Spring naar bijdragen

  • Nintendo ruimt opslag plaatsen op.

     Delen


    Nintendo Maakt Korte Metten met 4.238 Switch Emulatie Repositories op de Jaarlijkse Herdenking van de Yuzu Rechtszaak

    Op de gedenkwaardige dag die de eerste verjaardag markeerde van Nintendo's rechtszaak tegen Yuzu, heeft het bedrijf met een enkele DMCA-antidoorbrekingsmelding een indrukwekkende schokgolf veroorzaakt. Deze melding richtte zich op negen repositories die verbonden waren aan de Switch-emulator Ryujinx, wat resulteerde in de verwijdering van maar liefst 4.238 repositories. Dit illustreert op treffende wijze hoe snel de situatie kan veranderen in de wereld van game-emulatie.


    ZMGcQ9pd7dEEpQNiTcph2A-1200-80.webpHet Einde van Ryujinx

    In september 2024 kondigde de ontwikkelaar van de Ryujinx-emulator, gdkchan, aan dat het project ten einde was gekomen. Ryujinx, dat in 2017 werd gelanceerd, had jarenlang succes gekend, maar kon niet ontsnappen aan de druk die eerder al Yuzu had doen bezwijken. Nintendo had op 26 februari 2024 een rechtszaak aangespannen tegen Yuzu, met een klacht die zo doeltreffend was dat het leek alsof het door Shigeru Miyamoto zelf was opgesteld. Een week later, op 4 maart 2024, werd een schikking aangekondigd die de rechtszaak beëindigde.

    De specifieke gedragingen die in de rechtszaak werden uiteengezet, vormden de basis voor Yuzu's snelle ondergang en boden een blauwdruk voor toekomstige overwinningen van Nintendo. Met de marktleider zo gemakkelijk verslagen, leek het alsof alleen de dapperen of de zeer vermogenden nog risico's durfden te nemen in de hoop op een ander resultaat.

    De Reactie van Nintendo

    In september, enkele maanden na de rechtszaak tegen Yuzu, deed Nintendo een "aanbod voor een overeenkomst" aan gdkchan. Toen dit aanbod werd geaccepteerd, kwam er een einde aan zijn betrokkenheid bij het Ryujinx-project. In november 2024 werden domeinen zoals ryujinx.org en ryujinx.blog overgedragen aan Nintendo, die ze toevoegde aan hun verzameling van veiliggestelde domeinen, waaronder jailbreakmyswitch.com.

    De Jaarlijkse Herdenking

    Twee DMCA-meldingen van Nintendo, verzonden naar GitHub, kwamen samen met de eerste verjaardag van de Yuzu-rechtszaak. Gedateerd op 26 februari, bevatten deze verzoeken om repositories te verwijderen die hielpen om de open-source Ryujinx-emulator in leven te houden. GitHub gaf de eigenaren van de negen repositories in de eerste melding de kans om aanpassingen te doen om verwijdering te voorkomen. Echter, uiteindelijk kon verwijdering niet worden vermeden, niet alleen voor de negen genoemde repositories, maar ook voor meer dan 4.200 anderen binnen hetzelfde netwerk.

    GitHub meldde dat de gemelde netwerken die de vermeende inbreukinhoud bevatten, groter waren dan honderd repositories. De indiener beweerde dat alle of de meeste forks in dezelfde mate inbreuk maakten als de hoofdrepository, waardoor GitHub de takedown-melding tegen het gehele netwerk van 4.238 repositories verwerkte.


    Nintendo-switch.webpDe Impact van de Yuzu Rechtszaak

    Het verwijderen van zoveel repositories tegelijk zou een jaar geleden waarschijnlijk minder eenvoudig zijn geweest. Hoewel de wetgeving onveranderd bleef, suggereert de impact van de Yuzu-rechtszaak en de schikking dat als de percepties zijn verschoven, dit in sterke mate ten goede komt aan Nintendo.

    Technische Maatregelen en Omzeiling

    Nintendo bezit of controleert talloze auteursrechten op games die worden beschermd tegen onrechtmatige toegang en kopiëren door zogenaamde 'technologische beschermingsmaatregelen' (TPM). Switch-games zijn bijvoorbeeld versleuteld, waardoor decryptie plaatsvindt met behulp van Nintendo-sleutels, ook wel 'prod keys' genoemd. Het omzeilen van TPM's die "effectief toegang controleren" tot auteursrechtelijk beschermde werken, is verboden onder de DMCA. Iedereen die dit doet zonder toestemming van Nintendo, maakt zich schuldig aan een overtreding van de antidoorbrekingsbepalingen van de DMCA.

