Spring naar bijdragen
Gast Mcfly

Geld boete voor downloaden in Nederland?

Recommended Posts

Gast Mcfly

Hoi allemaal, worden er al geld boetes in Nederland verstuurd voor mensen die films downloaden? Ik wil weer beginnen met downloaden maar het zou niet meer veilig zijn omdat je een boete kan krijgen. Is dat echt waar?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja en nee, er worden nog geen boetes verstuurd maar die gaan vroeger of later zeker komen. Het is niet meer zo "vrij" als vroeger.

Beginnen met downloaden? Doe het veilig ;) gebruik een VPN provider. Dan kan niemand zien wat je uitspookt op het internet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Mcfly

Dank je wel. Ik ga daar naar kijken. Thepiatebay kan ik al niet openen. :( dan krijg ik dit

Yarrr

Je probeert een pagina van The Pirate Bay te bezoeken. Op 22 september heeft de Rechtbank Den Haag ons verplicht om toegang tot deze site te blokkeren.

De zaak ligt momenteel bij de Hoge Raad, die over de principiële vragen in deze zaak oordeelt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt, de Piratebay mag niet mee worden geopend in Nederland. 

Je kan er trouwens wel bij met een VPN :pirate: Het is niet meer hetzelfde als vroeger.

Maar er zijn gelukkig al een paar legale alternatieve. (Die nog niet voldoende zijn....) Muziek is goed te doen met Spotify, maar films en series. Blijft een drama met 73873 verschillende abonnement soorten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Piratebay is niet wat het vroeger was. En er zijn 1001 andere websites, die veel betere torrents aanbieden. Ik gebruik deze vaak: 1337x.to

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast spaanplaat

Toch kent VPN ook zijn problemen, zo kan ik op premiumlink generators niets met een VPN verbinding gezien deze geblockt word en ook veel torrentsites accepteren geen vpn verbinding.

Wellicht zou je een minder bekende VPN aanbieder moeten nemen met voor die sites onbekende servers want de grote kom je er vaak niet (kan natuurlijk niet alle honderden servers van Nord of Express uit proberen maar denk dat niet veel uit maakt) op of is er wellicht nog een manier om dit te omzeilen?

Als veel een VPN hier voornamelijk willen gebruiken zie ik weinig toekomst in VPN omdat het steeds moeilijker hiermee wordt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt wel spaanplaat. Op veel communities laten ze ook geen registraties toe met een VPN verbinding. 

Maar geen toekomst in VPN dat dan weer niet. Ik gebruik nu ook altijd een VPN verbinding thuis en op mijn werk. Via de Chrome addons merk ik het niet en het is toch een fijn idee. 

:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast spaanplaat

Toch vraag ik me af waarom dat is, op NZB is het toch veelal gewoon pakken en wegwezen en ook op de torrents zijn ze tegenwoordig veelal free dus waarom dan toch dit beleid, gezien je wel je wel je eigen ip in hun handen geeft en feitelijk dat stukje beveiliging alweer teniet gedaan is.

'Vpn registraties worden niet toegelaten! Eenmaal op de site kunt u gewoon weer vpn gebruiken'

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedoel je waarom ik een VPN een fijn idee vind? Ik vind het zelf namelijk ook erg knullig dat je je niet met VPN op een torrent site mag registeren. Dan meld ik mij niet meer aan. :ph34r:

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze doen het ook op P2H. Erg vreemd. Ze willen bepaalde lui buitenhouden maar op deze manier lukt dat niet.

• Leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Advertorial - Geplaatst 21 uur geleden

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Het is makkelijk, na het aanmelden is er geen reclame meer zichtbaar.

