Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:

• Disney's Mulan verplettert alle concurrentie op piratensites

Delen

Disney's Mulan is een groot succes op piratensites, waar miljoenen mensen de afgelopen anderhalve week piratenkopieën van de film hebben gestreamd en gedownload. Dagen achtereen is de film vele malen meer illegaal gekopieerd dan de concurrentie, wat een zeldzaam verschijnsel is. Dit 'succes' is het resultaat van een vluchtige mix van hoge kosten, lage beschikbaarheid en hoogwaardige piratenalternatieven.

MulanOnline filmpiraterij heeft Hollywood nu al ongeveer twee decennia geplaagd. Ondanks talloze handhavingsinspanningen lijkt het probleem alleen maar erger te worden.

Tien jaar geleden kwam de dreiging voornamelijk van torrent-sites die een hindernis bleken te zijn voor ongeduldige of technisch analfabeten. Tegenwoordig zijn er honderden streaming-sites en -apps die concurreren met Netflix, Disney en andere legale platforms.

We kunnen niet zeggen dat de filmindustrie niet is veranderd. Als reactie op ongebreidelde piraterijcijfers, zijn films sneller online verschenen na hun theatrale release. Tijdens de huidige pandemie gingen verschillende prominente titels zelfs online in première. Dat lijkt echter weinig impact te hebben gehad.

De release van Mulan illustreert dit perfect. Na enkele vertragingen sloeg de film in de meeste landen de box office over. In plaats daarvan werd het uitgebracht op Disney +, waar kijkers een extra vergoeding moesten betalen om het te zien. De exacte prijs verschilt per regio, maar in de VS is het ongeveer $ 30 bovenop het reguliere abonnement.

Dat is een hoge prijs of een koopje, afhankelijk van wie je het vraagt. Disney zou beweren dat twee kaartjes voor de kassa plus drankjes en popcorn meer zouden kosten. En u bespaart ook op gas. Aan de andere kant, vergeleken met de tientallen andere titels die je op Disney + kunt bekijken voor de normale maandelijkse abonnementskosten, is het vrij duur.

Zonder te twisten over wie er goed of fout is, had de online première van Mulan een groot neveneffect. Dagenlang was het de meest illegale film, die alle concurrentie met een ruime marge verpletterde.

In de afgelopen dagen hebben we met hulp van I Know verschillende voorbeelden van downloadcijfers verzameld van openbare torrent-trackers . We houden er niet van om harde cijfers te publiceren, omdat het onmogelijk is om alle downloads perfect vast te leggen. Het is echter duidelijk dat Mulan alleen al miljoenen keren is gedownload via torrent-sites.

We hebben de afgelopen tien jaar veel illegale films online zien verschijnen, maar zelden vallen de downloadcijfers zo op.

Op de eerste volledige dag dat het online was, 5 september, werd Mulan bijvoorbeeld 900% meer gedownload dan de op een na meest gedownloade film (The Owners). Deze dominantie bleef de hele week bestaan, toen er geen andere film in de buurt kwam, zelfs geen nieuwere releases.

Om een indicatie te geven: hier zijn de downloadschattingen van de vijf meest gedownloade films in ons voorbeeld op 5 september.

Illegale torrent-downloadvoorbeeld 5 september
    mulan illegaal gekopieerde grafiek

En hier is dezelfde lijst een week later, op 12 september, meer dan een week nadat de eerste illegale kopieën online verschenen. De downloadaantallen in onze steekproef zijn aanzienlijk gedaald, maar blijven hoger dan de concurrentie, met 300% meer downloads dan de tweede plaats in Ava.

Illegale torrent-downloadvoorbeeld 12 september

mulan pirate torrent-grafiek

We moeten benadrukken dat deze cijfers zijn gebaseerd op gegevens van openbare torrent-trackers; directe downloadsites en piratenstreaming-weergaven worden niet in aanmerking genomen. Het laat echter duidelijk zien hoe populair Mulan is.

Een ander goed referentiepunt is een vergelijking met de hitrelease van vorig jaar van Disney, The Lion King. Dat was ook erg populair op torrent-sites, maar het aantal downloads was ongeveer 50% lager dan Mulan op de eerste dag en ook 50% lager de week erna.

Er zijn verschillende redenen die hebben bijgedragen aan de populariteit van Mulan en we zullen er hier een paar bespreken.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de meest voorkomende motivatie voor piraten is "omdat het gratis is". Deze kostenfactor speelt zeker een rol bij de release van Mulan. De prijzen verschillen van land tot land, maar in de VS is het $ 29,99, bovenop het maandelijkse abonnement van $ 6,99.

