Spring naar bijdragen

  • Usenet uploader schikt met BREIN voor 10.000 euro

     Delen


    Een man uit Overijssel was jarenlang onder verscheidene aliassen actief als grootschalig uploader op Usenet. De 49-jarige man was lid van diverse ‘release-teams’ die ongeautoriseerd materiaal als eerste uploaden en ‘spotten’, dat wil zeggen ernaar verwijzen op indexering-sites. Hij verdiende daar zelf geen geld mee maar veroorzaakte wel grote schade doordat consumenten die een werk illegal downloaden dat in het algemeen daarna niet nog eens tegen betaling legaal aanschaffen. Dat is eens te meer zo bij het downloaden van commerciële usenet providers waarvoor consumenten een toegangsabonnement afnemen.

    BREIN sprak de man aan nadat informatie uit eerdere acties zijn identiteit en naam-, adres- en woonplaatsgegevens (NAW) opleverde. Naar aanleiding van de juridische stappen van BREIN heeft de man ervoor gekozen te schikken door betaling van 10.000 euro en verschaffing van informatie omtrent andere betrokkenen. Voor de toekomst is een boetebeding afgesproken van 2.500 euro per dag(deel) dat inbreuk plaatsvindt, met een maximum van 50.000 euro.

    Indexering-sites, beheerders en uploaders

    BREIN voerde vorig jaar 38 onderzoeken uit met betrekking tot het illegale usenet. Dat leidde tot de aanpak van acht site-beheerders, tien grote uploaders en vier ‘NZB-communities’ die gebruikers naar illegale content op usenet verwijzen. Daarnaast zijn zes van zulke communities oftewel indexering-sites eigener beweging gestopt en gooien veel uploaders de handdoek in de ring omdat het ze te heet onder de voeten wordt. Dergelijke indexering-sites verwijzen naar illegale content zoals films, series, muziek, boeken en games die op de servers van commerciële usenet-providers beschikbaar wordt gehouden. Die providers verdienen daar geld aan door de verkoop van abonnementen voor toegang.

    Commerciële usenet-providers

    BREIN heeft een procedure aanhangig voor de Hoge Raad (HR) met betrekking tot de zorgplichten van een commerciële usenet-provider. BREIN is van mening dat de provider in kwestie aansprakelijk is voor inbreuk nu die geen effectieve maatregelen nam om inbreuk tegen te gaan. In deze zaak wordt dit jaar uitspraak verwacht. Uiteraard zal de verplichting voor commerciële usenet-providers tot het nemen van effective maatregelen om inbreuk tegen te gaan hun exploitatie ondermijnen, het gaat abonnees immers om de toegang tot de ongeautoriseerde populaire content. De provider tegen wie BREIN deze actie voert, heeft haar exploitatie al jaren geleden stil gezet nadat zij in eerste aanleg aansprakelijk werd gehouden voor inbreuk en een effectieve NTD moest instellen. Die moet op zijn minst de pas kunnen houden met de illegale uploads. Naast NTD zijn meer maatregelen mogelijk maar die zijn verlaten in de ontwikkeling van het usenet tot distributiemodel voor ongeautoriseerde content.

     



    extreme
    • Verdrietig 4
    • Verward 2
    • Bedankt 2
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Brein moet weer pronken met zijn  trofee en is er op uit om vooral angst te zaaien. Wederom een poster die eieren voor zijn geld kiest door te bekennen en te schikken. In Nederland is nog steeds 'degene die eist, die bewijst.' Het hebben van NAW alleen zegt niets. Met een IPadres en de daaraan gekoppelde NAW zou je over een overtuigend bewijs kunnen spreken.

    bewerkt door Fluitketel
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    2 uur geleden zei nietleuk:

    Dat gaat om DownUnder, die hier met behulp van @Duken zn account heeft laten verwijderen. DownUnder gaat anderen betrokken erbij lappen voor een zachter strafje.

    Ik denk niet dat het hier gaat om downunder, aangezien hij niet in een release team zat toch? Maar kan mij ook vergissen natuurlijk, maar goed. Het is spijtig dat deze kerel gepakt is.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Sneu voor de spotter, aan de andere kant komt hij er nog goed vanaf, denk ik. Of het echt helpt om het downloaden te stoppen, betwijfel ik. Je pakt er één en er komen twee nieuwe bij. Het wordt hooguit wat moeilijker om content te vinden maar tot nu toe lukt het nog prima!

    😋

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    ik snap wel waarom hij gepakt is eigen schuld dikke bult.

    er wordt al zo vaak gewaarschuwd dat je niet moet uploaden op useset. zo moeilijk is het niet usenet providers hebben informatie over jou, onder andere je naam, email, ip en betalingsgegevens. brein mag deze gegevens opvragen en zo pakken ze je. boeie of jij vpn gebruikt haha

    er is een reden waarom torrent communities als film-plaleis of extremetorrents al jaren bestaan... zij weten wat ze doen

     

    o en @Duken, is er een speciale reden waarom deze website wordt geblokkeerd als je die via tor wilt bezoeken? 🤔

    bewerkt door zandkorrel
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    @zandkorrel 'er is een reden waarom torrent communities als film-plaleis of extremetorrents al jaren bestaan... zij weten wat ze doen' zo moeilijk is het niet. Kan zelfs ook bij VPN/usenet providers, je moet het alleen goed doen. Zoals jij het nu zegt komt het op mij over dat usenet niet veilig is. Ik denk dat het een stuk veiliger is dan dat jij denkt, maar daar mist denk ik een stukje knowhow.

    • Bedankt 1
    • Eens 1
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder
    13 uur geleden zei zandkorrel:

    website wordt geblokkeerd als je die via tor wilt bezoeken? 🤔

    Goedemorgen, ik heb de site niet via tor beschikbaar gemaakt. Maar via die browser kan je duken niet laden? Misschien door de bescherming van cloudflare welke wij actief hebben. Ik ga kijken.

