je na wat surfen naar reisinformatie over Benidorm, op andere websites meteen advertenties te zien krijgt over hotels in Benidorm, is heus geen toeval.

    Advertentiecookies cruciaal voor het ecosysteem. Volgens Salesforce, een Amerikaanse gigant in klantenrelatiebeheer of CRM, is liefst 90 procent van de online adverteerders sterk afhankelijk van third party cookies. Een verbod op cookies van derden zou dus geen kleine zaak zijn: het hele ecosysteem rond internetreclame moet zich dan opnieuw uitvinden.

    De katalysator: privacyzorgen nemen toe.

     

    • “Zowat 72 procent van de consumenten zegt dat ze een webshop of onlinedienst niet meer zouden gebruiken bij bezorgdheden om de privacy, zo blijkt uit ons onderzoek”, zegt Naessens.
    • “Ongeveer 30 procent gebruikt ad blockers: dat is toch geen kleine groep. Privacy komt, net als security, almaar hoger op de agenda.”
    • Ook privacytoezichthouders zien de tracking cookies liefst zo snel mogelijk verdwijnen, omdat met zulke advertentiecookies niet altijd duidelijk is wie nu precies je gegevens in handen krijgt. Kleinere browsers als Firefox en Safari (Apple) namen de voorbije jaren maatregelen en stapten af van cookies voor derden.
    • Maar waarom als gebruiker niet gewoon standaard alle cookies uitschakelen in je browser? “Dat zou een oplossing kunnen bieden, maar anderzijds draait het internet net vlotjes dankzij cookies. Zonder cookies gaan pagina’s trager inladen en moet je steeds inloggegevens invoeren”, antwoordt Naessens.

    De vraag van 1 miljoen: wat doet Google? Firefox en Apple mogen dan al het voortouw genomen hebben, de grootste speler is Google, want zijn browser Chrome heeft een marktaandeel van 70 procent.

    • Google kondigde begin dit jaar aan dat Chrome vanaf 2022 geen cookies van derden meer zou aanvaarden, maar keerde vorige week deels op zijn stappen terug. Het gebruik van de tracking cookies zal volgens de nieuwe planning pas tegen eind 2023 afgebouwd zijn.
    • Online marketeers reageren verrast op Googles nieuwe timing. “Het is uitstel, maar geen afstel”, denkt Naessens. De third party cookie blijft volgens hem ten dode opgeschreven. “We gaan naar een wereld zonder cookies.”

    Het omstreden alternatief van Google: FLOCs. Google broedt op een alternatief, de Privacy Sandbox, maar ook dat stuit op weerstand. Het nieuwe systeem draait rond FLOCs, of Federated Learning of Cohorts. Het wil gerichte reclame mogelijk maken op gebruikers met een vergelijkbaar surfgedrag.

    • “In plaats van de individuele voetbalfan zal Google de adverteerders informatie verschaffen over een cohorte van voetbalfans. De targeting gebeurt dan niet meer individueel, maar in groep”, verduidelijkt Naessens.
    • De grootste kritiek op het nieuwe systeem is dat Chrome zelf – en niet meer de cookies – je browsingactiviteit gaat traceren om een profiel van je te maken en te weten tot welke cohortes je behoort. Die informatie wordt daarna gedeeld met adverteerders. Volgens privacy-activisten eigent Google zich op die manier te veel persoonlijke informatie toe.
    • Naessens: “Je kan je de vraag stellen of het niet gewoon om een variant gaat van dezelfde gerichte marketing. De meningen onder online marketeers zijn erg verdeeld. Maar alles is nog in volle beweging.”

    Besluit: online reclame staat voor grote veranderingen, maar de precieze invulling is nog onzeker. Als hun meest courante trackingmethode straks wegvalt, moeten adverteerders op zoek naar nieuwe online strategieën. “Want als je minder gericht kan targeten, daalt uiteraard ook het rendement van een advertentie”, zegt Naessens.

