Spring naar bijdragen

Mis de speciale aanbieding niet. 85% korting op Private Internet Access VPN, nu slechts €1,75 per maand en ontvang 4 maanden gratis.

Ervaar ultiem gebruiksgemak en een snelle VPN-verbinding. Geniet van de beste kwaliteit voor de scherpste prijs. Met Private Internet Access kun je moeiteloos torrents, Usenet en Netflix gebruiken! En geld-terug-garantie van 30 dagen, dus je kunt het risicovrij proberen.

Wil je weten hoe je aan de slag kunt gaan? Bekijk dan onze handige handleiding voor een probleemloze installatie en gebruik. :goed:




  • Einde aan telefoonterreur: callcenters mogen niet zomaar meer bellen

     Delen


    Krijg je veel ongewenste telefoontjes van telemarketeers? Er is hoop. Op 1 juli verandert de Telecommunicatiewet. Het Bel-me-niet-register verdwijnt en wordt vervangen voor een opt-in-systeem. Je moet dan speciaal toestemming geven om gebeld te worden door verkopers, tenzij je al klant bent bij het bedrijf.

    Ook mogen verkopers niet meer met een afgeschermd nummer bellen.

    Nu kun je telefoonterreur tegengaan door jezelf te registreren in het Bel-me-niet-register, maar dit is wel een extra handeling en ook houdt lang niet ieder bedrijf zich eraan.

    Toestemming

    Staatssecretaris Mona Keijzer wil het consumenten makkelijker maken en bedrijven moeilijker. Vanaf 1 juli mag je dan ook alleen gebeld worden als je daar ooit al toestemming voor hebt gegeven of als je al klant bent.

    Het zal ook een opluchting zijn voor zzp'ers: eenmanszaken die bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven mogen niet meer zomaar gebeld worden. 

    De nieuwe wet moet het de Autoriteit Consument & Markt (ACM) makkelijker maken om boetes uit te schrijven. Consumenten die gebeld worden zonder dat ze dat willen kunnen dat bij de ACM melden. Bedrijven moeten als de ACM onderzoek doet bewijzen dat er toestemming was voor het telefoontje. 

    ACM

    De ACM stelt dat ze de regels 'actief en streng gaat handhaven'. "Wij hopen dat de handhaving van de nieuwe regels eenvoudiger is vanwege de omgekeerde bewijslast. Het bedrijf moet aantonen dat het de consument mocht bellen."

    Consumenten klaagden massaal over overtredingen van het Bel-me-niet-register bij de toezichthouder ACM. In 2019 kwamen er ruim 1000 meldingen, in 2020 was dat gestegen naar ruim 3700.

    Boetes geven was lastig, omdat een bedrijf met een afgeschermd nummer kon bellen en de bewijslast dat ze niet gebeld mochten worden bij de consument lag. Dat wordt nu dus omgedraaid.

    "Handhaving van de oude regels was minder eenvoudig. Dit maakte dat de lat voor de bewijsvoering erg hoog lag voor ons," zegt een woordvoerder van de toezichthouder.

    Drempel

    Hoogleraar Charlotte Pavillon van de Rijksuniversiteit Groningen is gespecialiseerd in consumentenrecht. Ze is enthousiast over de wetswijziging. "De consument gaat erop vooruit. Het wordt bedrijven net wat moeilijker gemaakt om consumenten thuis of op hun mobiel te bellen. De drempel gaat omhoog."

    Winacties

    De vraag is hoe bedrijven straks toestemming gaan vragen. Gewoon direct aan de consument vragen of ze gebeld willen worden voor aanbiedingen zal niet goed werken.

    Pavillon verwacht dat er dan ook meer indirecte manieren komen om toestemming te vragen. "Bijvoorbeeld als je meedoet aan een winactie. Dan moet je vaak je gegevens achterlaten waarbij je ook toestemming geeft om gebeld te worden. Bedrijven zullen creatiever worden, de trukendoos gaat open."

