Game-ROM's downloaden (Switch, DS en meer): wat mag wel, en wat zijn de risico's?
Kort antwoord
Een ROM van een nog verkrijgbare of auteursrechtelijk beschermde game downloaden is in Nederland niet toegestaan, ook niet als je de game ooit zelf kocht. Legale routes zijn officiële re-releases, abonnementen zoals Nintendo Switch Online, en echte homebrew/freeware.
Een ROM is een digitaal kopiebestand van een gamecartridge of -schijf. Er circuleren veel hardnekkige misverstanden over wanneer dat downloaden mag, dus hier de feiten.
Mag ik een ROM downloaden van een game die ik zelf heb?
Nee, niet zomaar. Een thuiskopie maken van iets dat je zelf bezit mag in Nederland alleen als je geen technische beveiliging omzeilt, en vrijwel alle cartridges en schijfjes met commerciële games hebben zo'n beveiliging. Daarnaast is het downloaden van een kant-en-klare ROM van internet, ook van een game die je zelf bezit, downloaden uit een bron die daar geen toestemming voor heeft. Zie Is downloaden illegaal in Nederland?.
"Abandonware" bestaat juridisch niet
Een veelgehoord argument is dat een oude game "abandonware" is omdat hij niet meer verkocht wordt. Auteursrecht op software verloopt in Nederland pas 70 jaar na het overlijden van de maker, dus een game die niet meer te koop is, is nog steeds beschermd. Nintendo en andere uitgevers handhaven hier ook actief op, ook bij oudere titels.
Het risico van ROM- en NZB-sites
Naast het juridische risico is er een praktisch probleem: sites en NZB/Usenet-bestanden die ROM's aanbieden staan bekend om verstopte malware in het downloadbestand, vooral bij uitvoerbare "launchers" of "patchers" die bij de ROM worden geleverd. Zie ook Gedownload "e-book" is een .exe-bestand: wat nu? voor hoe dat met andere bestandstypen misgaat.
Legale alternatieven
| Wens | Legale route |
|---|---|
| Klassieke Nintendo-games spelen | Nintendo Switch Online met NES-, SNES-, N64- en Game Boy-bibliotheek |
| Een specifieke oude game opnieuw spelen | Officiële re-releases en remasters in de eShop, vaak als collectie |
| Zelfgemaakte of expliciet gratis gegeven games | Echte homebrew en freeware, bijvoorbeeld via itch.io, waarbij de maker zelf toestemming geeft |
| Eigen oude cartridges gebruiken | Op de originele hardware spelen, of een legale flashcart die alleen zelfgemaakte/freeware-ROM's draait |
Waarom geen stap-voor-stapgids?
Duken geeft geen handleiding voor het downloaden of installeren van ROM's van beschermde games, net zoals bij een Nintendo Switch ombouwen.
Veelgestelde vragen
Is emuleren zelf illegaal?
Een emulator (de software die een oude console nabouwt) is op zichzelf meestal legaal. Het probleem zit in de ROM die je erin laadt, niet in de emulator.
Kan ik een ROM van mijn eigen cartridge laten dumpen?
Dat vereist speciale hardware en blijft juridisch grijs gebied zodra er beveiliging wordt omzeild. Voor eigen gebruik is spelen op de originele hardware de veiligste route.