Spring naar bijdragen

  • Providers moeten Usenet-uploaders bekendmaken aan Brein

     Delen


    Brein heeft een kort geding gewonnen tegen twee Usenet-providers, die nu gegevens van uploaders moeten doorspelen.

    Een rechtbank in Haarlem stelde Stichting Brein in het gelijk en dus moeten de twee Usenet-aanbieders Eweka en Usenetter de identificerende gegevens van twee anonieme uploaders bekendmaken. Zij hebben ruim tweeduizend e-books illegaal online gedeeld.

    Het gaat volgens het vonnis om twee gebruikers die actief waren onder verschillende namen. De één gebruikte 'Madammeke', Diesel en 'Lucifer', de ander 'Wurmpje' en 'Black'. De providers moeten  namen, adressen, betaalgegevens en ip-adressen overhandigen aan Brein. Advocaten van de Usenet-providers claimen dat hun cliënten niets meer met de uploaders van doen hebben en dat delen van gegevens in strijd is met de wet.

    Brein-directeur Tim Kuik is het daar niet mee eens, stelt hij in een statement: "De rechter bevestigt vandaag opnieuw de standaard jurisprudentie dat internet-tussenpersonen onder bepaalde omstandigheden NAW-gegevens dienen te verschaffen van klanten die over de schreef gaan." De providers krijgen van de rechtbank vijf dagen om de gegevens aan Brein te geven op straffe van een dwangsom van duizend euro per dag met een maximum van 100.000 euro.

    Uploads van Black en uploads van Diesel op Usenet.

    black.png

    diesel.png



    Duken
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder

    Dat is snel gegaan, na de aanvraag op 14 juni nu al de uitslag.

    Het is wat, ik kan mij voorstellen dat je als uploader nu wel twee keer achter je oren krabt of je wel door kan gaan. Ik ben benieuwd of de claims van Brein naar de twee uploaders bekend worden. :schok:

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 22-6-2016 om 20:00 zei Duken:

    Dat is snel gegaan, na de aanvraag op 14 juni nu al de uitslag.

    Het is wat, ik kan mij voorstellen dat je als uploader nu wel twee keer achter je oren krabt of je wel door kan gaan. Ik ben benieuwd of de claims van Brein naar de twee uploaders bekend worden. :schok:

    nee nooit te horen gekregen ;) via andere wegen pas achter gekomen :(

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  6 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...