    • “Bij Salesforce zijn we voorstander van een beter gebruik van first party data. Want daar heb je als adverteerder de toestemming voor gekregen van je klant. “Het eigen webdomein fungeert dan als een walled garden, een beschermde omgeving voor de klant. “We zijn ervan overtuigd dat de klant in een vertrouwensomgeving bereid is om persoonlijke data te ruilen voor relevante informatie.”
    • Door de nog onduidelijke plannen van hoofdrolspeler Google is het nog onduidelijk hoe de nieuwe wereld van online marketing er straks uit zal zien.
    • Naessens hoopt dat de uiteindelijke uitkomst leidt tot meer datasecurity. “Ik hoop op een positieve evolutie voor de consument, waarbij hij weer meer controle krijgt over wat er met zijn data gebeurt.”


    Trizomu
    • Leuk 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Gelukkig zijn er in Nederland wat verschuivingen gaande in het voordeel van de privacy van de burgers zoals ook onlangs de bekendmaking per 1 Juli 2021 van wijziging  van de Wet Telemarketing, maar net als de invoering van de Privacywet AVG in 2018 zijn er waarschijnlijk teveel bedrijven die zich daar gewoon niet aan houden en mazen opzoeken. Begin Maart 2021 heeft de Consumentenbond nog een onderzoek gedaan naar het gedrag van websites.

    Nog veel cookies zonder toestemming

    Ook bijna 3 jaar na invoering van de AVG plaatst de helft van de websites nog steeds cookies zonder toestemming, of stuurt je richting ‘alles accepteren’. Dit blijkt uit een cookiescan die we in januari uitvoerden bij 100 populaire sites.

    Sinds de invoering van de privacywet AVG in 2018 moeten websites op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van volgcookies. Dat zijn cookies waarmee een derde partij jouw bezoek aan meerdere websites kan registeren, bijvoorbeeld voor het tonen van persoonsgerichte advertenties.

    Omdat het volgen van gebruikers behoorlijk privacyschendend is moet de bezoeker zijn toestemming ‘vrijelijk, ondubbelzinnig, geïnformeerd en specifiek’ geven. Een site mag bij bezoekers de toestemming niet afdwingen met een ‘cookiemuur’, zoals we afgelopen jaren veel zagen. Dat is een blokkerend venster met de boodschap ‘accepteer alle cookies of je komt de site niet op’.

    Cookiescan

    In januari 2021 deden we een cookiescan op 100 populaire websites. Er blijkt veel mis:

    • Positief is dat de cookiemuur nagenoeg verdwenen is. Alleen op Tweakers.net staat hij nog overeind.
    • Helaas zien we op 41 andere sites ingewikkelde keuzemenu’s waarin het afwijzen van advertentiecookies moeilijker is dan ze allemaal accepteren (een simpele klik op ‘OK’ of 'Accepteren'). Veel van deze sites hadden in de afgelopen jaren nog een cookiemuur. Met hun complexe cookiekeuzemenu’s duwen ze bezoekers ook richting het geven van toestemming. De sitebeheerders menen zo waarschijnlijk juridisch aan de regels te voldoen. Wij hebben aan de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd of dit het geval is. We zullen deze pagina updaten als we daar antwoord op hebben gekregen. 
    • Ook plaatst nog steeds een kwart (24) van de sites advertentiecookies vóórdat je ermee hebt kunnen instemmen. Dat is wel een duidelijke verbetering ten opzichte van vorige metingen. Bunq.nl plaatst de meeste: je krijgt direct 9 advertentietrackers binnen bij het laden van de homepage.
    • We hebben ook gekeken of er sites zijn die, als je advertentiecookies afwijst, tóch volgcookies op je computer zetten. Dat bleken er 20 te zijn, waaronder webshop Coolblue, streamingdienst NLZiet en datingsite OKcupid. 

    De helft gaat in de fout

    Uiteindelijk gaat de helft van de sites (53) in de fout. Of je krijgt advertentiecookies zonder je toestemming, of je toestemming wordt min of meer afgedwongen. 

    • Webwinkels (inclusief 3 erotiekshops) gingen het vaakst over de schreef. 
    • Te ingewikkelde cookiemenu’s zagen we vooral bij de nieuwssites en sociale-mediasites.

