Spring naar bijdragen

  • Downloaden met qBittorrent en gebruik maken van de interne torrent zoekmachine

     Delen


    Welkom bij de handleiding van qBittorrent. Met dit programma is het mogelijk om te downloaden via het Bittorrent protocol. Binnen het bittorrent netwerk zijn alle soorten bestanden te vinden zoals films, muziek en software. qBittorrent maakt het mogelijk om deze te downloaden.

    In dit artikel geven we een introductie, gebruikers handleiding en de configuratie voor het optimaal gebruik maken van qBittorrent. Hoewel qBittorrent niet de meest bekende torrentclient is, is het momenteel wel de torrentclient zonder allemaal poespas welke je toch niet nodig hebt.

    Wat komt er aan bod deze handleiding?

    • Wat is qBittorrent?
    • Plus- en minpunten van qBittorrent
    • Installatie in woord en beeld
    • Configuratie en tips van qBittorrent na de installatie voor optimaal gebruik
    • Zoekmachine van qBittorrent gebruiken

    Wat is qBittorrent

    Deze torrentclient beschikt over alle gewenste opties om te downloaden vanaf de bekende torrent sites. De client is volledig gratis zonder reclame. De laatste versies van bekende torrentclients als uTorrent en Vuze zitten vol met functies en reclame welke je eigenlijk toch niet gebruikt. qBittorrent lijkt het meest op één van de eerst versies van uTorrent. De client lijkt ook op uTorrrent, heeft een geweldige geïntegreerde zoek machine, kan met alle torrent extensies overweg, is beschikbaar zowel Windows, Linux als OS X en is gratis.

    Plus- en minpunten van programma-naam

    Pluspunten

    • Snelle, schone, duidelijke en gratis Torrent client
    • Geïntegreerde zoek machine
    • Werkt met alle torrent extensies
    • Nederlandstalig
    • Downloaden zonder torrent sites te openen

    minpunten

    • Poorten doorsturen voor gebruik van optimale download snelheid

    Eventueel kan je hier de uitleg en introductie over het BitTorrent protocol vinden.

    Installatie in woord en beeld

    Download het programma hier of op Duken.nl.

    Installeer het programma door het installatie bestand te openen. Selecteer Nederlands

    01.png

    Druk op volgende

    02.png

    Accepteer de overeenkomst en druk op Volgende

    03.png

    Laat de installatie van de onderdelen standaard en druk op Volgende

    04.png

    Verander eventueel de locatie waar de software geïnstalleerd moet worden en druk op Installeren

    05.png

    Even geduld tot de installatie is voltooit.

    06.png

    Vink "Lauch qBittorrent." aan en druk op voltooien

    07.png

    Bij het gebruik van qBittorrent staan naast normale bestanden (zoals open-source software en vrije werken) ook auteursrechtelijk beschermde bestanden. Het is volgens de wet niet toegestaan om auteursrechtelijk beschermd materiaal te verspreiden en ook niet om dit te downloaden. Druk op Akkoord.

    08.png

    qBittorrent word gestart

    09.png

    De applicatie is gestart en kan worden gebruikt om torrents te downloaden

    10.png

    Configuratie en tips van qBittorrent na de installatie voor optimaal gebruik

    We gaan eerst naar de opties van het programma om de instellingen te bekijken. Kies Extra -> Opties

    11.png

    Het opties scherm is zichtbaar, omdat het programma volledig Nederlandstalig is bespreken we niet alle opties. Deze zijn duidelijk beschreven naast de knoppen. Wel gaan we de downloads locatie aanpassen.

    12.png

    Druk op de Downloads knop en selecteer onder de "harde schijf" kolom de optie om dit pad te veranderen naar uw eigen gewenste locatie waar de download bestanden in terecht komen.

    13.png

    Onder de Snelheid opties is het mogelijk om een snelheidslimiet in te stellen. Zodat u eventueel andere computers binnen je netwerk niet lastig valt door de internetlijn volledig te (mis)bruiken.

