Spring naar bijdragen

  • Ziggo stopt met nieuwsgroepen

     Delen


    Ziggo stopt met usenet (dat wil zeggen: het zelf aanbieden van nieuwsgroepen) omdat te weinig klanten er gebruik van maken. “Op zich goed nieuws”, zegt BREIN directeur Tim Kuik. Het is immers algemeen bekend dat Usenet al jaren één groot piratenhol is. Gebruikers nemen meestal een betaald abonnement bij een commerciële usenet provider. Dat kan nog steeds. Ziggo geeft (helaas) een paar voorbeelden waar gebruikers naartoe kunnen en vertelt er ook bij waarom gebruikers dat zouden willen.  

    “Met nieuwsgroepen kun je heel gemakkelijk bestanden downloaden, zoals films, series en muziek. Nieuwsgroepen bevinden zich namelijk niet op het wereldwijde web, maar op een eigen netwerk, dat gebaseerd is op het Usenet-protocol.” 

    Helaas vertelt Ziggo er niet bij dat het vrijwel uitsluitend om illegaal aangeboden films, series en muziek gaat. Rechthebbenden geven namelijk geen toestemming aan usenet providers en wederverkopers om hun werk aan te bieden. Die wordt immers via legale platforms aangeboden zoals Spotify, Deezer, Videoland, Disney+ of Netflix. Het zijn gebruikers die de illegale content naar usenet uploaden. Usenet providers hevelen die content vervolgens over op hun eigen servers. Tegen betaling kunnen gebruikers toegang tot die servers krijgen en alles downloaden wat hun hartje begeert. Daarvoor verkopen de providers of hun wederverkopers abonnementen. Het blijkt dat de uploaders zelf de opgeslagen content niet meer mogen verwijderen.  

    “De commerciële usenet providers eigenen zich de content toe en houden die beschikbaar voor betalende abonnees.  De makers, rechthebbenden en legale platforms zien er geen cent van terug. Het is je reinste diefstal”, aldus Kuik. 

    Een ding is zeker: het idealistische usenet van weleer waar mensen vragen konden stellen en antwoord kregen, bestaat niet meer. Dat is al lang geleden overgenomen door het internet. 

    “Op zich is het goed nieuws dat een grote internet provider zoals Ziggo nu ook stopt met het aanbieden van usenet omdat te weinig klanten er gebruik van maken. Er is dan ook ruim voldoende legaal aanbod en daar wordt steeds meer gebruik van gemaakt. Het was wel passend geweest om daarnaar te verwijzen.” 

    BREIN heeft de afgelopen jaren al veel nzb link-sites afgesloten die naar uploads van illegale content op usenet verwezen. Ook een wederverkoper werd voor de rechter gedaagd. Uiteindelijk bleek die volgens uploaders ook de geldschieter en eigenaar van de twee grootste illegale link-sites van Nederland. Daarnaast loopt een civiele procedure tegen de inmiddels gestopte commerciële usenet provider NSE. Daarin zijn door de hoogste Nederlandse rechter vragen van uitleg gesteld aan de hoogste Europese rechter in Luxemburg. Het gaat er kort gezegd om of NSE door haar aanbod zelf inbreuk maakte en daarvoor aansprakelijk gehouden kan worden. Er is in Luxemburg nog geen zittingsdatum gepland.



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder
    Citaat

    Het is immers algemeen bekend dat Usenet al jaren één groot piratenhol is.

    Piratenhol.... Die kon ik nog niet. De enigste piratenhol welke Google kent is een Playmobil set. 

    Ik wist niet dat Usenet in Playmobil zat 🙊

     

     

    Piratenhol.jpeg

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Goh, doet me weer denken aan de Chello tijd. Was toen net begonnen met nieuwsgroepen, en was al blij dat alles werkte.

    Op een gegeven moment vond ik de retentie al snel tegenvallen. Ik geloof dat dat maximaal een dag of 40 was.

    10 uur geleden zei Duken:

    Piratenhol.... Die kon ik nog niet. De enigste piratenhol welke Google kent is een Playmobil set. 

    Ik wist niet dat Usenet in Playmobil zat 🙊

     

    Piratenhol.jpeg

    Hahahaha. Daar wil iedereen toch gelijk het NZB-bestand van hebben. 😛

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 19-2-2020 om 12:42 zei Drifter:

    Helaas vertelt Ziggo er niet bij dat het vrijwel uitsluitend om illegaal aangeboden films, series en muziek gaat.