    Recht van verzet

    De Consumentenbond heeft zich lang ingespannen voor een nieuwe telemarketingwet. Het is een hele verbetering zegt woordvoerder Joyce Donat, al had de bond graag gezien dat een bedrijf oude klanten niet drie jaar lang mocht bellen zoals na 1 juli mag.

    "We hebben onderzoek gedaan, negen van de tien mensen die weggaan bij een bedrijf willen niet meer gebeld worden om weer klant te worden."

    Je kunt hier onderuit komen door een beroep te doen op het recht van verzet. Zodra je aan de telefoon tegen de verkoper zegt dat je hier een beroep op doet, moet hij hij je gegevens verwijderen. Volgens een woordvoerder van de ACM moet een callcentermedewerker het recht van verzet straks 'actief aanbieden'. 

    Verwachte daling

    De hoeveelheid verkooptelefoontjes daalt naar verwachting met slechts 20 procent, becijferde de Consumentenbond eerder. "Dat komt dus doordat je als oude klant wel gebeld mag worden. En Vriendenloterij en Postcodeloterij zijn bijvoorbeeld van dezelfde eigenaar, dus als je bij de ene loterij weggaat, ga je ongetwijfeld door de andere gebeld worden", vermoedt Donat.

    "Bovendien verzamelen veel bedrijven toestemming door winacties te organiseren. Consumenten moeten hier zelf ook scherp op zijn. Voor niets gaat de zon op, kijk goed waar je ja tegen zegt als je aan een actie meedoet of ergens je naam en nummer achterlaat."

    Bel-me-niet-register

    De consumentenbond verwacht dat ACM scherp toezicht houdt op bedrijven die de nieuwe wet overtreden. "En ook wij als bond zullen namen en shamen als dat nodig is. Het is een kat- en muisspel. Consumenten willen niet lastiggevallen worden, bedrijven willen dat wel. Maar wij zeggen: denk dan na over een manier om klanten te benaderen die niet irriteert."

    De verkopers die je bellen zijn bij een callcenter in dienst. Grote callcenters in Nederland zijn onder meer Teleperformance en Yource. Beiden stellen dat er geen banen verloren gaan door de wetswijzigingen. 

    Teleperformance stelt al een paar jaar niet meer te bellen, op zoek naar nieuwe klanten voor haar opdrachtgevers. 

    Yource doet dat nog wel, maar slechts sporadisch, aldus woordvoerder Lotte de Groen. "Er is de afgelopen jaren veel veranderd." Er wordt minder vanuit het niets gebeld naar mensen. "Er is een verschuiving waarbij we huidige of oude klanten van onze opdrachtgevers bellen."

    Het Bel-me-niet-register met inmiddels miljoenen inschrijvingen heeft daar een rol in gespeeld, zegt De Groen. "Maar de focus op de klantervaring en service ook."

    Ommezwaai

    Teleperformance  heeft volgens woordvoerder Liesbeth Polman haar bedrijfsstrategie al jaren geleden aangepast. Mensen worden al jaren niet meer actief gebeld. "Consumenten bellen ons met vragen en we bellen soms zelf naar mensen als ze een specifiek verzoek hebben ingediend."

    Er zijn twee brancheverenigingen voor callcenters. DDMA waar onder meer loterijen, goede doelen en internetproviders bij zijn aangesloten kon niet direct antwoord geven op vragen.

    Branchevereniging KSF, waar onder meer energiebedrijven en uitgevers bij zijn aangesloten, stelt dat de leden weinig last hebben van de nieuwe wet. "Ze hebben hun activiteiten in de aanloop naar deze wetgeving gericht op andere vormen van klantcontact. We zijn ook blij met de nieuwe wet. De nieuwe regels zorgen voor een beter imago van telemarketing en de hele klantcontactsector."

     
     


    Gast
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Telefonische verkopers zijn vanaf 1 Juli 2021 verplicht om hun telefoonnummer zichtbaar te maken en als je dat nummer hebt kun je vanaf 1 Juli 2021 terecht bij ACM.

    Blijft het bedrijf u bellen?

