Spring naar bijdragen

  • Filmindustrie doet niet genoeg om legaal downloaden aan te moedigen

     Delen


    Het bestrijden van het illegaal downloaden is een moeilijk probleem waar geen kant-en-klare oplossing voor is, maar de hypocrisie waarmee de filmindustrie over het legale aanbod praat is een belediging voor kijkers die legale alternatieven verkiezen. Legaal downloaden moet beter worden aangemoedigd.

    Piraterij bestaat nog steeds om een aantal redenen … en als je het wilt bestrijden is het belangrijk daar een oplossing voor te verzinnen. Gebruikers willen een paar belangrijke dingen: ze willen films los kunnen kopen, op zo min mogelijk verschillende plekken en met zo min mogelijk verschillende accounts, en ze willen dat kunnen doen waar en wanneer ze willen. De filmindustrie toont geen enkele wil om dit prioriteit te geven.

    Bepaalde diensten (zoals Netflix) proberen dat aan te bieden, maar de meeste films zijn er niet te vinden. Dat wordt erger nu Netflix onder druk van de filmindustrie vpn’s en proxy’s blokkeert. In plaats van blij te zijn dat Netflix internationaal uitbreidt en dat veel meer mensen hun werk kunnen bewonderen, zijn de filmbazen als de dood dat iemand eens een film zou kijken uit een ander land. In plaats van mee te denken met hoe Netflix de kijker nóg beter tegemoet kan komen, klaagt de industrie dat Netflix te veel eigen content maakt en dat het er te weinig aan verdient.

    Het argument van de filmindustrie dat ‘een goed legaal aanbod belangrijk is’ tegen piraterij is alleen een intellectueel argument, een verplichte oneliner waarmee de industrie zich indekt in de discussie. Op een handjevol halfbakken initiatieven na, wijst niets erop dat Hollywood de daad bij het woord wil voegen en écht werkt aan een oplossing, behalve dan het tieren tegen downloadwebsites.

    Aanmoedigen

    Afbeeldingsresultaat voor stichting brein websiteOp de website van Brein staat bijvoorbeeld op de eerste tien pagina’s met nieuws welgeteld één nieuwsartikel over legaal aanbod. Het is een nieuwtje over Film.nl, een zoekmachine van de Nederlandse filmindustrie waar je kunt zien waar een bepaalde film te koop is.

    Tegenover dat ene nieuwtje over het legaal aanbod staan 99 (!) artikelen over rechterlijke bevelen tegen aanbieders, ex-parte-verboden tegen ondertitelhobbyisten, de blokkering van Pirate Bay-proxy’s en schikkingen met usenet-uploaders. Eén procent van het nieuws waar BREIN mee pronkt gaat over legaal aanbod, 99 procent over bestrijding. Je kunt niet met droge ogen beweren dat BREIN legaal aanbod echt hoog op de prioriteitenlijst heeft staan.

    Het argument dat BREIN niet genoeg oog heeft voor aanmoedigen van legaal aanbod, wordt door de club zelf weerlegd door de site thecontentmap.nl (een website die op het moment van schrijven de aanduiding ‘Copyright 2016’ in de footer heeft staan: niet erg hoopgevend voor de actualiteit voor de site).

    Tot de aanbevelingen horen DownloadMusic.nl en Mega-Media.nl. Bezoek die sites en zeg ons dat BREIN legaal aanbod serieus neemt. Film.nl belooft daarnaast een zoekmachine waar je films kunt vinden, maar geeft vervolgens verkeerde prijzen weer en linkt door naar de homepage van Bol.com in plaats van naar de film die je zoekt.

    Een ‘Spotify voor films’ gaat er niet komen en het is naïef te denken dat dat mogelijk is. Daarvoor is het auteursrecht (nodeloos) te gecompliceerd en de rechten te duur. Maar het aanbod zo versnipperd aanbieden en vrijwel geen moeite doen om je gebruikers tegemoet te komen, is zeer kwalijk. De industrie moet zich diep schamen dat het zo met goedwillende kijkers omgaat.



