Spring naar bijdragen

  • De ouderenzorg moet digitaliseren, maar (alleen) robots zijn niet de oplossing

     Delen


    Met het nieuwe programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO) moet de manier veranderen waarop oudere mensen in Nederland verzorgd worden. Een van de uitgangspunten is dat zorg digitaler wordt "als dat kan", schrijft minister Conny Helder (Langdurige Zorg) maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Onder meer de inzet van robots wordt genoemd. Die moeten het schaarse zorgpersoneel aanvullen, niet vervangen.

    wozo-tekening-790.jpg.cbfb9855b19f567f6262288a2244d0d7.jpg

     

    Er is een tekort aan personeel in de zorg, terwijl de zorgvraag stijgt. Daarom moet er wat veranderen, vinden minister Helder en meerdere partijen in de ouderenzorg. Het nieuwe WOZO-programma moet daaraan bijdragen.

    De sleutel voor de zorg zit hem in de woorden "als het kan": zelf als het kan, thuis als het kan en digitaal als het kan. Ouderen blijven volgens het nieuwe programma zo zelfstandig mogelijk, onder meer met behulp van apparaten.

    Minister Helder zegt dat het programma tegelijk kan bijdragen aan de kwaliteit van de zorg én de werkdruk van zorgverleners kan verlagen. Als voorbeelden voor digitale zorg noemt ze beeldbellen met de wijkverpleegkundige, een robot die mensen eraan herinnert hun medicijnen in te nemen en een bedsensor die het registreert als iemand valt.

    Het klinkt futuristisch en dystopisch tegelijk: een toekomst waarin robots ouderen helpen. Een maand geleden berekende Gupta Strategists in opdracht van de ondernemingsorganisatie voor de technologische industrie FME dat technologie en robots mogelijk ruim 100.000 zorgmedewerkers kunnen vervangen. Maar dat zal zo'n vaart niet lopen, zeggen experts.

    'Mensen vervangen is niet haalbaar'

    Robots kunnen menselijke zorgprofessionals absoluut nog niet helemaal vervangen, zegt hoogleraar David Abbink. Hij doet aan de TU Delft onderzoek naar de interactie tussen mens en machine. "Het beeld van mensachtige robots die het werk van zorgpersoneel kunnen vervangen is misschien aanlokkelijk, maar technisch nog niet haalbaar", zegt hij. "Het is zinniger om na te denken hoe robottechnologie gebruikt kan worden ter ondersteuning van menselijke zorg."

    Technologie als aanvulling in plaats van vervanging lijkt dan ook de inzet van de betrokken partijen bij WOZO. Dat onderschrijft ook ouderenorganisatie ANBO, die als onderdeel van de Seniorencoalitie betrokken is bij het programma.

    "Een van de belangrijkste dingen is dat mensen zoveel mogelijk zelfstandig willen blijven", zegt ANBO-woordvoerder Renate Evers. "Daar kan digitalisering bij helpen, maar er komt veel meer bij kijken. Er moeten genoeg geschikte woningen zijn en bijvoorbeeld aandacht voor activiteiten in een wijk, zodat ouderen niet vereenzamen."

    Robot kan helpen bij zelfstandigheid van ouderen

    Uiteindelijk is het bijna maatwerk wie er baat heeft bij welke technologie. Dat zegt ook Maartje Claassen, directeur van het Nederlandse bedrijf SARA Robotics. Het bedrijf maakt software voor robots om de werkdruk bij zorgprofessionals deels weg te nemen.

    SARA wordt al door vijftien zorginstellingen gebruikt. Daar helpen robots cliënten bijvoorbeeld met hersentraining en bewegen, maar ze kunnen ook muziek afspelen. Daarnaast kunnen robots mensen met een visuele beperking bijvoorbeeld helpen met de schoonmaak, door een stappenplan te geven en te kijken of het is gelukt.

    "Ouderen kunnen veel zelf, maar hebben soms een ruggensteuntje nodig", zegt Claassen. "Dat hoeft niet altijd een medewerker te zijn. Een robot biedt de mensen wat hulp, maar ook het gevoel dat ze het zelf hebben gedaan."

    josxu5na0glq_wd1280.jpg

    'Technologie moet werken in de zorg leuk houden'

    Het doel van de robots is niet om zorgpersoneel weg te jagen. Integendeel. "We willen niet het fysieke werk wegnemen", zegt Claassen. "En ook niet het leuke werk afnemen."

    "Ik denk dat de zorg niet zonder mensen kan. We willen altijd door mensen geholpen worden. Zie de technologie als een verlengstuk voor de zorgmedewerker, als die handen tekortkomt. Door bepaalde taken over te nemen houdt het personeel juist meer tijd over voor een-op-eencontact met de cliënt, in plaats van dat ze snel een ronde moeten doen."

    Er is nog geen technologische oplossing die alle problemen in de zorg dekt. Daarom worden losse oplossingen bedacht, die later allemaal bij elkaar moeten komen. Daarbij is het belangrijk dat hulpmiddelen samen met het zorgpersoneel en -instanties worden ontwikkeld, vindt Abbink.

    "Het moet hun werk leuker en makkelijker maken", zegt hij. "Anders krijg je wat er in distributiecentra gebeurt: mensen mogen taken doen die lastig zijn te automatiseren, dan blijf je met de restjes zitten. Technologie als oplossing is prachtig, maar laat het goed aansluiten op de menselijke wensen."



    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Dankzij de kwaliteit van de zorg en goed werkende nieuwe technieken en medicatie is de levensverwachting steeds hoger geworden, maar om dan nu maar onze ouderen steeds meer in een richting te dwingen van digitale technieken en dit Zorg Robot idee slaat werkelijk helemaal nergens op.

    We hebben het hier over een generatie ouderen die gemiddeld vanaf hun 15e levensjaar zijn gaan werken en de maatschappij hebben gebracht waar het nu is.

    Er zijn (zeker binnen D66) politici die denken dat elke (nog zelfstandig wonende) bejaarde genoeg geld heeft om te betalen voor al die digitale gadgets en abonnementen.

    Haal dan tenminste het onderste uit de kan om deze mensen ook een menselijke oude dag te bezorgen en ga een verplichte bijdrage in de meerkosten verhalen op Bank instellingen die alle kantoren sluiten en geen normaal menselijk loket meer bieden voor deze groep ouderen en iedereen verplichten alles digitaal te doen en te regelen.

    bewerkt door Skeletor
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    In dit filmpje wordt uit gelegen hoe deze werkt:

     

     

     

    Maar de thuiszorg en de hulpdesk komen niet voltige eruit , ik slik dan meer als 20 per dag, 

     

    En dan stelt die hulpdesk die meddido op afstand in en dan is het helpen maal...

     

    Ben er in toestal mee bezig ruim 9 weken omdat ding goed werkten te krijgen!

     

    EDIT: kom er zelf niet aan dat laat ik de thuiszorg of de hulpdesk. doen.

    bewerkt door Nobody
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  2 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...