Spring naar bijdragen

  • Game-ontwikkelaar verhoogt omzet na uitbrengen van officiële Torrent

     Delen


    De meeste auteursrechthouders doen er alles aan om te voorkomen dat hun content opduikt bij The Pirate Bay. De ontwikkelaar van het indie-schietspel 'Danger Gazers' koos echter voor het tegenovergestelde. Hij uploadde een gratis exemplaar van zijn eigen spel naar de torrent-site en genereerde genoeg aandacht om de verkoop daadwerkelijk te stimuleren.

    Online piraterij is een probleem dat veel industrieën treft en de ontwikkeling van indie games is daar zeker geen uitzondering op. Sommige ontwikkelaars zien piraterij als een kwaad dat zo snel mogelijk moet worden uitgeroeid. Anderen staan echter meer open voor enkele van de motivaties die erachter zitten en zijn bereid om te experimenteren.

    Game-ontwikkelaar Shota Bobokhidze, ook bekend als 'ShotX', valt in de laatste categorie. De indie-ontwikkelaar uit Tiblisi, Georgia, runt zijn eenmansbedrijf ShotX Studio, dat net een nieuw schietspel heeft uitgebracht met de titel 'Danger Gazers'. De release is beschikbaar op Steam waar het momenteel wordt verkocht voor $ 9,99. Hoewel dat geen extreem hoge prijs is, realiseert ShotX zich dat de gemiddelde game-fan misschien niet de financiële middelen heeft om alle nieuwe titels uit te proberen die maandelijks uitkomen.

    Dit bracht de ontwikkelaar ertoe om een speciale editie uit te brengen die gericht was op de piraten community. Het was iets dat hij al van plan was te doen met het spel Kontrakt in 2018, maar dat idee werd in de ijskast gezet nadat The Pirate Bay continu te maken kreeg met serverfouten. Deze keer was hij succesvoller. Eind vorige week ging de torrent naar The Pirate Bay, met een speciale boodschap van de maker.

    ShotX schrijft op The Pirate Bay. "Dit is de nieuwste DRM-vrije versie van Danger Gazers (1.1.0), er zit geen addertje onder het gras, geen Steam-functies, alleen de volledig functionele game"

                                                                                            dangergazertorrent.jpg.ee014924cda1f0607142e6c200c41e9b.jpg

    Het spel kan gratis worden gedownload, zonder verplichtingen. Het enige verzoek van de ontwikkelaar is dat mensen overwegen het te kopen als ze het leuk vinden wat ze zien, of om het project op een andere manier te ondersteunen. Hetzelfde bericht werd later herhaald op Reddit waar ShotX zijn release benadrukte. Ironisch genoeg werd het eerste bericht van de ontwikkelaar op Reddit verwijderd, vermoedelijk omdat de moderators ervan uitgingen dat het een illegale versie was. Dat is echter zeker niet het geval.

    Dit is niet de eerste keer dat een game-ontwikkelaar zijn werk op een piratensite heeft aangesloten, maar het blijft een zeldzaamheid. Om meer te weten te komen over de motivaties van ShotX, heeft TorrentFreak besloten om contact op te nemen om wat extra opmerkingen te achterhalen.

    De ontwikkelaar laat weten dat hij maar al te goed bekend is met piraterij. Hij groeide op in een situatie waarin piraterij vaak de enige optie was om nieuwe software te krijgen. Vandaag ziet hij ook de andere kant van het verhaal, omdat hij afhankelijk is van verkopen om de kost te verdienen. Hij begrijpt echter nog steeds dat niet iedereen zijn werk gemakkelijk kan kopen.

    ShotX zegt o.a. "De beslissing om een torrent uit te brengen ging samen met de herinneringen aan mijn tijd die ik doorbracht met illegale software" en "Ik herinner me dat ik helemaal geen schuldgevoel voelde, omdat er op dat moment gewoon geen andere keuze voor me was, bovendien, als ik had geweten dat er andere opties waren waarmee ik ontwikkelaars had kunnen ondersteunen, had ik alles gedaan zonder daar twee keer over na te denken."

    Met het uitbrengen van het spel op The Pirate Bay kunnen mensen het gratis uitproberen. Dit heeft het extra voordeel van gratis aandacht, wat ook welkom is, omdat het steeds moeilijker wordt voor nieuwe games om opgemerkt te worden. ShotX zegt dat dit zeker geen geplande PR-campagne was. Hij wilde het alleen iedereen laten weten en de gratis torrent een kans geven. Dat gezegd hebbende, is hij van mening dat piraterij een positief effect op de actie kan hebben, wat ook hier het geval was.

    Hij zegt, "het zou niet effectief zijn geweest als het een geplande PR-actie was om mensen het product te laten kopen. Het was gewoon een aardige act waar ik het geluk mee had opgemerkt te worden. Ik weet zeker dat het duidelijk zou zijn geweest als het niet zo was".

    De aanpak van ShotX werkte goed. De Reddit-post waarin de officiële torrent werd gepromoot, bereikte een breed publiek. Dit resulteerde in veel gratis downloads, maar ook gemotiveerde mensen om het spel te kopen en het te verspreiden.

    ShotX zegt, "De respons tot nu toe was geweldig", hoewel hij er niets voor terug verwachtte, resulteerde de gratis release eigenlijk in een aanzienlijke omzetstijging en "Er was een merkbare boost in de verkoop, sommige vriendelijke mensen schonken zelfs twee keer zoveel en vooral de rest ondersteunde me op hun eigen manier door mijn spel te delen en mijn beslissing te respecteren."

    De ontwikkelaar promootte de torrent niet op zijn sociale media of op zijn officiële site, omdat hij specifiek de piraten community wilde bereiken. Gezien de resultaten was dit behoorlijk succesvol. Dit laat zien dat sommige 'piraten' absoluut bereid zijn te betalen onder de juiste omstandigheden, maar dit betekent niet dat dit gemakkelijk herhaalbaar is. Als alle indie-ontwikkelaars torrents zouden uitbrengen, zou het niet langer iets speciaals zijn en het zou moeilijker kunnen worden om opnieuw opgemerkt te worden.

    In dit geval heeft het echter duidelijk zijn vruchten afgeworpen.

     



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Moderators

    Prachtig om te zien, ik denk dat indie developers hier ook goed aan doen. De kosten voor beveiliging van de game zijn denk ik zo hoog dat dit een betere methode is waardoor men de game toch nog graag koopt. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Waarschijnlijk wekt deze uitzonderlijke gedeelde release een hoop sympathie op en zijn er onder de torrent downloaders een groot aantal die een financiële bijdrage leveren, maar dan zal het spel wel van hoge kwaliteit moeten zijn.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  3 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...