Spring naar bijdragen

  • TikTok veroorzaakt mogelijk tics bij gebruikers

     Delen


    Vorig jaar oktober werd TikTok ook al gelinkt aan de verspreiding van tics. Met name in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zagen artsen vanaf begin 2020 een forse stijging in patiënten met zenuwtrekken die leken op het syndroom van Gilles de la Tourette. Het gaat hierbij om herhalende, onwillekeurige uitspraken en fysieke bewegingen. De patiënten zouden niet aan Tourette lijden, maar tics hebben vanwege een combinatie van onderliggende psychische klachten, de coronapandemie en het gebruik van TikTok.

    Ook het kinderziekenhuis in de Amerikaanse stad Cincinnati ziet dat het aantal patiënten met zulke tics fors is toegenomen. Een neuroloog vertelt aan The Wall Street Journal dat één op de acht kinderen die vorig jaar naar de kliniek voor bewegingsstoornissen kwam last had van zulke tics. In 2019, voor de pandemie en de grote opkomst van TikTok, ging het nog om minder dan één op de vijftig kinderen.

    a81dPze_700b.jpg.121961992604fd474f70c9208f9e0b7b.jpg

    Kopieergedrag

    TikTok wordt massaal gebruikt door mensen met Tourette. Via de app delen ze hun ervaringen en hebben ze een ware gemeenschap gecreëerd. Jongeren die niet aan Tourette lijden komen via de app ook in aanraking met deze filmpjes en zouden de tics overnemen. Dat kopieergedrag wordt mede gevoed door druk van stress en onbehandelde psychische klachten.

    Lees ook: Amerikaanse staten starten onderzoek naar invloed TikTok op jeugd

    Een nieuw onderzoek van het Australische Journal of Paediatrics and Child lijkt dit te bevestigen. Jongeren die al kwetsbaar waren werden door de stijgende stress en onzekerheid tijdens de coronapandemie nog vatbaarder voor tics. Met name meisjes lijken vatbaar.

    B3-IA687_202110_PL_20211018204903.thumb.jpg.a528b2650c07305c30ef9b5ed0f189d5.jpg

    Stoppen met TikTok

    Hoewel stoppen met TikTok effectief zou zijn tegen de tics, lijden veel patiënten in plaats daarvan nu aan bijvoorbeeld eetstoornissen. Experts vermoeden daarom dat onderliggende psychische klachten een rol spelen. Ook psychiater Louise Smallenburg vindt het ontmoedigen van het gebruiken van TikTok geen goede oplossing. In een open brief in Trouw schrijft ze:

    "Het is beter om de positieve invloed te benadrukken die social media kunnen hebben. Bij anorexia nervosa bijvoorbeeld verdringen goede initiatieven als Proud2Bme steeds meer de negatieve invloed van ‘pro ana’-­sites, die anorexia als levensstijl promoten."

    - Louise Smallenburg

    TikTok laat in een reactie weten contact te hebben gezocht met experts, die waarschuwen dat ‘correlatie geen causaal verband betekent’. Volgens het bedrijf is zijn app voor Tourette-patiënten een manier ‘om zich authentiek te uiten, gemeenschap te vinden en stigma te bestrijden’.



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder

    De kids hebben hier een maximale tijd van 45 minuten tiktoc per dag. Ik heb de app zelf verwijderd, hij is zo bijzonder sterk gebouwd dat je blijft doorscrollen. Uren vergaan.... het vermaak is zo simpel en mijn brein vind het te leuk. Dus heb de app voor mijn eigen veiligheid eraf gegooid :D

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Mijn kinderen zijn niet opgegroeid met TikTok, maar ik weet nog wel dat wanneer ze op straat geconfronteerd werden met iemand die een tic had door het Tourette Syndroom, ze dat ook gelijk gingen nadoen. Elk kind raakt geobsedeerd door een persoon die ineens vreemde motorische bewegingen maakt of gaat schreeuwen of vloeken. Ik begrijp dan ook dat wanneer kinderen in een bepaalde leeftijd veel filmpjes kunnen bekijken van een Tourette gemeenschap die TikTok ook therapeutisch gebruiken, dat ze dan dat gedrag massaal kunnen gaan kopiëren.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...