Spring naar bijdragen

  • Dutch Filmworks krijgt toestemming gegevens uploaders vijf jaar te bewaren

     Delen


    De Nederlandse toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens heeft filmdistributeur Dutch Filmworks toestemming gegeven om privégegevens van torrentgebruikers te verzamelen en voor maximaal vijf jaar op te slaan.

    Die vijf jaar valt samen met de termijn waarbinnen een bedrijf een schadevergoeding mag vorderen. De Autoriteit Persoonsgegevens vindt dat de filmdistributeur goede waarborgen heeft ingebouwd voor de gegevensverwerking en acceptabele bewaartermijnen hanteert, blijkt uit  het besluit .

    DFW heeft in oktober al een proef gedaan met het verzamelen van ip-adressen van uploaders. De distributeur zoekt torrents op van films waarop het auteursrecht heeft en bekijkt welke mensen die film online uitwisselen. Vervolgens wil DFW bij providers de naw-gegevens van die klanten opvragen en ze een schikkingsvoorstel sturen, waarna ze moeten betalen of voor een rechter moeten verschijnen. Sinds april 2014 geldt in Nederland een downloadverbod voor auteursrechtelijk beschermde content.

    Brein en DFW zullen afstemmen welke torrents ze in de gaten houden, om te voorkomen dat uploaders dubbel een schikkingsvoorstel krijgen. Brein let vooral op mensen die als eerste een film uploaden en vervolgens blijven seeden, terwijl DFW alle torrentgebruikers die films van het bedrijf uitwisselen wil achterhalen.

    Als DFW ip-adressen heeft verzameld, geeft het bedrijf zichzelf drie maanden om een verzoek naar de provider voor naw-gegevens te sturen. Gebeurt dat niet, dan vernietigt de distributeur de gegevens. Als DFW de provider om gegevens verzoekt, is de bewaartermijn vijf jaar. Volgens DFW is dat nodig, omdat providers de naw-gegevens niet zomaar geven en de distributeur dus een gerechtelijke procedure moet starten. DFW schat in dat het lang kan duren.

    Het besluit van de Autoriteit Persoonsgegevens is definitief, maar er is een mogelijkheid om bezwaar in te dienen. Dat moet binnen zes weken. AP heeft het besluit in de Staatscourant gepubliceerd en een uitleg op de eigen site gezet. DFW heeft een protocol voor de verwerking van persoonsgegevens gepubliceerd.

    Wil je weten in welke torrents van films DFW gaat spitten? Die lijst vind je hier.



    William1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    gaat weer lekker dan , ben blij dat ik sinds paar dagen nu toch maar een vpn heb genomen en dan nog een seedbox.

    ik begreep alleen dat als je de 1ste keer gepakt werd dat je dan een waarschuwing kreeg en gelijk moest stoppen maar lees nu dat je gelijk een schikkingsvoorstel krijgt ?

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Voor zover ik weet hebben ze het altijd gehad over schikkingsvoorstellen. Al is dit ook geen boete. Dat kan enkel door de overheid worden uitgedeeld. Je kunt het schikkingsvoorstel weigeren, al is de kans dan groot dat DFW naar de rechter stapt.
    Als ik zo de lijst met DFW-films bekijk, dan stelt het niet heel veel voor moet ik zeggen :P

    Wat ook wel vreemd is, is dat DFW een paar maanden geleden zei, dat de bewijslast bij de downloader ligt. Jij moet kunnen bewijzen dat je niets hebt gedownload.
    DFW moet met bewijzen komen waarmee ze kunnen aantonen dat jij op dat moment iets van hun hebt gedownload.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Ik vind het ook een enge zaak. Zeker dat ze 5 jaar de gegevens mogen bewaren. 

    Kunnen ze je dan nog beboeten over 4 jaar als de de naw gegevens van providers ontvangen?! Brrrr welkom VPN

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ja, erg schokkerend. Als het zo moet, dan gebruik ik een tweede VPN en zorg ik dat het internet wegvalt als de VPN verbinding wegvalt.
    Ik vraag mij af wie het eerste slachtoffer gaat worden van DFW.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Ik denk dat de eerste boetes vallen bij de huidige en tuin downloaders. Die wel eens wat downloaden. Zeg maar de soms downloader zoals schoonmoeders.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...