Spring naar bijdragen

  • Fijn! Ziggo hoeft adresgegevens downloaders niet te delen

     Delen


    Provider Ziggo hoeft geen informatie te delen over gebruikers die mogelijk illegaal de film The Hitman's Bodyguard hebben gedownload. Distributeur Dutch Film Works had die gegevens geëist omdat het de downloaders aansprakelijk wil stellen, maar die eis is dinsdag afgewezen door het gerechtshof in Arnhem. Dutch Film Works had eerder ook al verloren bij de rechtbank.

    'Privacy klanten belangrijker'

    Volgens de rechters heeft Dutch Film Works niet duidelijk gemaakt wat het bedrijf precies met de gegevens wil gaan doen. Het kan bijvoorbeeld een schadevergoeding gaan eisen. De privacy van Ziggo klanten achten de rechters daarom belangrijker.

    Bovendien is het überhaupt niet duidelijk of de Ziggo klanten wel degenen zijn die de film hebben gedownload. Er bestaat volgens de rechters de mogelijkheid dat niet alle klanten zelf de inbreuk hebben gemaakt, omdat ook derden van hun IP-adressen gebruik gemaakt kunnen hebben. 

    Adresgegevens downloaders

    Dutch Film Works wil de adresgegevens hebben van 377 mensen. Zij zouden tussen 21 december 2017 en 2 februari 2018 de film The Hitman's Bodyguard illegaal hebben gedownload vanaf IP-adressen van Ziggo. Dat gebeurde via BitTorrent, waarmee gebruikers wereldwijd bestanden kunnen uitwisselen. 

    Om de downloaders een schikking te kunnen sturen moeten providers de naw-gegevens die bij de ip-adressen horen overhandigen. Nederlandse internetproviders werken daar niet aan mee en dus probeert distributeur DFW dat via de rechter af te dwingen.

     



    William1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Moderators

    Ik vraag mij ook af hoe DFW op de 150 euro komt. Dat bedrag kunnen ze niet waarmaken. Waar komt deze berekening uit en waarom 150 euro schade? Ik denk dat DFW dit nooit goed kan verwoorden. Het voelt als zo een uit de lucht gegrepen bedrag. 

    Maar anyways

    wrestler yes GIF

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Goed nieuws inderdaad.

    Ze hebben een gerechtvaardigd belang om de gegevens te ontvangen, maar duidelijk aangeven wat ze er precies mee gaan doen, en waar die 150 euro op is gebaseerd, doen ze wederom niet.

    Ik voel een 'Wij gaan in cassatie' momentje aankomen.

    Ben benieuwd wat er zal gebeuren als ze bovenstaande wel goed kunnen toelichten.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Uiteraard logisch dat DFW geld wilt zien van illegale downloaders want de film is niet gratis gemaakt en geproduceerd. Echter 150 euro p.p. is wel heel erg veel. Daarbij komt dat het inderdaad niet zeker is of de eigenaar van het IP adres deze film gedownload heeft. Ook twijfel ik ernstig of het geinnde geld bij de juiste personen terrecht komt mocht Ziggo toch verloren hadden.

    Wanneer gaat de industrie nou eens de formule snappen: veel verschillende streaming diensten + (relatief) hoge maandelijkse kosten per dienst = illegaal downloaden

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...