Spring naar bijdragen

  • Stichting Brein gaat aanpak illegale uploaders uitbreiden

     Delen


    Stichting Brein gaat eigen opsporingssoftware inzetten om "frequente uploaders" van auteursrechtelijk beschermd materiaal op te sporen.

    BreinTimKuik.jpg

    De stichting heeft op de invoering van de AVG (de nieuwe Europese privacywet, red.) gewacht om de opsporingssoftware in te zetten. Op dit moment worden voorbereidingen getroffen om het programma later dit jaar in te voeren, zegt Brein-directeur Tim Kuik tegen Tweakers.

    Vooralsnog worden alleen "de eerste en grote" uploaders aangepakt. Met de software wil Stichting Brein illegale uploads breder aanpakken. "Er is een grotere groep gebruikers van uitwisselplatformen die als bron dienen", zegt Kuik. Zij nemen volgens hem "een wezenlijk aandeel" in bij het in stand houden van zulke platformen.

    Het is nog niet duidelijk wat Stichting Brein als "frequente uploaders" ziet. Mensen die af en toe BitTorrent gebruiken, zijn waarschijnlijk niet het doelwit. De stichting kan lijsten met ip-adressen vergaren, maar internetproviders geven alleen klantgegevens na een gerechtelijk bevel.

    Uploaders

    In maart schikte een man, die zonder toestemming andermans muziek online zette, voor 10.000 euro met Stichting Brein. De man zette albums van onder meer Ed Sheeran, Justin Timberlake en BLØF op Usenet.

    De auteursrechtenorganisatie schikte in het verleden meermaals met plaatsers van muziek en films. Tot nu toe richt de organisatie zich bewust op uploaders.



    Trizomu
    • Bedankt 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder
    Citaat

    opsporingssoftware in te zetten.

    Ik ben toch erg benieuwd wat ik mij bij deze software moet voorstellen en hoe het werkt. Is het een soort bot die links legt tussen uploaders van Torrent communities en de op adressen bij houd?

    Ik kan mij niet voorstellen dat deze jongens geen VPN hebben. Of hebben ze bij Brein een ander trucje... 🧐

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Hier is de truc dat Brein gaat gebruiken, alle geheid op een stokje, het zou me niet verbazen dat ze één of andere programma gekocht hebben die normaal voorbehouden is voor overheden. Al zullen ze dat niet bekend maken.

    south-park-season-17-1-let-go-let-gov-nsa-secret-weapon-santa-claus-prisoner.jpg

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    39 minuten geleden zei Duken:

    Ik ben toch erg benieuwd wat ik mij bij deze software moet voorstellen en hoe het werkt.

    Uit een eerder bericht in Juli 2018 werd al duidelijk dat Kuik geen details over de werking van het systeem wil geven. Daardoor is ook niet duidelijk wanneer een Bittorrent gebruiker als 'frequente seeder' wordt aangemerkt, maar het systeem (de betreffende software) neemt binnen een bepaalde tijdspanne steekproeven. Als je als uploader in die steekproef naar boven komt, dan val je binnen het aanpak model. Voor sporadische uploaders, personen die af en toe Bittorrent gebruiken, acht hij het niet waarschijnlijk dat ze binnen het beleid vallen. Er word dus software geplaatst die upload verkeer naar bepaalde sites monitoren waar naar mijn idee dan bijna alleen uitschieters vanaf Seedboxen gemeten kunnen worden, want een doorgewinterde Torrent uploader doet nagenoeg alles via een Seedbox. De software kan dan wel spyware lijken, maar volgens mij alleen effectief wanneer er een IP-adres gepind kan worden wat dan in een log wordt opgeslagen.

    De verklaring dat BREIN ook langer dan 2 jaar heeft gewacht met het gebruiken van deze software, vanwege de Europese invoering in 2018 van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) kan ook alleen betekenen dat deze software inbreuk maakt op de normale Privacy Wetgeving. Ik ben reuze benieuwd wanneer BREIN via de eigen officiële website laat weten dat ze resultaat hebben geboekt met deze software. Voor nu krijg ik eerder het idee dat ze weer hoog van de toren blazen en uploaders af willen schrikken, want als het echt zo revolutionair was geweest hadden ze dat wel breed uitgemeten op hun eigen site. :yes:

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder
    4 uur geleden zei Drifter:

    doorgewinterde Torrent uploader doet nagenoeg alles via een Seedbox

    Dat is natuurlijk ook zo, deze zijn vrijwel altijd actief en blijven content delen waardoor de op adressen van deze units naar boven komen. Als je dan een seedbox leverancier kan aanspreken via de wet kan je ook op die manier achter naw gegevens komen.

    Of kan je op een seedbox ook weer vpnen.... 🤔 Lastige materie.

    Het kan ook nog zijn dat ze zoals @Trizomuaangeeft bijvoorbeeld software hebben om op een seedbox in te loggen (hack) en dan te achterhalen welk ander IP adres de content daarvan slurpt.

    Hoe dan ook, het blijft gissen. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Geen leuk nieuws weer van brein, maarjah, ben wel erg benieuwd.
    Ik ben gelukkig geen grote uploader meer, eerder wel, wil af en toe nog wel eens wat plaatsen via mijn seedbox.

    Maar vraag mij wel af waarom hebben ze gewacht tot de nieuw privacy wet, het lijk nu net of hun juist wel privacy mogen schenden door dit nieuwe iets te gaan gebruiken.
     

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...