Spring naar bijdragen

  • Hoe streamingdiensten illegaal downloaden stimuleren

     Delen


    Nederland heeft er sinds vorige maand weer een nieuwe filmstreamingdienst bij. Op social media werd de komst van Disney+ toegejuicht, maar klonken er ook diverse kritische geluiden. Loopt het aantal aanbieders inmiddels niet de spuigaten uit? En op welke dienst kun je nu precies welke films en series kijken? En een vraag die vanaf de zijlijn gesteld werd: speelt de versnippering van het aanbod illegaliteit in de hand?

    iStock-880861434-1024x682.jpg11 september 2013 ging de geschiedenis in als de dag waarop die het leven van filmliefhebbers in Nederland voorgoed veranderde.  De lancering van de Amerikaanse videodienst Netflix ging met het nodige kabaal gepaard. Gebruikers konden voortaan via een abonnementsvorm onbeperkt films en series bekijken. Netflix was in die eerste jaren heer en meester en zorgde ervoor dat de consument snel wende aan deze manier van filmkijken.

    Dat had natuurlijk invloed op de al onder druk staande markt voor home entertainment, maar ook, zo bleek later, op het illegaal downloaden door de mainstream consument. De catalogus van Netflix was groot en werd wekelijks aangevuld. Waarom zou je allerlei risico’s nemen als je voor minder dan een tientje in de maand veel van je favoriete series en films op een geoorloofde manier kon zien? Netflix leek te bewijzen wat piratenjager Tim Kuik van Stichting BREIN al jaren riep: het beste alternatief tegen illegaal downloaden, is een legaal alternatief.

    Daar komt de concurrentie

    Het succes van Netflix viel natuurlijk op en al snel betraden andere aanbieders de streamingarena. De meest opvallende was Videoland van RTL Nederland. Onder de naam Videoland Unlimited ging de dienst eind 2013 de concurrentie aan met Netflix. Een belangrijk onderdeel binnen de Videoland-catalogus waren succesvolle televisieprogramma’s van RTL zoals Moordvrouw, Aaf, Gooische Vrouwen, Grijpstra & De Gier, Baantjer en Iedereen Is Gek Op Jack.

    Citaat

    Een rekensom wijst uit dat de HD- en 4K-allesvreter tussen de 60 en 70 euro in de maand kwijt is.

     

    Hoewel Nederland massaal Netflix bleef omarmen, wist ook Videoland langzaam maar zeker zijn weg te vinden naar de consument. Zeker toen de dienst de optie om vooruit te kijken aankondigde, evenals eigen exclusieve series. De volgende concurrent liet beduidend langer op zich wachten.

    Amazon Prime Video kwam in Nederland eind 2016 beschikbaar. De dienst was in één klap de goedkoopste filmstreamingdienst in Nederland. Abonnees betaalden in eerste instantie slecht zes euro per maand. Daarnaast bood televisieaanbieder Ziggo zijn klanten Ziggo Series XL aan, inclusief diverse HBO-series, waaronder de succesvolle fantasyreeks Games Of Thrones. In de jaren daarop kregen ook een aantal lokale nichespelers op het gebied van horror, jeugd, cabaret en arthouse voet aan de Nederlandse streaminggrond.

    screen-shot-2019-05-06-at-9-18-26-am-155Alleskijkers zijn duur uit

    Tot halverwege dit jaar leek de strijd gestreden. Netflix was heer en meester en liet Videoland en Amazon Prime Video ver achter zich. Wel vertoonde Netflix’ succes de afgelopen jaren steeds meer kleine barstjes. Een verhoging van het abonnementsgeld zorgde voor opgetrokken wenkbrauwen en grootleverancier Disney verbrak het contract met de streamingdienst.

    Wil de industrie niet dat ik illegaal download, dan moet zij de versnippering tegengaan.

