Spring naar bijdragen

  • Brein schikt met uploader die muziek op usenet plaatst

     Delen


    Brein heeft een schikking getroffen met een man die recente muziekalbums op usenet zette. De stichting vroeg een usenetprovider de gegevens van de uploader te overhandigen, die dat vervolgens deed.

    De uploader heeft een schikking van 10.000 euro getroffen om een rechtszaak te voorkomen. Brein claimt dat de man verantwoordelijk was voor het naar usenet uploaden van de laatste albums van Ed Sheeran, Justin Timberlake en Bløf. Details over de omvang van de inbreuk op auteursrechten geeft Brein verder niet, maar de stichting spreekt van een 'grootschalige uploader'.

    Brein-directeur Tim Kuik erkent dat de meeste uploaders bestanden onbaatzuchtig delen en alleen uit zijn op status. Hij richt zijn pijlen op usenetproviders: "Zulke providers knijpen graag hun ogen dicht en beweren dat zij niet weten wat er op hun servers gebeurt en nemen pas actie als zij een melding krijgen."

    De stichting kreeg de gegevens van de uploader in handen nadat de usenetprovider voldeed aan een verzoek om de informatie te overhandigen. Vorig jaar bleek uit een vonnis in een zaak tussen Eweka en Brein dat een usenetprovider de gegevens dient te overhandigen op het moment dat er sprake is van evident inbreukmakend handelen, er een reëel belang is om via de afgifte verdere inbreuken te voorkomen en er geen minder ingrijpend alternatief is om de gegevens te achterhalen.

    De uploader werd gepakt omdat de usenet provider zijn gegevens doorspeelde naar BREIN op verzoek van de stichting. Als de usenet providers niet deed kregen ze een aanklacht aan de broek. Het was dus hem of zij. De uploader heeft een schikking getroffen met BREIN voor 10.000 euro. Op Spotnet deelde de uploader een statement om andere te waarschuwen:

    Citaat

    “Zoals wellicht was opgevallen ben ik al een tijdje niet meer actief aan het uploaden. Dit komt omdat Stichting BREIN uiteindelijk mijn gegevens heeft achterhaald en ik ben aangesproken op mijn handelen als uploader van auteursrechtelijk beschermde muziekcontent op usenet. Ik heb met BREIN een schikking getroffen. Een onderdeel van deze schikking bestaat uit de betaling van een aanzienlijk geldbedrag van 10.000 euro. Ik stop bij deze dus pertinent met uploaden en raad andere uploaders aan goed na te denken over of ze nog door willen gaan. Bij BREIN zitten ze ook niet stil en ze zijn bereid om de nodige stappen te nemen om je gegevens te achterhalen.”

     



    bewerkt door Draakie


    William1
    • Leuk 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Ja, wat ze er niet in meenemen zijn de massa's mensen die een VPN of (web)proxy gebruiken.
    Tim wilt gewoon een wit voetje halen bij de sponsors van zijn stichting.

    De dingen die Brein doet, als niet overheidsorganisatie, gaan veel verder dan wat de politie nu mag...
    Ze vergaren allerlei zeer persoonlijke informatie en het wordt notabene ook nog eens met succes gebruikt in Nederlandse rechtbanken.
    Ik moet bekennen dat het mijn vertrouwen in de rechtsstaat geen goed heeft gedaan.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Mee eens inderdaad. Ze zijn al 7 jaar bezig. En dan kom je na al die jaren met een bericht, dat het aantal bezoekers aan TPB in de laatste maanden van 2017 is gedaald met 40%. Nou nou...

    Citaat

    Brein-directeur Tim Kuik denkt dat mensen minder bereid zijn moeite te doen om The Pirate Bay toch te bereiken: "Het omzeilen van blokkering vergt dat gebruikers actie moeten nemen om willen en wetens toch illegaal te downloaden."