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Vergelijkbare bijdragen

• Door Draakie
      Filmdistributeur Dutch FilmWorks wilt achter de gegevens van downloaders komen en gaat daarom in beroep tegen een vonnis van vorige week. Toen bepaalde een rechtbank dat provider Ziggo geen inzage hoeft te geven in de adres gegevens van mensen die de film The Hitman's Bodyguard hadden gedownload.
      De filmdistributeur wilde de adresgegevens van 377 mensen die de film illegaal hadden gedownload vanaf IP-adressen van Ziggo. De provider weigerde dat en daarom stapte Dutch FilmWorks naar de rechter. Die besliste dat illegaal up- en downloaden niet mag, maar dat het niet zeker is dat degene bij wie het IP-adres hoort ook echt degene is die de film heeft gedownload. Daarom hoefde Ziggo de informatie niet te geven.
      Een akelig eng voorbeeld, de huidige Nederlandse Robin Hood downloaders kan je hier zo vinden.
      Ben je benieuwd welke downloads er bekend zijn onder jouw IP adres? Dat kan je hier bekijken.
      En daarom, een VPN gebruiken!

Toon volledig nieuwsbericht
    • Door Draakie
      Filmdistributeur Dutch FilmWorks wilt achter de gegevens van downloaders komen en gaat daarom in beroep tegen een vonnis van vorige week. Toen bepaalde een rechtbank dat provider Ziggo geen inzage hoeft te geven in de adres gegevens van mensen die de film The Hitman's Bodyguard hadden gedownload.
      De filmdistributeur wilde de adresgegevens van 377 mensen die de film illegaal hadden gedownload vanaf IP-adressen van Ziggo. De provider weigerde dat en daarom stapte Dutch FilmWorks naar de rechter. Die besliste dat illegaal up- en downloaden niet mag, maar dat het niet zeker is dat degene bij wie het IP-adres hoort ook echt degene is die de film heeft gedownload. Daarom hoefde Ziggo de informatie niet te geven.
      Een akelig eng voorbeeld, de huidige Nederlandse Robin Hood downloaders kan je hier zo vinden.
      Ben je benieuwd welke downloads er bekend zijn onder jouw IP adres? Dat kan je hier bekijken.
      En daarom, een VPN gebruiken!

• Door Duken
      Goed nieuws in download land! Ziggo hoeft Dutch FilmWorks geen inzage te geven in de persoonlijke gegevens van mensen die illegaal een film gedownload zouden hebben.
      Dat heeft de rechtbank Midden-Nederlandvrijdag bepaald. Dutch FilmWorks wilde die gegevens hebben om mensen die illegaal een film zouden hebben gedownload te benaderen voor een zogenoemde 'downloadboete'.
      Dutch FilmWorks vroeg bij Ziggo de namen, adressen en woonplaatsen (NAW-gegevens) op van 377 personen die volgens het bedrijf illegaal de film The Hitman's Bodyguardhadden gedownload.
      Dutch FilmWorks wilde de adressen gebruiken om de illegale downloaders persoonlijk te benaderen. In een brief zou worden gedreigd met een mogelijke rechtszaak, tenzij de downloaders akkoord gingen met het betalen van een schikkingsbedrag.
      In december 2017 maakte de filmdistributeur bekend de illegale downloaders een voorstel tot de betaling van 150 euro te doen om een stap naar de rechter te voorkomen. Het schikkingsvoorstel wordt in de volksmond ook wel een 'downloadboete' genoemd, hoewel Dutch FilmWorks niet de bevoegdheid heeft om mensen te beboeten.
      Dutch FilmWorks verzamelde de IP-adressen van downloaders tussen 21 december 2017 en 2 februari 2018. Daarna klopte het bedrijf bij Ziggo aan om de namen, adressen en woonplaatsen achter de IP-adressen te bemachtigen. Ziggo verzette zich door te zeggen dat de provider daar niet toe verplicht is.
      Rechter: Motivatie Dutch FilmWorks onvoldoende
      De rechter oordeelt dat Dutch FilmWorks niet voldoende duidelijk heeft gemaakt hoe het bedrijf de NAW-gegevens wil gebruiken om de vermeende illegale downloaders te benaderen.
      Het is volgens de rechtbank ook onvoldoende duidelijk of Dutch FilmWorks de persoon achter de NAW-gegevens als de illegale downloader aanmerkt. "De IP-adreshouder hoeft namelijk niet diegene te zijn die de film ook gedownload heeft."
      Daarnaast is het volgens de rechter niet duidelijk of Dutch FilmWorks de persoon achter het IP-adres goed zal informeren over diens rechten en plichten. Ook stelt de rechtbank de vraag of het schikkingsvoorstel van 150 euro overeenkomt met de schade die Dutch FilmWorks door de illegale download heeft geleden.
      Dutch FilmWorks laat in een reactie aan NU.nl weten momenteel nog niet op de uitspraak te kunnen reageren. "Onze directie zit bijna volledig in Berlijn voor een filmfestival. We komen volgende week met een inhoudelijke reactie, wanneer we ook met onze advocaten hebben gesproken", zegt een woordvoerder.
      Een woordvoerder van VodafoneZiggo zegt "tevreden" te zijn met de uitspraak van de rechter.

