Spring naar bijdragen

MacOS Catalina en SABnzbd werken niet meer samen ....


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Hallo allemaal, ik kreeg gisteren een melding om een upgrade te doen op mijn Mac Book Pro, want een spijt dat ik er op geklikt heb ..... heb dit nog nooit gehad, wat een ellende, heb een heleboel problemen, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen.

Het is de upgrade naar MacOS Catalina

Maar ik gebruik dus altijd SABnzbd en dat werkt dus nu ook niet meer, hij pakt niks meer uit .... terwijl het anderen dus gewoon wel lukt ....

Iemand een tip voor mij, met welk ander programma ik het zou kunnen proberen? Het liefst ook nog een programma wat niet al te moeilijk is 🙂

Alvast bedankt weer voor de hulp 🙂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2
1 uur geleden zei NetNiet:

Het is de upgrade naar MacOS Catalina

Hallo NetNiet,

Je zal vast niet de enige zijn die problemen ondervindt na die upgrade want Apple heeft er een hele pagina aan geweid waar je even zou kunnen kijken onder deze link en ik weet niet welke versie jij hebt van SABnzbd, maar je kan de proberen de laatste versie te downloaden waarmee je dan misschien ook van je probleem af bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Hoi Guardian, ja ik heb het inmiddels begrepen .... echt bizar dit! Was juist op Apple met alles over gegaan omdat alles makkelijk en vanzelf gaat en je niet veel verstand van alles hoef te hebben hahaha

Helaas staat op die link van jou mijn grootste probleem er niet bij, wel op de engelstalige site van Apple zie ik dat velen hetzelfde probleem als mij hebben dat de zoekfunctie in finder niks kan vinden .....

Maar super bedankt voor je tip, blijkbaar had ik die update hiervoor gemist  van SABnzbd en nu werkt dat in ieder geval wel weer!

Dus ben daar helemaal blij mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Toch wel serieus treurig van Apple dat dit kan gebeuren na een update.

Hoop dat ze met een oplossing komen voor je probleem :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Hoi Duken, nou mijn problemen schijnen mee te vallen als ik de ellende bij andere lees ..... het is echt belachelijk inderdaad. Sommige krijgen hem nog geeneens meer aan ....

Maar ik baal enorm, kan dingen niet meer vinden etc. met een simpele zoekopdracht en ik vrees dat ik een tijd zo door moet modderen en moet wachten tot ze het allemaal gefixed hebben .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2
9 uur geleden zei NetNiet:

kan dingen niet meer vinden etc. met een simpele zoekopdracht

Als je geen probleem hebt met Engelstalige uitleg heb ik een Finder oplossing gevonden;

How to fix macOS Catalina Finder problems

Some people have found that Finder has been crashing or becoming unresponsive after updating to macOS Catalina.

If you have encountered this problem, open up Terminal and enter the following command:

~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

Press Enter. You will see a highlighted in Finder. Select the file, then delete it. Next, restart the Mac.

Je kan een hoop probleem oplossingen vinden onder deze link

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • 0

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Dank je wel Guardian! Daar staan hele handige dingen!

Helaas is nu blijkbaar mijn toegang tot de Terminal denied 😱😱 echt van het ene probleem rol ik in het andere 😂😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2

  • Bijdragen:  3.023
  • Waardering:   1.314
  • Prestatiepunten:  4.499
  • Dagen gewonnen:  170
  • Lid sinds:  17-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Als je back-ups maakt, dan kun je een reservekopie terugzetten.

Een kennis heeft precies hetzelfde probleem na het updaten naar MacOS Catalina. Zowel met Sabnzbd als Finder.

Bij ons hielp onderstaande.

Sabnzbd volledig verwijderen, inclusief eventuele overgebleven mappen.

Zoekopdrachten gaven niet het gewenste resultaat. Spotlight opnieuw indexeren loste dit op.

Ik zou zeggen, probeer dit een keer.

Je vroeg ook of er andere programma's zijn. Zelf gebruik ik NZBVortex.

 

bewerkt door Monkie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,3k
  • 3k
  • 170

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Hoi Monkie, ja ik heb back-ups, via Time machine heet dat geloof ik, staat allemaal automatisch ingesteld.

