Spring naar bijdragen

Onduidelijk prestatieprobleem PC


Aanbevolen reactie


  • Bijdragen:  7
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  12-12-20
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Goedemiddag forumleden,

Ik heb een probleem met mijn pc, maar kan er zelf niet achter komen wat nou precies de oorzaak is. Ik heb een game pc, en speel meestal Call of Duty, GTA 5 en League of Legends. Ik speel op de hoogste settings en dit ging altijd zonder problemen. Een aantal weken geleden liep Call of Duty plotseling vast, hij kreeg zware haperingen en de fps schommelden tussen de 10-25 fps waar ik normaal rond de 80 zit. Ook als ik de grafische settings lager zet, blijft het probleem zich voordoen. Ik heb vanalles geprobeerd en uiteindelijk zelfs mijn hele pc opnieuw geïnstalleerd (fabrieksinstellingen + windows opnieuw gedownload). Ook hierna deed het probleem zich nog steeds voor. Ik ben toen naar Paradigit gegaan (de speciaalzaak waar ik mijn pc heb laten bouwen), daar hebben ze allerlei tests gedaan (zie bijlage). Zij concludeerden dat het niet aan de pc lag maar aan Call of Duty. Gewoon even wachten op een nieuwe update van het spel, was het advies.

Daarna heb ik GTA en League of Legends geprobeerd te spelen en toen bleek dat het probleem zich ook voordoet in deze games. De spellen haperen flink en zijn onspeelbaar door de lage fps, ongeacht welke grafische instellingen ik gebruik.

Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, maar denk dat het iets met de cpu te maken heeft. Deze maakte normaal meer geluid (ventilator) bij het opstarten van de spellen wat ik nu niet hoor. Ook duurt het openen van bijvoorbeeld Google Chrome langer dan voordat ik dit probleem kreeg. Ik zie via taakbeheer geen abnormale dingen.

De specs van mijn pc zijn als volgt:

Nvidia Geforce RTX 2080 Super

Intel Core i7-8700 @ 3.20 Ghz

Ram: 16 gb

De games zijn allemaal geïnstalleerd op SSD schijven. De videokaart driver + Windows zijn up to date. Het energieschema staat op hoge prestaties. Ik hoop dat een van jullie me kan helpen met dit probleem.

Alvast bedankt.

Paradigit rapport.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 7
  • Moderators

  • Bijdragen:  2.641
  • Waardering:   605
  • Prestatiepunten:  2.557
  • Dagen gewonnen:  38
  • Lid sinds:  22-08-16
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  42
  • Was actief op:  Windows

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Probleem lag aan de CPU welke te heet werd. In mijn geval zat er stof in de CPU waardoor de fan kwam stil te liggen en de computer in de CPU downclocked zodat hij niet stuk brand van de warmte. 

Heb je het direct bij het aanzetten al? Kan je bijvoorbeeld een minuutje of 5 gamen voordat hij gaat stotteren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 605
  • 2,6k
  • 38

  • Bijdragen:  7
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  12-12-20
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Nou bij een benchmark hoor ik de cpu ventilator wel goed draaien. De resultaten en temperatuur zijn volgens mij normaal.

Ik heb het inderdaad al gelijk bij het aanzetten, de lage fps heb ik al meteen in het menu van Call of Duty.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 7
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Wil je eens kijken op http://www.userbenchmark.com

Kan je deze gegevens daarna delen? Hoe ziet je benchmark eruit.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  7
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  12-12-20
  • Status:  Offline
  • Actief:  

6 uur geleden zei Duken:

Wil je eens kijken op http://www.userbenchmark.com

Kan je deze gegevens daarna delen? Hoe ziet je benchmark eruit.

 

https://www.userbenchmark.com/UserRun/37134929

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 7
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

1 uur geleden zei maikel96:

Serieus hele dikke goede pc. Deze mag echt geen problemen hebben met het spelen van games. Hardware matig is er dus niks aan de hand. 

Dan moeten we kijken naar de software. Misschien drivers updaten of scannen op malware?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  7
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  12-12-20
  • Status:  Offline
  • Actief:  

1 uur geleden zei Duken:

Serieus hele dikke goede pc. Deze mag echt geen problemen hebben met het spelen van games. Hardware matig is er dus niks aan de hand. 

Dan moeten we kijken naar de software. Misschien drivers updaten of scannen op malware?

Thanks! Drivers zijn up to date en heb met Malwarebytes gescand maar zonder resultaat. Maar heb Windows eerder al opnieuw geïnstalleerd zonder bestanden te behouden, dus ik denk zelf dat het dat niet is.

Ik vind het raar dat de CPU meteen op 100% zit zodra ik Call of Duty opstart, normaal was dit volgens mij minder. Ook hoorde je de processorkoeler eerst harder werken tijdens het opstarten en het spelen van het spel, maar nu niet meer. Ook bij een stresstest stopt hij er naar een paar seconden mee als de cpu te warm wordt, en presteert hij niet meer optimaal. Ik heb zojuist de koelpasta vervangen maar zie nog geen verschil.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 7
  • Moderators

  • Bijdragen:  2.641
  • Waardering:   605
  • Prestatiepunten:  2.557
  • Dagen gewonnen:  38
  • Lid sinds:  22-08-16
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  42
  • Was actief op:  Windows

Het klinkt nu echt dat je alles hebt gedaan. De hardware van je PC is top.

Maar als je bij de strestest hetzelfde ziet dan kan ook een bios instelling verkeerd zijn. Kan je eens naar je bios en deze op "default" / Standaard plaatsen? Misschien zit daar een verkeerde instelling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 605
  • 2,6k
  • 38

  • Bijdragen:  7
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  12-12-20
  • Status:  Offline
  • Actief:  

15 uur geleden zei William:

Het klinkt nu echt dat je alles hebt gedaan. De hardware van je PC is top.

Maar als je bij de strestest hetzelfde ziet dan kan ook een bios instelling verkeerd zijn. Kan je eens naar je bios en deze op "default" / Standaard plaatsen? Misschien zit daar een verkeerde instelling.

Heb de bios op default gezet maar daar stond hij al op zie ik nu. Ik dacht inderdaad ook dat ik nu wel alles gecheckt heb... toch misschien iets mis met die cpu 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 7
  • Oud-beheerder

  • Bijdragen:  26.218
  • Waardering:   2.930
  • Prestatiepunten:  24.923
  • Dagen gewonnen:  264
  • Lid sinds:  17-12-11
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Was actief op:  Windows

Is het nu wel gelukt met de default bios? Anders lijkt het echt een hardware issue :( 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2,9k
  • 26,2k
  • 264

  • Bijdragen:  7
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  12-12-20
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Op 22-12-2020 om 16:36 zei Duken:

Is het nu wel gelukt met de default bios? Anders lijkt het echt een hardware issue :( 

Nope nog geen verbetering helaas. Zal dan inderdaad aan de hardware liggen. Ik ga hem nogmaals ter reparatie opsturen. Even afwachten dan maar.

Toch bedankt voor jullie hulp en fijne feestdagen! Zodra ik meer weet zal ik het hier posten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 7
  • 3 weken later...

  • Bijdragen:  7
  • Waardering:   2
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Lid sinds:  12-12-20
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Het heeft even geduurd maar ik heb de oplossing gevonden. De software van MSI en Nvidia optimaliseren mijn games blijkbaar automatisch, daar is het mis gegaan. Toen ik deze optimalisaties heb uitgezet waren alle problemen opgelost..

Toch bedankt voor het meedenken iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2
  • 7

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  


Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...