    Met als gevolg dat alle Marvel- en Star Wars-films en Disney-tekenfilms van Netflix verdwenen. Disney realiseerde zich dat er veel geld te verdienen is in de streamingarena en lanceerde zijn eigen streamingdienst, Disney+. Ook Apple maakte in september de eerste details over een eigen dienst bekend. Waar de consument vier jaar geleden kon kiezen uit twee uiteenlopende diensten, is het anno 2019 door veel nieuwe spelers behoorlijk onoverzichtelijk. Wie tegenwoordig alle nieuwe series wil kunnen bekijken, is een klein fortuin kwijt.

    Citaat

    Een rekensom wijst uit dat de HD- en 4K-allesvreter tussen de 60 en 70 euro in de maand kwijt is. Een bedrag dat niet veel consumenten bereid zijn te betalen. Lonkt daardoor het illegale alternatief weer?

    Gefragmenteerd landschap

    Vooralsnog is er geen uitgebreid onderzoek gedaan naar deze stelling. Maar het feit dat het laatste seizoen van Game of Thrones voor een wereldwijde groei in illegaal dataverkeer zorgde, spreekt boekdelen. Zo publiceerde onderzoeksbureau MUSO cijfers waaruit bleek dat op 14 april, het moment waarop de eerste aflevering van het laatste seizoen van Game of Thrones in première ging, het aantal bezoekers van illegale aanbieders met ruwweg 45 miljoen gebruikers steeg ten opzichte van het aantal van een week daarvoor. Dit patroon keerde terug in de daaropvolgende weken.

    Midden september werd in Engeland het jaarlijkse IP Crime and Enforcement Report gepubliceerd, dat een groei van het illegale downloadverkeer voorspelde. De reden? Het gefragmenteerde landschap van exclusieve content. “Het lijkt erop dat er een heropleving van torrentverkeer is, vergeleken met de mogelijke teruggang van peer-to-peer file sharing in de laatste jaren”, aldus de samenstellers. “Een aannemelijke reden hiervoor is het feit dat steeds meer legale platformen inzetten op exclusieve content, waardoor abonnees niet meer de toegang hebben tot alle content waar ze interesse in hebben.”

    iStock-491247524-1024x674.jpgDe maat is vol

    En dat speelt ook in Nederland. We spraken met een van de eerdergenoemde allesvreters (wiens naam bij de redactie bekend is). Maandelijks betaalt hij voor abonnementen op Netflix, Disney+ (nu nog gratis), NL Ziet, Amazon Prime, Videoland en meerdere muziekstreamingdiensten. Nog meer nieuwe diensten komen er bij hem niet in. “Doordat alles wat ik wilde zien op een legale manier verkrijgbaar was, ben ik een aantal jaar geleden compleet gestopt met illegaal downloaden. Daar ben ik dit jaar echter weer mee begonnen.”

    Hij vervolgt: “Wij zijn thuis grote Game of Thrones-fans. Het nieuwe seizoen kon ik alleen bekijken via Ziggo Series XL. Ik had geen zin in wéér een abonnement, dus heb ik de afleveringen illegaal van internet getrokken.” Hij bekent dat hij sindsdien vaker series op illegale wijze verkrijgt. Schuldig voelt hij zich daar niet over. “Ik betaal iedere maand een godsvermogen aan streamingdiensten. Wil de industrie niet dat ik download, dan moet zij ervoor zorgen dat niet alles overal verspreid staat. Voor een dergelijke oplossing betaal ik zonder morren.”

    De grote oversteek

    Met de onlangs aangekondigde nieuwe diensten van NBC en Apple lijkt het voor de hand te liggen dat het illegale dataverkeer blijft stijgen. De vraag is hoe de filmindustrie en partijen als BREIN met deze nieuwe situatie omgaan. Bovendien blijft de streamingarena volop in beweging. Een groot aantal services dat alleen in Amerika actief is, staat namelijk te popelen om de oversteek naar Europa te maken. Kortom, er staat ons nog van alles te wachten.

    https://www.entertainmentbusiness.nl/film/help-alweer-een-nieuwe-aanbieder/



    William1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...