Spring naar bijdragen

  • We streamen minder illegaal: 'Maar uitbannen kan nooit'

     Delen


    Een paar jaar terug was illegaal streamen en downloaden nog erg populair in Nederland. Dat kon bijvoorbeeld via de streamingdienst Popcorn Time, waar je films en series gratis kon bekijken. Nu echter niet meer, want de dienst werd deze week opgeheven. Downloaden we überhaupt nog illegaal?

    Het aantal Nederlanders dat films illegaal downloadt en streamt nam het afgelopen decennium af, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper. In 2013 deed 41 procent het weleens, terwijl dat in 2019 nog maar om 23 procent ging. 

    Veel legaal aanbod

    De reden dat het illegale downloaden steeds verder afneemt, is volgens techjournalist Vincent Everts dat bijna alles voor een paar euro legaal te zien is. "Er zijn zoveel streamingdiensten dat je alles kan aanklikken", zegt hij tegen EditieNL. 

    Het illegale downloaden is daarnaast ook veel te ingewikkeld, vindt Everts. "En dan moet je ook nog eens met een HDMI-kabel naar de televisie lopen en alles er goed in pluggen om het te kunnen zien." Daarom doet hij het zelf ook zelden meer. "Al is de serie Friends nu niet legaal meer te bekijken, dat vinden mijn dochters wel heel erg jammer." 

    Achter slot en grendel?

    Verstandig is het sowieso niet om illegaal te streamen of downloaden, want het is formeel gezien strafbaar. "Maar 'onrechtmatig' is eigenlijk een betere term", zegt auteursrechtadvocaat Micha Schimmel. Het wordt civielrechtelijk gehandhaafd, niet strafrechtelijk. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je achter slot en grendel verdwijnt als je af en toe illegaal een filmpje streamt. "Voor zover ik weet is er hier nog nooit iemand strafrechtelijk veroordeeld voor een illegale download." 

    Hoewel het dus civielrechtelijk wordt gehandhaafd – bijvoorbeeld doordat mensen door de civiele rechter worden aangesproken op hun downloadgedrag – is het illegale downloaden en streamen niet volledig uit te bannen, zegt Schimmel. "Dat gaat hem gewoon niet worden. Er zijn altijd mensen die bepaalde content die nergens legaal te verkrijgen is toch willen zien."



    Duken
    • Leuk 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder
    1 uur geleden zei SirNixon:

    En met de versnippering van de vele streamingdiensten zal het illegaal downloaden alleen maar weer toenemen in de toekomst.

    Daar kan ik zeker in meekomen; en het wisselen van films van het ené platform naar het andere is ook gekkenwerk. Ik heb met de kids leuk Beethoven 1 bekeken, we willen graag beethoven twee kijken en wat denk je. Niet te zien op: Netflix, Disney+, Videoland, Ziggo en Prime!!! M.a.w. hier mag ik een dienst voor afsluiten bij iTunes.... serieus drama.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Het zou ideaal zijn als er 1 streamplatform met het totale aanbod. Series en films.
    Het aanbod van films en series van de 60s, 70s 80s, 90s, 00s en 10s voor een normaal prijsje, net zoals Netflix. Dit zou ideaal zijn.

    Wie weet komt dit ooit eens.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...