    Dan kunt u uw klacht bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  3 leden zijn actief

  • Laatste nieuws

  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    • Onderwerp: Hoe werken automatische ondertitels en zijn ze echt betrouwbaar? Gebruiker: Filmfan123 Hey allemaal! Ik vind torrents en Popcorn Time echt chill, maar ik heb een vraagje. Hoe werken automatische ondertitels eigenlijk? En zijn ze wel betrouwbaar? Ik heb ze een paar keer gebruikt, maar soms klopt het niet echt. Iemand die me daar meer over kan vertellen? Expert: TechGuru89 Hey Filmfan123! Goede vraag! Automatische ondertitels worden meestal gemaakt door software die spraakherkenning gebruikt. Dit betekent dat de software probeert te ‘luisteren’ naar wat er gezegd wordt in de video en dit omzet naar tekst. Heel gebaseerd op wat het hoort, dus het kan soms best wat misgaan. Bijvoorbeeld, als iemand heel snel of met een accent spreekt, kan de software dat moeilijk verstaan. En als er achtergrondgeluiden zijn, kan dat ook invloed hebben. Zo krijg je soms zinnetjes die totaal niet kloppen. De betrouwbaarheid hangt dus af van een paar dingen: Kwaliteit van de audio: Hoe duidelijker de spraak, hoe beter de automatische ondertitels. De taal en het accent: Sommige talen en accenten zijn moeilijker voor de software om te begrijpen. Softwarematige updates: Sommige programma’s worden beter naarmate ze meer gebruikt worden en feedback krijgen. Als je echt wilt dat de ondertitels kloppen, is het het beste om naar gebruikers-gegenereerde ondertitels te kijken. Vaak maken fans of andere kijkers ze en die zijn vaak veel nauwkeuriger. Maar als je gewoon iets wilt kijken, zijn automatische ondertitels een prima start! Hopelijk helpt dit! Gebruiker: GamerGal80 Thanks, TechGuru89! Super duidelijk! Ik had geen idee dat het zo werkte. Ik neem aan dat fansub groepen echt herkenbaar zijn, toch? Dat geeft weer meer keuze. Gebruiker: MovieLover45 Ja, dat klopt! Fans zijn meestal echt gepassioneerd over wat ze doen. Maar…. hoe weet je nou welke ondertitels goed zijn? Ik ben altijd bang dat ik iets verkeerds download. Expert: TechGuru89 Goede vraag, MovieLover45! Kijk vooral naar de feedback en beoordelingen van andere gebruikers op sites waar je ondertitels download. Vaak staat er ook bij wie ze gemaakt heeft en of ze betrouwbaar zijn. Het kost misschien wat meer tijd, maar het is het waard voor een goede kijkervaring! Gebruiker: SneakyViewer Ik gebruik altijd de ondertitels van OpenSubtitles, die zijn meestal betrouwbaar. Al moet je wel ff goed kijken want soms zijn ze dubbel, haha! Ook altijd goed om even de laatste versie te checken. Gebruiker: OldSchoolFan Geef mij maar de goed oude DVD-ondertitels. Die waren altijd spot-on. Of gewoon de originele taal met Engelse subs. Ik vind die automatische gedoe vaak echt te bagger. Gebruiker: Filmfan123 Dank jullie wel voor de uitleg! Ik ga er zeker op letten. Misschien ga ik ook fanmade ondertitels proberen. Ik wil gewoon niet meer in de war raken met wat ze zeggen, haha! Gebruiker: ChillGuy777 Haha, maak je geen zorgen, Filmfan123. Iedereen heeft wel eens die momenten dat je denkt “huh, wat zei hij nou?”. Goede ondertitels maken echt een verschil! Gebruiker: PopcornKing En vergeet niet, als je in een drukke kamer kijkt, gebruik de ondertitels altijd! Dan mis je de grappen niet. Niets zo frustrerend als niet snappen waar iedereen om lacht, haha! Gebruiker: TechGuru89 Precies, PopcornKing! En voor diegenen die twijfelen, experimenteer met verschillende opties. Je vindt snel wat voor jou het beste werkt. Veel kijkplezier allemaal! Gebruiker: MovieLover45 Zal ik zeker doen! Nu heb ik meer opties. Bedankt voor de tips. Dit forum is echt een gouden plek voor info! Gebruiker: Filmfan123 Ja, echt super fijn! Ben blij dat ik de vraag heb gesteld. Tot de volgende binge-sessie! Lees het volledige bericht hier