Ik heb er aan gedacht om terug te gaan, maar weet je ik ben niet echt handig, veel dingen moet ik opzoeken wat ermee bedoeld wordt etc. en als het mis gaat, ben ik helemaal de pineut. Ik woon in Tunesie en hier heb je geen betrouwbare reparatie bedrijven waar je eventueel heen kan gaan. In de hoofdstad zit bv wel een soort van apple store, maar naast het feit dat dat zo'n 7 uur heen en terug is met de auto, zijn ze ook erg beperkt in aanbod van spullen en qua kunnen op het gebied van technische service.

Die link die jij hebt gegeven om spotlight opnieuw te indexeren, heeft een klein stukje geholpen, volgens mij zie ik nu weer bestanden op mijn Mac zelf, die na de upgrade er op zijn gezet.

De locatie die je aangeeft waar die moet zoeken, is nog steeds niet goed qua zoekresultaat, maar daar kan ik voorlopig wel mee overweg.

Echter de externe schijf, kan je niet bij stap 3 in jouw link daar toevoegen (om later weer te verwijderen) zodat ook daar weer de zoekresultaten goed zijn .... of beter zijn hahaha

En op die externe schijf staat een gedeeld bestand van One Drive die normaal gesproken ook automatisch synchroniseert (meerdere mensen werken daar in), maar alles wat daarin veranderd is na Catalina, zie je deels wel en deels niet .....

Ohhhh sorry was nog vergeten, SABnzbd werkte weer na de tip van Guardian om de laatste versie te downloaden (blijkbaar had ik dat niet gedaan ... oeps)

bewerkt door NetNiet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2

  • Bijdragen:  3.023
  • Waardering:   1.314
  • Prestatiepunten:  4.499
  • Dagen gewonnen:  170
  • Lid sinds:  17-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Back-ups worden inderdaad via TimeMachine gemaakt. Op zich is het goed te doen om een back-up terug te zetten. Al snap ik dat als je niet goed weet wat je precies moet doen, je dit liever door een betrouwbaar bedrijf wilt laten doen.

Dan is het uiteraard vervelend dat er geen goede en betrouwbare bedrijven in de buurt zitten.

Wat vreemd dat het opnieuw indexeren van Spotlight niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Kijk onderstaande eens na.

Kies voor 'Systeemvoorkeuren' > 'Spotlight' > Kies voor het tabje 'Zoekresultaten'.

In het lijstje kun je vervolgens diverse catogorieen aanvinken zodat de zoekresultaten zichtbaar worden in Spotlight.

Wat vreemd dat het niet mogelijk is om een externe harde schijf toe te voegen onder 'Privacy'. Heb je de externe harde schijf al eens ontkoppeld van de MacBook Pro en vervolgens weer aangesloten?

Mooi dat na het downloaden van de nieuwste versie van Sabnzbd, alles weer werkt zoals het moet.

bewerkt door Monkie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,3k
  • 3k
  • 170

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Hoi Monkie, ja inderdaad ik weet niet goed wat ik moet doen en dan ook waarschijnlijk gedurende het proces niet waarmee ik bezig ben 😂

Al die categorien staan aangevinkt. En ja heb de externe schijf ook al verwijderd en weer aangesloten, opnieuw opgestart alles en al .... ik begrijp het ook niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat misschien het probleem is dat op die externe schijf, niet alleen bestanden staan (waar ik dus veel mee werk en waardoor dit zo lastig is dat die zoekfunctie niet werkt) maar dat die dus ook door de Time Machine gebruikt wordt om daar de back ups te plaatsen.

Als ik de externe schijf op het tablad van Privacy wil plaatsen, of een folder van die externe schijf, krijg ik deze melding: 'G-DRIVE mobile USB-C' is een Time Machine-reservekopiemap. Je kunt deze niet aan de privacylijst toevoegen.

Ook als ik dus een map, bv die met die bestanden waar ik veel mee werk, aan het tabblad Privacy wil toevoegen, geeft hij die melding, bv 'DOWNLOAD' is een Time Machine-reservekopiemap. Je kunt deze niet aan de privacylijst toevoegen. Terwijl daar dus niet de bestanden van de Time Machine staan ....

Ik zit nu wel ineens te bedenken, wat ik dus gelijk heb uitgeprobeerd, ik heb een andere externe harde schijf even ook op de Mac aangesloten en die kan ik dus wel toevoegen aan het Privacy tabblad!!!

Het komt dus doordat de Time Machine backups maakt op mijn externe harde schijf waarmee ik altijd werk.

