Spring naar bijdragen

USB HDD fotos gewisseld of grijs vlak


snor

Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  14
  • Waardering:   5
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-10-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Mijn vriendin en ik zijn een fotoboek aan het maken. We synchroniseren regelmatig elkaars USB hardeschijven. Soms heeft zij aan het fotoboek gewerkt vanaf haar USB HDD, vervolgens synchroniseren we en knutsel ik later weer verder vanaf mijn USB HDD. We gebruiken FreeFileSync om te synchroniseren. Zij heeft een laptop met Windows 7 en als USB HDD een WD Elements Portable 2TB. Ik heb Windows 10 en een Transcend StoreJet 25M3 2TB.

Nu zag ik een tijdje terug dat 1 foto op mijn HDD voor de onderste helft een grijs vlak was geworden en ik had geen idee hoe dat opeens zo kwam. Gelukkig stond de volledige foto wel nog bij mijn vriendin op haar HDD. Ik dacht dat het een incident was, maar vandaag zie ik het weer en bij meerdere foto's!

Daarnaast was er ook een foto uit de map (zeg E:/mapA/img_123.jpeg) vervangen door een foto uit een andere map (zeg E:/map1/img_987.jpeg) zonder dat ik dat wilde, ook hiervan heb ik geen idee hoe dat kan. Wanneer ik de zelfde map van beide HDDs (dus E:/mapA/ en F:/mapA/) met elkaar verlijk op basis van "File Time and Size" wordt er geen verschil gevonden, want E:/mapA/img_123.jpeg en F:/mapA/img_123.jpeg hebben dezelfde datum en bestandsgrootte. Wanneer ik beide mappen vergelijk op basis van "File Content" vindt FreeFileSync meerdere foto's die vergelijkbare problemen vertonen, ze zijn volledig of deels vervangen en/of een groot grijs vlak. Een beetje vergelijkbaar met dit voorbeeld dat ik online vond: http://i.stack.imgur.com/sKImC.jpg

Hopelijk is mijn probleem duidelijk, zo niet hoor ik het graag. Maar heeft iemand enig idee hoe dit komt? Of suggesties met welke zoektermen ik kan googlen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5
  • 14

  • Bijdragen:  4.260
  • Waardering:   1.414
  • Prestatiepunten:  3.088
  • Dagen gewonnen:  88
  • Lid sinds:  20-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Hallo,

Je legt het probleem zeer gedetailleerd uit, waardoor mensen je makkelijker kunnen helpen.
Ik heb hier geen verstand van, maar andere Duken leden wel.

Maar misschien kan je er zelf uitkomen met Google? Ik zie veel soortgelijke klachten.

Succes,

Meh Meh 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,4k
  • 4,3k
  • 88

  • Bijdragen:  14
  • Waardering:   5
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-10-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Thanks Meh Meh!

Bij sommige ligt het probleem aan bad sectors op de HDD. Zojuist heb ik een scan gemaakt van mijn USB HDD, maar al die bolletjes links zijn groen. Ik vermoed dat er dan geen problemen zijn en als het rood of oranje wordt wel.

353295372_USBHDD.thumb.jpg.9bc53a75db0a7471b728ad0b493aab04.jpg

 

Dus ik zoek nog even verder op basis van jouw suggestie, bedankt.

Als iemand anders nog tips heeft hoor ik het graag :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5
  • 14

Waarschijnlijk zit het probleem ook niet in de HDD schijf, maar waren er al sommige foto's beschadigd tijdens het verplaatsen vanaf de Micro SD kaart naar de HDD schijf.

De meeste reacties die je vindt over dit probleem zijn allemaal gerelateerd aan het transport van de oorspronkelijke opslag naar een andere schijf en het opslaan als JPG bestand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  14
  • Waardering:   5
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-10-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Bedankt voor je antwoord Drifter. Dat kwam ik inderdaad ook tegen, dat het fout ging met een Micro SD, maar de foto's zijn gekopieerd vanaf mijn vriendin haar iPhone. Plus op haar HDD lijken alle bestanden wel gewoon volledig te staan, ook lijken foto's niet vervangen (zoals beschreven in mijn eerste post). Dus ik weet niet zeker of iets vergelijkbaars ook op mijn situatie van toepassing is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5
  • 14
2 uur geleden zei snor:

de foto's zijn gekopieerd vanaf mijn vriendin haar iPhone

Of de foto's nu via een kabeltje of bluetooth vanaf de iPhone zijn verplaatst  of gekopieerd maakt niet uit, al dit soort problemen ontstaan na het verplaatsen en opslaan van het jpeg bestand.