    Update: hij werkt bij mij via tor browser op mijn telefoon. Er zit alleen 1 bescherming tussen van cloudflare dat je moet aanvinken dat je human bent. 

    👍

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    @zandkorrel Helaas werkt het net iets anders. Zoals al word gezegd een knowhow. Een usenet provider heeft weer een backbone, voorbeeld eweka gebruikt Omricon Backbone. Tevens heeft dit ook weer te maken met NTD en DMCA.  Mensen worden op een paar manieren gepakt, geen vpn aan bij het posten, brein kan de headers inzien van de nzb. Dit laatste kan iedereen.

    Daarnaast moet je je goed anoniem houden.   Kan wel even door gaan maar dit zijn de twee belangrijkste punten.

    Een heel mooi voorbeeld is Snaterke, brein komt met nieuws Snaterke houd mond stijf dicht en heel de usenet wereld stort in.  Niet alles wat brein publiceert is waarheid, hiervan is ook weer een voorbeeld alleen is dit torrents, dikkedonder.nl

     

     

     

    bewerkt door extreme
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    12 hours ago, Diederik said:

    Ik las net ergens dat iemand weer is gestopt met ..... en die zegt dat Brein je kan traceren ook al heb je VPN

    KJopt. Dat was een hele discussie twee dagen geleden (2 mei) op Spotnet in het film topic nav een "ik-stop" bericht van twee posters. In de discussie stonden best wel een paar zinnige opmerkingen.
    Maar het verhaal is toch wel onwaarschijnlijk of er wordt door de betreffende persoon een uiterst inferieur VPN product gebruikt.

    En soms wordt de opsporing wel heel gemakkelijk gemaakt omdat zomaar NAW gegevens door de persoon zelf ooit zijn vrijgegeven.
     

     

    bewerkt door Jaccus
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    36 minuten geleden zei Diederik:

    Ik heb geen VPN maar heb ook geen idee welke goed is ten opzichte van de prijs. Ik lees wel goede recensies van NordVPN maar weten of het goed is geen idee.

    ik ben al jaren zeer tevreden over CyberGhost VPN

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    2 uur geleden zei Diederik:

    Ik heb geen VPN maar heb ook geen idee welke goed is ten opzichte van de prijs. Ik lees wel goede recensies van NordVPN maar weten of het goed is geen idee.

    Ik gebruik Mullvad  , je hebt zelfs geen emailadres nodig , en voor als je echt anoniem wil zijn, kan je hier ook ouderwets betalen met geld  versturen via een briefomslag. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Je ziet maar weer dat angst een slechte raadgever is. 2 Posters hebben een schikking getroffen. Op welke wijze ze benaderd zijn laten ze niet weten. Of ze gebeld zijn,  een aangetekende brief is bezorgd of mail ontvangen weten we niet. Hoop broodje aap verhalen worden de wereld in geslingerd. Mijn VPN - payserverprovider deugen opeens niet meer. Onzin.

    Ik kijk liever naar de posters die buiten schot zijn gebleven. Als voorbeeld PingPong die onlangs met pensioen is gegaan. Meer dan 8 jaar flink gespot waarbij de bovengenoemde posters in het niet vallen. Voor Tim een vis die die graag had willen vangen. Niet gelukt omdat PingPong beter de boel had dichtgetimmerd en zijn kop niet boven het maaiveld uitstak. Blijkbaar kan het wel mits je voorzichtig en alert blijft.

    • Bedankt 1
    • Eens 1
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ik gebruik al jaren  CyberGhost VPN.

    Ben hier zeer tevreden mee.

    Ook hebben ze regelmatig hele mooie aanbiedingen .

    bewerkt door wildbunch
    nog iets toegevoegd
    • Heeft gewonnen! 1
    • Bedankt 1
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    @Fluitketel De jacht op usenet posters is groter dan het ooit was. Daarnaast kan het nooit veilig genoeg. Jaren terug kon je gewoon posten zonder dat brein iets kon. Nu krijgen ze steeds meer trucjes waardoor het mis kan gaan. Zelf zeg ik altijd veiligheid boven alles, en wie weet had PingPong het wel dicht gespijkerd met een vpn.

    Betreft een goede vpn, volgens mij heeft duken daar ook wel een tip over. De tip die ik heb bij 5 euro vpn, gebruik geen Nederlandse vpn maar een vpn die verder weg zit.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 4-5-2022 om 22:53 zei Chabrang:

    Ik gebruik Mullvad  , je hebt zelfs geen emailadres nodig , en voor als je echt anoniem wil zijn, kan je hier ook ouderwets betalen met geld  versturen via een briefomslag. 

    Volledig anoniem blijven gaat waarschijnlijk toch niet lukken omdat alle VPN maatschappijen op consument niveau moeten meewerken daar waar nodig is maar waar het mij om gaat is het het geld echt waard. Ik heb nooit gebruik gemaakt van VPN op een één of ander manier werkt SSL ook niet dode connecties de hele tijd. No nooit wat gehoord of gezien en zie allerlei mensen zich vast klampen aan VPN terwijl dit exact net zoiets is als inboedel verzekering waar wij ons hele leven voor betalen maar er is een minimale kans dat er ooit iets gaat gebeuren.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    VPN-provider werkt alleen mee met overheidsinstanties. Die leven boven de wet. Een stichting, een rechtspersoon die net zoveel rechten heeft als de bakker bij mij om de hoek, valt buiten de boot. Als het anders zou zijn dan zal de algemene voorwaarden moeten worden aangepast of men kan beter stoppen met zo'n dienst aan te bieden. Zinloos.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...