    Duken
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Ik betaal gerust 20-25 euro voor een platform waar echt bijna alles op staat. Echter lijkt het alsof de filmindustrie dit niet wil, ze willen alleen maar DVDs verkopen. Ohja, en ze klagen graag dat niemand die DVDs koopt.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ik zou voor een platform waarop films, series, muziek app's en games, waar echt alles te vinden is zonder problemen 150 euro per maand betalen.
    Maar dat is er niet, ik heb geen zin in 10+ diensten die slechts de helft en verouderde entertainment aanbieden. En dan proxy's en VPN's ook nog blokkeren.
    Dan maar downloaden.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Moderators

    Precies, we zijn niet te beroert om te betalen maar het moet wel werken. Lid van Netflix, Spotify en de Ziggo HBO meuk en nog mis ik content. Altijd leuk dat die Disney films opeens verdwijnen van Netflix. En dan ook opeens van Ziggo... alsof ze dezelfde deal hebben. :(

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ja, belachelijk. Er is vraag, er is geld, maar er is geen aanbod. Ik denk dat een echte all-in-one dienst zeer lucratief zou kunnen zijn voor de 'rechthebbenden'.
    Biedt mensen een volledig aanbod aan en laat ze daaruit kiezen. Wel series of niet, wel games of niet. Ik zou een all-in-one abonnement nemen, al kost dat mij 200 per maand.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    On 9/18/2017 at 2:31 PM, Meh Meh said:

    Ja, belachelijk. Er is vraag, er is geld, maar er is geen aanbod. Ik denk dat een echte all-in-one dienst zeer lucratief zou kunnen zijn voor de 'rechthebbenden'.
    Biedt mensen een volledig aanbod aan en laat ze daaruit kiezen. Wel series of niet, wel games of niet. Ik zou een all-in-one abonnement nemen, al kost dat mij 200 per maand.

    Aanbod is er zeker wel, alleen niet voor een kleine markt als Nederland, dat is meer het probleem...

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ik had laatst voor grap eens gekeken naar Hulu.

    Wat een aanbod staat daar op. Niet normaal. Helaas werkt het niet in Nederland...

    Edit: wel.met vpn

    Amazon heb je in NL. Aanbod vind ik daarop redelijk karig.

    Nederland is klein ja, maar wij willen ook iets :P

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    12 minutes ago, Rikkert. said:

    Ik had laatst voor grap eens gekeken naar Hulu.

    Wat een aanbod staat daar op. Niet normaal. Helaas werkt het niet in Nederland...

    Edit: wel.met vpn

    Hulu gebruik ik nog steeds, dat is een van de weinige streaming diensten die ik nog steeds heb. Hulu en HBO Now en de nederlandse Nlziet.
    Ik zat nog te twijfelen om ook Showtime erbij te nemen maar vind er niet genoeg content op staan die ik graag wil zien.

    Ik heb wel echt alle diensten die ik genoemd heb geprobeert en nog meer zelfs, behalve dan die DisneyLife omdat die redelijk nieuw is en ik niet zoveel Disney dingen kijk :)

    MAar alsnog download ik redelijk veel dingen naast dat ik NLziet, Hulu en HBO heb

    EDIT: Hulu werkt trouwens niet met elke VPN, zij proberen net als Netflix VPN gebruik ook tegen te gaan...

    EDIT2: Enige waar je wel tegenaan gaat lopen als je die diensten wilt gebruiken is dat je jezelf niet kan registreren zonder amerikaanse credit card vaak, of amerikaans paypal account oid. Enige omweg is om dan een virtuele credit card te gebruiken, die te registreren op een amerikaans adres, je dan in te schrijven, en dan als de dienst het toe laat gift cards gebruiken om het account steeds te verlengen. Of natuurlijk steeds je virtuele credit card op waarderen als die het toe laat, of steeds nieuwe virtuele kaart aaanschaffen :D

