Spring naar bijdragen

  • Vpn-provider VPNLab tijdens internationale politieoperatie offline gehaald

     Delen


    Vpn-provider VPNLab is tijdens een internationale politieoperatie waar ook de Nederlandse politie aan meedeed offline gehaald. Volgens Europol maakten criminelen misbruik van de vpn-dienst voor de uitrol van ransomware en andere cybercrime-activiteiten.

    VPNLab.net werd in 2008 opgericht. Tijdens verschillende onderzoeken bleek dat de vpn-provider door criminelen voor illegale activiteiten werd gebruikt, zoals de verspreiding van malware. Ook werd de dienst gebruikt voor de infrastructuur en communicatie van ransomwarecampagnes, alsmede de uitrol van ransomware. Tevens stelt Europol dat de vpn-provider op het "dark web" adverteerde.

    Bij de operatie werden vijftien servers en de domeinnaam van VPNLab.net in beslag genomen, waardoor de dienst offline is. Aan de hand van het onderzoek zijn meer dan honderd bedrijven geïdentificeerd die risico op cyberaanvallen liepen. Opsporingsdiensten zullen deze partijen informeren. Daarnaast wordt er met de op de servers gevonden informatie onderzoek naar klanten van de vpn-provider gedaan.



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Als een VPN provider geen logs bijhouden, wat ze bijna allemaal beloven, dan kunnen ze niet waarnemen dat klanten ransomware verspreiden. Het lijkt mij dat een iedere VPN provider, die geen logs bijhoudt, dit kan overkomen. Misschien krijgen ze van te voren vele waarschuwingen omdat er via hun servers misdrijven worden gepleegd, maar hoe moeten ze dat stoppen, zonder helemaal te stoppen met hun dienst? Ik hoop dat dit geen test case is om VPN providers in de hele westerse wereld te stoppen. Dan zou ik een goede betaalde proxy uit China of Rusland moeten gebruiken.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    40 minuten geleden zei Meh Meh:

    Als een VPN provider geen logs bijhouden, wat ze bijna allemaal beloven, dan kunnen ze niet waarnemen dat klanten ransomware verspreiden. Het lijkt mij dat een iedere VPN provider, die geen logs bijhoudt, dit kan overkomen. Misschien krijgen ze van te voren vele waarschuwingen omdat er via hun servers misdrijven worden gepleegd, maar hoe moeten ze dat stoppen, zonder helemaal te stoppen met hun dienst? Ik hoop dat dit geen test case is om VPN providers in de hele westerse wereld te stoppen. Dan zou ik een goede betaalde proxy uit China of Rusland moeten gebruiken.

    Toevallig is er net weer TorrentFreak nieuws uit Amerika waar een schikking is gedaan door VPN Unlimited, wat ermee heeft ingestemd om torrent-verkeer en The Pirate Bay op Amerikaanse servers te blokkeren. Ik heb de kop even onder de vertaling gegooid en die is als volgt;

    VPN Unlimited heeft een rechtszaak geschikt die is aangespannen door verschillende filmmaatschappijen. De VPN-provider werd beschuldigd van het niet optreden tegen abonnees die zich bezig hielden met filmpiraterij. Als onderdeel van de schikking stemde het bedrijf ermee in om BitTorrent-verkeer en prominente piratensites, waaronder 'Pirate Bay', 'YTS' en 'RARBG' op Amerikaanse servers te blokkeren.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Het is wachten tot Brein zo'n zaak in Nederland wint, dan gaan alle VPN providers torrent en usenet websites blokkeren. In de nabije toekomst zullen mensen op een hele andere manier gaan downloaden. Waarschijnlijk gaan we richting het darkweb.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ik denk dat het er over enkele jaren heel anders uitziet. Als Brein of een soortgelijke instantie een zaak wint en een VPN provider Usenet en torrent websites gaat blokkeren, dan zullen andere providers volgen. Het is gebeurd met FTD en het nzb bestand verhaal, en het is wachten tot ze VPN providers en hosting bedrijven kunnen aanpakken.

    bewerkt door Meh Meh
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    En ook dat, waarvan ik niet dacht dat het ooit zou gebeuren zie ik wel dat in de toekomst VPN providers worden aangepast op verzoek van de rechters etc zoals @Meh Mehaangeeft. Ik hoop het uiteraard niet. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  6 leden zijn actief

×
×
  • Nieuwe aanmaken...