Spring naar bijdragen

Windows XP en Internet Explorer veilig?


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  427
  • Waardering:   10
  • Prestatiepunten:  317
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  18-01-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Goedemiddag,

Ik las in de telegraaf verschillende stukken over dat zowel windows XP als het gebruik van internet explorer niet veilig is. Weet iemand of dit klopt en wat ik nu het beste kan doen? Want ik draai beide nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10
  • 427

  • Bijdragen:  5.247
  • Waardering:   249
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  27-08-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Upgraden naar Windows 7 of 8

Microsoft heeft een tool gemaakt waarmee je kan zien of je pc Windows 7 kan draaien, genaamd: Windows 7 Upgrade Advisor

Verder Google Chrome of Firefox gebruiken onder Windows XP

Succes ermee :goed:

bewerkt door Farid.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 249
  • 5,2k

  • Bijdragen:  918
  • Waardering:   429
  • Prestatiepunten:  707
  • Dagen gewonnen:  4
  • Lid sinds:  25-08-09
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Het gebruik van Internet Explorer wordt op dit moment voor alle Windows versies afgeraden. Dit i.v.m. een serieus beveiligingslek in de Flash plug-in van Internet Explorer. Microsoft werkt er hard aan om dit lek te dichten maar tot die tijd wordt gebruik van Internet Explorer afgeraden of Explorer te gebruiken in beveiligde modus. Maar zonder Flash ondersteuning surfen op het internet is niet echt handig. Beter kan je daarom een andere internet browser gebruiken zoals Google Chrome of Mozilla Firefox. Beide zijn gewoon gratis van internet te halen. Zelf heb ik nooit van Internet Explorer gehouden en draai al jaren met Firefox. Maar ieder zijn voorkeur. Firefox kan je downloaden via de volgende site: http://www.mozilla.org/nl/firefox/new/

Mocht Microsoft het lek gedicht hebben zal de fix hiervoor verspreid worden via Windows Update. Echter voor XP is Microsoft gestopt met het ondersteunen dus voor XP geen Windows Update meer en zal er voor XP sowieso geen fix komen. Tenminste niet via de automatische Windows Update.

Kwaadwilligen zullen altijd blijven proberen om zwakke punten te vinden in het Windows besturingssysteem en Microsoft zal er op haar beurt van alles aan doen om Windows veilig te houden. Vandaar dat er dus regelmatig beveiligingsupdates komen voor de diverse Windows systemen. Maar zoals gezegd, niet meer voor Windows XP. Hierdoor wordt Windows XP uiteindelijk steeds kwetsbaarder. Een beetje surfen op het net kan nog niet zoveel kwaad maar internet bankieren zou ik zeker niet meer aanraden. Mocht je nog een paar jaar met je XP machientje willen draaien dan zou ik hier wel Windows 7 op zetten als ik jou was. Windows 7 Home Premium is niet zwaar dus moet waarschijnlijk prima draaien op jouw systeem. Windows 7 kan je via de officiële kanalen aanschaffen maar op het net zijn er ook genoeg "onofficiële" te vinden.

Conclusie. Internet Explorer heeft op dit moment een probleem waardoor aangeraden wordt deze niet meer te gebruiken totdat Microsoft hiervoor een oplossing gevonden heeft. Het gebruik van Windows XP gaat in de toekomst steeds meer een risico worden (tenminste, als je er ook mee op internet gaat) aangezien hier geen (beveiligings)updates meer voor uitkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 429
  • 918
  • 4

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

Symantec heeft pleister voor lek in Internet Explorer, ook op XP

Samenvatting:Terwijl Microsoft werkt aan een patch voor een lek in Internet Explorer, heeft Symantec een tijdelijke oplossing klaar om de browser te beschermen.

Lees het hele artikel hier http://www.zdnet.be/article/155297/symantec-heeft-pleister-voor-lek-in-internet-explorer-ook-op-xp/

Flash verhelpt nieuwe fout, Internet Explorer blijft lek

Samenvatting:Een update voor Flash Player lost een zero day-bug op, maar eentje die anders is dan de bekende zwakke plek in Flash die misbruik maakt van Internet Explorer.

Het hele artikel is hier te vinden http://www.zdnet.be/article/155266/flash-verhelpt-nieuwe-fout-internet-explorer-blijft-lek/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

Microsoft dicht lek in Internet Explorer, ook voor XP

Samenvatting:Met een noodupdate heeft Microsoft een zwaar lek in Internet Explorer gedicht. Ondanks dat Windows XP niet meer ondersteund wordt, komt ook hier een update voor uit.

Hele artikel via http://www.zdnet.be/...er-ook-voor-xp/

@reneetje1969

Mocht Microsoft het lek gedicht hebben zal de fix hiervoor verspreid worden via Windows Update. Echter voor XP is Microsoft gestopt met het ondersteunen dus voor XP geen Windows Update meer en zal er voor XP sowieso geen fix komen. Tenminste niet via de automatische Windows Update.

