Spring naar bijdragen

Wat betekenen snelheden? MB, Mb, KB of Kb. Wat is het verschil?


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  314
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  27-02-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  50

Kleine vraag, omdat ik me het gewoon afvraag.

Ik heb een test gedaan bij speedtest.net

533686242.png

Volgens die test heb ik bovenstaande snelheden, volgens de provider (Ziggo, alles in 1 plus in mijn geval) heb ik snelheden van down 10 Mbit/s, up 1,5 Mbit/s.

In de praktijk haal ik bij downloaden met Bittorrent snelheden van maximaal 1,1MB/sec down en 170kb/s up (maar die zet ik op maximaal 150 kb/sec, omdat anders mijn gewone internet traag gaat.)

Ik doe dit alles draadloos, dus ik kan me voorstellen dat daar nog wat afwijking door kan ontstaan (overigens met 300N router).

Wie kan me vertellen wat die snelheden nou zouden moeten betekenen... M.a.w. krijg ik in de praktijk de snelheden die me in theorie beloofd worden (overigens heb ik de snelheidsverhoging nog niet gehad, dus ik weet niet wat daar de invloed van zal zijn). En... ben ik redelijk tevreden over de downloadsnelheid, maar het uploaden zou van mij wat sneller mogen gaan, zodat ik mijn computer eerder kan opschonen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 314
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.929
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Dat is nou een goede vraag, het probleem zit hem in de kleine letters. Mb en MB, Kb en KB.

Ziggo heeft aan dat je een maximale snelheid hebt van 10Mb. Over het algemeen blijf je dan steken tussen de 8Mb en 9Mb per sec. (zoals speedtest aangeeft)

Maar als gebruiker denk jij dat je met 9Mb per seconde download zou moeten kunnen downloaden. Windows geeft de snelheden aan in MB. (grote M en grote B)

1 MB = 1 MegaByte

1 Mb = 1 Megabit

1 MegaByte = 8 Megabit

Dus jou download snelheid in Windows zou moeten aangeven:

10Mb : 8 = 1,25 MB per seconde. In theorie dus, omdat je in de praktijk de 10Mb niet haalt moet je dus 9Mb delen door 8.

Waarom delen door 8? Omdat 1 MB is 8 Mb. En het is zo verwarrend omdat Windows de snelheid aangeeft in MB en een provider in Mb.

Nog een voorbeeld. Ik heb via Ziggo een snelheid van 50Mb. Nou haal ik gemiddeld 40 Mb.

Dus ik doe 40 Mb / 8 = 5 MB per seconde.

Ik hoop dat je het zo een beetje volgt :)

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  314
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  27-02-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  50

En ik maar heel intelligent denken dat het een kweste van enkel- en meervoud is...  :D

Maar, stukken duidelijker.. Ik denk hier in ieder geval uit te mogen concluderen, dat de snelheid van mijn draadloos netwerk op het moment redelijk goed is. Nu maar even afwachten wat de invloed van de verhoging zal zijn...

Dank je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 314

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...