Spring naar bijdragen

  • Microsoft Edge verschijnt met functie die waarschuwt voor uitlekken wachtwoord

     Delen


    Microsoft heeft versie 88 van zijn Edge-browser uitgebracht. Deze versie bevat een wachtwoordgenerator en Password Manager, een functie die gebruikers waarschuwt als ze een wachtwoord opslaan dat onveilig is geworden door een datalek.

    Password Monitor is onderdeel van Edge 88, maar Microsoft meldt dat het enkele weken kan duren voor gebruikers deze functie daadwerkelijk in de browser zien verschijnen. Als een gebruiker een wachtwoord invoert dat opgeslagen moet worden, maakt de functie contact met een server om te checken of dit bij een datalek is uitgelekt. Dit doet Password Monitor vervolgens om de zoveel tijd uit voorzorg.

    Microsoft meldt dat het belangrijk is dat de Edge-server geen informatie bevat over de gebruikersnamen en wachtwoorden van gebruikers en dat derde partijen geen toegang mogen verkrijgen tot de communicatie tussen gebruiker en Edge-server. Microsoft maakt hiervoor gebruik van homomorphic encryption. Dit stelt het bedrijf in staat analyses uit te voeren op versleutelde data, zonder dat het de gegevens hoeft te ontsleutelen om resultaten te krijgen.

    Volgens Microsoft gaat het om zijn eerste consumententoepassing voor homomorphic encryption en werkt het aan verdere toepassingen. Het bedrijf claimt dat de procedure is geoptimaliseerd om op zowel systemen met minder krachtige specificaties als high-end systemen te werken en ook functioneert het op alle besturingssystemen waarop Edge draait.

    Edge 88 bevat verder een wachtwoordgenerator en Microsoft heeft de weergave voor toestemmingen die aan sites verleend zijn aangepast. Zo moeten gebruikers beter overzicht hebben welke sites toestemming hebben om locaties te delen en de camera en microfoon mogen benaderen. Tenslotte is het bij Edge 88 makkelijker gemaakt om trackingpreventie in te schakelen in de privémodus en is ondersteuning voor Secure DNS toegevoegd.

    Edge 88 Password Monitor



    Monkie
    • Leuk 2
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder
    21 uur geleden zei Tuinbever:

    Deze functie is in google chrome al langer beschikbaar

    Ja Microsoft neemt goede functies steeds meer over ;) Ik maak gebruik van Lastpass en weet geen enkel wachtwoord meer, die worden random geneereerd uit de database. :) 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Een wachtwoordmanager, ik zou echt niet zonder meer kunnen. Ik gebruik zelf al jaren 1Password. Synchroniseren tussen 1Password Mac > iPhone gaat via me Wifi-verbinding thuis.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 23-1-2021 om 16:12 zei Duken:

     Ik maak gebruik van Lastpass en weet geen enkel wachtwoord meer, die worden random geneereerd uit de database. :) 

    Geen idee of je de gratis versie van Lastpass gebruikt? Zo ja, hou er dan rekening mee dat de gratis versie vanaf 16 maart 2021 wordt beperkt tot 1 soort apparaat. 

    Als je Lastpass wilt gebruiken op meerdere soorten apparaten moet je upgraden.

    Zie het bericht op de website van Lastpass.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder
    17 uur geleden zei Monkie:

    Geen idee of je de gratis versie van Lastpass gebruikt? Zo ja, hou er dan rekening mee dat de gratis versie vanaf 16 maart 2021 wordt beperkt tot 1 soort apparaat. 

    Als je Lastpass wilt gebruiken op meerdere soorten apparaten moet je upgraden.

    Zie het bericht op de website van Lastpass.

    Meen je niet!!! Nou dan mag ik gaan betalen :( Ik gebruik de app over meerdere devices heen. Kak

    Ik ga kijken naar een alternatief, 2 euro per maand voor wachtwoord sync is niet cool.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    3 uur geleden zei Duken:

    Meen je niet!!! Nou dan mag ik gaan betalen :( Ik gebruik de app over meerdere devices heen. Kak

    Ik ga kijken naar een alternatief, 2 euro per maand voor wachtwoord sync is niet cool.

    Ik heb enkel ervaring met 1Password. Al hoor ik ook goede verhalen over Bitwarden. Wellicht is dat een optie? 🙂

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder
    30 minuten geleden zei Monkie:

    Ik heb enkel ervaring met 1Password. Al hoor ik ook goede verhalen over Bitwarden. Wellicht is dat een optie? 🙂

    Ik wacht het nog heel even af, ik moet ook een export kunnen maken van lastpass. Maar stiekem hoop ik dat ze dit niet doen... af verplaatsen naar 2022. Dan houd ik nog een beetje me ogen dicht ;)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...