    Excuses

    De partijen die zonder toestemming cookies plaatsen, reageren vaak met excuses: ‘oeps, foutje, gaan we fixen’. Dit waren onder andere Bax Shop, Bever Sport, Buienradar, CameraNu, Coolblue, Ikea, Paradigit, Snapchat en Vinted.

    De aangesproken websites die de gebruiker trakteren op ingewikkelde cookiekeuzemenu’s weigeren meestal iets aan te passen.

    Ook veel sites die het wél goed doen

    De andere 47 sites in onze steekproef doen het wél goed: ze plaatsen geen volgcookies óf vragen er op een nette manier toestemming voor. Je kunt de advertentiecookies direct (of met heel geringe moeite) afwijzen en gewoon de site op. 

    Bron: Consumentebond.nl

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Knipsel.thumb.PNG.ba339d2736f141d3f714c9eb5ad29d8b.PNG

    Ik gebruik steeds vaker de EDGE browser van Microsoft met "Strikt" instellingen onder "Privacy". Moet zeggen dat vrijwel alle websites gewoon blijven werken en het behoorlijk scheelt qua ADS/Tracking :)

    Ben benieuwd naar wat jullie doen tegen ADS/Tracking..... Gebruiken jullie hiervoor extenties zoals ADGUARD / Ublock?? Is er volgens jullie ervaring een gouden Tip?

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    30 minuten geleden zei Vampire Inspector:

    Ben benieuwd naar wat jullie doen tegen ADS/Tracking..... Gebruiken jullie hiervoor extenties zoals ADGUARD / Ublock?? Is er volgens jullie ervaring een gouden Tip?

    Ik gebruik hiervoor al een tijd Wipr (Safari macOS en iOS) en het werkt prima. De boel op proces-niveau blokkeren (ads/tracking) doe ik doormiddel van 2 rule group subscriptions die ik aan Little Snitch heb toegevoegd.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    4 minuten geleden zei Duken:

    Ik gebruik https://www.ghostery.com/ die heeft plugins voor diversen browsers. Zelf zit ik op Chrome, deze stop werkelijk alles en geeft ook een gedetailleerd overzicht van alle trackers op de sites.

    Ik heb ghostery ook wel gebruikt een aantal jaar geleden, maar had dan regelmatig op websites steeds van die bedel-vragen of ik mijn ADS blocker wil uitschakelen en hoe ik dat zou moeten doen. Je weet misschien wel van die gele balken bovenaan websites zoals "nu.nl" en "Hardware.info". Overigens kreeg ik die ook met ublock en Adguard. Maar misschien is dat nu niet meer.... ik doe al weer een tijdje zonder AD blocker extenties (behalve dan die instelling in EDGE)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Wat ik gebruik tegen tracking, misschien een beetje overkill? Ghostery - Pivacy Badger - uBlock Origin - Adblock Plus - ClearURLs Add-on - (belangrijk voor mij) Facebook Container en Kaspersky Protection die inbegrepen is in mijn abbo van Kaspersky Total Security. Misschien offtopic tegen tracking maar ik heb/gebruik ook No Coin, die slaat wel héél zelden aan. Dat is zowat ik gebruik op Firefox, op Edge iets minder maar veel verschil maakt dat niet en ze zijn identiek aan diegene die ik gebruik in FF. En, indien ik mijn vpn gebruik helpt die natuurlijk ook al veel.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    2 uur geleden zei Vampire Inspector:

    ik doe al weer een tijdje zonder AD blocker extenties (behalve dan die instelling in EDGE)

    Ik ben tot nu redelijk tevreden met de mogelijkheden die geboden worden in Opera. Ik gebruik sowieso de Browser VPN functie en de Advertentie blocker en de mogelijkheid om Trackers te blokkeren. (zie afbeelding)

    Knipsel.thumb.JPG.49a79c4f137ca9b69505da6892bd2c70.JPG

    Daarnaast gebruik ik alleen met regelmaat CCleaner om de boel op te schonen.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...