Spring naar bijdragen

• Surfshark zegt dat Google Chrome een datahorder is.

Delen

Surfshark onthult: Google Chrome is de grootste dataverzamelaar onder browsers!

In een onthullend onderzoek van Surfshark blijkt dat Google Chrome de kampioen is als het gaat om het verzamelen van gebruikersdata onder populaire mobiele browsers. Deze bevindingen zijn niet alleen schokkend, maar werpen ook een licht op de manier waarop we onze online privacy beheren.

De dataverzamelaar bij uitstek Chrome steekt met kop en schouders boven de rest uit door maar liefst twintig verschillende soorten gegevens te verzamelen. Dit omvat onder andere contactinformatie, financiële details, locatiegegevens, browse- en zoekgeschiedenis, gebruikersinhoud, identificatoren en diagnostische gegevens. Wat Chrome echt uniek maakt, is dat het de enige browser is die financiële informatie zoals betaalmethoden, creditcardnummers en rekeninggegevens opslaat. Bovendien verzamelt het ook een lijst met contacten uit je telefoon, adresboek of sociale netwerken.

Een schokkende vergelijking Om dit in perspectief te plaatsen: de andere negen browsers die zijn onderzocht, verzamelen gemiddeld slechts zes datatypen. Bing, de tweede meest datahongerige browser, komt al op twaalf datatypes, maar kan niet tippen aan de enorme dataverzameling van Chrome. De onderzoekers wijzen erop dat deze uitgebreide dataverzameling samenhangt met de nauwe integratie van Google-diensten zoals Gmail en Maps binnen de browser, die ook hun eigen gebruikersdata verzamelen.

Tor Browser: De held van privacy Aan de andere kant van het spectrum staat de Tor Browser, die als beste uit het onderzoek naar voren komt. Tor verzamelt namelijk helemaal geen gegevens van zijn gebruikers. Dit maakt het een uitstekende keuze voor iedereen die zijn privacy serieus neemt. Ook de Brave-browser scoort hoog in de ranglijst, terwijl Firefox en Safari in de middenmoot eindigen. Deze browsers verzamelen weliswaar niet de meest gevoelige gegevens, maar slaan toch contactgegevens, gebruiksdata en diagnostische informatie op.

De boodschap is duidelijk De resultaten van dit onderzoek zijn een krachtige herinnering aan de noodzaak om bewust om te gaan met onze online privacy. Terwijl Chrome de gegevens van zijn gebruikers in overvloed verzamelt, biedt Tor een veilige haven voor diegenen die hun digitale sporen willen uitwissen. Het is tijd om kritisch na te denken over welke browser we gebruiken en wat we bereid zijn te delen.

Met de toenemende zorgen over privacy en databeveiliging is het cruciaal dat gebruikers goed geïnformeerd zijn over hun keuzes. De toekomst van online privacy hangt af van ons vermogen om op een slimme en doordachte manier met onze gegevens om te gaan. Dus, welke browser kies jij?

Eater
     Delen

Terugkoppeling

Aanbevolen reactie

Dat zou dan TOR Browser moeten zijn maar daar vindt ik altijd een zweem van geheimzinnigheid omheen hangen. Ok de wetenschap leert dat mensen in strenge regime landen juist wel voor TOR kiezen om hun woorden de wereld in te slingeren zonder direct een kogel te krijgen dus dat zou mij over de streep moeten trekken wat het uiteindelijk toch net niet doet.

Ondanks alle positieve berichten hou ik toch altijd het gevoel dat er diep in de software toch over mijn schouder wordt meegekeken wint het nog steeds terwijl ik veel voorzichtiger ben met browsers waarvan ik weet dat het ongegeneerd gebeurt.

Voorlopig hou ik het even bij duckduckgo en mozilla

bewerkt door grandma
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
    Voeg een reactie toe...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...