    14.png

    Bij de Bittorrent optie is kan je de Deelverhouding begrenzen. Een handige optie bij Private trackers zodat u niet "overseed".

    15.png

    Zoekmachine van qBittorrent gebruiken

    In qBittorrent zit een zoekmachine. Hiermee is het mogelijk om te zoeken naar torrent bestanden zonder dat je bijvoorbeeld naar een website als thepiratebay of kickass hoeft te surfen. 

    Ga naar Beeld -> Zoekmachine.

    16.png

    Voor gebruik van de zoekmachine is Pyton nodig. Druk op Yes om deze te installeren

    17.png

    Het kan even duren voordat Pyton gereed is met de installatie. Na de installatie van Pyton is de zoekmachine binnen de torrent client beschikbaar. 

    18.png

    Na de installatie is de "zoeken" knop zichtbaar en kan deze worden gebruikt. 

    19.png

    Druk op de Zoekplugins... knop om zoekmachines toe te voegen.

    20.png

    Hierna moet je drukken op updates controleren. Er zullen automatisch nieuwe zoekplugins worden toegevoegd en geïnstalleerd. 

    21.png

    Nadat de zoekplugins zijn toegevoegd kan je gebruik maken van de zoek functie binnen qBittorrent. Wij gaan zoeken naar: TPB AFK: The Pirate Bay Away from Keyboard (2013). Dit is een film over The Pirate bay. Voer je zoekopdracht in en druk op zoeken.

    22.png

    Het kan even duren voordat de zoekopdracht gereed is omdat qBittorrent op alle bekende torrentsites gaat zoeken naar jouw bestand. Als de status is veranderd naar Zoeken is klaar, is het zoeken voltooit.

    23.png

    Selecteer jou gewenste bestand en druk op de knop Download om de download te beginnen. Via de knop "naar de beschrijvingspagina gaan" kom je op de pagina van de torrent met extra informatie over je download.

    24.png

    Kies de locatie waar je de download wilt opslaan en druk op OK.

    25.png

    In het tablad "Overdrachten" is je download zichtbaar met informatie. 

    • Groen geeft aan hoever het bestand is met downloaden. Op 100% is deze gereed
    • Blauw geeft aan met hoeveel Seeds en Peers je verbonden bent
    • Geel geeft aan hoe lang het duurt voordat de download voltooit is
    • Orange geeft meer informatie aan over de verbonden Seeds en Peers
    • Rood heeft de huidige downloadsnelheid aan. In dit geval 12.5 MB per seconden.

    26.png

    Bij het drukken op de knop Inhoud kan je zien hoe ver de bestanden zijn gedownload.

    27.png

    De download is voltooit en geeft de status Seeden aan. 

    28.png

    Druk met dr rechtermuis knop op de download en selecteer Doelmap openen om je download te zien.

    29.png

    Windows verkenner word geopend en je kan je download gebruiken. In ons geval kunnen we de film afspelen.

    30.png

    Selecteer Verwijderen om je download te stoppen. Je bestand word niet verwijderd!

    31.png

    Zorg ervoor dat de optie "Ook bestanden op de harde schijf verwijderen"  niet aan staat. Anders worden je bestanden wel verwijderd. Druk op Ok.

    32.png

    Tot zover de handleiding van qBittorrent, een geweldige torrent client met een hele fijne zoekmachine waardoor je snel en gemakkelijk kan gaan beginnen met downloaden in de wondere wereld van torrents.  

    Aanbevolen is om qBittorrent te gebruiken in combinatie met een VPN verbinding. Hierdoor zorg je ervoor dat je anoniem download.

    VPN verbinding

    Iedereen heeft wel eens gehoord van een VPN verbinding. Sommige weten precies wat VPN betekend terwijl andere niet bekend zijn met het gebruik en de functie van de VPN verbinding. Met een VPN verbinding is het mogelijk om anoniem gebruik te maken van het internet en te downloaden.

