Jump to content

Actie: Probeer PIA VPN voor slechts €2,50 per maand!

  • Hoog gebruiksgemak en snelle VPN
  • Goede kwaliteit voor een scherpste prijs
  • Torrents, Usenet en Netflix mogelijk
  • Plus 2 maanden gratis en 30 dagen niet goed geld terug

Handleiding: Private Internet Access :goed:



  • Duken

    Duken

    Film piraten wachten netjes op HD releases

    Nieuwe gegevens gedeeld door MUSO, bedrijf voor het bijhouden van piraterij, laten zien dat de meeste torrent-filmpiraten de voorkeur geven aan releases in HD-kwaliteit, zelfs als ze maanden moeten wachten. De bevinding komt niet als een verrassing. Het betekent dat de volumes van piraterij relatief laag zijn wanneer er alleen CAM-releases beschikbaar zijn, maar niet noodzakelijkerwijs dat langere release-vensters in het algemeen tot minder piraterij leiden.

    musDe filmindustrie verandert snel. Release-vensters worden steeds kleiner, waardoor films eerder in digitaal formaat beschikbaar komen. In sommige gevallen vinden theatrale en digitale premières plaats op dezelfde dag. Dit is goed nieuws voor consumenten, omdat het hun mogelijkheden vergroot.

    Illegale HD-films worden sneller beschikbaar

    Piraten zijn ook blij met deze nieuwe strategie. In plaats van enkele maanden te wachten, kunnen ze nu meteen een HD-kopie downloaden. Dit gebeurt op grote schaal, zoals we hebben gezien met titels als "Wonder Woman 1984" .

    Deze verandering in het piraterijlandschap betekent dat films die in theaters zijn opgenomen, de lage kwaliteit CAM-versies, nog minder relevant worden. In de loop der jaren hebben deze CAM's al aan populariteit ingeboet, en met online premières is dit proces versneld.

    Het belang van de kwaliteit en het vrijkomen ramen wordt geïllustreerd in een white paper gepubliceerd door piraterij volgen firma MUSO een paar dagen geleden.

    Piraterijcycli vergelijken

    Het bedrijf vergeleek de streaming-piraterijstatistieken van twee Hollywood-blockbusters. De eerste, "Birds of Prey", zag een brede theatrale release in februari 2020, gevolgd door digitale releases in maart (VS) en april (VK), die per land varieerden.

    De tweede film is Tenet, die een veel langer releasevenster heeft. De film ging afgelopen augustus in première in de bioscoop en werd drie maanden later, in december, digitaal uitgebracht.

    Als we de onderstaande grafieken bekijken, is het duidelijk dat er al vroeg een grotere piek in piraterij was voor "Birds of Prey" omdat er een HD-kopie beschikbaar was. Deze situatie werd verergerd door het feit dat illegaal gekopieerde HD-kopieën in verschillende landen beschikbaar waren vóór de legitieme release.

    Piraterij streamen 10 dagen voor en 90 dagen na de eerste release. (MUSO.com)
     
    muso vergelijken

    Voor Tenet waren er aanvankelijk alleen CAM-rips van lage kwaliteit op piratensites, die het bredere publiek neigt te negeren. Als gevolg hiervan waren de aantallen streamingpiraterij veel lager.

    "De strategie om Tenet pas op 15 december digitaal uit te brengen, resulteerde in de film met 42% minder streamingpiraterij dan Birds Of Prey in de eerste 90 dagen na de release", schrijft MUSO.

    Piraterij uitgesteld, niet meer piraterij?

    Hoewel deze bewering correct is, verdient de conclusie enige nuance die MUSO niet biedt. Afgezien van de verschillende beperkingen die het meten van streamingpiraterij met zich meebrengt, bevat de bovenstaande grafiek niet de grootste piek in Tenet-piraterij, die na 90 dagen kwam.

    Met andere woorden, met een langer releasevenster tot de digitale release wordt de grote piek in piraterij gewoon uitgesteld. Op basis van deze enkele vergelijking is het niet mogelijk om te beweren dat er bij beide strategieën meer of minder piraterij is.

    Dat gezegd hebbende, suggereren de gegevens ook dat veel piraten graag maanden wachten tot er een HD-versie beschikbaar komt. Ze geven de voorkeur aan videokwaliteit boven vroege toegang. Dit is een probleem waar MUSO ook op ingaat.

    Piraten wachten op HD-releases

    Als we kijken naar Tenet piraterij-streaming na de eerste 90 dagen, zien we dat het hoogste aantal 'views' na 90 dagen kwam, toen de HD-kopie lekte op piratensites.

