Spring naar bijdragen

  • Verkoper illegale mediaspelers met IPTV schikt met BREIN

     Delen


    Een aanbieder die via Marktplaats voor geïnstalleerde mediaspelers met IPTV verkocht, heeft geschikt met BREIN. Naast winstafdracht heeft hij een onthoudingsverklaring met boetebeding ondertekent. Toekomstige inbreuken kosten hem 500 euro per stuk. Ook heeft de man informatie verschaft over de herkomst van de spelers. Er wordt verder onderzoek gedaan om die bron af te sluiten.

    Wat is verdacht?

    Alle aanbod van IPTV abonnementen voor een paar tientjes of met mediaspeler voor een paar honderd euro waarvoor geadverteerd wordt met toegang tot duizenden kanalen uit verschillende landen en gratis kijken naar sport, live TV, VOD, TV series etc.

    Zowel de verkoop van mediaspelers met links die van illegale bronnen gebruik maakt als de verkoop van IPTV abonnementen die illegaal toegang geven tot (betaal)kanalen maakt inbreuk. Dit is in verschillende gerechtelijke uitspraken bepaald. BREIN spoort inbreukmakende verkopers en hun bronnen op om hen te stoppen en samen met benadeelde rechthebbenden aansprakelijk te houden. Daarbij wordt winstafdracht of schadevergoeding gevorderd. Bovendien is opzettelijk beroeps- of bedrijfsmatig inbreuk maken strafbaar als misdrijf. Ook het gebruik thuis van deze inbreukmakende apparaten en/of abonnementen om te streamen uit illegale bron maakt inbreuk.

    Wat is IPTV eigenlijk?

    IPTV staat voor Internet Protocol Television. Dit betekend dat het televisiesignaal via je internetverbinding binnenkomt. Normaal gesproken komt dit binnen via de kabel of via de satelliet. Met IPTV wordt dus het televisiesignaal niet op de traditionele manier verzonden via bijvoorbeeld de Coaxkabels, maar via het IP-protocol. Via IPTV kan je niet alleen televisie kijken, maar je kan bijvoorbeeld ook opnemen, of een programma terug kijken op een later tijdstip naar eigen keuze.

    De reden dat illegale IPTV zo goedkoop wordt aangeboden komt omdat er voor geen enkele zender die er aangeboden wordt betaald wordt. Je kunt het dus zien als een vorm van gestolen goederen. Eigenlijk ben je als gebruiker van illegale IPTV voor de wet dus een heler.



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder

    Brein gaat verder onderzoek doen naar de bron. Begrijp ik dan dat je die dingen ergens kan inkopen? Ik was in de veronderstelling dat het Android tv kastjes waren waar de verkopers met plugins die dingen gereed maakte voor de consument. 

    Nu heb ik het idee dat je ze dus kant en klaar kan inkopen? 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Nee, je koopt een Android kastje en installeert een app, deze bijvoorbeeld. Je voert de IPTV gegevens in van je provider en klaar is Kees.
    Maar in bijna alle gevallen kan je ook een M3U bestand krijgen. Die open je met de VLC player en zo kan je op de PC e.d. gebruik maken van IPTV.
    Ik begrijp dus niet waarom dit soort kastjes met de software voor geïnstalleerd werden verkocht, een digibeet kan dit zelf opzetten.
    Het is trouwens wel handig om Android 7 of hoger te hebben, anders is Ultra HD niet ondersteund.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 20-4-2019 om 22:51 zei Duken:

    Nu heb ik het idee dat je ze dus kant en klaar kan inkopen? 

    Na een jaren lopende rechtszaak, is er op 26 april 2017 door het Europees Hof beslist, dat ook het streamen uit illegale bron strafbaar is. Het verkopen van een mediaspeler, voorzien van add-ons die linken naar illegale software, is dan ook niet langer toegestaan. Ook het bieden van support en ondersteuning kan als strafbaar worden voorzien. 

    Het gaat om mediaspelers met Kodi, een open source-software waar iedereen aan mee kan werken. Er zijn veel verschillende apparaten die hieronder vallen, zoals de Mediaplayer X9 en de COOD E. Hierop kun je als consument de apps, die ook wel add-ons worden genoemd, installeren. Voorbeelden hiervan zijn Go Movies, Icefilms, Mashup, Istream, Yify Movies HD en Go TV. De genoemde apps zijn vaak al geïnstalleerd op de apparaten bij aankoop ervan.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    • Oud-beheerder
    10 uur geleden zei Drifter:

    De genoemde apps zijn vaak al geïnstalleerd op de apparaten bij aankoop ervan.

    Maar weet jij toevallig of deze software wordt geïnstalleerd door de verkoper of dat ze worden ingekocht met de software? Er gaar best wat werk in zitten voor de verkopers om de software er handmatig op te knallen per stuk. Ik was gewoon benieuwd :) 

    Bedankt voor de lijst met software, moet ik weer eens induiken. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    3 uur geleden zei Duken:

    Maar weet jij toevallig of deze software wordt geïnstalleerd door de verkoper of dat ze worden ingekocht met de software?

    Alle personen die door BREIN zijn gepakt leveren de mediaspeler inclusief de software (software die daar dus door die personen is opgezet) wat het juist voor de wetgeving illegaal maakt. Je hoeft in dit geval dus zelf niets meer te installeren, maar alleen je mediaspeler aansluiten. Je betaald dus in feite de kosten van de mediaspeler + een zeer gereduceerd bedrag voor illegale (gehackte) abonnementen van betaalzenders.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Op 22-4-2019 om 19:42 zei Meh Meh:

    Nee, je koopt een Android kastje en installeert een app, deze bijvoorbeeld. Je voert de IPTV gegevens in van je provider en klaar is Kees.
    Maar in bijna alle gevallen kan je ook een M3U bestand krijgen. Die open je met de VLC player en zo kan je op de PC e.d. gebruik maken van IPTV.
    Ik begrijp dus niet waarom dit soort kastjes met de software voor geïnstalleerd werden verkocht, een digibeet kan dit zelf opzetten.
    Het is trouwens wel handig om Android 7 of hoger te hebben, anders is Ultra HD niet ondersteund.

    hahaha Meh Meh ik ben een digibeet en ik was super blij dat het voor mij gedaan werd door de verkoper!

    Ik hoop trouwens niet dat dit bericht gaat over mijn verkoper, hij was echt super aardig en zeer behulpzaam!

    Duken, ik denk niet dat dat de verkoper standaard de software installeert, er zijn namelijk ook verschillende soorten abonnementen, dus het is maar net welke keuze abonnement de klant neemt. Ik had nu laatst een abonnement wat bv niet hier in Tunesie werkte. De aardige verkoper heeft me toen geholpen en kreeg ik een ander abonnement waarmee ik blijkbaar ook programma's kan opnemen (deze digibeet weet nog steeds niet hoe hahaha) en hij vertelde dat dat niet in het oorspronkelijke abonnement zat. Je voert ergens in het menu een code in van je abonnement.

    Hier in Tunesie kan je de abonnementen ook overal kopen, maar heel gek, alle kanalen werken goed, behalve de Nederlandse zenders.

     

     

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  7 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...