    Allereerst is het simpelweg veiliger internetten. Bij het normaal gebruik van internet is voor iedereen zichtbaar wat jou persoonlijk ip adres is, welke provider je hebt, waar je vandaan komt etc. Als je een VPN verbinding gebruikt zijn dit soort zaken niet meer zichtbaar en kan je je persoonlijk gegevens verbergen waardoor je anoniem gebruik kan maken van het internet. Belangrijkste voor de downloader is natuurlijk een eventuele auteur organisatie jouw persoonlijke gegevens niet kan achterhalen...

    Wij hebben een aantal VPN providers getest waaronder die van Private Internet Access (PIA). PIA komt als beste uit de test en staat onder andere het downloaden van torrents en nieuwsgroepen toe. Het bedrijf houdt geen gegevens / logs bij van wat je download en ze zullen je gegevens dus niet door kunnen spelen aan autoriteiten mochten die daarom vragen. Je met hierdoor 100% veilig. Het downloaden via torrents over de servers gaat met PIA met de maximale snelheid en ze zijn goedkoop. Daarnaast kan je je account delen omdat je met 10 apparaten tegelijk gebruik mag maken van het abonnement.


    Duken
    • Gebruiksgemak: Makkelijk Snelheid: Gewoon Aanbod bestanden: Alles Taal: Nederlands, Engels, Anders OS: Windows, Mac, Linux / overig Stream mogelijkheid: Nee
    • Verward 1
    • Bedankt 2
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Handig en duidelijk :knipoog: ik gebruik zelf af en toe dit progamma, als het op geen enkele andere manier te vinden is, de zoekfunctie is héél handig en verlost je van de vervelende Ads en pop up vensters die jullie allemaal wel kennen  vrees ik. Uit veiligheid overweging gebruik ik dan wel een VPN natuurlijk.

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ja, seeders hebben het volledige bestand beschikbaar. 

    Geeft dit meer informatie :

    Peers zijn de gebruikers die aan het downloaden zijn en Seeders zijn gebruikers die het bestand alleen nog maar aan het uploaden zijn. Als jij als Peer op het plein komt verteld de tracker jou wie welke stukjes, 1 t/m 100 beschikbaar heeft. Zo heeft een Seeder altijd alle 100 stukjes beschikbaar welke hij beschikbaar stelt voor iedereen.

    Als jij begint met downloaden heb je nog 0 stukjes beschikbaar. Buurman A op het plein is ook bezig met het downloaden van hetzelfde bestand en heeft de stukjes 20 t/m 30 binnen. Buurman B 40 t/m 80. En buurman C heeft stukjes 0 t/m 90 binnen. Buurman D heeft stukjes 0 t/m 100 binnen en is geen Peer meer maar Seeder.

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Kan je een screenshot maken van de foutmelding met de OK knop? Dan kunnen we daar op troubleshooten.

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Het is mogelijk om via bittorrent series te downloaden met en zonder ondertiteling. Je kan vaak zien bij de uitleg of eigenschappen van de plek waar je het bestand download of er een losse ondertiteling is bijgevoegd of dat deze is " ingebrand" . Als deze is ingebrand kan je hem er niet meer uithalen. Daar zal je even op moeten letten.

    Je kunt met losse ondertitels deze inderdaad afspelen met je video bestand. Dit kan met bijvoorbeeld VLC media speler, en dit werkt met alle video bestanden. Waar je ze ook vandaan hebt gedownload.

    Via deze applicatie kan je de serie branden op een DVD.

    Lukt het zo?

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Wat Draakie ook al zegt. Films zijn vaak ook zonder ondertiteling te downloaden alleen met ingebrande subs kan je niks meer. Die blijven in beeld staan. Heb je een film zonder ondertiteling zoek dan bij voorkeur naar de Griekse ondertiteling aan de hand van de bestandsnaam van de film. Dan heb je de meeste kans dat de subs synchroon lopen. Film omzetten naar dvd formaat en branden op dvd kan met Convertxtodvd.