Onnodig te zeggen dat dit een grotere hindernis is die moet worden overwonnen in vergelijking met reguliere films die op Netflix of Disney + verschijnen. De kosten liggen niet al te ver af van die van een bioscoopbezoek voor twee personen, maar daar komt het tweede argument om de hoek kijken.

Wanneer een film meestal in première gaat aan de kassa, zijn er geen illegale kopieën van hoge kwaliteit. Als er een release is, is het meestal een 'camcorded'-versie, die we onlangs met Tenet hebben gezien. Vooral in dit geval betalen piraten liever voor kwaliteit.

Bij Mulan is de situatie anders. Kort nadat de film op Disney+ verscheen, werden illegale kopieën van hoge kwaliteit op grote schaal gedeeld. Dit zijn directe concurrenten van en vervangt de officiële release.

Ten slotte zijn er veel regio's waar Mulan gewoonweg niet legaal beschikbaar is. Dit betekent dat voor sommigen de enige optie is om een aantal maanden te wachten om alle spoilers te vermijden, of de illegale route te bewandelen.

Mogelijk spelen ook andere factoren een rol, maar hoge kosten, lage beschikbaarheid en hoogwaardige piratenalternatieven spelen zeker een grote rol.

Hoewel het verleidelijk kan zijn om te concluderen dat de strategie van Disney een averechts effect heeft gehad, is die conclusie te gemakkelijk te bereiken. Game of Thrones stond jarenlang algemeen bekend als de meest illegale tv-show, maar al het geroezemoes rond de show resulteerde ook in veel nieuwe HBO-abonnementen.

Disney mag op hetzelfde hopen. Het bedrijf heeft een speciale antipiraterijafdeling en wist wat ze konden verwachten. Misschien hadden ze deze piraterij-bonanza niet verwacht, maar als het zou resulteren in een gelijke boost in nieuwe abonnementen, zullen ze waarschijnlijk niet klagen.

William1
     Delen

Terugkoppeling

Aanbevolen reactie

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

Gast
    Voeg een reactie toe...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Laatste nieuws

