Spring naar bijdragen

  • Piraterij-app 'CotoMovies' wordt afgesloten, verontschuldigt zich en stelt gebruikers bloot

     Delen


    Populaire filmpiraterij-app CotoMovies is gestopt na juridische druk. De ontwikkelaar van de app heeft zich verontschuldigd bij filmmakers, terwijl hij voormalige gebruikers aanspoorde om over te schakelen naar legale diensten. Om filmmakers te helpen bij hun handhavingsinspanningen, stelt CotoMovies dat het gebruikersgegevens zal overdragen aan de houders van auteursrechten, die van plan zijn om een rechtszaak aan te spannen.

    Vorige week heeft TorrentFreak al gemeld dat de onafhankelijke app-store TweakBox van iOS verschillende juridische apps voor filmpiraterij had verwijderd. Een van de doelgerichte apps was CotoMovies, een stuk software dat onbeperkt gratis toegang biedt tot illegale kopieën van films en tv-shows.

    De juridische druk kwam van de makers van de actiefilm " Hellboy ", waardoor Tweakbox zich duidelijk zorgen begon te maken. Ze waren echter niet de enigen die in de schijnwerpers stonden. Kort nadat vorige week het artikel door Torrentfreak was gepubliceerd, kondigde CotoMovies aan dat het zou worden afgesloten.

    Aanvankelijk was er niet veel bekend over de reden voor deze abrupte beslissing, hoewel juridische problemen waarschijnlijk leken. Nu, een paar dagen later, kan TorrentFreak inderdaad bevestigen dat CotoMovies werd aangespoord om te stoppen door de makers van de films "Hellboy" en "Angel Has Fallen".

    Een bron dicht bij het vuur informeert TorrentFreak dat beide partijen hebben onderhandeld over een mogelijke 'regeling'. Hoewel TorrentFreak niet kan bevestigen dat er schadevergoeding is betaald, biedt CotoMovies nu een openbare verontschuldiging aan de filmmakers op haar startpagina.

    De exploitant schrijft; "Ik wil mijn oprechte spijt betuigen aan de eigenaars van de films Hellboy en Angel Has Fallen en alle rechthebbenden voor het teweegbrengen en bijdragen aan inbreuken op het auteursrecht door de werking van mijn app CotoMovies"

    De CotoMovies-operator merkt op dat hij of zij heeft geleerd van de "stressvolle juridische ervaring" en nu begrijpt welke schade filmpiraterij-apps kunnen veroorzaken. In de toekomst belooft de maker van de app geen inbreuk meer te maken op auteursrechten, terwijl hij de gebruikers van de app aanspoort hetzelfde te doen.

    Onnodig te zeggen dat veel gebruikers teleurgesteld zijn dat hun favoriete app offline gaat. CotoMovies legt echter openlijk nog een andere verklaring af die mogelijk nog zorgwekkender is. Kennelijk stemde de maker van de app ermee in gebruikersgegevens over te dragen aan de filmmakers.

    CotoMovies schrijft verder in de online verklaring; "Ik ben nu van plan om de intellectuele eigendomsrechten volledig te respecteren en iedereen die mijn app heeft gebruikt, aan te sporen legale apps te gebruiken om films te kijken. Daartoe heb ik ermee ingestemd om de gebruikers gegevens en communicatie in mijn bezit en beheer over te dragen aan de rechthebbenden om hun waardevolle intellectuele eigendom af te dwingen".

    Het is niet meteen duidelijk wat voor soort gebruikersgegevens de app bewaarde, maar de filmmakers zijn van plan zich daar op te richten. De makers van "Hellboy" en "Angel Has Fallen" hebben zich eerder gericht op individuele piraten voor de rechtbank, maar ze willen met streamers ook een statement maken. De advocaat Culpepper van de twee filmbedrijven bevestigde dat ze "meer dan waarschijnlijk" van plan zijn om achter de gebruikers van CotoMovies aan te gaan, maar weigerde verder commentaar te geven op wat voor soort gegevens ze in hun bezit hebben.

    Wat echter glashelder is, is dat de juridische druktactiek van de filmbedrijven vruchten afwerpt. Jonathan Yunger, co-president van Millennium Media, het moederbedrijf van de filmbedrijven die achter CotoMovies aankwamen, is blij met de vooruitgang die ze hebben geboekt.



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  5 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...