    BREIN gelooft nog in sprookjes en begrijpt kennelijk nog steeds niet dat elke Internet Provider er alles aan gelegen is om meer abonnees te krijgen in plaats van minder.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder
    12 uur geleden zei Yoshi:

    Geweldig nieuws naar mijn mening. Nieuwsgroepen zijn niet meer van deze tijd. Torrents+VPN is the way to go!

    Grappig om te zien dat er nog echt een torrent van Usenet is. Ik gebruik beide oplossingen. De snelheid van Usenet is niet te evenaren, maar het gemak van torrents ook niet. 

    Zie het maar als smaak van de auto. Sommige rijden graag een dikke Ford, andere een brute Audi... Het hangt er vanaf wat voor weg je volgt. ;)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Usenet is zeker nog van deze tijd

    Ik zie dat het op tor juist slechter gaat,en usenet is niet  altijd sneller als tor

    Download wel is met 1Gb per sec bij genoeg peers is de down ook stabiel

    Natuurlijk als je continu van stabiliteit wilt genieten dan gooi je de nzb erin  met de juiste abbo.

    Zat lijntjes erin of met newsleecher 2 aanbieders erin en knallen en rammelen met die bak

    De mooiste tijd is geweest!

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Nieuwsgroepen kun je het beste met een server/seedbox downloaden. Je hebt megasnelheden en je belast je eigen computer niet met uitpakken etc. Wat je echt nodig hebt is een goede ( private ) indexer. Voor de happy view die er een paar hebben is het een genot. Voor nieuwkomers is het ondoenlijk om daarop te komen, helaas.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    3 uur geleden zei William:

    Bedoel je daar de usenet communitys mee? Of zijn dat een soort privé zoekmachines?

    Dit heeft volgens mij een beetje betrekking op de linkjes die @vuurvogel76 heeft geplaatst in een andere topic. Als je wat meer duidelijkheid wil over de mogelijkheden om bestanden van Nieuwsgroepen te downloaden met gebruikmaking van verschillende Indexers kan je eens een kijkje nemen op de website onder deze linkAls er problemen zijn met de Engelse taal, kan je rechts bovenin Nederlands selecteren. In het overzicht op deze website staan alle beschikbare indexers.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 9-3-2020 om 14:02 zei vuurvogel76:

    Goede bijdrage @Guardian enigste wat je soms ziet is een slechte nfo of geen nfo erbij.

    Behalve de aanzienlijke lijst staat er veel info op deze website die misschien toch wel bij veel mensen onbekend is. Er staan ook een aantal linkjes tussen die eerder in een andere topic al door jou zijn aangeboden als aanvulling op de lijsten die op Duken.nl staan. Helaas is het voor heel veel leden denk ik niet duidelijk wat ze precies kunnen verwachten op die websites onder die linkjes zonder aanvullende informatie die ik helaas in jouw bijdragen ook niet terugzie en ook ik ben net als heel veel leden best wel redelijk bekend in deze scene, maar geen allesweter. Hopelijk staat er wat uitleg op de website onder mijn link die overgenomen kan worden en ter aanvulling geplaatst kan worden bij de verschillende lijsten in de Handleiding.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    5 minuten geleden zei Guardian:

    Behalve de aanzienlijke lijst staat er veel info op deze website die misschien toch wel bij veel mensen onbekend is. Er staan ook een aantal linkjes tussen die eerder in een andere topic al door jou zijn aangeboden als aanvulling op de lijsten die op Duken.nl staan. Helaas is het voor heel veel leden denk ik niet duidelijk wat ze precies kunnen verwachten op die websites onder die linkjes zonder aanvullende informatie die ik helaas in jouw bijdragen ook niet terugzie en ook ik ben net als heel veel leden best wel redelijk bekend in deze scene, maar geen allesweter. Hopelijk staat er wat uitleg op de website onder mijn link die overgenomen kan worden en ter aanvulling geplaatst kan worden bij de verschillende lijsten in de Handleiding.

    Vuurvogel en Guardian, helaas maar de echte private indexers staan daar niet tussen.Er staan een paar zogenaamde private indexers tussen zoals Alt of Dog maar zijn absoluut niet te vergelijken met een PI. Reddit kan een goede bron zijn maar je komt de namen weinig tegen omdat het verboden is om deze te noemen maar heel soms glipt er 1 tussendoor. PI hebben vrijwel geen last van DMCA en hebben een hele goede indexer die bijna alles vindt. 