    De tekst van de Nintendo-melding stelt dat de Ryujinx-emulator voornamelijk is ontworpen om illegale kopieën van Nintendo Switch-games te spelen en dit doet door onrechtmatig de TPM's van Nintendo te omzeilen. Dit kan alleen worden bereikt door gebruik te maken van ongeautoriseerde kopieën van Nintendo prod keys, wat betekent dat Ryujinx voornamelijk is ontworpen om een technologische maatregel te omzeilen die effectief toegang controleert tot een werk dat onder de DMCA valt.


    hq720.webpVerdeeldheid van Ryujinx

    De distributie van Ryujinx vormt derhalve een onwettige handel in technologie die voornamelijk is ontworpen of geproduceerd met het doel om een technologische maatregel te omzeilen, in strijd met 17 U.S.C. § 1201(a)(1) en (2). Nintendo verwijst ook naar de definitieve uitspraak in Nintendo of America Inc. v. Tropic Haze LLC, waarin werd vastgesteld dat "de distributie van software die voornamelijk Nintendo Switch-games zonder toestemming decodificeert, in strijd is met de antidrogingsbepalingen van de DMCA."

    Conclusie

    GitHub's 'developer first'-beleid neemt DMCA-takedownmeldingen serieus, terwijl het tegelijkertijd een potentieel misbruik probeert te verhelpen. De DMCA-antidoorbrekingsmeldingen verschillen van reguliere meldingen doordat er geen mechanisme is om de claim via een tegenmelding aan te vechten. Door een recht van antwoord te verlenen, zorgt GitHub ervoor dat valse claims niet kunnen worden gebruikt voor censuurdoeleinden. Google doet ook zijn best om potentieel misbruik te bestrijden, maar over het algemeen is de kans klein dat URLs die zijn gericht door antidoorbrekingsmeldingen ooit weer zichtbaar worden.

    De recente meldingen van Nintendo vertonen geen tekenen van twijfelachtige verwijderingen. De meeste gebruiken een format dat historisch is gebruikt om URLs te verwijderen die SX OS, SX Pro, SX Core en SX Lite-apparaten aanbieden, waarbij Nintendo dezelfde termen hanteert om deze duidelijke piraterijapparaten te beschrijven als voor de emulators.

    Het is duidelijk dat de Yuzu-rechtszaak geen veranderingen in de wetgeving teweeg heeft gebracht, maar mogelijk wel de percepties binnen het emulatie-landschap heeft beïnvloed. Of dit zal leiden tot een afname van piraterij van Switch 2, blijft nog te bezien.



    Eater
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld



    Nu aanmelden

Mededelingen

  • Nieuwe handleiding

  • Laatste nieuws

  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    Eater

    Geplaatst

    Fallout TV-serie Seizoen 2 krijgt releasedatum, en Seizoen 3 is al bevestigd De langverwachte tweede seizoen van de Fallout TV-serie staat gepland voor een première in december, en het goede nieuws houdt daar niet op: een derde seizoen is al bevestigd. Dit meldt Variety, die maandag het nieuws de wereld in bracht. De populaire adaptatie van de iconische videogame, geproduceerd door Amazon MGM Studios, Bethesda Game Studios en Kilter Films, zal binnenkort weer te zien zijn. Vernon Sanders, de wereldwijde hoofd van televisie bij Amazon MGM Studios, sprak zijn enthousiasme uit: “We zijn ontzettend blij dat onze Prime Video-klanten wereldwijd zich verder kunnen verdiepen in de wonderbaarlijk surrealistische en betoverende wereld van ‘Fallout’.” De hoofdrolspelers, Ella Purnell als Lucy MacLean en haar medespelers, hebben al aangegeven dat het tweede seizoen de verwachtingen zal overtreffen. “Seizoen 2 zal het eerste seizoen letterlijk en figuurlijk ‘uit het water blazen’,” aldus de sterren van de serie. De productie van het tweede seizoen is onlangs afgerond, en het lijkt erop dat de wachttijd van post-productie tot de release korter is dan bij veel andere grote series. Ter vergelijking: de tweede seizoen van de eveneens populaire serie The Last of Us op Max voltooide zijn productie in augustus 2024, maar de première vond pas plaats op 13 april 2025. De snelle doorlooptijd van Fallout is opmerkelijk en toont de efficiëntie van het team achter de schermen. Dit is een teken dat de makers vastbesloten zijn om fans niet te lang in spanning te houden. Met de combinatie van een sterke cast, een gepassioneerd productie-team en de rijke lore van de Fallout-franchise, belooft het tweede seizoen een spannende en meeslepende ervaring te worden. Fans kunnen zich voorbereiden op een duik in een wereld vol avontuur, intrige en de unieke charme die deze serie zo geliefd maakt. Blijf ons volgen voor meer updates over de Fallout TV-serie en andere spannende projecten in de toekomst!