Hmmmm als ik nu dus kan veranderen dat de Time Machine geen backups meer maakt op die grote externe harde schijf, maar dat voortaan gaat doen op de kleinere externe harde schijf ..... dan denk ik dat ik dan in ieder geval die grote externe harde schijf kan gaan her-indexeren en wie weet is het probleem dan opgelost.

Nu dus uitzoeken hoe ik dat kan wijzigen, de lokatie van backups van de Time Machine en dan ook kijken of ik de backups die die gemaakt heeft, dan ook kan verplaatsen. Want stel je voor dat ik op een gegeven moment terug moet qua software, dan heb ik die wel nodig.

Jeetje super bedankt zeg voor het mee denken en helpen!

Ik ga maar weer eens googlen voor de Time Machine 😂

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Hoi Monkie,

Nee inderdaad viel het mee (duurde wel heeeeeeeeel lang 😁), alhoewel ik wel denk dat ik 1 fout heb gemaakt. Ik kreeg toen ik dus de nieuwe harde schijf waar ik de Time Machine back-ups op wil laten maken, en het oude bestand dus naar gekopieerd heb, en de Time Machine weer aan ging zetten, de melding:

Reservekopie niet versleuteld: Time machine kopieert versleutelde gegevens naar onversleutelde schijf

Toen ik dus aan het zoeken was wat dat inhield en wat ik moest gaan doen, was dat venster inmiddels weer verdwenen en was de Time Machine bezig met een nieuwe backup te maken.

Dus dat moet ik nog wel even uitzoeken hoe erg dat nu is dat het niet versleuteld is en als dat erg is, hoe ik dat weer kan veranderen.

Ondertussen ben ik gaan googlen hoe ik het oude Backups.backupdb bestand kan gaan verwijderen op de oude locatie (tenslotte is dat bestand gekopieerd naar de nieuwe schijf en niet verplaatst) En daar kwam ik veel problemen over tegen. Je kan het verwijderen met de Time Machine, maar dat werkt natuurlijk niet meer bij mij, want de schijf waarop dit bestand nu staat is daarvan los gekoppeld van de Time Machine ......

Ik ben het nu aan het proberen via de finder, ik heb 1 oudere backup genomen van een paar weken terug. Ik kon het naar de prullenbak verplaatsen en heb daarna gelijk in de prullenbak gekozen voor definitief verwijderen. Daar is die nu al een tijd mee bezig ..... Dus ik vrees dat als het al gaat lukken, dat om alle backups te verwijderen, die wel een week bezig gaat zijn 😂😂😂

Ik volg nu de stappen in deze link, van optie 2 https://www.passfab.com/mac/how-to-delete-time-machine-backups.html

Bij optie 1 liep ik namelijk tegen het probleem aan: 

  • 4. Finally you need to click on the gear icon from the menu bar and then select "Delete Backup". Als ik de gear icon aan klik, dan staat er geen optie delete backup, ik krijg dan alleen maar de opties zoals bij elk willekeurig Finder venster. Ik vermoed, maar weet natuurlijk niet zeker doordat dat komt omdat de Time Machine nu niet meer aan deze externe schijf gekoppeld is?

Nou pas als ik alle oude backups verwijderd heb, kan ik de schijf opnieuw gaan indexeren bij spotlight en dan hoop ik dat alles weer OK is 🙂

Nogmaals super bedankt voor je informatie, het mee denken en vooral het makkelijk uitleggen aan mij!!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Hoi Monkie, het verwijderen gaat inderdaad niet werken, heb zelfs nu uitgedokterd om het via de TimeMachine zelf te doen, maar ook dan geeft hij meldingen ......

En er staat nu dus 1 backup in de prullenbak die er waarschijnlijk nooit meer uit gaat 😂😂😂

Denk dat er niks anders op zit dan mijn externe schijf te gaan formatteren inderdaad ..... wel balen staat ontzettend veel op en dat moet ik dan dus nu ergens weer te gaan zetten zodat ik het later terug kan plaatsen. 

En ook een heel groot gedeeld bestand van OneDrive staat daar, althans de synchronisatie en met mijn Tunesische internet gaat dat straks bij het er opnieuw opzetten om te synchroniseren ik denk wel een week duren ....

Dus ik heb in ieder geval geleerd dat je nooit een back-up programma moet combineren op een externe harde schijf, met dingen die je nog wil bewaren!

