Spring naar bijdragen

  • 'Screening Room' van Napster-oprichter verkrijgt nieuw patent voor P2P-vervuilende anti piraterij technologie.

     Delen


    Sean Parker, medeoprichter van Napster, werd miljardair door op het juiste moment op de juiste plaats te zijn en slimme zakelijke beslissingen te nemen. Een paar jaar geleden was hij medeoprichter van een nieuw bedrijf, Screening Room, dat hoopte een revolutie teweeg te brengen in de filmindustrie. Hoewel dit plan zijn vruchten nog moet afwerpen, heeft het bedrijf deze week een nieuw octrooi tegen piraterij verkregen.

    Sean Parker is een prominente naam in de geschiedenis van online piraterij. De Amerikaanse ondernemer was medeoprichter van de applicatie voor het delen van bestanden Napster, die het delen van bestanden populair maakte bij het grote publiek. Parker verwierf later bekendheid als de eerste president van Facebook, wat hem hielp de miljardair te worden die hij nu is. Naast filantroop zijn, blijft hij ook betrokken bij nieuwe startups, waaronder een met een indirecte piraterijhoek.

    Vier jaar geleden was Parker medeoprichter van een nieuw bedrijf genaamd Screening Room, dat voor ogen had om de nieuwste blockbusters op de dag van release beschikbaar te stellen in de huizen van mensen. Voor $ 50 per film zouden mensen op hun eigen scherm moeten kunnen genieten van nieuwe films, in plaats van naar de bioscoop te gaan, was het plan. Deze thuiskijk optie zou niet alleen handig zijn, maar zou ook de stimulans voor sommige mensen - degenen die het zich kunnen veroorloven - wegnemen om films te verkrijgen via piraterij.

    Verschillende hoofdrolspelers in de filmindustrie waren sceptisch en tot op de dag van vandaag is het plan nog steeds niet uitgekomen. Desalniettemin blijft het bedrijf actief en is het onlangs omgedoopt tot SR Labs, waarbij de voormalige president van Sony Pictures Home Entertainment, Man Jit Singh, werd aangenomen als nieuwe CEO. Met Singh heeft het bedrijf nu sterke banden met de filmindustrie. En hoewel de officiële website geen nieuws onthult, behaalde het bedrijf deze week een kleine overwinning nadat het een nieuw patent had gekregen.

    Screening Room (SR Labs) heeft de afgelopen jaren verschillende technologie gerelateerde patenten verkregen, waaronder enkele met een anti-piraterij-invalshoek. Het nieuwe patent (PDF) dat deze week is verleend, zit in dezelfde niche.

    Getiteld: Apparaten koppelen om misbruik van digitale inhoud te voorkomen, het octrooi beschrijft een systeem waarmee de huiselijke toegang tot films strak kan worden gecontroleerd. Dit omvat het koppelen van een telefoon of tablet aan een tv en ervoor zorgen dat de kijker tijdens een uitzending alle benodigde rechten heeft.

    Het octrooi is gevuld met complexe beschrijvingen van hoe het systeem zou werken en wordt ook geleverd met een speciale strategie tegen piraterij. HDMI-piraterij wordt bijvoorbeeld voorkomen door de toegang tot een film uit te schakelen wanneer deze niet langer is gekoppeld aan de geautoriseerde TV.

    Bovendien wordt het systeem geleverd met een speciale piraterij bulldozer die het web afzoekt naar illegale kopieën. Wanneer een ongeautoriseerde kopie wordt gedetecteerd, kan het systeem het ingebouwde watermerk gebruiken om de bron te vinden en passende actie te ondernemen.

    "Wanneer de web-bulldozer een film identificeert, scant hij deze op watermerken. Als er een overeenkomst wordt gevonden, kan het account dat overeenkomt met de ID in het watermerk verantwoordelijk worden gehouden en, indien nodig, worden uitgeschakeld", luidt de beschrijving van het octrooi.

    Het gebruik van watermerken is niet nieuw en piraterijgroepen zijn zeer bedreven geworden in het verwijderen van unieke identificatiegegevens. Screening Room merkt echter op dat de watermerken vrijwel onvervalsbaar zijn.

    "Het watermerk is blijvend, onzichtbaar voor het blote oog en niet verwijder baar zonder de vernietiging van het onderliggende beeld. Een watermerk werkt dus als een digitaal baken dat in de stof van de film is genaaid", luidt het patent.

    De maatregelen tegen piraterij stoppen daar niet. Met of zonder watermerk kan een film zich nog steeds verspreiden naar miljoenen mensen. Screening Room heeft hier ook over nagedacht en zal een "P2P-vervuiler" gebruiken om piratensites en -diensten te overspoelen met beschadigde kopieën.

    "Zodra [een watermerk] buiten het inhoud distributienetwerk wordt gedetecteerd, distribueert het filmdistributiesysteem beschadigde bestanden van dezelfde film in een verhouding van 1,000: 1 via peer-based distributie. Daarom moet de inbreuk onmiddellijk worden 'afgezwakt' naar een hoeveelheid dat buitengewoon frustrerend, zo niet onmogelijk, zou zijn voor verdere piraterij van die kopie".

    De strenge anti-piraterij-instrumenten kunnen een reactie zijn op vroege kritiek van bioscopen, die beweerden dat de plannen van Screening Room piratensites zouden aanwakkeren. P2P-vervuiling is verre van nieuw en dateert uit de tijd van Napster zelf. Hoewel het effectief kan zijn, heeft het weinig invloed op de distributie via piraten streaming sites, die tegenwoordig veel populairder zijn.

    De plannen van Screening Room zijn niet helemaal nieuw. In feite is het octrooi een voortzetting van een soortgelijke aanvraag die een paar jaar geleden werd ingediend en die gericht was op 'sonische signalen'. Het laat echter zien dat Screening Room nog steeds van plan is door te gaan met zijn nieuwe plannen voor filmdistributie. Wat deze plannen inhouden, blijft een mysterie. Toen Variety het bedrijf een paar weken geleden ondervroeg, bleek alleen dat het meer dan twee dozijn patenten heeft met betrekking tot 'innovatieve veilige leveringsarchitectuur'. Deze week hebben ze er nog een toegevoegd aan hun lijst.

    Screening Room wil de filmindustrie vooruit helpen en zoekt samenwerking. Dit werd ook herhaald door Parker, die benadrukte dat de industrie schade heeft geleden door de COVID-19-crisis, terwijl hij eraan toevoegde dat "dit ook zal overgaan".

    "In het licht van existentiële bedreigingen, is het alleen door het bijeenroepen van onze grootste capaciteiten - onze collectieve creativiteit en innovatieve capaciteiten - dat we niet alleen hebben overleefd, maar ook voorspoedig zijn", aldus Parker.

    "We moeten samenwerken om de filmische ervaring te behouden, niet alleen voor schrijvers en filmmakers, maar ook voor het bioscooppubliek, en voor toekomstige generaties die de magie van de film zelf nog niet hebben ervaren".



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    In het verleden zijn er al zoveel technieken geweest die ook allemaal weer zijn gekraakt door IT-techneuten, maar de hedendaagse technieken worden steeds geavanceerder en er zal uiteindelijk vast wel iets bedacht worden wat de ultieme bescherming biedt waar de filmindustrie zo naarstig naar op zoek is. :unsure:

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  6 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...