    Dit suggereert dat piraten meer geïnteresseerd zijn in video van hoge kwaliteit. We vragen ons zelfs af of alle mensen die eerder Tenet probeerden te streamen, de film ook daadwerkelijk hebben bekeken. Sommigen hebben er misschien net op geklikt om de kwaliteit te controleren, zonder deze volledig te bekijken.

    Tenet streaming piraterij augustus-december 2020. (MUSO.com)
     
    principe

    De honger naar HD-releases wordt nog duidelijker als we kijken naar de interesse in illegale Tenet-kopieën op torrent-sites. Zoals hieronder wordt getoond, vertegenwoordigt de vroege CAM-release slechts een fractie van de downloads in vergelijking met de HD-versie die maanden later uitkwam.

    Tenet P2P / torrent piraterij augustus-december 2020 (MUSO.com)
     
    principe torrent

    "Het P2P / torrent-publiek wacht liever tot de HD-release van deze titel, met 68% van deze downloads alleen al in december", schrijft MUSO in hun whitepaper.

    "Torrenters zijn misschien meer geïnteresseerd in eigendom en kwaliteit voor dit type actiethriller blockbuster-genre in vergelijking met het illegale streamingpubliek dat vroege toegang wil via de gelekte bioscoop CamRip", voegt het bedrijf eraan toe.

    Deze gegevens zijn tegenwoordig bijzonder relevant, aangezien de filmindustrie de release-vensters heeft verkort. In sommige gevallen zijn releasevensters volledig verdwenen. Warner Bros brengt nu bijvoorbeeld films tegelijkertijd uit op HBO Max en in theaters.

    Windows met een langere release is niet 'beter'

    Dit betekent dat voor deze films de piek in piraterij ook eerder zal komen. Dit zou mogelijk kunnen betekenen dat deze illegale releases ook de inkomsten van bioscopen zullen schaden. Dat is echter niet iets dat MUSO-gegevens kunnen bewijzen.

    In feite suggereert het enige academische onderzoek naar dit onderwerp dat kortere release-vensters de piraterij niet vergroten , maar eerder plaatsvinden.

    Evenzo bleek uit dit onderzoek dat verkorte release-vensters de box office-inkomsten niet schaden en de digitale verkoop zelfs verhogen. Met andere woorden, filmstudio's verdienen meer inkomsten, ondanks het feit dat mensen eerder films maken.

    Het draait allemaal om inkomsten

    Samenvattend illustreren de gegevens van MUSO keurig dat de grootste pieken in piraterij zich concentreren rond HD-releases. Dat betekent echter niet dat het uitstellen van deze releases het algehele piraterijvolume zal verlagen. Het is ook niet per se winstgevender en kan zelfs de inkomsten schaden.

    De whitepaper van MUSO concludeert dat antipiraterij-teams het verschil in piraterijgedrag moeten begrijpen en hun handhavingsstrategieën dienovereenkomstig moeten aanpassen.

    “Piraterij is genuanceerd en gevarieerd. Door gedetailleerde gegevens over het gebruik van piraterij te gebruiken, kunnen bedrijven hun antipiraterijresultaten optimaliseren en verbeteren. Door gegevens te gebruiken om beslissingen te nemen en te focussen op de juiste gebieden voor een individuele release, worden effectievere campagnes tegen piraterij mogelijk gemaakt en worden uiteindelijk inkomsten gegenereerd via legale kanalen, ”schrijft MUSO.

    Hoewel we het eens zijn met deze algemene conclusie, leidt het zien van minder illegale streams en downloads niet altijd tot meer inkomsten. Het is dus misschien wel belangrijker om na te denken over de invloed van piraterij op de verkoop.



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.

    Piraatje

    Geplaatst 18 uur geleden

    Vergeten jullie de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem. Een vereiste tegenwoordig.... Gelukkig hebben we een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

    De handleiding van de VPN verbinding staat hier.

