Spring naar bijdragen

  • Usenet uploader/beheerder/scripter schikt met BREIN voor 10.500 euro

     Delen


    Een man uit Noord Holland was jarenlang onder verscheidene aliassen actief als grootschalig uploader op Usenet en verwees naar die uploads via zogeheten ‘spots’ of ‘NZB-bestanden’ op verschillende indexeringswebsites waarvan hij er niet alleen meerdere beheerde maar ook voor anderen bouwde. Hij veroorzaakte daardoor grote schade omdat consumenten die een werk illegaal downloaden dat in het algemeen daarna niet nog eens tegen betaling legaal aanschaffen. Aan het illegale up- en downloaden wordt verdiend door commerciële usenet providers die direct of indirect toegangsabonnementen aan consumenten verkopen. Daarbij vindt ook sponsoring van illegale indexeringswebsites plaats.

    Nadat de deurwaarder o.a. een ex parte bevel betekende, koos de man ervoor om met BREIN te schikken voor een bedrag van 10.500euro. Voor de toekomst is een boetebeding afgesproken van 2.500 euro per dag(deel) dat inbreuk plaatsvindt, met een maximum van 50.000 euro, een en ander in overeenstemming met het rechterlijk ex parte bevel.

    Het illegale Usenet is ondertussen beginnen te kraken onder de aanhoudende handhavingsacties van BREIN. Ook dit jaar werden al weer meerdere uploaders en beheerders opgespoord en aangepakt waaronder recent een man in België die zich onaantastbaar waande. Informatie uit zulke acties leidt weer tot identificatie en actie tegen andere beheerders en uploaders uit illegale usenet communities. Dat leidde de afgelopen anderhalf jaar tot de aanpak van dertien beheerders, achttien grote uploaders en zeven ‘NZB-communities’ die gebruikers naar illegale content op het Usenet verwijzen. Daarnaast zijn negen van zulke communities oftewel indexering-sites eigener beweging gestopt en gooien veel uploaders de handdoek in de ring omdat het hen te heet onder de voeten wordt.

    Commerciële usenet-providers

    BREIN heeft een procedure aanhangig voor de Hoge Raad (HR) met betrekking tot de zorgplichten van een commerciële usenet-provider. Dergelijke providers moeten in principe doeltreffende maatregelen tegen inbreuk treffen om eigen aansprakelijkheid te vermijden. BREIN is op basis van o.m. het YouTube & Cyando arrest van de hoogste Europese rechter (HvJEU) van mening dat de provider in kwestie aansprakelijk is voor inbreuk nu die geen effectieve maatregelen nam om inbreuk tegen te gaan. In deze zaak is op 9 december arrest gepland.

    Uiteraard zal de verplichting voor commerciële usenet-providers tot het nemen van effectieve maatregelen om inbreuk tegen te gaan hun exploitatie ondermijnen, het gaat abonnees immers om de toegang tot de ongeautoriseerde populaire content. De provider tegen wie BREIN deze actie voert, heeft haar exploitatie al jaren geleden stil gezet nadat zij in eerste aanleg aansprakelijk werd gehouden voor inbreuk en een effectieve NTD moest instellen. Die moest op zijn minst de pas kunnen houden met de illegale uploads. Naast NTD zijn meer maatregelen mogelijk maar die zijn door uitbaters verlaten in de ontwikkeling van het usenet tot distributiemodel voor ongeautoriseerde content.

    YouTube & Cyando arrest

    Het YouTube & Cyando arrest borduurt voort op de eerder door het HvJEU ingeslagen weg met de Svensson, BestWater, GS Media, Filmspeler en Pirate Bay arresten (waarvan de laatste twee m.b.t. zaken van BREIN). Die weg is een soort van voorwaardelijke aansprakelijkheid van platforms voor openbaarmaking via massaal door derden geplaatste bestanden of links. Het arrest oordeelt kort gezegd dat een tussenpersoon zelf inbreuk maakt indien zij niet de ‘geloofwaardige en doeltreffende maatregelen’ tegen inbreuk neemt die van een ‘normaal behoedzame marktdeelnemer’ verwacht mogen worden.

    Cyando is de eigenaar van Uploaded, een zgn. ‘cyberlocker’, dat is een filehoster die niet doorzoekbaar is en niet voor opslag (hosten) maar voor sneller downloaden betaald wordt. Zulke cyberlockers hebben daarom belang bij uploads van populaire bestanden en betalen daar soms ook beloningen voor uit.

    Het arrest is van belang voor allerlei platforms met door gebruikers geüploade bestanden of links. Overigens kopiëren commerciële usenet providers de door gebruikers geüploade bestanden naar hun eigen servers en en houden ze daar beschikbaar voor betalende abonnees. De uploaders zelf verliezen daarmee de controle over de door hen geüploade bestanden.



    extreme
    • Leuk 2
    • Verdrietig 1
    • Bedankt 5
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Maar nu is mijn grote vraag, is deze persoon gepakt omdat hij actief was bij "Private Releases"?
    Want de persoon in kwestie dit hier genoemd is "Een man in België die zich onaantastbaar waande" weten we allemaal.
    En we weten inmiddels nu ook dat natuurlijk de database was buit gemaakt door onze beroemde stichting.

    Wederom een hoop vragen na aanleiding van een artikel, want ik kan me een aantal namen bedenken die hiervoor in aanmerking komen. Maar ik ben benieuwd.