    • Forumdiscussie: FNV eist 6 procent loonsverhoging in komende onderhandelingen Gebruiker: Janneke89 Hey allemaal! Ik las ergens dat de FNV een loonsverhoging van 6 procent wil. Kan iemand uitleggen waarom dit zo belangrijk is? Expert: Rob de Econometrist Hoi Janneke, goede vraag! De FNV, dat is de grootste vakbond in Nederland, vraagt om 6 procent loonsverhoging omdat de kosten van levensonderhoud flink zijn gestegen. Denk aan de prijzen van boodschappen, energie en huur. Als je salaris niet meegroeit, houd je er steeds minder aan over. Stel je voor: je verdient nu 2000 euro per maand. Met een loonsverhoging van 6 procent krijg je 120 euro extra per maand. Dat lijkt misschien niet veel, maar het kan net dat beetje zijn waarmee je jouw rekeningen makkelijker kunt betalen. De inflatie, dat is de stijging van prijzen over het algemeen, heeft invloed op wat we kunnen kopen. Als je salaris stilstaat, verliest het simpelweg aan waarde. De FNV wil dat werkgevers erkennen dat werknemers recht hebben op een eerlijke beloning die meegroeit met deze stijgingen. Dus hun eis is eigenlijk een manier om de koopkracht van mensen te beschermen. Daarnaast, als de werknemers meer verdienen, kan dat ook positief zijn voor de economie. Mensen gaan meer uitgeven, wat weer goed is voor bedrijven. Zo werkt dat eigenlijk: als we allemaal meer kunnen kopen, blijven de bedrijven draaien en kunnen ze ook weer meer mensen in dienst nemen. Hopelijk is het zo wat duidelijker! Laat maar weten als je nog meer vragen hebt. Reacties van gebruikers: Gebruiker: PietjePuk Thanks Rob! Dat maakt het wat duidelijker. Maar, gaan werkgevers dit zomaar accepteren, denk je? Gebruiker: Sarah123 Ja, dat vraag ik me ook af. Werkgevers willen vaak niet veel meer betalen. Die zullen vast zeggen dat het niet kan, omdat de winst te laag is. Expert: Rob de Econometrist Klopt, dat is vaak een punt van discussie. Werkgevers zeggen dan vaak dat ze al met dunne marges werken. Maar aan de andere kant is het ook belangrijk dat ze begrijpen dat goedbetaalde werknemers gelukkiger en productiever zijn. Dus dat moet een gesprek zijn dat beide kanten moet zien. Gebruiker: Hanzo_99 Ik werk in de horeca en ik merk echt dat de kosten de pan uitrijzen! Ik moet steeds meer betalen voor mijn boodschappen. Gebruiker: Marga72 Precies, Hanzo! En dan heb je ook nog eens die stijgende huurprijzen. Als je al je rekeningen hebt betaald, blijft er vaak niet veel over. Gebruiker: KoenK Hoor ik het goed? 6 procent? Dat lijkt me best veel. Misschien iets te hoog? Wat denken jullie? Gebruiker: Sarah123 Koen, dat is in feite wat we nodig hebben. Als je kijkt naar de inflatie, is het eigenlijk niet eens genoeg om bij te blijven. Gebruiker: Janneke89 Bedankt voor de reacties, iedereen! Ik snap nu beter waarom het zo belangrijk is. Als dit allemaal zo doorgaat, wat kan ik dan zelf doen om te helpen? Expert: Rob de Econometrist Dat is een goede vraag, Janneke! Je kan lid worden van de FNV of een andere vakbond. Hoe meer leden ze hebben, hoe sterker hun