Spring naar bijdragen

  • BREIN: 'Mogelijk ook illegale downloaders aanpakken'

     Delen


    Tim Kuik (u kent hem nog wel, het brein achter BREIN) stelt in een interview met de nerds van Met Nerds Om Tafel, dat het niet geheel ondenkbaar is dat behalve uploaders, in de toekomst ook downloaders van auteursrechtelijk beschermde content worden aangepakt. Dat meldt Tweakers. Hij zegt er wel bij dat hij daar z'n twijfels over heeft. Op een ander moment geeft Kuik toe dat het doel van Brein niet zozeer het volledig uitroeien van illegaal downloaden is, maar om 'te voorkomen dat het hek van de dam raakt en iedere Nederlander aan de torrents gaat.'

    Tijdens het interview wordt ook aangehaald dat sommige tv-series in Nederland slechts via één kanaal beschikbaar zijn en daarom relatief duur zijn om te kijken. Als voorbeeld wordt het populaire Games of Thrones genoemd. Wil je dat in Nederland legaal kijken dan ben je verplicht om een Ziggo abonnement te nemen. Het goedkoopste abonnement is 18,70 euro. Echter, om GoT te kunnen kijken moet je het aanvullende HBO-pakket afnemen. Nog eens 14,95 euro per maand. 

    Dat komt neer op 33,65 euro per maand, minimaal. Tim Kuik noemt dit in het interview een "bijzonder vreemde situatie". Hij zegt er echter meteen achteraan dat Ziggo daar op aangesproken moet worden en niet BREIN. 

    Voor als je bijna twee uur lang niets te doen hebt, hieronder kun je de bewuste podcast terugluisteren. 



    bewerkt door Draakie


    William1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Kuik grijpt elke media aandacht aan en blijft te pas en te onpas suggereren dat  er mogelijkheden liggen om het downloaden de kop in te drukken, maar af en toe moet zelfs hij erkennen dat het alleen beperkt blijft tot uitschieters waar BREIN tips op heeft gekregen of door stomme fouten van Uploaders zelf, maar echt achterhalen wie iets illegaal download zal in de nabije toekomst ook niet gaan lukken door het massaal gebruik van VPN.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Ik blijf erbij dat er niks mis is met downloaden, het word al jaren gedaan met cassette bandjes muziek met vhs / betamax films en series, tegenwoordig met de ingebouwde opname functie in de decoders.

    Alleen met downloaden kan je zelf beslissen hoe en waar je het afspeelt, niks geen gemiste inkomsten voor de makers maar puur gebruikers gemak.

    Iemand mag mij echt eens duidelijk proberen te vertellen wat het verschil is als ik een gedownloade aflevering big bang theory kijk of opneem van tv.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder
    30 minuten geleden zei Barbabas:

    Iemand mag mij echt eens duidelijk proberen te vertellen wat het verschil is als ik een gedownloade aflevering big bang theory kijk of opneem van tv.

    ... Mmm... Nooit over nagedacht eigenlijk. Maar je zegt daar wel wat waar ik nooit bij heb stilgestaan.

    Zo was de film "taken" laatst op TV. Ik kijk die via mijn Ziggo box en hij neemt deze automatisch op. Omdat ik geen reclame meer wilde kijken heb ik hem later aangezet op Netflix. Maar waarom mag ik hem dan niet downloaden? 

    In mijn geval betaald SBS6 de licentie. Betaal ik Ziggo om de film te kijken via SBS6 en wil ik hem morgen kijken dus neemt de Ziggo box hem op.

    Maar downloaden is niet toegestaan.... ik kan het helaas niet uitleggen :(

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    10 uur geleden zei Barbabas:

    Iemand mag mij echt eens duidelijk proberen te vertellen wat het verschil is als ik een gedownloade aflevering big bang theory kijk of opneem van tv.

    Ik denk dat het wel uit te leggen is @Barbabas, want er is een verschil tussen Legaal en Illegaal Downloaden. Alles wat uitgezonden wordt op TV, of dat nou via een betaalde zender is of via een publieke zender, wordt auteursrecht betaald door de Omroep of bijv. Netflix / HBO / Videoland. Jij mag met de huidige opname mogelijkheden (Mediabox of Horizon) alles kopiëren en later afspelen of kijken als het maar voor thuisgebruik is.

    De thuiskopie in het Nederlands auteursrecht

    Op grond van artikel 16b en 16c Auteurswet 1912 mag men enkele exemplaren van een werk maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Een dergelijke kopie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld. Het is niet vereist dat je het origineel zelf gekocht hebt om een thuiskopie van een werk te mogen maken.

    Het downloaden uit illegale bron valt echter niet (meer) onder deze wetsartikelen. Hoewel onze wet altijd zo werd uitgelegd, heeft in april 2014 het Hof van Justitie bepaald dat een auteurswet geen downloaden uit illegale bron mag toestaan. Nederland heeft dus een downloadverbod. Voor een thuiskopie op een drager, zoals een beschrijfbare CD of een harde schijf, van een muziekwerk is een vergoeding verschuldigd. Deze moet de fabrikant van de (lege) drager betalen. 

    Sinds er mogelijkheden tot kopiëren op de markt zijn, is er dus wettelijk vastgesteld dat in de prijs van de (Blanco) Cassette bandjes, Videotape's of DVD en CD schijfjes een vastgesteld percentage auteursrecht zit dat afgedragen moet worden door de fabrikant. Onder deze link staat nog even duidelijk omschreven wat de afspraken zijn.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...