Dit soort uitzondering blijkt nog gemaakt te zijn, blijkt uit de tekst vermeld in het artikel waarvan de link hogerop staat: In 2005 was er overigens al een gelijkaardig incident. Ook voor Windows NT 4 kwam er nog een veiligheidsupdate uit, ook al was de ondersteuning daarvoor eind 2004 afgelopen. Die update werd wel niet automatisch verspreid via Windows Update. Gebruikers die hem wilden installeren, moesten hem expliciet downloaden. Het bleek toen ook de allerlaatste update te zijn voor NT4.

bewerkt door Trizomu
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55

  • Bijdragen:  427
  • Waardering:   10
  • Prestatiepunten:  317
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  18-01-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10
  • 427

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

http://www.bol.com/n...00000023005187/

Als ik dit aanschaf en installeer is dat dan voldoende? Gr

Als ik op de site kijk zie ik dat het betreffende artikel niet leverbaar is maar dat er verwezen wordt naar een paar alternatieven. Mij lijkt het dat de voorgestelde alternatieven zouden moeten voldoen, al gaat de (mijn) voorkeur natuurlijk naar W 8.1, dan kan het wel zijn dat het mss. nodig is van een vervanging van pc. Om te zien dat u pc W7 aankan kan u op de volgende pagina terecht http://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=20 alwaar u de advisor kan downloaden om dit te zien. De systeemvereisten e.d. staan op dezelfde pagina vermeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55

  • Bijdragen:  427
  • Waardering:   10
  • Prestatiepunten:  317
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  18-01-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Als ik op de site kijk zie ik dat het betreffende artikel niet leverbaar is maar dat er verwezen wordt naar een paar alternatieven. Mij lijkt het dat de voorgestelde alternatieven zouden moeten voldoen, al gaat de (mijn) voorkeur natuurlijk naar W 8.1, dan kan het wel zijn dat het mss. nodig is van een vervanging van pc. Om te zien dat u pc W7 aankan kan u op de volgende pagina terecht http://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=20 alwaar u de advisor kan downloaden om dit te zien. De systeemvereisten e.d. staan op dezelfde pagina vermeld.

. Wat gebeurd er als ik geen update draai? Is mijn pc dan binne no-time onbruikbaar?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10
  • 427

  • Bijdragen:  5.247
  • Waardering:   249
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  27-08-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Onbruikbaar wil ik niet zeggen maar Microsoft ondersteunt Windows XP niet meer. Je bent kwetsbaar voor lekken. En van lekken kunnen hackers misbruik maken.

Maar mocht je geen belangrijke dingen doen op de pc (bankzaken etc.) dan zou ik me niet zo druk maken. Zeker als er op dit moment geen budget over is voor een eventuele upgrade naar windows 7/8 of een nieuwe pc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 249
  • 5,2k

  • Bijdragen:  427
  • Waardering:   10
  • Prestatiepunten:  317
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  18-01-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

In principe gebruik ik de pc puur voor het downloaden en branden, alle overige dingen doe ik eigenlijk gewoon via de telefoon op mn werk laptop..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10
  • 427

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

Dan is er niet echt een probleem. Anti-virus up to date houden (AVG of eender welke) en de firewall hebben, dan zie ik u niet meteen in de moeilijkheden geraken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55

  • Bijdragen:  913
  • Waardering:   193
  • Prestatiepunten:  306
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  23-10-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Inderdaad. Als u de PC niet gebruikt om belangrijke mails te sturen (bijv. voor uw werk) of voor internetbankieren, zult u niet zo snel problemen ondervinden.

Als u, buiten het donwloaden, ook niet heel veel over het internet surft en vage, onbekende sites bezoekt, is de kans dat u een virus binnenhaalt sowieso al kleiner dan bij zwaar gebruik van uw pc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 193
  • 913

  • Bijdragen:  427
  • Waardering:   10
  • Prestatiepunten:  317
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  18-01-07
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Alleen de virusscanner MSE is nu dus niet meer bruikbaar, heeft 1 van jullie een goed alternatief?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10
  • 427

  • Bijdragen:  1.570
  • Waardering:   784
  • Prestatiepunten:  2.531
  • Dagen gewonnen:  55
  • Lid sinds:  17-02-10
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  59
  • Was actief op:  Windows

Alleen de virusscanner MSE is nu dus niet meer bruikbaar, heeft 1 van jullie een goed alternatief?

Ieder heeft zijn voorkeur natuurlijk, maar zover ik weet heeft AVG daar geen probleem mee en blijft er dus van hun uit wel ondersteuning voor de anti-virus op xp. Zie op de volgende link, bovenaan staat ook de knop om het LEGAAL te downloaden. http://download.cnet.com/AVG-AntiVirus-Free-2014/3010-2239_4-10320142.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 784
  • 1,6k
  • 55

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...