Spring naar bijdragen

  • Anoniem downloaden via een VPN verbinding?

     Delen


    Zoals bekend willen de bekende media partijen in 2020 op zoek naar grote uploaders op onder andere het Bittorrent netwerk. Dit willen ze proberen door IP adressen van de uploaders te achterhalen en vervolgens bij de provider de gegevens van betreffend persoon op te vragen. Wanneer je als downloader je eigen ip adres niet wilt vrijgeven aan het torrent netwerk kan je gebruik maken van een vpn dienst. Door een vpn maak je een verbinding met het internet via een vpn server, dit betekent dat wanneer je torrents down- en upload dat je bekend staat onder het ip adres van de vpn server die je gebruikt en niet die van jezelf. Het verkeer tussen de server en jouw computer is dan versleuteld.
     
    Welke VPN dienst moet ik kiezen?

    Als je privacy belangrijk vindt en je wilt torrents downloaden via een vpn dienst zijn er aantal zaken waar je goed op moet letten. Het verschilt per vpn service wat er wel en niet toegelaten wordt met betrekking tot het downloaden van torrents. Hieronder vindt je dan ook de belangrijkste zaken waar je op moet letten voordat je een abonnement afsluit. 
     
    Afbeeldingsresultaat voor vpn torrentsTorrents toegestaan?

    Is het überhaupt wel toegestaan om torrents te downloaden bij de vpn dienst die je graag wilt gebruiken. Een aantal providers laat het gebruik van Bittorrent niet toe. Wij hebben een aantal providers getest waaronder die van Private Internet Access (PIA). PIA staat het downloaden van torrents via de servers toe. Het bedrijf houdt geen gegevens bij van wat je precies download en ze zullen je gegevens dus niet door kunnen spelen aan autoriteiten mochten die daarom vragen. Wel is het zo dat ze het downloaden van torrents slechts over een aantal vpn servers toestaan. De Nederlandse servers vallen hier overigens ook onder, het downloaden van torrents over de servers gaat met PIA met de maximale snelheid.

    Wat logt de VPN provider

    Dit is misschien wel de belangrijkste vraag. Als het bedrijf helemaal niets logt kunnen ze ook helemaal niets aan eventuele autoriteiten geven die daar om eventueel om zouden vragen.
    Er zijn voldoende vpn diensten die in ieder geval zeggen dat ze geen logs bijhouden. Ook zijn er diensten die zeggen beperkte logs bij te houden, ze loggen bijvoorbeeld alleen de connectie pogingen van cliënts maar monitoren niet wat je precies verstuurd over het netwerk. In onze ogen geldt: hoe minder er gelogd wordt hoe beter. Een dienst die dit bijvoorbeeld heel goed doet is Private Internet Access (pia) Ze hebben ervoor gekozen om totaal geen logs bij te houden op hun servers.
     
    Afbeeldingsresultaat voor kill switchKill switch aanwezig?

    Kill switch is een optie binnen de software van een vpn dienst. Deze switch zorgt ervoor dat wanneer de vpn verbinding wegvalt de computer blokkeert om op internet te gaan. Normaal gesproken pakt je computer de werkende verbinding, als je vpn verbinding wegvalt zal het dus gewoon op internet gaan met jouw ip dus zichtbaar. Dus ook op torrent netwerk, iets wat we niet willen. Niet elke vpn dienst biedt dit standaard aan en bij sommige is er wel een kill switch op het ene platform (bijvoorbeeld Windows) maar niet op het andere (bijvoorbeeld een Mac).
     
    Hoe reageert de provider op overleggen persoonsgegevens

    In veel landen, waaronder de Verenigde Staten en Duitsland, zijn er kantoren die in opdracht van de entertainment industrie op zoek gaan naar torrent gebruikers. Wanneer er een vpn gebruikt wordt zal een betreffend kantoor uitkomen bij het bedrijf dat die servers host als er iets illegaals gedownload wordt. Het is dus belangrijk om zeker te weten dat de vpn provider geen gegevens doorgeeft aan bovengenoemde kantoren.
    In het beleid van de verschillende services staat altijd aangegeven hoe het bedrijf met zulke aanvragen omgaat. Als een vpn dienst sowieso niet logt hebben ze niet eens de mogelijkheid om gegevens door te geven, dat is dus een dikke plus.
     