    EDIT3: Amazon en Netflix in Nederland zijn sowieso karig, ik gebruik of de Amerikaanse versie of gewoon helemaal niet. Kan me nog herinneren dat Netflix niet eens in Nederland was, toen gebruikte ik het al, enige reden waarom ik heb opgezegd is omdat zij wel echt heel moeilijk doen over VPN gebruik in het begin kon je bij Netflix met echt elke VPN, Proxy of Smart DNS gewoon bij de Amerikaanse database, Hulu en die andere diensten kom je nog wel om die blokkades heen maar bij Netflix was het echt irritant, de ene na de andere vpn en smart dns werkte niet meer, en als ze dan wel werkte dan soms weer niet soms weer wel etc etc, heel irritant, dan maar gewoon ermee kappen

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Zelfs als ik voor alle video en muziek diensten zou betalen die er zijn is het aanbod nog te klein.
    99% van het aanbod hoef ik niet te zien of heb ik al gezien. Door het geswaffel van Netflix over een VPN en proxy ben ik daar ook geen lid meer van.
    Ik wil betalen maar dan heb ik nog niets. Jammer.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Hoe dan ook, er zijn te veel diensten om de content te kunnen kijken. Volgens mij was de 150 euro van Mehmeh een voorbeeld. ;) 

    Persoonlijk zou ik er wel 50 euro per maand voor overhebben als de diensten maar gemakkelijk en samenwerken. Ik wil niet inloggen op Netflix om te zien of film A er is of serie B. Om daarna op Hulu verder te zoeken om er dan achter te komen dat ik op NLziet moet zijn.

    Gewoon 1 interface. Laat al die mediabedrijven een API maken om hun content te kunnen kijken voor x euro en laat andere tools maken om hier tegen aan te kletsen tegen x bedrag per maand. Wat zou dat mooi zijn. Een API van de mediaboeren :heart:

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    21 minutes ago, Duken said:

    Hoe dan ook, er zijn te veel diensten om de content te kunnen kijken. Volgens mij was de 150 euro van Mehmeh een voorbeeld. ;) 

    Persoonlijk zou ik er wel 50 euro per maand voor overhebben als de diensten maar gemakkelijk en samenwerken. Ik wil niet inloggen op Netflix om te zien of film A er is of serie B. Om daarna op Hulu verder te zoeken om er dan achter te komen dat ik op NLziet moet zijn.

    Gewoon 1 interface. Laat al die mediabedrijven een API maken om hun content te kunnen kijken voor x euro en laat andere tools maken om hier tegen aan te kletsen tegen x bedrag per maand. Wat zou dat mooi zijn. Een API van de mediaboeren :heart:

    Ja dat zou een mooie wereld zijn, alleen gaat dat never nooit niet zo werken met 1 API, het is ook niet in die bedrijven hun eigen belang om samen te werken op die manier, elke dienst wil zijn eigen pro's onderstrepen en op die manier accounts verkopen. Stel je maakt 1 dienst voor alle bedrijven, dan hebben ze allemaal een winst van bijna niets. Het is overleven voor die bedrijven en strijden om klanten te krijgen.

    De mediamarkt gaat ook niet een api maken samen met bol.com en andere bedrijven om het de consument gemakkelijker te maken, ze willen gewoon hun eigen producten pushen. Het zou niet in het belang van mediamarkt of bol.com zijn om zoiets samen te doen.

    De enige reden dat Nlziet bestaat is omdat ze netflix en soort gelijke diensten als een bedreiging voor hun inkomsten zien in Nederland, anders hadden die Nederlandse media bedrijven ook nooit samen gaan werken, wat opzich al best bijzonder is in mijn ogen dat ze uberhaupt samen werken op deze manier.

    En omdat elk land zijn eigen media bedrijven heeft, en eigen takken van verschillende media bedrijven zullen voorlopig alle licenties ook gewoon per land zijn en niet voor de hele wereld. Het zou ook een hele dure licentie zijn om content over de hele wereld uit te mogen zenden, ergens begrijp ik dat wel, maar leuk vind ik het niet voor mijzelf als consument.