    Die 'moeite' valt ook wel weer reuze mee. Als  gebruikers deze 'actie' niet zelf kunnen ondernemen omdat ze bijvoorbeeld niet goed weten hoe een VPN werkt. Dan is er altijd wel een kennis die dit kan doen. Probleem opgelost.  :)

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Ik begrijp ook wel dat een site als The Piratebay minder bezoekers krijgt. Er zijn tenslotte nu ook veel andere bekende Torrentsites welke nu meer bezoekers krijgen. Het bericht van brein is dan ook appels met peren vergelijken.

    Ook zonder tegenactie waren er minder bezoekers op de site gekomen. Er zijn nu ook betere legale alternatieve beschikbaar. Maar zo een bericht vind ik gewoon krom. 

    Ach de media pikt het op en brein staat voor de mediapartijen weer goed in het nieuws.... Pffff

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    1 uur geleden zei Duken:

    Ik begrijp ook wel dat een site als The Piratebay minder bezoekers krijgt. Er zijn tenslotte nu ook veel andere bekende Torrentsites welke nu meer bezoekers krijgen. Het bericht van brein is dan ook appels met peren vergelijken.

    Ja, daar dacht ik niet eens aan, terwijl het nogal voor zich spreekt. Ik vraag mij af hoeveel mensen dankzij dit verbod zijn gestopt met het downloaden van torrents.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    Ik denk dat het verbod er weinig mee vandoen heeft. Downloaden is minder populair aan het worden door de komst van streaming diensten. 

    Maar nog steeds zijn de streaming diensten slecht vergeleken met de huidige illegale alternatieven. Maar rler is een begin. We willen er gerust voor betalen, als de dienst maar goed is. 

    Wie download er nog een losse MP3? :P

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Klopt, streaming is fantastisch. Maar kijk eens naar Videoland. Na eeuwig wachten hebben ze een film.
    Maar die moet je dan in 2.0 audio kijken. Zit je thuis met je surroundset 7.1 set van een rug of 2.
    Zodra het aanbod goed en betaalbaar is, stop ik met downloaden.

    Een MP3 dat deed ik laatst nog. Vreselijk album, 1 prachtig nummer. Dus heb ik die alleen gedownload.
    Maar dat is zeldzaam... In de DC++ en Napster tijd deed ik het aan de lopende band, zelf mix CD's samenstellen.
    In die tijd, met Napster, begon het echt met copyright, dankzij Metallica... :ziek:  (ik ben geen Metallica fan)
     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Streamen is inderdaad geweldig. Een tijd terug had ik eens een gratis maandje Videoland geprobeerd. Dat was dus niks..
    Ik wil er ook gerust betalen voor betalen . Al moet het aanbod dan wel beter worden als dat het nu is.

    Goh, losse MP3 nummers. Dat is voor mij ook al even geleden.
    In de tijd van Limewire heb ik wat MP3 nummers gedownload. Om vervolgens al die nummers te gaan scannen op virussen.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder

    DC++ gebruikte we ook altijd op lanpartys. Altijd leuk dat sommige bezoekers de volledige C schijf deelde. En wat voelde je je stoer als iemand uit jou portable games map wat downloaden. 

    Goede tijden, nu heb ik nergens meer tijd voor :P

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Dat hangt er vanaf. Als de VPN provider een log bijhoudt en makkelijk gegevens doorspeelt, kan Brein achterhalen wie je bent.
    Als een VPN even uitvalt terwijl je torrents aan het downloaden bent, kunnen ze ook je echte IP zien.
    Of Brein het gebruikt weet ik niet, een bestand kan ook geïnfecteerd zijn, al den wel niet zichtbaar. In theorie kunnen ze dan alles zien.
     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    1 uur geleden zei ShadowMaster:

    geen idee ik heb vpn van PIA

     

    PIA is uitstekend, je hoeft je dan geen zorgen te maken.
    Zelfs al houden ze logs bij, dan is de kans dat ze deze vrijgeven nihil.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...