Is het grijze vlak op die betreffende foto's ook zichtbaar in de miniatuur afbeelding (pictogram) in de map of alleen als ze aangeklikt en uitvergroot worden?, want anders zou het zomaar aan een bepaalde instelling kunnen liggen (Maximise Image)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  14
  • Waardering:   5
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-10-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Oke helder! Dan is het kopiëren vanaf haar iPhone naar haar HDD wel gelukt, maar dan is er iets fout gegaan met het kopiëren van haar HDD naar mijn HDD.

Het is ook zichtbaar in de miniatuur afbeelding. Welke instelling is Maximise Image precies? Ik heb info over die instelling proberen te vinden, maar zonder succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5
  • 14

  • Bijdragen:  4.260
  • Waardering:   1.414
  • Prestatiepunten:  3.088
  • Dagen gewonnen:  88
  • Lid sinds:  20-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Logica dicteert dat je HDD corrupt is, maar ik heb er niet genoeg verstand van. En ik ben ook Mr.Spock niet met mijn blije quotes... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,4k
  • 4,3k
  • 88

Het gebeurt vaak in de instelling van een telefoon dat een gemaakte foto verkleint wordt bij het verplaatsen (versturen) en opslaan naar een andere plek waardoor een minimale beschadiging kan ontstaan, die dan later zichtbaar gaat worden als een grijs deel.

Als jouw pictogram ook al voor een deel grijs is hoef je het niet in maximize image te zoeken, want dan is het echt een beschadiging. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  14
  • Waardering:   5
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-10-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

7 uur geleden zei Drifter:

Het gebeurt vaak in de instelling van een telefoon dat een gemaakte foto verkleint wordt bij het verplaatsen (versturen) en opslaan naar een andere plek waardoor een minimale beschadiging kan ontstaan, die dan later zichtbaar gaat worden als een grijs deel.

Als jouw pictogram ook al voor een deel grijs is hoef je het niet in maximize image te zoeken, want dan is het echt een beschadiging. 😉

Ah dat wist ik nog niet, thanks! Kan dit ook optreden als je de iPhone benaderd als een USB stick? Dus gewoon aansluiten via USB kabel en naar de foto's gaan. Dus zonder iTunes of andere extra software?

Bij camera instellingen op haar iPhone zie ik wel staan dat ik kan kiezen bij structuren tussen High Efficiency (HEIF/HVEC) of Meest compatibel (JPEG/H.264). Die staat op High Efficiency, is dat wat je bedoelt?

Goed om te weten dat het niet aan maximize image ligt :)

 

12 uur geleden zei Meh Meh:

Logica dicteert dat je HDD corrupt is, maar ik heb er niet genoeg verstand van. En ik ben ook Mr.Spock niet met mijn blije quotes... :D

Ik had nog een check gedaan, deze duurde een paar uur. Hierbij zie ik ook geen bad sectors. Dus tot nu toe lijkt het er niet op dat de HDD corrupt is.

USB HDD 02.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5
  • 14
6 uur geleden zei snor:

Bij camera instellingen op haar iPhone zie ik wel staan dat ik kan kiezen bij structuren tussen High Efficiency (HEIF/HVEC) of Meest compatibel (JPEG/H.264).

De HEIF instelling slaat de gemaakte foto's op in een kleiner formaat dan jpeg, maar wel super scherp. Het is alleen dat in sommige programma's voor bewerking de foto dan terug moet naar een grotere afbeelding (Restore Size) wat dan weer gedaan moet worden met een apart programma.

Kortom, een beschadiging kan op verschillende manieren optreden na verplaatsing of kopiëren, maar als het beperkt blijft tot een enkele foto is het nog geen echte ramp. Lees over HEIF/JPEG instelling gewoon even na onder Deze Link

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  14
  • Waardering:   5
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-10-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Bedankt weer Drifter :)

 

Wel jammer dat ik de echte oorzaak nog niet heb gevonden, want nu kan het zo maar weer gebeuren. Plus ik weet ook niet waar ik op moet letten om het te voorkomen. Dus mocht iemand nog suggesties hebben hoor ik het graag :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5
  • 14
21 minuten geleden zei snor:

Wel jammer dat ik de echte oorzaak nog niet heb gevonden, want nu kan het zo maar weer gebeuren. Plus ik weet ook niet waar ik op moet letten om het te voorkomen.