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Nee joh puppy. Voor qBittorrent heb je geen Usenet abonnement nodig. Je zit nu in de email instellingen, hiermee kan je aangeven dat je bijvoorbeeld een email krijgt als je download is voltooit. 

    Nu ik aan het typen ben zie ik ook nzbvortex...? Wat is dat binnen qbittorrent? Hu? :)

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ik zal ook even voor je zoeken. Wist ook niet van een SSL toevoeging op qbittorrent en waar je het voor kan gebruiken. 

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    6 uur geleden zei Gast zes:

    anyone know where i can find this in English?

     

    You could use Google translate. We don't have tutorials in English.

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Uitgebreide uitleg maar inmiddels ziet qBittorrent er heel anders uit,ik heb nu versie 4.03 en ik werk met macOS 10.13.3. en kan die ingebouwde zoekmachine niet vinden.

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ik draai hem hier op Windows (v 4.03) en is nog het zelfde. Ik denk dat de macOS versie anders is. Waarschijnlijk heb je daar niet de pyton plugin en kan je de zoekmachine niet gebruiken. :( Jammer, dat wisten we niet.

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Welke VPN dienst heb je actief? Als je je VPN actief hebt op je OS zou je alleen via je VPN dienst / software naar buiten kunnen communiceren. Dat staat dan los van de software op je OS zoals qbitorrent of je browser.

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Dank je wel,ik gebruik PIA maar ik weet niet hoe ik die in moet stellen is het bv handig om die killswitch aan te zetten?

    Schermafbeelding 2018-03-27 om 12.43.59.png

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ja de kill switch is een erg goede toevoeging. Stel dat je vpn de verbinding verliest kan je torrent client terug vallen op je provider en is je op adres zichtbaar voor de buitenwereld. 

    Met de kill switch is er geen internet verbinding mogelijk zonder een actieve vpn connectie.

    Zet je kill switch dus aan :)

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Die ga ik dus aan zetten,zijn er nog meer van dat soort instellingen die ik moet bewerken?

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    7 minuten geleden zei peterp0st:

    Die ga ik dus aan zetten,zijn er nog meer van dat soort instellingen die ik moet bewerken?

    De opties 'Automatisch opstarten bij het inloggen' en  'Automatisch verbinden bij opstarten'  kun je het beste ook aanzetten. :)

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ha Duken,

     

    Bedankt voor de handleiding.

    Ik loop met de installatie tegen wat probleempjes aan en hoop dat je me kunt helpen.

    Het eerste probleem is dat de database met zoekmachineplugins niet bereikbaar is.
    Wellicht een tijdelijk probleem ?

    image.png.26610998eeb91a02c71ec04730ed51a3.png

     

    Vervelender is dat Comodo alle verschillende C_Python.exe_xxxx.cmd opdrachten in Quarantaine zet, zodra ik de zoekfunctie activeer. Ik heb geprobeerd om de Python34-map uit te sluiten voor Auto-containment, maar dit werkt niet.

    image.png.42d3a3c96fb96ddb08e010dac8cc9990.png

     

    Een andere oplossing voor dit probleem ??

     

    Tnx !!

     

     

    image.png

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ai wat vervelend @HappyFace. Het ophalen van de zoekmachine zou weer moeten werken. Was vast een probleem bij de hosting van qbittorrent.

    De andere melding is lastig, dat lijkt op een strenge antivirus controle. Kan je deze tijdelijk uitschakelen? Ik heb het ook niet eerder gehoord. :(

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    @Duken

    De update van de zoekmachines werkt inderdaad weer ^_^

    Wanneer ik in Comodo de Auto-containment (tijdelijk) disable, kan ik netjes een zoekopdracht uitvoeren.
    Wanneer de Auto-Containment echter weer aanstaat, blijft Comodo veelvuldig "rammelen".
    Omdat het nogal veel verschillende programma's lijken die opgestart worden, biedt de Comodo optie "don't isolate it again" ook niet echt een oplossing.