positie. Daarnaast, praat met je collega’s en sluit je aan bij de discussie. Samen staan jullie sterker! Gebruiker: PietjePuk En niet vergeten: op de hoogte blijven van de onderhandelingen! Het is goed om te weten wat er speelt. En wie weet, misschien kunnen we zelf ook iets organiseren! Gebruiker: Marga72 Ja! Sterk zijn en samen optrekken. De werkgevers kunnen niet om ons heen. Laten we hopen dat ze luisteren. Gebruiker: Hanzo_99 Precies! Laten we de handen ineen slaan. Sterk blijven en voor onze rechten opkomen! Einde discussie Lees het volledige bericht hier
    • GamePeter: Hey allemaal! Ik heb een probleem met mijn SD-kaart in mijn Switch. Hij werkt gewoon niet meer en ik kan er geen spellen op installeren. Heeft iemand tips of oplossingen? Alvast bedankt! ExpertGamingGuru: Hey GamePeter! Dat klinkt echt vervelend. Er zijn een paar dingen die je kunt proberen om het probleem op te lossen. Hier zijn wat stappen: Controleer de SD-kaart: Kijk of de SD-kaart goed in de Switch zit. Soms kan het helpen om ‘m er gewoon even uit te halen en weer in te doen. Test de SD-kaart op een andere apparaten: Stop de SD-kaart in een computer of een ander apparaat (zoals een camera) om te zien of hij daar wel herkend wordt. Dit helpt om te bepalen of de kaart zelf misschien kapot is. Formateer de SD-kaart: Als je belangrijke bestanden hebt, is het slim om een back-up te maken. Je kunt de SD-kaart formatteren op je computer. Zorg ervoor dat je hem formatteert naar FAT32, dat is het beste voor de Switch. Check de capaciteit: Zorg ervoor dat je SD-kaart niet te groot is. Niet alle Switch-modellen kunnen grote kaarten aan (meer dan 256GB kan soms problemen geven). Software-updates: Zorg ervoor dat je Switch up-to-date is. Soms kunnen updates problemen met opslag oplossen. Als niks helpt, kan het zijn dat je SD-kaart gewoon het einde van zijn levensduur heeft bereikt. In dat geval zou ik een nieuwe kopen. Hopelijk helpen deze tips! NinaSwitch: Dank voor de tips, GamingGuru! Ik had ook problemen met mijn SD-kaart laatst, maar het bleek dat ik ‘m gewoon verkeerd had geplaatst. HenkieHenk: Ik had ook zo’n probleem met een goedkope SD-kaart van een onbekend merk. Nu gebruik ik een Samsung kaart en die werkt perfect. Misschien is het ook de kwaliteit van de kaart die speelt. Kimmy: Mmm, ik zag dus dat ik geen back-up had gemaakt voordat ik ging formatteren. Kan ik het nog terughalen? GamingGuru: Als je geformatteerd hebt zonder een back-up, is het lastig om alles terug te halen. Er zijn wel programma’s om verloren bestanden te herstellen, maar die werken niet altijd. Het beste is om nogmaals te leren van je ervaring: back-ups maken, altijd! GamerGirl123: Ik had mijn SD-kaart in mijn Switch gelaten terwijl ik hem in de dock had. Na een tijdje deed ‘ie ook vreemd. Iemand anders dat meegemaakt? Heb ik mss iets kapot gemaakt? HenkieHenk: Ja, dat heb ik ook wel gehoord. Maar gewoon erin houden kan geen kwaad, lijkt me. Ik doe dat ook. Je moet wel opletten dat je Switch niet te warm wordt! FritsDeSwitch: Yo! Kan je ook een andere merk SD-kaart proberen? Heb zo’n SanDisk kaartje besteld en die blijkt echt super. NinaSwitch: Ik ga ook voor een SanDisk, hoor. Tot nu toe hoor ik alleen maar goede dingen. Laat je weten of het helpt, GamePeter! GamePeter: Bedankt voor de tips iedereen! Ik ga het allemaal even uitproberen. Hopelijk kan ik snel weer gamen! Lees het volledige bericht hier
  • Recente actieve topics

×
×
  • Nieuwe aanmaken...