Spring naar bijdragen

  • Nederlandse Staat voor de rechter om downloaden

     Delen


    De rechter in Den Haag buigt zich donderdag over de zaak die Sekam, een koepelorganisatie van Nederlandse filmproducenten, en producent Klaas de Jong hebben aangespannen tegen de Nederlandse staat. Zij stellen de Staat aansprakelijk voor de financiële schade die de Nederlandse filmsector al jaren lijdt door illegaal downloaden.

    Hoewel het Europese Hof al in 2014 bepaalde dat het downloaden van films en series uit illegale bron verboden is, heeft de Nederlandse overheid volgens de producenten niets gedaan om dit soort praktijken een halt toe te roepen. De zaak sleept al enkele jaren. Het niet-legaal kijken van films kost de Nederlandse filmsector elk jaar vele miljoenen euro's, aldus de makers.

    De filmproducenten legden in september 2015 een claim neer bij de Nederlandse staat, maar deze werd door het ministerie van Veiligheid en Justitie afgewezen. Gesprekken tussen beide partijen leverden volgens de filmproducenten ook niets op.

    Winkeldiefstal

    Daarom stappen de producenten nu officieel naar de rechter. “Het verbod op illegaal downloaden van films en series moet actief worden gehandhaafd, net zoals dat gebeurt met winkeldiefstal of zwart reizen in het openbaar vervoer”, stelt filmproducent Klaas de Jong (Michiel de Ruyter).

    Illegaal downloaden werd in Nederland lang officieel gedoogd. Dit werd gecompenseerd door een zogenoemde thuiskopieheffing die inbegrepen zit bij de prijs van apparaten die kunnen worden gebruikt om muziek en films te downloaden en bekijken. Deze regeling dateert nog uit de jaren zeventig.

    Downloadverbod

    Het Europese Hof van Justitie tikte Nederland hierover in april 2014 echter op de vingers. Sindsdien kent Nederland officieel een downloadverbod. Maar de makers die naar de rechter stappen, vinden dat de overheid hier niet genoeg werk van maakt. Cijfers uit bijvoorbeeld Duitsland, waar piraterij wel hard wordt aangepakt, tonen aan dat de filmindustrie daar verhoudingsgewijs minder inkomsten misloopt.

    In Duitsland sluiten providers sites die illegaal films en series aanbieden af en krijgen illegale downloaders vaak schadeclaims in de bus. De inkomsten uit dvd-verkoop en VOD zijn hier zelfs weer gestegen, stellen de producenten. De rechter buigt zich eerst over de vraag of de Staat aansprakelijk kan worden gesteld en of er fouten zijn gemaakt in het handhaven van de regels. Pas als de producenten in het gelijk zijn gesteld, komt een mogelijke schadeclaim aan bod.



    William1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    heftig weer hoor, ben benieuwd naar de uitspraak die gaat volgen, hopelijk is die negatief want als positief is ben ik bang dat downloaden en uploaden straks streng bestraft gaat worden.

     

    Hoe denken jullie erover ?

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Wat ik me echt afvraag als ik dit soort berichten lees.
    Waar zijn die ‘vele miljoenen euro’s aan schade’ op gebaseerd? En klopt dat ook?
    Kunnen de producenten ook aantonen dat de staat onrechtmatig heeft gehandeld?

    Verder zou je je je ook kunnen afvragen of de Nederlandse staat hier wel volledig aansprakelijk voor gesteld kan worden.
    Het begint natuurlijk al bij de websites die deze content illegaal aanbieden.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Betalen doen we genoeg. En het is niet zo dat de 10 gedownloade films gelijk staan aan 10 film aankopen. 

    Ik ben benieuwd hoe deze zaak gaat lopen...

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Gezeik, ze zullen wel winnen. De meeste mensen gaan gewoon door met posten en downloaden middels een VPN.
    Ik denk dat ze binnen 5 a 10 jaar VPN's gaan verbieden. Dan wordt het wel lastiger. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    we zullen moeten afwachten, ben ook heel nieuwschierig wat hier de uitkomst van gaat worden en wat ze dan willen gaan doen.

    Dankzij duken deze site ben ik een VPN gaan  gebruiken :D 

    Leer hier nog best veel ;)

    verder ook nog een seedbox in gebruik dus volgens mij moet ik dan wel veilig zitten lijkt mij ?

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Moderators

    Ja dan zou je wel veilig moeten zitten @ShadowMaster. Maar wat mehmeh zegt kan straks waarheid worden. In een aantal landen is een VPN connectie verboden, zoals China en Rusland. Aangezien een VPN zo prettig en snel werkt voor het anoniem blijven online en de overheid steeds meer over je wilt weten zullen ze er waarschijnlijk over een aantal jaar een verbod op leggen. :( Klinkt gek... 

    Maar goed, tot die tijd. Lekker VPN.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    denk ik ook wel , maar dan is het ook gewoon klaar, dan stop ik wel met torrent land hoe erg ik het dan ook vindt, wil wel veilig zijn en geen boetes op mijn deurmat.

    Stoppen jullie dan ook zonder VPN of hoe denken jullie er dan over ?

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Als VPN's echt verboden worden (internetcensuur), dan ben ik benieuwd hoe dit zal verlopen. Gaan de internetproviders hier dan netjes aan mee werken, door alle VPN-boeren te blokkeren? Of volgen er rechtszaken?
    Of gaan we zelfs zover dat websites geblokkeerd kunnen worden zonder tussenkomst van een rechter? Net zoals in Rusland het geval is.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  0 leden zijn actief

    There is no users online

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...