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Grootschalig uploader uit noord - holland was inderdaad ook DownUnder ( Alkmaar ) of die 2 anderen namen die hij dat voor gebruikte.

    zat inderdaad met de zelfde post op verschillende forums en heel veel  aan muziek soms 10 tallen of 100 meer aan gb met heel veeeel dubbels.

    DownUnder zat ook op shadows of legends en heeft zich op Second Stage ( daarvoor ) in een forum chat ooit eens flink voorbij gepraat door te zeggen dat zijn woonplaats Alkmaar was dus.

    staat me nog goed bij ( zat er zelf ook toen ). is dit de juiste opgepakte ? weet ik ook niet eerlijk gezegd maar wel erg toevallig.

     

    bewerkt door robert jan
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Downunder hebben ze toen gepakt nadat die zo slim was om foto's van zijn nieuwe auto in de chat te laten zien inclusief nummerplaten.

    De gast waar het hier over gaat had die oorlogs site en was een bekende van Downunder die kende elkaar persoonlijk.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    13 minuten geleden zei Eagle2022:

    Ik wil toch even iets kwijt.

    Of het nu wel of niet DownUnder geweest is, het nogmaals noemen van deze persoon zijn woonplaats of andere info van een andere poster/spotter welke wie iets en waar gedaan heeft vind ik persoonlijk gewoon ongepast op deze info site.

    Zie het steeds vaker dat bepaalde posters of admins ed. zoals bijv. Audi, na zijn huisbezoek, hier ook nog even de rest van zijn activiteiten worden meegedeeld.

    Dit is een prachtig informatieve website, maar Brein leest hier natuurlijk ook mee.

    Alle info die jullie hier even neerkwakken in de reacties is natuurlijk alleen maar slechte info voor iemand, houden jullie hier wel rekening mee?

    Je kan het hier niet mee eens zijn, maar dit is mijn mening.

    Waarschijnlijk en van horen zeggen.... Je weet het dus eigenlijk niet zeker? Maar je deelt dan maar wel (negatieve) info over een user op een open website.

    Je geeft zo wel even een trap tegen de schenen van DownUnder terwijl je iets niet zeker weet!

     

     

    dat zeg je terwijl je het over Audi hebt 😉 is totaal geen aanval want de naam van du staat hier meermalen op het forum.  Hoe denk je dat audi gepakt is, werkte ook samen met du.

     

    Verder ben ik het wel met je eens, maar hier op duken komen zo vaak namen voor, dat het eigenlijk normaal is.

     

    Wat mij betreft mag zo een topic gelijk gesloten worden, maar een mod vroeg hier om wie het ging. Dus waarschijnlijk wel toegestaan dus.

     

    Vind die brein topics sowieso onzinnig aangezien je het kan lezen op de breinsite.

     

    Misschien de topics gelijk op slot zetten als er weer iemand is gepakt en het staat hier.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    3 minuten geleden zei Eagle2022:

    Ja ik had het over hem omdat ik nogal shocked was wat er allemaal over hem gezegd werd hier zo open.

     

    "Verder ben ik het wel met je eens, maar hier op duken komen zo vaak namen voor, dat het eigenlijk normaal is."

    Dat inderdaad. 

     

    Ik wil gewoon een punt maken in het algemeen, dat iedereen even oplet wat er over iemand gezegd wordt. Lijkt me dat als zulke dingen over jezelf gedeeld worden ook niet gewenst is. Doe dat dan ook niet over een ander.

    Je hebt een punt, maar dat ligt dan aan de beheerder. Nogmaals namen hier noemen is normaal dus je gaat er automatisch in mee.

    Wat mij betreft berichten weg en topic op slot gooien.

     

    dank u voor de wijze les 👊

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Featured Comment

    Het wel of niet plaatsen van dit soort BREIN Nieuwsartikelen op Duken.nl moet volgens mij helemaal geen discussie verhaal zijn, want deze artikelen worden zelfs internationaal overgenomen (TorrentFreak) en door Kranten en Juridische websites en Techsites zoals Tweakers.net.

    Het is denk ik ook heel naïef om te denken dat BREIN belastende informatie vergaart uit de reacties die hier op Duken.nl rondgaan, want er worden nooit meer dan wat aliassen genoemd. Stichting BREIN is al sinds 1998 actief in dit wereldje en neem maar van mij aan dat er medewerkers van BREIN zijn, die op nagenoeg alle Nederlandse Community's wel een account hebben om bewijs te achterhalen, want er is altijd wel ergens een staflid die de fout ingaat.

    Wat betreft de in bovenstaande reacties genoemde namen (aliassen) hoef je nu ook niet meer geheimzinnig over te doen, want deze personen hebben zelf zeer uitvoerige reacties geplaatst onder die zelfde namen met hun Duken.nl account. BREIN zal met de reacties en discussies op dit forum over dit onderwerp alleen maar content zijn, want zoals bovenstaand door @extreme al wordt genoemd, zal de waarschuwing die uitgaat naar andere Uploaders en Eigenaren alleen maar groter zijn. ;)

    bewerkt door Skeletor
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Citaat

    Een man uit Noord Holland was jarenlang onder verscheidene aliassen actief als grootschalig uploader op Usenet en verwees naar die uploads via zogeheten ‘spots’ of ‘NZB-bestanden’ op verschillende indexeringswebsites waarvan hij er niet alleen meerdere beheerde maar ook voor anderen bouwde.

    Jimmy Fallon Reaction GIF by The Tonight Show Starring Jimmy Fallon

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...