    Eater

    Geplaatst

    Het boek *De Machine*, dat de fascinerende en complexe geschiedenis van e-commercereus Booking.com onthult, krijgt een nieuwe leven als een zesdelige tv-serie. Deze serie, die naar verwachting ergens in 2026 of 2027 op de buis zal verschijnen, belooft een diepgaande en dramatische verkenning van de opkomst, de hoogtij dagen en het morele verval van dit invloedrijke bedrijf. Dit nieuws werd onlangs bekendgemaakt door een van de auteurs, die de kijkers alvast nieuwsgierig maakt naar wat komen gaat. Het boek, geschreven door drie gerenommeerde Nederlandse journalisten, biedt een onthullend kijkje achter de schermen van Booking.com. De beschrijving van het boek schetst een verhaal vol extravagante feesten, uit de hand gelopen internetexperimenten, bedrogen aandeelhouders, handtastelijke managers en verhitte discussies in de boardroom. Dit alles vormt de achtergrond van een bedrijf dat niet alleen de hotelboekingsindustrie heeft getransformeerd, maar ook een complex web van morele dilemma’s en zakelijke intriges heeft gecreëerd. In een enthousiaste post op LinkedIn deelt NRC-journalist Stijn Bronzwaer zijn vreugde over de verfilming van hun boek. “Zo vet dat dit er echt van komt! Ons boek over Booking, *De Machine*, wordt verfilmd in een tv-serie van zes afleveringen bij BNNVARA,” schrijft hij. Hij voegt eraan toe dat de productie in handen is van het getalenteerde team dat ook verantwoordelijk was voor de succesvolle serie *Het Jaar van Fortuyn*, die de politieke strijd van begin deze eeuw dramatisch in beeld bracht. Bronzwaer, samen met mede-auteurs Merijn Rengers en Joris Kooiman, heeft de afgelopen tijd een rol gespeeld in het ontwikkelen van het script voor de serie. Booking.com, dat inmiddels een van de rijkste en meest invloedrijke internetbedrijven in Europa is, blijft een fascinerend onderwerp. Ondanks zijn wereldwijde bekendheid blijft het bedrijf een mysterie. “Iedereen kent de website, maar niemand kent de mensen en verhalen achter dit oer-Hollandse bedrijf in Amerikaanse handen. Tot nu,” aldus de uitgeverij Lebowski. In *De Machine* wordt het wrange verhaal verteld van een idee dat eind jaren negentig werd geboren door een groep techniekstudenten uit Twente en uitgroeide tot het grootste hotelboekingsplatform ter wereld. De auteurs reconstrueren gedetailleerd hoe dit 'internetsprookje' zich heeft ontwikkeld, en hoe het succes van Booking.com gepaard ging met een aantal schimmige praktijken en morele vraagstukken. De serie belooft een onthullend kijkje in de wereld van Booking.com, met een focus op de dualiteit van zijn succes. Het verhaal gaat niet alleen over de indrukwekkende groei en winstgevendheid van het bedrijf, maar ook over de schaduwzijden van de bedrijfsvoering. “Dit is het niet eerder vertelde verhaal van de opkomst, hoogtij en het morele verval van Booking, vol extravagante feesten, uit de hand gelopen internetexperimenten, bedrogen aandeelhouders, handtastelijke managers en ruzies in de boardroom,” aldus de auteurs. Het boek en de aankomende serie benadrukken de paradox van een bedrijf dat een ongeëvenaarde online geldmachine heeft gecreëerd, maar in zijn eindeloze zoektocht naar meer de mensen achter de machine vergat. Het is een verhaal dat ons dwingt na te denken over de ethiek van succes in de moderne zakenwereld. Met de verfilming van *De Machine* in het vooruitzicht, kijken we uit naar een serie die niet alleen entertainend zal zijn, maar ook zal aanzetten tot nadenken over de impact van technologie en de morele verantwoordelijkheden die daarmee gepaard gaan. De combinatie van journalistiek onderzoek en dramatische vertelling belooft een krachtige en meeslepende kijk op een van de meest invloedrijke bedrijven van onze tijd. De serie zal ongetwijfeld de nieuwsgierigheid wekken van kijkers die geïnteresseerd zijn in de complexe wereld van e-commerce en de verhalen van de mensen die aan de basis stonden van deze digitale revolutie. Het is een kans om niet alleen de feiten te leren, maar ook de emoties en de morele dilemma's die de ontwikkeling van Booking.com hebben gevormd. Met de rijke achtergrond van het boek en de gedrevenheid van de makers, belooft deze serie een onvergetelijke ervaring te worden die de kijkers zal meeslepen in de intrigerende wereld van Booking.com. Houd je agenda gereed voor 2026/2027, want deze serie wil je niet missen!
  • Recente actieve topics

×
×
  • Nieuwe aanmaken...