Spring naar bijdragen

  • Veel Ziggo-klanten hebben stroomslurpend tv-kastje in huis

     Delen


    Het meest gebruikte tv-kastje van Ziggo, de Mediabox XL, verbruikt in stand-by modus bijna tien keer zoveel stroom als die van concurrent KPN. Wil je als Ziggo-klant op jaarbasis meer dan honderd euro aan stroom besparen? Zet dan je Mediabox XL op de eco-modus, of doe deze de deur uit!

    Radar kwam de energieslurper op het spoor door een tip van Bo, die van energie besparen zijn beroep heeft gemaakt. 'Ik kwam erachter dat als ik het kastje in standby zou zetten volgens de normale instellingen, ik een toename in stroomverbruik zou hebben van 33 procent. Als je m op de actieve standby modus laat staan, betaal je zelfs meer dan 100 euro per kastje per jaar'. Tegen de huidige energietarieven berekende Radar de kosten zelfs op 147 euro per jaar aan stroom. Dat is evenveel stroom als een grote koelvriescombinatie op jaarbasis. 

    Het alternatief die het kastje biedt, de eco-modus, is niet heel aantrekkelijk: je moet dan drie minuten wachten alvorens het kastje opgestart is om televisie te kijken. Terwijl andere providers wel zuinige kastjes leveren, die nagenoeg direct opstarten. 

    Bezuinigen op tv-kijken

    In tijden van rijzende stroomtarieven een makkelijke manier om te bezuinigen, want het kastje staat permanent op standby en verbruikt dan ook permanent stroom. Bij het installeren van de Mediabox XL doorloopt de gebruiker een programma waarin de eco-modus geselecteerd kan worden. 'Maar je wil gewoon snel televisie kunnen kijken als je de afstandsbediening pakt, dan wil je niet nog vier minuten moeten wachten', aldus Bo. Zijn schoonvader was er zo verbolgen over dat hij op hoge poten Ziggo belde en zijn beklag deed. Hij kreeg vervolgens de nieuwste box - de Next - thuisgestuurd. Die box is via de website van Ziggo te bestellen, maar kost vijf euro per maand extra aan abonneegeld. 

    Saillant details: Ziggo zegt op de website klimaatneutraal te werken. Maar door de Mediabox XL geldt dat zeker niet voor de klanten. Een rondgang van Radar langs verschillende Ziggo klanten leerde dat lang niet iedereen op de hoogte is van de instellingen en het enorme energieverbruik van de standaardinstellingen. 

    Onderzoek Radar

    Maar omdat Radar niet over één nacht ijs gaat hebben we aan meerdere Ziggo en KPN klanten gevraagd om voor ons het stroomverbruik in de standby-modus te meten (samen zijn Ziggo en KPN goed voor bijna 82% van de televisiemarkt). Door middel van een stroommeter hebben deelnemers gekeken wat het verbruik is van de Ziggo Mediabox XL en wat het stroomverbruik is van het televisie-kastje van KPN. Het verschil? Ziggo verbruikt bijna tien keer zoveel stroom als KPN. 

    Op de vraag hoeveel mensen in Nederland gebruik maken van de Mediabox XL kwam geen antwoord van Ziggo. Om hoeveel stroomverbruik het op landelijk niveau gaat is dan ook gissen. Bo: 'Het gaat om 240 miljoen euro per jaar aan stroom dat door de gebruikers betaald wordt. Zonder dat ze dat doorhebben. Ter vergelijking: dat is ongeveer 1000 voetbalvelden aan zonnepanelen om dat verbruik te kunnen compenseren.'

    Reactie Ziggo

    Ziggo laat in een reactie weten dat 'gebruikers de box op de eco-stand kunnen zetten, dan verbruikt deze aanzienlijk minder stroom'. Dat de gebruiker dan wel lang moet wachten om televisie te kijken wordt niet vermeld. 



    Vampire Inspector
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder

    147 euro per jaar voor dat kastje?! Ik had die vroeger ook staan, nu gebruik ik de app maar dit is echt wel heel veel geld :( Daar mag Ziggo wel voor gaan compenseren of het kastje vervangen.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Wat een gedrocht is dat ding ook. Die Mediabox XL is echt een verouderd, traag, eigenlijk nooit goed geweest en blijkbaar ook een energie slurpend kut ding. Ik ben blij dat ik destijds de Next box gelijk mocht hebben zonder extra betaling (destijds geluk gehad met aflopen van contract en de Next mediabox was echt net uit). Tis alleen jammer dat ik afhankelijk ben van Ziggo en (nog) geen glasvezel heb. Zou graag overstappen... (en ik weet niet meer waar mn telefoonaansluiting zit dus KPN is ook geen optie.. Iets met een huurhuis, destijds behang geplakt en telefoonaansluiting gesloopt en overheen behangt..)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    3 uur geleden zei SirNixon:

    Wat een gedrocht is dat ding ook. Die Mediabox XL is echt een verouderd, traag, eigenlijk nooit goed geweest en blijkbaar ook een energie slurpend kut ding. Ik ben blij dat ik destijds de Next box gelijk mocht hebben zonder extra betaling (destijds geluk gehad met aflopen van contract en de Next mediabox was echt net uit). Tis alleen jammer dat ik afhankelijk ben van Ziggo en (nog) geen glasvezel heb. Zou graag overstappen... (en ik weet niet meer waar mn telefoonaansluiting zit dus KPN is ook geen optie.. Iets met een huurhuis, destijds behang geplakt en telefoonaansluiting gesloopt en overheen behangt..)

    Had toevallig vorige week een next aangevraagd en gekregen door een nieuw 1 jaar abonnement te nemen €0,50 hoger dan het vorige. Zag ook van de week Radar, dus ik was op tijd.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...