Spring naar bijdragen

  • Muziekpiraterij is alweer achterhaald

     Delen


    De tijd van LimeWire, Kazaa, Napstar en andere programma’s om liedjes (illegaal) binnen te vissen ligt ver achter ons. Het kopen van muziek is eigenlijk achterhaald door de komst van streamingplatformen. Alleen als je een fysieke aanschaf doet is het nog de moeite. Je koopt een mooie CD of vinylplaat en je hebt iets om aan je collectie toe te voegen. Een nummer voor 0,99 cent kopen via bijvoorbeeld iTunes is vandaag de dag ouderwets en men geeft doorgaans de voorkeur aan een abonnement op een dienst als bijvoorbeeld Spotify.

    Afbeeldingsresultaat voor youtube logoTot zover de legale mogelijkheden om muziek te verkrijgen. Er is namelijk ook nog een andere wereld actief. De wereld van piraterij. Een recent rapport van RBB Economics (via TorrentFreak) heeft aangetoond dat ook dit wereldje qua downloads van muziek behoorlijk is ingekakt. Het is dan ook een gedoe om een liedje (illegaal) te downloaden via een platform, om deze vervolgens op je smartphone te zetten. En dan hebben we het nog niet eens over iOS, waar het helemaal een ramp is om content op een iPhone of iPad te zetten middels een USB-verbinding.

    Men wijkt uit naar andere platformen om muziek te luisteren en als het gaat om gratis alternatieven is YouTube bezig met een enorme opmars. Je kunt videoclips in full HD of zelfs 4k bekijken en ondertussen geniet je van de track. Daarnaast is het zeer eenvoudig om een afspeellijst samen te stellen. De studie ondervroeg 1.500 mensen uit Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk naar het luistergedrag. Uit het onderzoek blijkt dat YouTube hen niet weghoudt van betalende diensten als Spotify. De Amerikaanse videodienst biedt immers een beperkt luistergenot. Onderweg kost het je bundel om filmpjes te kijken en offline kijken is, tenzij je een betaald abonnement afsluit middels YouTube Red, er niet bij.

    YouTube zorgt dus voor een correcte balans in de muziekindustrie. Men kan thuis gratis muziek luisteren en kijken via de dienst. Voor onderweg is er Spotify of andere diensten, die meestal niet meer dan een tientje per maand kosten. Conclusie: muziekpiraterij is dood en men kiest diverse platformen als alternatief om muziek te luisteren.



    William1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Ik ben het volledig met je eens. De tijd van Napster is zeker voorbij, kan mij niet voorstellen dat ik zo muziek zou downloaden. 
    Hopelijk vernieuwen de grote studio's/labels de contracten met Youtube, dat is momenteel aan de orde.

    Persoonlijk vind ik het aanbod uitstekend. Ik download maar zelden muziek, luister ook niet zo heel erg vaak naar nieuwe muziek.
    Maar als ik een muziekfreak of audiofieel zou zijn, zou ik een tientje per maand voor Spotify en eventueel nog een tientje voor een aanvuldende dienst betalen.
    Onbeperkt naar alle mogelijke oude en nieuwe soorten muziek luisteren, in uitmuntende kwaliteit, daar zou ik graag €20,- per maand voor betalen.
    Zo is het ook met films en series. Ik betaal er persoonlijk graag €50,- per maand voor maar laat mij dan geen jaar wachten tot het eindelijk in Nederland beschikbaar is.
    Zodra bioscoopfilms, documentaries en nieuwe series direct te bekijken zijn voor een normaal bedrag, zie ik het nut er niet van in om te downloaden.
    Maar dat gaan ze voorlopig helaas niet doen. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Moderators

    Ja helemaal mee eens Barkie. Ik heb hier Spotify en ben er uiterst tevreden mee. Ook Netflix ernaast. Het downloaden zal in de toekomst naar mijn idee steeds minder worden. We willen gerust betalen voor een goede video dienst. 

    Maar ook Netflix heeft zijn keuren, behalve het missen van content of het laat uitzenden gaan er ook vaak films opeens uit... leg thuis maar eens uit dat Frozen er opeens vanaf is ;) Dus downloaden moeten we er nu nog naast doen. Maar ik wacht met smart op een video dienst die alles aanbied zonder poeha. Al laten de mediapartijen dat vast nog niet toe :(

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...