    Het is natuurlijk niet fijn als ik in het vervolg altijd eerst een deel van mijn Internet Security moet uitzetten, voordat ik "vreemde" bestanden ga ophalen.

    Hopelijk weet iemand een betere oplossing ???

    Alvast bedankt !!!

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    ik zit met een probleem 

    gisteren heb ik een vpn verbinding gemaakt en heb qbittorrent v4.1.8 op de pc staan .

    ik zeg heerlijk ben niet van de slimste daar in ,nu ik kan niet downloaden onderaan staat er netwerkcomfiguratie probleem hoe kan ik dat oplossen

    onderaan staat een soort flam een foto weet ik niet hoe ik dat moet doen sorry

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    ik zit met een probleem 

    gisteren heb ik een vpn verbinding gemaakt en heb qbittorrent v4.1.8 op de pc staan .

    ik zeg heerlijk ben niet van de slimste daar in ,nu ik kan niet downloaden onderaan staat er netwerkcomfiguratie probleem hoe kan ik dat oplossen

    onderaan staat een soort flam een foto weet ik niet hoe ik dat moet doen sorry


     downloaden via qbittorrent. Nu krijg ik steeds een geel icoontje i.p.v. een groene met de melding: "geen directe verbinding, kan komen door netwerkconfiguratie problemen. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    8 minuten geleden zei polleke1950:

    ik zit met een probleem 

    Hoi @polleke1950

    Jouw probleem wordt volgens mij echt niet sneller opgelost als je het zelfde verhaal in meerdere topics neer gaat zetten. Dat werkt alleen maar verwarrend.

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Belangrijke toevoeging:

    De interne zoekmachine van qBittorrent is nog uit te breiden met honderden - momenteel 436 - zoekmachines d.m.v. de Jackett plugin.  Zie: https://github.com/qbittorrent/search-plugins/wiki/How-to-configure-Jackett-plugin

    Het is een losstaand programma. Om het te laten werken zijn de volgende zaken na installatie van belang.
    - Niet enkel het programma moet worden opgestart, ook de achtergrond service moet worden opgestart. Rechtsklikken op het Jackett icoontje in het systeemvak om dit automatisch te starten.

    - Als je rechtklikt op het Jackett icoontje kun je het bedieningspaneel (WEB UI) openen. Bovenaan de geopende pagina staat een door Jackett aangemaakte API-key. Het is belangrijk dat deze API-key ook geregistreerd staat in het "jackett.json-bestand" dat tijdens de installatie door Jackett in de qBittorrent zoekmachines map is aangemaakt.
    Normaal gesproken wordt dit na installatie van Jackett automatisch ingevuld, maar als Jackett niet direct werkt, open dan dat jackett.json-bestand (met het kladblok) en vul daar de API-key handmatig in. Daarna terug opslaan als jackett.json. De locatie van dit jackett.json-bestand is afhankelijk van je besturingsysteem. Zie eerder vermelde link voor verdere uitleg waar dat jackett.json-bestand is te vinden.

    - Vervolgens rest enkel nog het toevoegen van zoekmachines. Hiervoor open je het bedieningspaneel (rechtsklikken op het Jackett icoontje in het systeemvak), en klik op "Add Indexer". Je kunt nu publieke, semi-publieke of private zoekmachines toevoegen, waarbij je je keuze ook nog kunt maken op basis van het type geïndexeerde torrents en/of op basis van land/taal. Let op: Toevoegen van meerdere indexers duurt een tijdje. 

    Normaal gesproken staat de Jackett-zoekplugin standaard al aan in qBittorrent. Als je nu gaat zoeken met de zoekmachine van qBittorrent zullen er - na opnieuw weer eventjes wachten -  héél wat meer zoekresultaten te vinden zijn.  

    Deel deze opmerking


    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Piraatje

    Geplaatst 18 uur geleden

    Vergeten jullie de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem. Een vereiste tegenwoordig.... Gelukkig hebben we een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

    De handleiding van de VPN verbinding staat hier.

    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  4 leden zijn actief

×
×
  • Nieuwe aanmaken...