• Willekeurig topic

• Nu op het forum

• Onderwerp: Wat zijn volgens jullie de beste misdaadseries en waarom? SmurfFan88: Hey allemaal! Ik ben laatst weer eens wat oude series gaan binge-watchen en kwam toen op het idee: wat zijn eigenlijk de beste misdaadseries? Hebben jullie aanbevelingen? Waarom vinden jullie die series zo goed? Kan niet wachten om jullie tips te horen! KijkerPro: Hoi SmurfFan88! Wat een leuke vraag! Als het gaat om misdaadseries, moet ik zeggen dat Breaking Bad echt een toppertje is. Het verhaal over Walter White, die een leraar scheikunde wordt en meth maakt, is gewoon geniaal. Je ziet de transformatie van een man die zo ver gaat voor zijn gezin, en dat maakt het super spannend. Daarnaast kan ik Mindhunter aanbevelen. Deze serie gaat over FBI-agenten die seriemoordenaars interviewen. Het is intens en je krijgt echt een inkijkje in de psychologie van criminelen. Wat ik fijn vind, is de manier waarop ze het echte leven hebben verweven met fictie. De sfeer en het acteerwerk zijn echt geweldig! En vergeet True Detective niet, vooral het eerste seizoen. Het verhaal is mysterieus, met diepgaande karakters en ongelooflijk goede acteerprestaties. Elk seizoen is een beetje anders, dus je hebt steeds iets nieuws. Hoop dat je hier wat mee kan! User123: Leuke suggesties, KijkerPro! Ik ben het helemaal met je eens over Breaking Bad. Wat ik ook een aanrader vind is The Wire. Het laat echt de criminele onderwereld van Baltimore zien en de verschillende facetten daarvan. Het is zo goed gebouwd en geeft je het gevoel dat je echt onderdeel bent van die wereld. FilmFanatic: The Wire is inderdaad een klassieker! Maar ik vond Ozark ook erg spannend. De manier waarop de hoofdpersoon zich steeds verder in de criminaliteit wroet, is echt meeslepend. En de cinematografie! Ik bedoel, die shots zijn prachtig. Boekenwurm: Ik hou echt van Sherlock! Het is niet een typische misdaadserie, maar de moderne twist op de klassieke verhalen is heerlijk! De chemistry tussen Sherlock en Watson is zo leuk. Plus de mysteries zijn vaak heel slim en verrassend. GameOver: Ik vond Narcos heel vet! Het verhaal van Pablo Escobar is zo fascinerend en het geeft een goed beeld van de drugsoorlog in Colombia. De acteerprestaties zijn ook on point. En het is zo’n spannende serie dat je gewoon door moet kijken! EbookLezer: Wat een leuke discussies hier! Ik heb zelf gemerkt dat ik steeds meer series kijk. Iemand al Dexter genoemd? Dat gaat over een forensisch expert die ’s nachts moorden oplossen, maar eigenlijk zelf een seriemoordenaar is. Het speelt met morele vragen over goed en kwaad. Echt vette plotwendingen! KijkerPro: Ja, Dexter is ook een must-see! De morele dilemma’s zijn super interessant. Maar ik vond het laatste seizoen wat minder. Wat denken jullie daarvan? User123: Ja, ik vond het laatste seizoen ook niet zo sterk. Het moest echt beter zijn, maar die klassieke seizoenen zijn geweldig! SmurfFan88: Wauw, dit is echt een super lijst met aanbevelingen! Bedankt iedereen! Ik ga een paar van deze series zeker checken. Dit weekend wordt een binge-weekend! FilmFanatic: Veel kijkplezier, SmurfFan88! Laat ons weten wat je van de series vond! Lees het volledige bericht hier
    • Forumdiscussie: Is PIA VPN de beste keuze voor het downloaden van warez? RetroDL: Hey allemaal! Ik vraag me af of PIA VPN (Private Internet Access) de beste keuze is als het gaat om het downloaden van warez. Ik ben nieuw in deze wereld en wil gewoon weten of ik veilig ben. Iemand tips? ExpertJack: Hey RetroDL! Goede vraag! PIA VPN staat bekend om zijn privacybescherming, wat super belangrijk is als je warez downloadt. Hier zijn een paar dingen die je moet weten: Privacy: PIA heeft een strikt ‘no-logs’ beleid, wat betekent dat ze geen gegevens opslaan over wat jij doet. Dit is belangrijk, want als je informatie opslaan, kan dat tegen je gebruikt worden. Beveiliging: PIA gebruikt sterke encryptie. Dit maakt het moeilijk voor anderen (zoals je internetprovider of overheid) om te zien wat je downloadt. Dus, zelfs als je iets illegaals doet, kunnen ze het niet zomaar achterhalen. Snelheid: Veel gebruikers zeggen dat PIA snel genoeg is voor downloaden. Je wil niet dat je downloads uren duren, toch? Soms kunnen servers druk zijn, dus zorg dat je die met lage belasting kiest. Torrenting: PIA staat torrenting toe op alle servers, wat handig is als je dat wilt gebruiken. Maar let op: zonder een VPN ben je kwetsbaar voor IP-detectie. Klantenservice: Ze hebben 24/7 ondersteuning, dus als je problemen hebt, kun je altijd hulp vragen. Het kan wel eens een beetje duren, maar ze zijn er. In het kort, ja, PIA is een goede keuze, maar vergeet niet dat geen enkele VPN 100% veilig is. Altijd goed opletten wat je doet! Kees123: Thanks voor de tips, Jack! Ik heb zelf ook gelezen dat PIA af en toe niet werkt met Netflix. Is dat waar? ExpertJack: Ja, dat kan kloppen, Kees123. Veel VPN’s worden geblokkeerd door streamingdiensten zoals Netflix. PIA heeft specifieke servers die wel werken, maar het kan een beetje hit or miss zijn. Als je veel streaming doet, zou je misschien een andere VPN moeten overwegen die daar beter in is. DannyMIRC: Ik gebruik PIA nu een tijdje en ben er wel tevreden over. Maar ik vroeg me af, wat is de beste manier om te zorgen dat ik echt anoniem