    Afbeeldingsresultaat voor pia vpnDuken.nl gebruikt Private Internet Access (PIA)

    Private Internet Access is bekend vanwege het feit dat ze eigenlijk veel toelaten, zoals het downloaden van torrents en nieuwsgroepen. Een erg goed beleid hebben en dat de service erg goedkoop is. Bovendien kan er ook onder 1 account met 5 verschillende devices connectie tegelijk gemaakt worden. Private Internet Access is afkomstig van een Amerikaans bedrijf met tot nog toe de laagste prijs voor een maandabonnement dat we zijn tegengekomen. Het is mogelijk binnen zeven dagen je geld terug te vragen zonder reden, door even met de helpdesk contact op te nemen, zodat je dus de mogelijkheid hebt de dienst even uit te proberen. Het ondersteunt alle bekende protocollen en er zijn servers in veel verschillende landen. 

    PIA stelt geen logs bij te houden en het staat torrents gewoon toe op het netwerk. PIA is wel een Amerikaans bedrijf, waarmee het in moet gaan op verzoeken om inhoud te verwijderen, op basis van een zogenaamde DCMA-takedown. Dat geldt voor alle Amerikaanse VPN-providers.

    Er zijn apps beschikbaar voor Windows, OS X, Android en iOS en als extraatje biedt PIA een Socks5-proxy aan. Het voordeel hiervan is dat je ook ander verkeer dan http-verkeer over de proxy kunt laten lopen, mocht je dat graag willen. Op de website van PIA zijn uitgebreide handleidingen beschikbaar voor alle platformen. Jammer is dat, hoewel de website wel in het Nederlands beschikbaar is, dat niet geldt voor de handleidingen. De handleidingen zelf zijn echter wel uitgebreid en duidelijk met veel beschikbare screenshots.

    Private Internet Access ( Op Duken.nl hebben wij een gebruikers handleiding van PIA VPN.)

    Welke VPN verbinding moet ik kiezen in 2019?

    Een uitgebreid artikel, reviews van VPN providers en tests vind u hier.

    VPN Provider Private Internet Access ExpressVPN IVPN NordVPN Mullvad
    Snelheid 9 / 10 8 / 10 7 / 10 7 / 10 7 / 10
    Gebruiksvriendelijkheid 8 / 10 9 / 10 8 / 10 9 / 10 8 / 10
    Torrents downloaden Ja Ja Ja Ja Ja
    Usenet downloaden Ja Ja Ja Ja Ja
    Killswitch Ja Ja Ja Ja Ja
    Gelijktijdige connecties 10 3 5 6 5
    Betrouwbaarheid 4 / 5 4 / 5 4 / 5 4 / 5 4 / 5
    Prijs per maand* $ 2.85 $ 6.66 $ 8.33 $ 5.75 $ 5.50
    Algemene Score 8.5 / 10 5.5 / 10 7.0 / 10 7.5 / 10 6.5 / 10
    Website van de VPN provider Private internet access ExpressVPN IVPN NordVPN Mullvad


    bewerkt door Duken


    Duken
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder

    Ik heb PIA VPN ook altijd actief op mijn computers. Geeft een fijn gevoel en met de PIA Mace optie heb je ook geen reclame. Erg handig op je telefoon, gewoon browsen en YouTube zonder reclame meuk. Alleen jammer dat het schakelen van wifi naar 4g dan langer duurt omdat hij de vpn weer opnieuw moet opzetten. 

    Voor torrents is de vpn natuurlijk verplicht :)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 1-9-2018 om 22:09 zei Duken:

    Ik heb PIA VPN

    Ik ook, wel jammer dat je deze in China bijna niet kunt gebruiken! Bij mij viel deze namelijk helemaal weg, later heb ik Pronton gedownload(en alleen gebruikt in china).

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    3 uur geleden zei paulbrck:

    Ik ook, wel jammer dat je deze in China bijna niet kunt gebruiken! Bij mij viel deze namelijk helemaal weg, later heb ik Pronton gedownload(en alleen gebruikt in china).

    Achter de grote Chinese (fire)wall werken de meeste VPN's niet of niet naar behoren.
    Als ik er weer ben, neem ik een portable OS mee op een stick.
    Ze kijken mee naar alles wat je online doet en zijn met name geïnteresseerd in buitenlanders.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Klopt,  

    4 minuten geleden zei Meh Meh:

    Achter de grote Chinese (fire)wall werken de meeste VPN's niet of niet naar behoren.
    Als ik er weer ben, neem ik een portable OS mee op een stick.
    Ze kijken mee naar alles wat je online doet en zijn met name geïnteresseerd in buitenlanders.

    Is een van de betere opties denk ik inderdaad. Wel een bizarre wereld! 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    1 minuut geleden zei paulbrck:

    Klopt,  

    Is een van de betere opties denk ik inderdaad. Wel een bizarre wereld! 

    Beetje wel ja. Ieder land is anders maar landen waar ze golden retrievers frituren en opsmikkelen zijn bizar.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...