    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Debbyp
      Release types
      Binnen de 'scene' komen veel termen en afkortingen voor. Deze staan voornamelijk in de titels vermeldt. Waar de termen en afkortingen voor staan is niet altijd voor iedereen duidelijk. Hieronder staat vermeld wat de meest voorkomende termen en afkortingen betekenen.
      Pre-releases:
      CAM:
      Een cam is een bioscooprip dat meestal is gemaakt met een digitale videocamera. Een mini-statief wordt daarbij soms gebruikt, maar een groot deel van de tijd is dit niet mogelijk, zodat de camera kan schudden. Ook zitplaats plaatsing is niet altijd even ideaal en het kan zijn dat er vanuit een hoek gefilmd wordt. Het geluid is overgenomen door de microfoon van de camera. Bij komische films kan het dan zijn dat gedurende de film gelach vanuit de zaal hoorbaar is. Vanwege deze factoren is het beeld- en geluidskwaliteit vaak slecht tot matig.
      Telesync (TS)
      Een telesync heeft dezelfde specificaties als een CAM, behalve dat het audiosignaal van een externe bron komt. Over het algemeen van een audio plug in de stoel voor slechthorenden. Dit garandeert nog steeds geen goed audio signaal aangezien veel omgevingsgeluid nog steeds kan storen. Vaak zijn Telesync gefilmd in een lege bioscoop of vanuit de projectiekamer met een professionele camera, wat een betere beeld kwaliteit geeft. De kwaliteit van dit soort films varieert enorm. Download bij voorkeur een sample voordat je de hele film download.
      Telecine (TC)
      Een telecine machine kopieert de film digitaal van de filmrol. Het geluid en beeld van deze films is over het algemeen heel goed, maar gezien de benodigde apparatuur en de kosten hiervan, zijn dit soort films vrij zeldzaam. Over het algemeen zal de film het correcte ratio aspect hebben, alhoewel er wel 4:3 telecines hebben bestaan. TC moet niet worden verward met TimeCode. Dit betekent dat er een zichtbare teller meeloopt in het beeld van de film.
      Workprint (WP)
      Een workprint is een kopie van een film die nog niet af is. Er kunnen stukken film en muziek missen en de kwaliteit kan verschillen van goed tot zeer slecht.
      Sommige workprints zijn zeer verschillend van het uiteindelijke resultaat (Men in Black destijds bijvoorbeeld miste alle aliens en had daar acteurs voor in de plaats (best wel grappig eigenlijk). Daarnaast kunnen ze ook extra scenes bevatten. Workprints kunnen een leuke toevoeging zijn aan de verzameling als je al een goed exemplaar van de uiteindelijke film hebt.
      Screener (SCR / DVDscr)
      Een pre-DVD schijf, die ter promotie aan verschillende bedrijven wordt aangeboden. Over het algemeen breedbeeld formaat, maar zonder de extras die een gewone dvd doorgaans bevat. Het grootste nadeel van dit soort films is een zogenaamde "ticker". Dit is een boodschap, markering of iets anders dat ergens in het beeld voorbij komt. De "ticker" zit over het algemeen niet in het zwarte block, maar is de hele film in het beeld aanwezig. Als degene die de film geript heeft enigzins kundig is, kunnen deze films van redelijk goede kwaliteit zijn, en worden ze over het algemeen omgezet naar SVCD of DivX/XviD.
      PPVRip
      PPVRip's hebben 'Pay-Per-View' als bron. Alle PPVRip releases zijn gloednieuwe films die nog niet zijn vrijgegeven voor Screener of DVD, maar beschikbaar zijn om te bekijken voor hotelklanten. Beeld en geluid zijn over het algemeen slechter te noemen in vergelijking met een R5.
      R1 t/m R9
      Om onduidelijkheden te voorkomen: de R staat voor regio. Dit zijn altijd DVDrips.
      R0 - Geen Regio
      R1 - Verenigde Staten, Canada
      R2 - Europa, Turkije, Egypte, Arabische landen, Japan en Zuid Afrika
      R3 - Korea, Thailand, Vietnam en Indonesië
      R4 - Australië en New Zeeland, Mexico, de Caribbenen Zuid Amerika
      R5 - India, Afrika, Rusland en landen die ooit tot de USSR hoorden.
      R6 - China
      R7 - Niet gebruikt
      R8 - Vliegtuigen/boten
      R9 - Uitbereidbaar (ook wel regiovrij)
       