blijf tijdens het downloaden? ExpertJack: Goede vraag, Danny! Naast het gebruik van een VPN kun je deze tips ook overwegen: Gebruik een goede torrentclient en stel die goed in (bijvoorbeeld door IP-lek bescherming aan te zetten). Kijk of je je echte IP-adres kunt verbergen in de instellingen van je client. Overweeg ook het gebruik van onion routing (via Tor) in combinatie met je VPN voor extra anonimiteit. Weet wel dat zelfs met deze stappen, je nooit 100% veilig bent, maar je maakt het hun wel een stuk moeilijker! Lina2021: Super nuttig! Dankjewel iedereen! PIA klinkt als een goede optie. Denken jullie dat ik deze ook moet gebruiken voor andere downloadmethoden, of is het alleen goed voor torrents? ExpertJack: Ja, Lina! Je kunt PIA ook gebruiken voor andere downloadmethoden. Het beschermt je altijd, of je nu torrents, Usenet of iets anders downloadt. Beter veilig dan sorry, toch? MarcoRoll: Snap ik, Jack. Maar heb je ook ervaringen met andere VPN’s die misschien goedkoper zijn? PIA kan soms wel prijzig zijn. DannyMIRC: Ja, dat vroeg ik me ook af! Zijn er goede alternatieven zonder in te boeten op veiligheid? Kees123: Ik heb laatst Surfshark geprobeerd. Er zijn vaak acties, en tot nu toe bevalt hij me goed. Kan je ook op verschillende apparaten gebruiken tegelijk. Iemand anders daar ervaring mee? Lina2021: Ik heb er ook over gehoord, Kees. Het zou fijn zijn als dat werkt! Maar als het gaat om veiligheid, heb ik nog steeds mijn twijfels. PIA klinkt misschien beter, maar ik wil niet te veel betalen… ExpertJack: Dat begrijp ik! Surfshark heeft een goede reputatie, maar ook hier geldt: check altijd reviews en wat jouw behoeften zijn. Het is altijd goed om goed onderzoek te doen! DannyMIRC: Thanks Jack, je helpt ons allemaal een hoop! RetroDL: Toppie, iedereen! Bedankt voor de hulp. Ik ga eens verder kijken naar PIA en Surfshark. Kan niet wachten om aan de slag te gaan! Lees het volledige bericht hier
    • Forumdiscussie: Toegang geweigerd – Wat nu? Gebruiker: Jantje123 Hey allemaal! Ik krijg deze “Access Denied” melding als ik probeer een artikel van Sveriges Radio te lezen. Wat betekent dit eigenlijk en hoe kan ik dit oplossen? Expert: TechNou Hallo Jantje123 en welkom! Dat is een vervelende situatie. Als je een “Access Denied” melding krijgt, betekent dit meestal dat je niet de juiste toestemming hebt om die specifieke webpagina te bekijken. Dit kan verschillende redenen hebben: Geografische beperkingen: Soms zijn bepaalde artikelen of websites alleen beschikbaar voor mensen binnen een specifiek land. Als je bijvoorbeeld vanuit Nederland toegang probeert te krijgen tot een Zweedse website, kan het zijn dat ze dat blokkeren. IP-adres blokkering: Het kan ook zo zijn dat je IP-adres is geblokkeerd door de server om diverse redenen, zoals beveiliging of schending van gebruiksvoorwaarden. Browserinstellingen: Soms kunnen cookies of andere instellingen in je browser problemen veroorzaken. Het kan helpen om je cookies te wissen of een andere browser te gebruiken. Wat kun je doen? Probeer een VPN (Virtual Private Network) te gebruiken. Hiermee kun je je IP-adres veranderen naar een ander land, waardoor je soms toegang krijgt tot geblokkeerde content. Controleer je internetverbinding; soms kunnen tijdelijke netwerkproblemen ook zo’n melding veroorzaken. Gebruik een andere browser of apparaat. Dit kan soms wonderen doen. Als dat allemaal niet helpt, is het misschien een idee om de website zelf een bericht te sturen voor meer uitleg. Gebruiker: Emma_Loves_Web Dat had ik laatst ook! Ik probeerde iets te lezen over de Zweedse keuken en kreeg dezelfde melding. Uiteindelijk heb ik een VPN geprobeerd en het werkte! Gebruiker: MarkyMark Cool dat je dat noemt! Maar is het niet tegen de regels om een VPN te gebruiken? Expert: TechNou Dat is een interessante vraag, MarkyMark. In de meeste gevallen is het gebruik van een VPN legaal, maar sommige websites hebben, zoals eerder genoemd, beperkingen op basis van je locatie. Het verschilt per site welke regels gelden. Dus, voorzichtigheid is wel geboden! Gebruiker: Sarah_Techy Ik ben nooit zo goed met technologie, maar het helpt als je even je cookies wist! Heb dat een keer gedaan en toen werkte alles weer. Dus Jantje, dat is zeker het proberen waard! Gebruiker: JanDeo Ik gebruik vaak die incognito modus om zo’n dingen te vermijden. Werkt dat ook, of is dat meer voor privacy? Expert: TechNou Incognito modus helpt vooral bij privacy en voorkomt dat je browser gegevens opslaat. Het kan soms ook helpen bij toegang tot bepaalde pagina’s, maar het is geen garant voor het verhelpen van “Access Denied” meldingen. Het is altijd goed om het te proberen! Gebruiker: RelaxedRider Hey, wat als je vermijdt om bepaalde sites te bezoeken? Zoals ik, ik net een maand geleden die meldingen en ben overgestapt naar meer lokale content. Het maakt het een stuk makkelijker! Gebruiker: GreenApple LOL, ik snap dat je die optie hebt, maar het is ook fijn om diverse inhoud te lezen. Je leert zoveel meer! Gebruiker: Jantje123 Thanks allemaal voor de tips! Ik ga het eens proberen met die VPN en cookies wissen. Fingers crossed dat het lukt! Het gesprek is open voor vragen en ervaringen, dus voel je vrij om bij te dragen! Lees het volledige bericht hier
  • Recente actieve topics

• Nieuwe aanmaken...