    Het is bijna hetzelfde verhaal als private trackers ( torrents dus ). Daar zitten heel veel zogenaamde private trackers tussen maar zijn gewoon toegankelijk. Voor nieuwkomers is het bijna onmogelijk geworden om lid te worden of je moet heel veel verstand hebben van deze materie en dan bedoel ik niet mijn geneuzel maar het echte werk zoals ; encoden, frame server programma's, demuxen etc etc. En je mag ook nog een examen afleggen waarvan  dik 80 procent zakt. 

     

     

     

     

     

     

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Administrators

    @sweet11 Des te dieper je op deze materie in gaat, hoe moeilijker het wordt om het voor de gewone gebruiker nog overzichtelijk te houden in deze grabbelton aan mogelijkheden. Het verijst nu eenmaal enige expertise om je daar in te verdiepen. Dus mijn lijkt de lijst van @vuurvogel76 al redelijk afdoende om de gemiddelde downloader al te voorzien van een legio aan content. Maar ik ben het eens met @Guardian dat een aanvulling op wat je kan verwachten meer uitgediept mag worden.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Oh nee zo bedoelde ik het niet, uiteraard is dit een leuk begin maar als leek komt het mij te vaak neer op, u bent welkom maar om iets te downloaden moet je even je knip trekken.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    27 minuten geleden zei sweet11:

    Misschien dat ik het verkeerd begrepen heb maar mag je hier illegale bronnen noemen?

    Ik denk dat deze laatste reacties allemaal verplaatst moeten gaan worden, want het gaat steeds meer offtopic. Dit soort vragen kunnen ook in de huiskamer gesteld worden. Maar om jouw vraag te beantwoorden @sweet11, kan je ook even de huisregels nalezen, waarbij ik denk ik nog wel even kan aanvullen dat het toegestaan is om te linken naar informatie over alle op Duken.nl genoemde Forum Onderdelen, maar absoluut niet naar een directe download mogelijkheid van illegale content.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    22 uur geleden zei sweet11:

    Vuurvogel en Guardian, helaas maar de echte private indexers staan daar niet tussen.Er staan een paar zogenaamde private indexers tussen zoals Alt of Dog maar zijn absoluut niet te vergelijken met een PI. Reddit kan een goede bron zijn maar je komt de namen weinig tegen omdat het verboden is om deze te noemen maar heel soms glipt er 1 tussendoor. PI hebben vrijwel geen last van DMCA en hebben een hele goede indexer die bijna alles vindt. 

    Het is bijna hetzelfde verhaal als private trackers ( torrents dus ). Daar zitten heel veel zogenaamde private trackers tussen maar zijn gewoon toegankelijk. Voor nieuwkomers is het bijna onmogelijk geworden om lid te worden of je moet heel veel verstand hebben van deze materie en dan bedoel ik niet mijn geneuzel maar het echte werk zoals ; encoden, frame server programma's, demuxen etc etc. En je mag ook nog een examen afleggen waarvan  dik 80 procent zakt. 

     

     

    Je kan ook je eigen private indexer maken.

    Maar terug komend op releases nieuwste etc dan staan ze toch eerder op torrent dan op usenet

    En van die 80 % die zakt was ik toevallig 1 van de 20% die het wel haalde Bitsoup Ipt torrentleech filelist etc Legion Beyond en noem nog maar wat op...En idd je moet wel wat kunnen anders kom je er niet door

    eigen indexer maken kan je hier doen  https://www.howtogeek.com/120285/how-to-build-your-own-usenet-indexer/

     

     

     

     

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    On 3/7/2020 at 7:40 AM, vuurvogel76 said:

    Usenet is zeker nog van deze tijd

    Ik zie dat het op tor juist slechter gaat,en usenet is niet  altijd sneller als tor

    Tor heeft echt helemaal niks met Torrents of Usenet te maken. Tor is op een zichzelf staant protocol net als Usenet en peer2peer (torrents).

    Ik ben zeker niet tegen nieuwsgroepen (al heb ik dit nog nooit gebruikt om eerlijk te zijn), maar ik kan iedereen torrents aanraden omdat niet alleen Nederland enkele geweldige torrent-sites & uploaders heeft, maar globaal over de hele wereld is er zoveel te vinden. Daarbij is het volledig gratis, snel en makkelijk te gebruiken. Echter zijn er ook nadelen hoor, namelijk wanneer er geen seeders zijn en dat je IP publiekelijk te zien is (vandaar altijd VPN gebruiken).

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  7 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...