Jump to content

  • Europese Commissie legt Apple miljardenboete op wegens benadelen muziekstreamers

     Share


    De Europese Commissie heeft Apple een boete van 1,8 miljard euro opgelegd wegens het belemmeren van andere muziekstreamingdiensten op zijn platform. Volgens de Commissie heeft Apple op oneerlijke wijze concurrentie belemmerd door andere aanbieders niet toe te staan hun gebruikers te informeren over goedkopere alternatieven buiten het Apple-ecosysteem.

    Diensten zoals Spotify betalen Apple een commissie van 30 procent voor aankopen die gedaan worden via iOS-apps. Hoewel de streamingdiensten deze extra kosten aan hun gebruikers doorberekenen, mochten ze hun klanten niet op de hoogte stellen van goedkopere abonnementskosten buiten het Apple-platform, zoals via hun eigen website.

    De Europese Commissie heeft geconcludeerd dat deze praktijk miljoenen gebruikers heeft benadeeld en Apple een oneerlijk voordeel heeft gegeven ten opzichte van zijn eigen muziekdienst. Spotify heeft in 2019 een aanklacht ingediend bij de Commissie, die na onderzoek heeft bevestigd dat er sprake is van machtsmisbruik.

    Apple is het niet eens met het oordeel van de Europese Commissie en heeft aangekondigd in beroep te gaan tegen de boete. Het is de eerste keer dat de Commissie een dergelijke boete aan Apple oplegt. De Commissie hoopt dat de hoge boete een afschrikwekkend effect zal hebben en dat Apple zijn beleid zal veranderen om andere diensten meer ruimte te bieden.

    Spotify heeft gereageerd op de boete en heeft het als een krachtige boodschap van de Commissie beschouwd. Het bedrijf stelt dat geen enkel bedrijf, zelfs niet een monopolist als Apple, zijn macht mag misbruiken om te bepalen hoe andere bedrijven met hun klanten kunnen interacteren. Spotify heeft echter weinig vertrouwen dat Apple zich door de boete zal laten afschrikken, gezien het verleden gedrag van het bedrijf op andere markten. Ze kijken uit naar verdere stappen die een duidelijke en afdoende oplossing kunnen bieden voor de oneerlijke praktijken die Apple volgens hen al lange tijd toepast.



    Drifter
     Share


    User Feedback

    Recommended Comments

    • Content-manage

    Apple heeft een belangrijke beleidswijziging aangekondigd in reactie op de sterke druk van de Europese Commissie. De aanpassing volgt na een forse boete van 1,8 miljard euro die het bedrijf in maart 2024 opgelegd kreeg wegens het belemmeren van concurrentiemogelijkheden voor muziekstreamingdiensten, zoals Spotify, op zijn platform. De kritiek was specifiek gericht op het beleid van Apple dat externe aanbieders ervan weerhield goedkopere abonnementsopties buiten de App Store om te promoten.

    Door zich aan te passen aan de vereisten van de Europese Commissie, zegt Apple een einde te maken aan deze praktijken. Het bedrijf heeft overeenkomstig een aantal voorwaarden in de contracten met de muziekstreamingapps geschrapt. Deze stap zou de deur openen voor meer competitieve praktijken binnen de digitale markt van de EU, waar Apple een dominante rol speelt met zijn App Store voor iPhone- en iPad-gebruikers.

    Om te voldoen aan de maatregelen van de EU, stelt Apple muziekstreamingapps nu in staat een link naar hun eigen website te bieden voor het afsluiten van abonnementen. Echter, in een beweging die voor enige controversie zorgt, kondigde Apple aan dat het een commissie van 27% zal heffen op verkopen die buiten de App Store plaatsvinden. Apple verdedigt deze beslissing door te beweren dat dit niet specifiek wordt verboden door de beslissing van de Europese Commissie.

    Spotify en andere muziekstreamingdiensten uiten echter kritiek op deze nieuwe maatregel. Zij stellen dat Apple's beleid nog steeds restrictief is en de directe communicatie tussen muziekapps en hun gebruikers beperkt. Volgens deze diensten toont Apple's reactie op de EU-boete aan dat er nog steeds significante stappen moeten worden gezet om een echt open en concurrerende markt te garanderen. Spotify benadrukt dat het simpelweg naleven van wettelijke eisen geen optionele zaak zou mogen zijn en roept op tot verdere actie om de keuzevrijheid voor consumenten te waarborgen.

    Link to comment
    Share on other sites



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who was online  0 Users were Online in the last 2 hours

    There is no users online

Announcements

×
×
  • Create New...