    EDIT: Ergens ben ik ertegen maar de enige manier dat dit opgelost wordt is als 1 groot bedrijf al die anderen gewoon opslokt en samen voegt, dus Netflix koopt bijvoorbeeld HBO en Showtime etc.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    26 minutes ago, Rikkert. said:

    Wat let ons. BRB ff in elkaar flansen en licenties regelen hoor!!

    Misschien een crowdfund actie starten om netflix, hulu, hbo, showtime, cinemax, disney, alles gewoon in 1 keer op te kopen en samen te voegen en direct een mooie API aanbieden? :D

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Dan mag je met veel geld aankomen zetten.
    Netflix ongeveer 60 milijard dollar
    Hulu (staat er niet tussen) 
    HBO, van Time Warner, ongeveer 76 milard dollar
    Showtime is van CBS?, ongeveer 30 miljard dollar.
    Cinemax hoort bij HBO
    Walt Disney is 178 miljard waard (krijg je ook de pretparken, altijd leuk)

    (https://www.forbes.com/global2000/list/#tab:overall)

    Dus eventjes grof weg een dikke 350 miljard, en dan een paar miljardjes voor Hulu.
    Als er 10 miljoen mensen investeren, pakken even 375 miljard totaal.
    Dan moet je per man 37500 dollar betalen.

    (ja ik heb niks te doen)

    • Leuk 1
    • Haha 1
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    7 minutes ago, Rikkert. said:

    Dan mag je met veel geld aankomen zetten.
    Netflix ongeveer 60 milijard dollar
    Hulu (staat er niet tussen) 
    HBO, van Time Warner, ongeveer 76 milard dollar
    Showtime is van CBS?, ongeveer 30 miljard dollar.
    Cinemax hoort bij HBO
    Walt Disney is 178 miljard waard (krijg je ook de pretparken, altijd leuk)

    (https://www.forbes.com/global2000/list/#tab:overall)

    Dus eventjes grof weg een dikke 350 miljard, en dan een paar miljardjes voor Hulu.
    Als er 10 miljoen mensen investeren, pakken even 375 miljard totaal.
    Dan moet je per man 37500 dollar betalen.

    (ja ik heb niks te doen)

    Kost wat maar dan heb je ook wat :D

    Hulu is trouwens 25 miljard dollar, net opgezocht :)

    Hulu is trouwens een joint venture van Disney, 21st century fox, Comcast en Time Warner

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Alle kleine beetjes helpen.

    Anders maar gewoon iets van abonnementen gaan invoeren. 10 euro per maand om op DukeN te mogen rondsurfen.
    Binnen de kortste keren hebben we die 'paar' miljardjes ;) 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    25 minutes ago, Meh Meh said:

    Als Netflix niet moeilijk zou doen over een VPN, zou ik er weer graag voor betalen. 
    Ze hebben enkele fantastische series. Aanzetten in HD met ondertiteling en kijken. Jammer.

    Er zijn nog wel diensten waarmee je het kunt deblokkeren hoor, ik wou vandaag een artikel posten in handige tips maar ben door mijn eigen stomheid dat hele artikel kwijt, was bijna klaar, had het nog open staan en klik na het eten gewoon effe de browser dicht, oeps...... Morgen nog een kans :D

    • Leuk 1
    • Verdrietig 1
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    1 uur geleden zei oʞᴉlʞ:

    Er zijn nog wel diensten waarmee je het kunt deblokkeren hoor, ik wou vandaag een artikel posten in handige tips maar ben door mijn eigen stomheid dat hele artikel kwijt, was bijna klaar, had het nog open staan en klik na het eten gewoon effe de browser dicht, oeps...... Morgen nog een kans :D

    Dat deed ik in eerste instantie toen ik nog een Netflix account had. Ik had 2 VPN servers die nog niet als VPN werden herkend. Maar die werkte na een week niet meer.
    Ik had geen zin om met allerlei kunstgrepen een dienst waarvoor ik betaalde aan de praat te krijgen. Dus dan maar Popcorn Time. :gek:

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  5 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...