Hallo snor, ik had gehoopt dat uit de antwoorden en alles wat je op internet kan vinden wel duidelijk was dat er al langer dan 8 jaar dit soort probleempjes zijn en als het beperkt blijft tot een enkele foto mag je van geluk spreken. Voorkomen kan je dit niet zolang je foto's maakt met een iPhone of Android telefoon, maar hier dan toch nog even een soort van antwoord op je vraag waar je dan misschien toch wat meer aan hebt;

"Helaas is de foto dan corrupt en dit komt vervelend genoeg vaak voor bij smartphones, omdat deze de dataopslag als actieve opslag behandelen. Hoe vaker een bestand wordt aangetikt door het OS (besturing systeem), hoe sneller bestanden corrupt raken. Indexing services zoals die op smartphones zijn constant alle bestanden en mappen aan het scannen."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  14
  • Waardering:   5
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-10-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Sorry dat ik niet specifiek genoeg was.

Het vreemde is dat het wel gewoon goed op de HDD van mijn vriendin staat. Oftewel, haar iPhone lijkt niet het probleem. Ik weet dus nog niet waar het precies is mis gegaan. Tijdens de overdracht van haar HDD naar die van mij? Heeft mijn HDD kuren (volgens die 2 tests lijkt het van niet)? Of is er iets anders aan de hand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5
  • 14

Hallo snor,

Je vriendin maakt de foto’s met een iPhone waar al wat problemen kunnen sluipen in de kwaliteit van een foto. Vervolgens worden ze verplaatst (op welke manier?) naar haar laptop met Windows 7 en vervolgens naar USB HDD een WD Elements Portable 2TB. Dan ga jij de USB HDD van je vriendin met een programma FreeFileSync synchroniseren met jouw USB HDD Transcend StoreJet 25M3 2TB  en leuk rommelen om verschillende foto’s te selecteren voor een album vanuit jouw Windows 10, dat al niet eens in staat is om met nieuwe updates te komen zonder je halve systeem in de war te gooien.

Ik ben toch een beetje bang dat je aan het zoeken bent naar een pot goud aan het einde van een regenboog, want de enkele foto waar je het nu over hebt kan ook op de HDD van je vriendin al voor een klein deel corrupt zijn, maar nog niet duidelijk zichtbaar en alles wat daarna gedaan wordt de oorzaak is dat het grijze deel wel zichtbaar wordt. Het is natuurlijk helemaal aan jou om door te gaan met spitten tot je uiteindelijk wel een voor jou bevredigend antwoord hebt, maar ik ben bang dat je dat niet hier op Duken.nl gaat vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  14
  • Waardering:   5
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-10-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Je hebt gelijk, ik had te hoge verwachtingen. Het is te lastig om te achterhalen waar het precies is fout gegaan bij meerdere file transfers over verschillende systemen.

 

Misschien moet ik maar eens kijken voor data opslag in raid 1 (misschien een NAS). Ik heb er weinig verstand van, maar zoiets klinkt veel belovend:

Citaat

RAID 1 offers higher reliability because of redundancy; even if one of the drives fails outright, data is still available on the other. However, RAID arrays do not protect data from bit rot — the gradual decay in storage media that causes random bits on the hard drive to flip, corrupting the data. Modern file systems like ZFS and Btrfs protect against bit rot via per-block checksumming, and should be used be people serious about protecting their data for several years.

Afijn, dit is kost voor een nieuw topic denk ik. Nogmaals bedankt voor je hulp en geduld Drifter :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5
  • 14
3 uur geleden zei snor:

Misschien moet ik maar eens kijken voor data opslag in raid 1

Ik heb alvast een linkje voor je gevonden met Nederlandse uitleg over gevaren die ook aan Raid 1 hangen.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Dropbox want delen en bewerken in de Cloud gaat dan niet ten koste van de kwaliteit van het fotobestand (jpeg)

Veel succes verder. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  14
  • Waardering:   5
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  19-10-08
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Thanks, goede info weer!

Ik heb idd al verschillende cloud storage accounts, waaronder dropbox :) Misschien moet ik maar niet zo ouderwets denken en ook privé info (dus niet alleen werk, etc) in de cloud zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5
  • 14

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...