      R5
      In een poging om de filmpiraterij tegen te gaan, verkoos de filmindustrie om een nieuw formaat te maken voor DVD releases. Dit formaat zou sneller en minder duur kunnen geproduceerd worden dan de traditionele DVD releases. De R5 versies verschillen van normale DVD versies in zoverre dat zij gewoonlijk een directe TELECINE overdracht zijn van de film, zonder om het even welke beeldverwerking of beeld opties te hebben zoals op normale DVD versies.
      Het geluid wil per release nog wel eens verschillen. Regelmatig zijn films uitgegeven zonder de originele audio. Het geluid kan dan bijvoorbeeld opgenomen zijn door iemand in de cinema. Dit hoort dan aangegeven te worden als R5-Line. Gewone R5's hebben het originele geluid.
      Overigens staat R5 eigenlijk voor regio Rusland.
      RA t/m RC
      Om onduidelijkheden te voorkomen: de R staat voor regio. Dit zijn altijd BluRay rips.
      RA - Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika, Korea, Japan, Taiwan en Zuid-Oost Azië
      RB - Europa, Groenland, Midden-Oosten, Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland.
      RC - Volksrepubliek China, Rusland, Centraal- en Zuid-Azië
      RC
      Een RC is vergelijkbaar met een R5, met als enige verschil dat de bron afkomstig is van een BluRay, in plaats van een DVD. Net als de R5 is dit geen retail schijfje, dus de kwaliteit is altijd minder dan de retail BluRay. De (RC) BluRay's worden eerder uitgebracht in Rusland om de enorme piraterij vanuit die regio te bestrijden. Ze worden voor lage prijzen verkocht aan hoekwinkeltjes zodat de filmstudio's er op die manier nog wat aan verdienen.
      Het geluid is verder gelijk aan een R5, dus van een andere bron en verre van optimaal.
      Retail rips:
      DVDRip
      Een kopie van de uiteindelijk retail DVD. Indien mogelijk worden deze nog voor de uiteindelijke verschijning van de DVD aangeboden, en zou van goede kwaliteit moeten zijn.
      DVDrips worden uitgebracht in DivX of XviD.
      BRRip (BluRay rip)
      Een kopie van een eerder uitgebrachte BluRay of BDRip van een andere groep. De BRRip is wat beeld en geluid betreft superieur aan de DVDRip en is doorgaans gecodeerd in Xvid formaat. De kwaliteit zou dan ook van uitstekende kwaliteit moeten zijn. Gezien het een rip van een rip is, hoewel het verschil minimaal is, is de BRRip (indien juist betiteld) minder van kwaliteit dan de BluRay en BDRip.
      BDRip (BluRay disc rip)
      Een kopie van de uiteindelijke retail BluRay, doorgaans gecodeerd in Xvid formaat. Indien mogelijk worden deze nog voor de uiteindelijke verschijning van de retail BluRay aangeboden. De BDRip is wat beeld en geluid betreft superieur aan de DVDRip en op minimaal niveau aan de BRRip. De BDRips zijn zodanig gecomprimeerd dat deze kleiner zijn dan de BluRay (zie hieronder), wat in sommige gevallen ten kosten kan gaan van de beeld- en geluidskwaliteit.
      BluRay
      Een kopie van de uiteindelijke retail BluRay, doorgaans gecodeerd in x264 formaat. Indien mogelijk worden deze nog voor de uiteindelijke verschijning van de retail BluRay aangeboden. De BluRay is wat beeld en geluid betreft superieur aan de DVDRip en op minimaal niveau aan de BRRip en BDRip. De BluRays hebben een minimale bestandsformaat van 4.30 GB, wat daarna vrij snel en tot het behoorlijke kan oplopen. Beeld en geluid zou van uitstekende kwaliteit moeten zijn, en is van alles dat te krijgen is het beste binnen de 'scene'.
      Scene Tags:
      PROPER
      Vanwege regels in de scene, is degene die de eerste Telesync released, de winnaar van de release race (als voorbeeld). Echter, als de kwaliteit vrij slecht is, en een andere groep released een Telesync van hogere kwaliteit, dan wordt de tag PROPER toegevoegd om te vermijden dat deze als duped (kopie) (zie hieronder) aangemerkt wordt. PROPER is de meest subjectieve tag in de scene en veel mensen zullen in discussie gaan of de PROPER release beter is dan de originele release. Veel groepen releasen PROPERS omdat ze wanhopig zijn omdat ze de race verloren hebben. Een reden van de PROPER tag moet altijd vermeld worden in de NFO.
      LIMITED
      Een gelimiteerde film is vaak een film met een korte looptijd in de bioscoop, en veelal in minder dan 250 bioscopen te zien. Vaak worden de kleinere films (van kleine maatschappijen) gereleased als Limited.
      INTERNAL