• Door Duken
      Goed nieuws in download land! Ziggo hoeft Dutch FilmWorks geen inzage te geven in de persoonlijke gegevens van mensen die illegaal een film gedownload zouden hebben.
      Dat heeft de rechtbank Midden-Nederlandvrijdag bepaald. Dutch FilmWorks wilde die gegevens hebben om mensen die illegaal een film zouden hebben gedownload te benaderen voor een zogenoemde 'downloadboete'.
      Dutch FilmWorks vroeg bij Ziggo de namen, adressen en woonplaatsen (NAW-gegevens) op van 377 personen die volgens het bedrijf illegaal de film The Hitman's Bodyguardhadden gedownload.
      Dutch FilmWorks wilde de adressen gebruiken om de illegale downloaders persoonlijk te benaderen. In een brief zou worden gedreigd met een mogelijke rechtszaak, tenzij de downloaders akkoord gingen met het betalen van een schikkingsbedrag.
      In december 2017 maakte de filmdistributeur bekend de illegale downloaders een voorstel tot de betaling van 150 euro te doen om een stap naar de rechter te voorkomen. Het schikkingsvoorstel wordt in de volksmond ook wel een 'downloadboete' genoemd, hoewel Dutch FilmWorks niet de bevoegdheid heeft om mensen te beboeten.
      Dutch FilmWorks verzamelde de IP-adressen van downloaders tussen 21 december 2017 en 2 februari 2018. Daarna klopte het bedrijf bij Ziggo aan om de namen, adressen en woonplaatsen achter de IP-adressen te bemachtigen. Ziggo verzette zich door te zeggen dat de provider daar niet toe verplicht is.
      Rechter: Motivatie Dutch FilmWorks onvoldoende
      De rechter oordeelt dat Dutch FilmWorks niet voldoende duidelijk heeft gemaakt hoe het bedrijf de NAW-gegevens wil gebruiken om de vermeende illegale downloaders te benaderen.
      Het is volgens de rechtbank ook onvoldoende duidelijk of Dutch FilmWorks de persoon achter de NAW-gegevens als de illegale downloader aanmerkt. "De IP-adreshouder hoeft namelijk niet diegene te zijn die de film ook gedownload heeft."
      Daarnaast is het volgens de rechter niet duidelijk of Dutch FilmWorks de persoon achter het IP-adres goed zal informeren over diens rechten en plichten. Ook stelt de rechtbank de vraag of het schikkingsvoorstel van 150 euro overeenkomt met de schade die Dutch FilmWorks door de illegale download heeft geleden.
      Dutch FilmWorks laat in een reactie aan NU.nl weten momenteel nog niet op de uitspraak te kunnen reageren. "Onze directie zit bijna volledig in Berlijn voor een filmfestival. We komen volgende week met een inhoudelijke reactie, wanneer we ook met onze advocaten hebben gesproken", zegt een woordvoerder.
      Een woordvoerder van VodafoneZiggo zegt "tevreden" te zijn met de uitspraak van de rechter.

Toon volledig nieuwsbericht