Die andere dingen die je schrijft over het vinkje en die app, ga ik bekijken als ik klaar ben met het formatteren van mijn externe schijf maar nogmaals echt zoooo bedankt voor je hulp!!! En ook voor de tip van die app inderdaad, zeker nu ik die dus op een andere externe schijf ga doen, kan ik dat gewoon 1 keer in de week gaan doen, dan zit ik niet standaard met 2 externe schijven aan mijn laptop

Echt top!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Tussentijdse update: Toen ik zag dat het me toch lukte die backups uit de prullenbak te krijgen, ook al is dat een langdurig proces..... heb ik gewoon brutaal heel die map de prullenbak in gegooid. Die heb ik nu de opdracht gegeven om leeg te maken ....

Opnieuw opgestart en toen kon ik mijn externe schijf in Spotlight eindelijk toevoegen en die is nu dus als het goed is aan het herindexeren ........ en de eerste testjes .... ja ik was ongeduldig, zien er goed uit ....

Nou ik laat alles nu lopen en hoop dat ik morgen weer blij ga worden 😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Yeahhhhh Hij doet het weer en de prullenbak is leeg!

Iedereen ontzettend bedankt en speciaal Monkie!👍👍👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2

  • Bijdragen:  3.023
  • Waardering:   1.314
  • Prestatiepunten:  4.499
  • Dagen gewonnen:  170
  • Lid sinds:  17-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Kijk eens aan, dat is goed om te horen.

Mooi dat je de externe harde schijf hebt kunnen toevoegen en laten indexeren.

Zelf gebruik ik al meerdere jaren een NAS. Hier staan onder andere back-ups op van me iMac. Werkt ook ideaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,3k
  • 3k
  • 170

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Ja ben echt helemaal blij, zijn nog 2 dingen die niet goed gaan met Finder nu, maar daar kijk ik later in de week naar en dan ga ik ook nog die dingen doen die jij eerder had geschreven van die App installeren en ook nog dat vakje aankruisen mbt versleutelde reservekopie. Want die kan je niet zo aanklikken, dan moet je de schijf eerst weer verwijderen als locatie. 

Ja dat NAS kwam ik ook tegen natuurlijk nu ik met dit probleem bezig was, staat ook op mijn lijstje om uit te zoeken, want dat loopt dan via je Wifi. Maar wat ik zag is best duur .... 

Nogmaals super bedankt Monkie!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2

  • Bijdragen:  3.023
  • Waardering:   1.314
  • Prestatiepunten:  4.499
  • Dagen gewonnen:  170
  • Lid sinds:  17-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Het is echt een handige app. Wat gaat er nu nog niet goed met Finder? Wellicht kan ik helpen.

Aha, oke. Achteraf een vinkje plaatsen is dus niet mogelijk. Dat is jammer.

Mocht je ooit een NAS kopen, dan zou ik eerst een lijstje maken wat je precies zoekt.

Wil je een NAS waar al een ingebouwde harde schijf inzit (deze is vaak niet te vervangen), of wil je een NAS waar je zelf 1 of meerdere schijven in kunt plaatsen.

Bij de laatste optie komen de schijven er dan nog bij. Al kun je in dat geval uit een wat goedkopere bundel kiezen: NAS + schijven.

Waar wil je hem voor gebruiken? Puur voor back-ups, of ook voor andere zaken? Als je voor optie 2 zou kiezen: Wat moet de opslagcapaciteit van een harde schijf zijn? 1TB, 2TB, 3TB etc..

Welke aansluitingen wil je dat er op de NAS aanwezig zijn? Denk aan ethernetaansluiting, wifi en 1 of meerdere USB aansluitingen.

Geen dank. Blij dat ik heb kunnen helpen :)

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,3k
  • 3k
  • 170

  • Bijdragen:  60
  • Waardering:   27
  • Prestatiepunten:  162
  • Dagen gewonnen:  2
  • Lid sinds:  31-08-18
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Monkie mag ik er later bij je op terug komen, ik moet me er even wat in verdiepen en ook zorgen dat ik de juiste informatie voor je heb, tenslotte heb ik hier een Tunesische internet verbinding 🙂

En ik heb het deze dagen een beetje druk met andere dingen

Fijn dat je me verder wil helpen!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 27
  • 60
  • 2

  • Bijdragen:  3.023
  • Waardering:   1.314
  • Prestatiepunten:  4.499
  • Dagen gewonnen:  170
  • Lid sinds:  17-03-17
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Is goed hoor. Rustig aan. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1,3k
  • 3k
  • 170

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...