      Een Internal release wordt gedaan om diverse redenen. Oudere DVD release groepen maken een hoop INTERNAL releases, en ze worden niet geduped (gekopiëerd). Ook de theater rips van mindere kwaliteit worden als INTERNAL gereleased, zodat hun reputatie als releasegroep niet beschadigd. Een INTERNAL release is beschikbaar via de bekende wegen, maar kunnen niet worden geruild zonder een aanvraag van de Site ops. Sommige INTERNAL releases komen toch terecht op IRC/Nieuwsgroepen en andere wegen van filesharing, het hangt een beetje af van de titel en de populariteit.
      STV
      Straight To Video zijn films die de bioscoop niet hebben gehaald, en meteen op DVD worden uitgebracht. Veel sites staan deze releases niet toe.
      ASPECT RATIO TAGS
      Dit zijn *WS* voor Wide Screen (letterbox) en *FS* voor Full Screen (4:3 formaat).
      REPACK
      Als een groep een slechte release uitbrengt volgt er meestal een repack waarmee de problemen worden verholpen.
      READ.NFO
      Geeft aan dat er iets bijzonders aan de hand is in het bestand (een voorbeeld kan zijn; ingebakken ondertitelspoor van een Aziatisch land). Aangeraden wordt om eerst het .NFO bestand te lezen, alvorens het gehele bestand te downloaden.
      MULTi
      Geeft aan dat er een minimum van twee audiosporen (verschillende talen) aanwezig is in het bestand. Via een mediaspeler kan er van audiospoor gewisseld worden.
      MULTiSUBS
      Geeft aan dat er meerdere ondertitelsporen (verschillende talen) aanwezig is in het bestand. Via een mediaspeler kan er van ondertitelspoor gewisseld worden.
      DUPE
      Dupe is vrij simpel. Als het er al is, dan hoeft het er niet nog eens te zijn zonder goede reden.
      NUKED
      Een film kan worden genuked voor verschillende redenen. Individuele sites nuken een release omdat de release hun regels overtreden (zoals "geen Telesyncs") maar als er iets echt mis is met de film (geen geluid voor 20 minuten, CD2 is niet de juiste film/game etc), dan volgt er een globale nuke, en mensen die dit bestand ruilen tussen sites verliezen hun credit/reputatie. Films die Genuked zijn kunnen nog steeds op usenet/p2p sites terecht komen, maar het is altijd een goed idee om te bekijken waarom er een nuke opgezet is in de eerste plaats. Als een groep in de gaten heeft dat er iets mis is met hun release kunnen ze een nuke aanvragen.
      Nuke Redenen
      Dit is een lijstje met de meest voorkomende redenen dat een film wordt genuked (meestal een DVDRip):
      BAD A/R = Slechte aspect ratio, met andere woorden mensen lijken te dik/dun.
      BAD IVTC = Slechte omgekeerde telecine, met andere woorden framerate conversie was niet goed gedaan.
      INTERLACED = Zwarte lijnen tijdens beweging, omdat veldvolgorde incorrect is.
      TVrips:
      TVRip
      Rips van analoge bron na uitzending. Over het algemeen is de kwaliteit goed en zijn deze gecodeerd in Xvid formaat.
      DSRip (Digital Satellite)
      Rip van een digitale sateliet uitzending na uitzending. Over het algemeen van goede kwaliteit en gecodeerd in Xvid formaat.
      PDTV (Pure Digital TV)
      Rip gemaakt met een pci TV card die digitale tv ondersteunt, na uitzending. Dit, en HDTV, zijn de meest voorkomende formaten. De kwaliteit ervan is uitstekend en ze zijn gecodeerd in Xvid formaat.
      HDTV (High Definition TV)
      Rip gemaakt met een pci TV card die HDTV ondersteunt, na uitzending. HDTV wordt digitaal uitgezonden op zeer hoge resolutie en ondanks dat het is gecodeerd op dezelfde resolutie als PDTV releases, afhankelijk van de release groep niet veel verschil zijn in kwaliteit. De meeste netwerken zenden in dit formaat uit en het wordt gecodeerd in Xvid.
    • By Bapao11
      Hallo,
      Ik ben een beginnend hardstyle dj en wil graag wat mixen opnemen. Ik doe het nu nog met mijn record knopje in Djuiced (Dj Software) maar die wil nog wel eens uitvallen. Is er een programmatje wat je muziek kan opnemen in goede (hd) kwaliteit?
      Alvast bedankt!
    • By marcelvn
      Ik heb ooit (een half jaar geleden) belooft om het logo van duken te vergroten ik hou er niet van om iets niet af te maken dus liever laat dan nooit:

      Grote (1000x290px)
      Photoshop file: http://marcelvn.com/duken/DukenHD.psd
      Font bestand: http://marcelvn.com/duken/HandelGothicBtFontInstaller.exe
      Misschien ook leuk om te gebruiken op duken twitter, facebook of hyves.
      (Sorry voor deze nieuwe post, maar het oude topic was gesloten (link))
  • Who was online  2 Users were Online in the last 2 hours

×
×
  • Create New...