Spring naar bijdragen

  • Aanbieder illegale DJ record pool schikt met BREIN voor 20.000 euro

     Delen


    Stichting BREIN heeft een schikking getroffen met de aanbieder van een illegale DJ record pool. Dat is een dienst waar DJ’s tegen betaling van een abonnement onbeperkt tracks kunnen downloaden. Daarvoor moet dan wel toestemming van de auteurs- en naburig rechthebbenden op die tracks verkregen zijn. Dat was bij deze aanbieder niet het geval. Voor een bedrag van 250 euro per jaar kregen gebruikers toegang tot zo’n 350.000 tracks.

    BREIN betekende een verbod en bewijsbeslag bij de man thuis waarbij digitale gegevensdragers in beslag werden genomen.

    Na overleg met zijn advocaat heeft de man ervoor gekozen de zaak door middel van een schikking af te handelen. Hij heeft daarvoor een onthoudingsverklaring ondertekend met een boetebeding in geval van toekomstige inbreuken van 2.500 euro per dag(deel) met een maximum van 50.000 euro. Daarnaast heeft hij inzage toegestaan in de in beslag genomen digitale bescheiden. Tenslotte heeft hij 20.000 euro betaald ter finale kwijting.

    Stichting BREIN vertegenwoordigt recht- en belanghebbenden op muziek, film, series, boeken, geschriften, beeld en games met betrekking tot de bescherming van auteurs- en naburige rechten tegen structurele inbreuk online en offline.



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    BREIN lijkt terrein te gaan winnen met de laatste bekendgemaakte gebeurtenissen, want de angst onder de uploaders om gepakt te worden groeit gestaag. Hopelijk zijn er nog voldoende die al een tijdje op een degelijke en veilige manier te werk zijn gegaan en dit wereldje blijven voorzien van de content die zo gewild is.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Wat ik me nu al jaren afvraag:
    Waar gaat het geld dat Brein binnen harkt met al die schikkingen heen?
    Waarom hoeft Brein zijn financiële boekhouding niet openbaar te maken?

    Het begint me nu een beetje duidelijk te worden.
    Allemaal riekt het naar eigenbelang van Brein.
    Ik zie het als het geld verzamelen onder het mom van 'Wij geven het aan diegene die er recht op hebben en door die piraterij inkomsten hebben misgelopen.'
    Nee, dus

    Het antwoord op mijn eerste vraag is al eens beantwoord door Tim Kuik:
    "Dat geld is van de rechthebbenden en aangezien het om collectieve handhaving gaat, kiezen die ervoor het geld binnen Brein te laten, zodat zij minder geld aan bijdragen hoeven te betalen. Brein is immers een non-profitorganisatie, waarvan de inkomsten gelijk zijn aan de uitgaven."

    Op de tweede vraag geeft Tim Kuik ooit het volgende antwoord gegeven:
    "Brein is een non-profitorganisatie, de inkomsten en uitgaven zijn aan elkaar gelijk. Er wordt daarnaast een reserve aangehouden. Onze jaarrekening wordt door een registeraccountant gecontroleerd en gewaarmerkt. De hoogte van onze begroting beschouwen wij als strategisch gevoelige informatie en houden wij vertrouwelijk."

    Hoog tijd dus om Tim Kuik zelf eens voor de rechter te dagen.
    Net als al die andere voorzitters van 'goede doelen' in Nederland.
    Waarom moet een directeur van KWF kankerbestrijding meer dan een ton per jaar verdienen.
    Van mij geen cent meer naar deze goede doelen.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  1 lid is actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...